0111-KDIB3-1.4012.46.2020.1.ASY - Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - wdrożenia usług elektronicznych w szpitalu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.46.2020.1.ASY Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - wdrożenia usług elektronicznych w szpitalu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 stycznia 2020 r. (data wpływu 28 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "(...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "(...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

(...) Szpital (...) realizuje w okresie od 1 sierpnia 2017 r. do 31 grudnia 2019 r. (zakończenie finansowe) na podstawie zawartej umowy nr (...) z dnia 27 marca 2018 r. z późn. aneksami Projekt pn.: "(...)" w ramach Osi Priorytetowej 3 - " (...)", Działania 03.02.00 - " (...)", Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

We wniosku Szpital wykazał jako wydatki kwalifikowalne następujące kategorie kosztów: studium wykonalności/biznes plan, szkolenia (w ramach cross financingu), promocja projektu, usługi informatyczne, środki trwałe, wartości materialne i prawne. W kategoriach tych wykazał również podatek VAT jako wydatek kwalifikowalny. Wykazał również wydatki niekwalifikowalne w następujących kategoriach: studium wykonalności/biznes plan, szkolenia (w ramach cross financingu), promocja projektu, usługi informatyczne, środki trwałe, wartości materialne i prawne.

Przedmiotem projektu jest wdrożenie elektronicznych usług publicznych oraz edm w (...) Szpitalu (...). Powstała infrastruktura umożliwi wdrożenie e-usług publicznych, które udostępniane będą na zewnątrz jednostki (odbiorcy zewnętrzni) oraz w obrębie jednostki (odbiorcy wewnętrzni).

Szpital zakupi m.in.:

1. Sprzęt komputerowy.

2. Sprzęt sieciowy i serwery.

3. Oprogramowanie do serwerów.

4. Oprogramowanie medyczne.

Ponadto zakres projektu obejmować będzie koszty związane z przeprowadzeniem wdrożenia zakupionych systemów, szkoleniami pracowników Szpitala, jako koszt niekwalifikowany wdrożenie rozwiązania chmury obliczeniowej, przygotowanie serwisów internetowych.

Wdrożony system elektronicznych usług publicznych umożliwi elektroniczną realizację usług polegających na dostarczaniu różnym grupom interesariuszy informacji z możliwością użycia złożonych mechanizmów jej wyszukiwania oraz zdalnych kontaktów pomiędzy Szpitalem, a pacjentami i innymi podmiotami medycznymi, kontrahentami jednostki. Wdrożone zostaną e-usługi:

1.

e-Dokumentacja.

2.

e-laboratorium (w tym e-wyniki).

3.

e-doradztwo fizjoterapeutyczne.

Ponadto wdrożona zostanie e-rejestracja oraz e-wizyta (wydatek niekwalifikowany).

Dostęp do e-usług możliwy będzie dla wszystkich pacjentów korzystających z usług jednostki, zewnętrznych placówek medycznych i innych podmiotów współpracujących ze Szpitalem. Zakres projektu dobrany został w taki sposób aby przy ograniczonej ilości środków, jaką dysponuje beneficjent osiągnąć najbardziej optymalne i efektywne rozwiązanie, dzięki któremu spełnione zostaną cele i założenia projektu. Projekt w pełnym zakresie wpisuje się w założenia określone dla Osi Priorytetowej Cyfrowy Region.

Etap 1. Zakup sprzętu i oprogramowania, chmury.

Etap 2. Wdrożenie zakupionych pozycji.

Etap 3. Szkolenia.

Etap 4. Promocja.

Bezpośrednim celem projektu jest zwiększenie liczby i jakości usług publicznych udostępnianych w formie elektronicznej (rozwój e-usług publicznych) w (...) Szpitalu (...).

Cel ten osiągnięty zostanie przez modernizację oprogramowania oraz zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych będących przedmiotem niniejszego projektu. Realizacja celu bezpośredniego wynika ze zidentyfikowanego problemu kluczowego, jakim jest ograniczony dostęp przez pacjentów oraz personel medyczny szpitala do elektronicznych usług publicznych, elektronicznej dokumentacji medycznej, a także niedostosowanie systemu medycznego do wymogów platformy P1 oraz P2.

Kompleksowość i uniwersalność projektu pozwoli również osiągnąć cały szereg celów szczegółowych, do których Wnioskodawca zaliczy:

1. Ustandaryzowanie i przyspieszenie przepływu informacji w placówce.

2. Ustandaryzowanie dokumentacji medycznej w placówce.

3. Automatyzacja analiz statystycznych.

4. Możliwość rezerwacji wizyt za pomocą Internetu i urządzeń mobilnych (e-rejestracja).

5. Poprawa dostępności i usług dla osób niepełnosprawnych poprzez możliwość zapisywania się na wizytę za pomocą Internetu.

6. Podniesienie jakości i obniżenie kosztów usług publicznych.

7. Zapewnienie podwyższonego bezpieczeństwa sieci i danych dla świadczonych e-usług.

8. Poprawę dostępności usług dla osób niepełnosprawnych wyniku zastosowania rozwiązań standardu WCAG 2.0.

9. Zoptymalizowanie procesów informatycznych w wyniku zastosowania technologii "chmury obliczeniowej".

10. Likwidacja barier rozwojowych oraz rozwój społeczeństwa informacyjnego.

11. Skrócenie czasu oczekiwania na wizytę.

12. Umożliwienie dostępu przez Internet do dokumentacji medycznej pacjenta.

13. Umożliwienie dostępu do wykonanych wyników badań diagnostycznych.

14. Udostępnienie planu zajęć rehabilitacyjnych i innych procedur dla pacjenta przez Internet i aplikację mobilną.

15. Usprawnienie rozliczania z NFZ oraz kontrahentami zewnętrznymi.

16. Usprawnienie podziału pracy w poradniach oraz oddziałach szpitalnych.

17. Wyrównanie szans w dostępie do infrastruktury teleinformatycznej, w tym osób niepełnosprawnych.

18. Usprawnienie pracy personelu oraz ułatwienie dostępu pacjentom poprzez uruchomienie e-usług na platformy mobilne.

19. Podniesienie poziomu konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej obszaru oddziaływania projektu.

Dzięki realizacji projektu osiągnięte zostaną również efekty mierzalne, do których Wnioskodawca m.in. zaliczy:

1. Oszczędność czasu wynikająca z wykorzystania podpisu elektronicznego w procedurach wewnętrznych w poradniach przyszpitalnych.

2. Oszczędność czasu pracowników Szpitala w wyniku skrócenia czasu obsługi pacjentów.

3. Oszczędność czasu w wyniku zastosowania Elektronicznej dokumentacji Medycznej.

4. Oszczędność czasu w wyniku zastosowania w procedurach aplikacji e-wyniki.

5. Oszczędność czasu w wyniku zastosowania w procedurach aplikacji e-rejestracja.

Przedstawione powyżej cele i rezultaty w wysokim stopniu przyczynią się do osiągnięcia celu bezpośredniego projektu, jakim jest zwiększenie liczby i jakości usług publicznych udostępnianych w formie elektronicznej (rozwój e-usług publicznych) oraz osiągnięcia celów i założeń Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020. Cele bezpośrednie projektu są zgodne z wytycznymi i założeniami (celem) osi 3 Cyfrowy Region, którymi są: Zwiększenie dostępności informacji publicznej oraz rozszerzenie zakresu spraw, które mieszkańcy przedsiębiorcy będą mogli załatwić z wykorzystaniem narzędzi IT oraz wdrożenie publicznych usług cyfrowych o coraz to wyższych poziomach zaawansowania. Realizacja projektu przyczyni się również do osiągnięcia celu działania 3.2. E-zdrowie, jakim jest zwiększenie wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w podmiotach świadczących usługi publiczne usługi zdrowotne. Ważnym aspektem realizacji projektu, będzie również fakt, iż przyczyni się on do realizacji kilku uzupełniających się celów, które wymagają podjęcia przez Wnioskodawcę odrębnych działań. W szczególności określonymi celami będzie wdrożenie systemów elektronicznych usług publicznych oraz dostosowanie jednostki w pełnym zakresie do wymagań obowiązującego prawa w zakresie elektronicznej dokumentacji medycznej, (modernizacja HIS),) oraz zakup i modernizacja infrastruktury teleinformatycznej zgodnie z wymaganiami i rozwiązaniami przyjętymi dla platform P1 oraz P2 umożliwiając wymianę dokumentacji medycznej pomiędzy jednostkami służby zdrowia. Zmodernizowany HIS, udostępniający e-usługi publiczne musi być zabezpieczony odpowiedniej klasy sprzętem informatycznym, na wysokim poziomie bezpieczeństwa. Aby sprawnie działała elektroniczna dokumentacja medyczna Szpital winien wymienić sprzęt komputerowy na którym pracuje personel i doposażyć miejsca tworzenia takiej dokumentacji.

Niezmiernie ważnym elementem jest przygotowanie repozytorium i systemu HIS na współpracę z platformami P1 i P2. W celu efektywnego i optymalnego wykorzystania powyższych działań niezbędne jest zintegrowanie i unowocześnienie systemu informatycznego i ustandaryzowanie obowiązującej dokumentacji.

Wdrożenie projektu pozwoli na rozwój e-usług oraz pozytywnie wpłynie na budowę społeczeństwa informacyjnego w regionie. Projekt rozbudowy e-usług oraz elektronicznej dokumentacji medycznej przyczyni się do realizacji celów i założeń RPO, wzrostu konkurencyjności Województwa (...), który zapewni poprawę poziomu życia jego mieszkańców przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Podniesienie jakości usług medycznych, do których przyczynią się wdrożone w ramach projektu systemy informatyczne wywierać będzie z kolei bezpośredni wpływ na rozwój konkurencyjnej gospodarki regionu oraz poprawę jakości życia mieszkańców. Dzięki realizacji projektu wszystkie przedstawione powyżej cele zostaną spełnione. Szpital jest biernym podatnikiem VAT (zwolnionym).

Cele i zadania statutowe Szpitala:

1. Celem Szpitala jest prowadzenie działalności leczniczej obejmującej stacjonarne i całodobowe oraz ambulatoryjne świadczenia zdrowotne dla dzieci i młodzieży do lat 25, w szczególności w zakresie rehabilitacji leczniczej i alergologii.

2. Szpital może udzielać również świadczeń zdrowotnych osobom dorosłym. Szczegółowe rodzaje działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych określa regulamin organizacyjny Szpitala.

3. Szpital prowadzi działania z zakresu promocji zdrowia, to jest działania umożliwiające poszczególnym osobom i społeczności zwiększenie kontroli nad czynnikami warunkującymi stan zdrowia i przez to jego poprawę, promowanie zdrowego stylu życia oraz środowiskowych i indywidualnych czynników sprzyjających zdrowiu.

4. Szpital realizuje zadania dydaktyczne i badawcze w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia, oraz uczestniczy w przygotowywaniu osób do wykonywania zawodu medycznego i kształceniu osób wykonujących zawód medyczny.

5. Szpital realizuje zadania z zakresu obronności i bezpieczeństwa publicznego na podstawie odrębnych przepisów.

6. Szpital może prowadzić wydzieloną działalność inną niż działalność lecznicza, w zakresie sprzedaży posiłków oraz w zakresie najmu, dzierżawy, udostępniania w innej formie posiadanego majątku, przy czym oddanie w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie aktywów trwałych Szpitala może nastąpić na zasadach określonych przez podmiot tworzący.

Aby móc realizować cele statutowe, (...) Szpital (...) musi zapewnić optymalne warunki w zakresie wykonywania świadczonych usług. W przeważającym zakresie Szpital wykonuje usługi w zakresie opieki medycznej, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku VAT. Do 31 stycznia 2017 r. były przypadki występowania naliczenia podatku VAT. Na przykład: w ramach swojej działalności Szpital wydzierżawia odpłatnie pomieszczenia, nieznaczną część nieruchomości gruntowej, zgodnie z zasadami gospodarowania mieniem ruchomym ustalonymi przez podmiot, który go utworzył, sprzedaje wyżywienie (pracownikom Szpitala, opiekunom pacjentów itp.) i pobiera opłaty za krótkotrwałe zakwaterowanie opiekunów pacjentów itp. Zatem dokonywał zarówno sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej.

Zgodnie z art. 90 ust. 2-9 ustawy Szpital ustalał za każdy rok proporcje w wysokości: 2%, 3%, 1% (w zależności od roku) w celu częściowego odliczania podatku.

Od 01.02.2017 Szpital jest biernym podatnikiem VAT zwolnionym na podstawie art. 113 ust. 1.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy (...) Szpital (...) ma możliwość odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego Projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że Szpital nie może odzyskać podatku VAT w zakresie zrealizowanego projektu pn.: "(...)".

Szpital jest biernym (zwolnionym) podatnikiem VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Inwestycje dokonane w ramach projektu będą wykorzystywane przez Szpital (w części białej - medycznej) wyłącznie do działalności określonej w art. 43 ust. 1 pkt 18, tj. zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Szpital nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku, gdyż inwestycje dokonane w ramach Projektu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Od 1 lutego 2017 r. Szpital korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 oraz z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Środki otrzymane na realizację Projektu nie stanowią środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 714 tj.) w związku z tym Szpital nie ma prawa do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn.: "(...)". Przedmiotem projektu jest wdrożenie elektronicznych usług publicznych oraz edm w Szpitalu. Wnioskodawca prowadzi działalność leczniczą polegająca na rehabilitacji dzieci i młodzieży oraz leczeniu alergii. Wnioskodawca jest od 1 lutego 2017 r. zwolniony na podstawie art. 113 ust. 1.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby podmiot chcący skorzystać z odliczenia podatku w trybie tego przepisu był czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy - od 1 lutego 2017 r. Szpital jest biernym podatnikiem VAT, zwolnionym na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. Projektu.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego działania Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub sług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizacji projektu pn.: "(...)".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Ponadto należy wskazać, że zakres jakiego ma dotyczyć interpretacja, wyznacza Wnioskodawca w formułowanym we wniosku pytaniu. Z uwagi na powyższe niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i ściśle w zakresie wyznaczonym pytaniem Wnioskodawcy tj. braku możliwości odzyskania podatku VAT. Interpretacja nie rozstrzyga w zakresie tych okoliczności faktycznych do których nie odnosi się pytanie Wnioskodawcy. Stąd też interpretacja nie rozstrzyga czy faktycznie Wnioskodawca jest podmiotem zwolnionym na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy oraz czy prowadzona działalność korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Informacje w powyższym zakresie potraktowano jako element przedstawionego we wniosku opisu sprawy, bez dokonywania oceny jego prawidłowości.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl