0111-KDIB3-1.4012.387.2019.5.KO - Zwolnienie z VAT dostawy działek zabudowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.387.2019.5.KO Zwolnienie z VAT dostawy działek zabudowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po rozpatrzeniu postanowieniem z dnia 16 grudnia 2019 r. znak 0111-KDIB3-1.4012.387.2019.4.MP zażalenia z 7 października 2019 r. (data wpływu 15 października 2019 r.) na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 października 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.387.2019.2.KO stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 maja 2019 r. (data wpływu 19 czerwca 2019 r.), uzupełnionym pismem z 29 lipca 2019 r. (data wpływu 31 lipca 2019 r.) oraz z 12 sierpnia 2019 r. (data wpływu 19 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku dostawy zabudowanej działki nr XXX

* nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku dostawy zabudowanej działki nr XXX (współwłasność ułamkowa - udział 1/10),

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy niezabudowanej działki nr XXX,

* nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy niezabudowanej działki nr XXX.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania m.in. dostawy działki nr XXX (współwłasność ułamkowa - udział 1/10).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 lipca 2019 r. (data wpływu 31 lipca 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 18 lipca 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.387.2019.1.KO oraz pismem z 12 sierpnia 2019 r. (data wpływu 19 sierpnia 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W toku postępowania egzekucyjnego komornik będzie zbywać prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz z własnością budynków i budowli objętych księgami wieczystymi... i.... W ramach księgi wieczystej.... wyodrębnionych jest 12 działek geodezyjnych o numerach XXX. W ramach księgi wieczystej istnieje tylko jedna działka geodezyjna nr XXX Właścicielem budynków/budowli i użytkownikiem wieczystym gruntu objętych jest W. Właścicielami budynków/budowli i użytkownikami wieczystymi gruntu objętych... są we współwłasności ułamkowej W (udział 1/10) oraz S (udział 9/10). Zarówno W w likwidacji jak i S są podatnikami podatku VAT.

Działka nr XXXw miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się w obszarze PT - obszar produkcyjno-techniczny - ok. 97% powierzchni działki oraz KL1/2 - tereny dróg lokalnych - ok. 3% powierzchni. Działka jest zabudowana, znajduje się na niej główna stacja energetyczna zasilająca teren zakładu.

Działka nr XXX w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się w obszarze PP - obszar przemysłowy - ok. 8% powierzchni działki, KL1/2 - tereny dróg lokalnych - ok. 29% powierzchni, KG2/2 - tereny dróg głównych - ok. 12% powierzchni, Zll - 2- tereny zieleni nieurządzonej - ok. 51% powierzchni. Działka jest zabudowana, znajduje się na niej odcinek ulicy S (nawierzchnia bitumiczna) oraz odcinek innej drogi (obecnie nieużytkowanej, nawierzchnia bitumiczna), zakładowe sieci elektryczne i wodociągowa wody pitnej.

Działka nr XXX w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się w obszarze KG2/2 - tereny dróg głównych - ok. 96% powierzchni, Zll - 2- tereny zieleni nieurządzonej - ok. 4% powierzchni. Działka jest zabudowana, znajduje się na niej odcinek ulicy S (nawierzchnia bitumiczna).

Działka nr XXX w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się w obszarze PP - obszar przemysłowy - ok. 14% powierzchni działki, XXX - tereny dróg lokalnych - ok. 14% powierzchni, KG2/2 - tereny dróg głównych - ok. 26% powierzchni, Zll - 2- tereny zieleni nieurządzonej - ok. 46% powierzchni. Działka jest niezabudowana, w większej części teren zadrzewiony.

Działka nr XXX w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się w obszarze PP - obszar przemysłowy - ok. 99,9% powierzchni działki, Zll - 2- tereny zieleni nieurządzonej - ok. 0,01% powierzchni. Działka jest zabudowana, znajduje się na niej budynek stacji wymienników ciepła oraz niewielki budynek socjalny, zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, kanalizacji sanitarnej.

Działka nr XXX w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się w obszarze PP - obszar przemysłowy - ok. 78% powierzchni działki, KL1/2 - tereny dróg lokalnych - ok. 5% powierzchni, KG2/2 - tereny dróg głównych - ok. 4% powierzchni, Zll - 2- tereny zieleni nieurządzonej - ok. 13% powierzchni. Działka jest zabudowana, znajduje się na niej budynek pompowni i stacji trafo, osadnik radialny, chłodnie wentylatorowe, drogi wewnętrzne, zakładowe sieci: elektryczna (nieczynna, w złym stanie technicznym), wodociągowa wody pitnej, kanalizacyjna deszczowa, kanalizacyjna sanitarna.

Działka nr XXX w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się w obszarze PP - obszar przemysłowy -100% powierzchni działki. Działka jest zabudowana - budynek socjalny, zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, kanalizacyjna deszczowa, kanalizacyjna sanitarna, telekomunikacyjna.

Działka nr XXX w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się w obszarze PP - obszar przemysłowy -100% powierzchni działki. Działka jest zabudowana - część budynku regeneracji, zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, kanalizacyjna deszczowa, kanalizacyjna sanitarna (wszystkie sieci w bardzo złym stanie technicznym).

Działka nr XXX w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się w obszarze PP - obszar przemysłowy -100% powierzchni działki. Działka jest zabudowana - część budynku stacji regeneracji, część hal produkcyjnych nr X, XI, XII, budynek elektryczny, dwie stacje transformatorowe, zbiornik zgorzeliny, zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, kanalizacyjna deszczowa, kanalizacyjna sanitarna, gazowa (nieczynna), sieci techniczne (nieczynne).

Działka nr XXX w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się w obszarze PP - obszar przemysłowy -100% powierzchni działki. Działka jest niezabudowana, znajduje się na niej jedynie część sieci elektrycznej napowietrznej (nieczynna).

Działka nr XXX w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się w obszarze PP - obszar przemysłowy - ok. 98% powierzchni działki, KL1/2 - tereny dróg lokalnych - ok. 2% powierzchni. Działka jest zabudowana: budynek magazynu głównego, wiata magazynowa, zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, kanalizacyjna.

Działka nr XXX w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się w obszarze PP - obszar przemysłowy - ok. 99,3% powierzchni działki, KL1/2 - tereny dróg lokalnych - ok. 0,4% powierzchni, KZ1/2 - tereny dróg zbiorczych - ok. 0,3% powierzchni. Działka jest zabudowana:

1.

zespół hal produkcyjnych - hale nr I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII,

2.

budynek rozdzielni elektrycznej,

3.

budynek materiałów łatwopalnych,

4.

budynek maszynowni III,

5.

budynek warsztatu naprawczego,

6.

budynek maszynowni IV,

7.

budynek maszynowni I i II,

8.

budynek pompowni centralnej,

9.

budynek stacji sprężarek,

10.

budynek stacji neutralizacji ścieków,

11.

budynek magazynu osprzętu i szlifiernia,

12.

świetlica,

13.

budynek administracyjno-socjalny,

14.

budynek laboratorium,

15.

warsztat elektryczny,

16.

budynek stacji neutralizacji ścieków nr 2,

17.

wieża ciśnień,

18.

hala nr IX,

19.

budynek portierni i wagi,

20.

budynek stolarni - wiata,

21.

budynek techniczny,

22.

budynek gazów technicznych - wiata,

23.

budynek spawalni - wiata,

24.

budynek magazynu części elektrycznych - wiata,

25.

budynek magazynu odkuwek - wiata

oraz budowle:

1.

zbiornik chłodzenia wody przemysłowej,

2.

galeria dla pieszych,

3.

zbiornik chłodzenia wody przemysłowej obok stacji pomp,

4.

zbiornik sprężonego powietrza,

5.

estakada gazowa (nieczynna),

6.

osadniki pionowe ścieków zneutralizowanych,

7.

kominy stalowe (w halach produkcyjnych),

8.

zbiorniki w stacji neutralizacji,

9.

drogi wewnętrzne,

10.

zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, wodociągowa wody przemysłowej, kanalizacyjna deszczowa, kanalizacyjna sanitarna, sieć techniczna sprężonego powietrza, telekomunikacyjna, elektryczna napowietrzna (nieczynna).

Działka nr XXX w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się w obszarze PP - obszar przemysłowy - 92% powierzchni działki, KL1/2 - tereny dróg lokalnych - ok. 4% powierzchni, KZ1/2 - tereny dróg zbiorczych - ok. 4% powierzchni. Działka zabudowana: część hal produkcyjnych nr X, XI, XII, komin stalowy, zakładowe sieci: wodociągowa, kanalizacyjna deszczowa.

Pismem z 29 lipca 2019 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy następująco:

W odniesieniu do działki 1243/49 precyzuje stan faktyczny wskazując, że na działce tej znajduje się słup stalowy sieci energetycznej stanowiący własność przedsiębiorstwa energetycznego. Na działce nie znajdują się żadne budynki lub budowle stanowiące własność użytkowników wieczystych. Wobec powyższego należy przyjąć, że przedmiotem dostawy będzie wyłącznie prawo użytkowania wieczystego gruntu.

Ponadto, w odniesieniu do działki geodezyjnej 1235/49 wskazuję, że toczy się postępowanie mające na celu wydzielenie dróg do osobnej księgi wieczystej. Wobec czego proszę o udzielenie alternatywnej odpowiedzi przy uwzględnieniu stanu faktycznego, w którym na działce nie będzie dróg. Pozostała część stanu faktycznego bez zmian. Wobec faktu, że komornik nie jest pewien czy nie będzie to traktowane jako osobne zapytanie, na wszelki wypadek uiszcza dodatkowa opłatę 40 zł.

Tabela 1 - załącznik PDF

Tabele

Lp. 1 Działka XXX- stacja energetyczna

Lp. 3 Działka XXX - odcinek ulicy S

Lp. 12 Działka XXX - (2) budynek rozdzielni elektrycznej,

Lp. 13 Działka XXX - (3) budynek materiałów łatwopalnych,

Lp. 14 Działka XXX - (4) budynek maszynowni III,

Lp.16 Działka XXX- (6) budynek maszynowni IV,

Lp. 17 Działka XXX - (7) budynek maszynowni I i II,

Lp. 18 Działka XXX- (8) budynek pompowni centralnej,

Lp. 19 Działka XXX- (9) budynek stacji sprężarek,

Lp. 20 Działka XXX- (10) budynek stacji neutralizacji ścieków,

Lp. 21 Działka XXX- (11) budynek magazynu osprzętu i szlifiernia,

Lp. 22 Działka XXX- (12) świetlica,

Lp. 25 Działka XXX- (15) warsztat elektryczny,

Lp. 26 Działka XXX- (16) budynek stacji neutralizacji ścieków nr 2,

Lp. 29 Działka XXX- (19) budynek portierni i wagi,

Lp. 30 Działka XXX- (20) budynek stolarni - wiata,

Lp. 31 Działka XXX- (21) budynek techniczny,

Lp. 36 zbiornik chłodzenia wody przemysłowej,

Lp. 37 galeria dla pieszych,

Lp. 38 zbiornik chłodzenia wody przemysłowej obok stacji pomp,

Lp. 39 zbiornik sprężonego powietrza,

Lp. 40 estakada gazowa nieczynna,

Lp. 41 osadniki pionowe ścieków zneutralizowanych,

Lp. 42 kominy stalowe w halach produkcyjnych,

Lp. 43 zbiorniki w stacji neutralizacji,

Lp. 45 zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, wodociągowa wody przemysłowej, kanalizacyjna deszczowa, kanalizacyjna sanitarna, sieć techniczna sprężonego powietrza, telekomunikacyjna, elektryczna napowietrzna (nieczynna).

Tabela 2 - załącznik PDF

Powyższe informacje dotyczą okresu, w którym:

* W i S są współużytkownikami nieruchomości należących do KW.

* W jest użytkownikiem nieruchomości należących do KW.

Lp. 2 Działka XXX- odcinek ulicy S oraz odcinek innej drogi (obecnie nieużytkowanej), zakładowa sieć elektryczna i wodociągowa wody pitnej

Tabela 3 - załącznik PDF

Powyższe informacje dotyczą okresu, w którym:

* W i S są współużytkownikami nieruchomości należących do KW.

* W jest użytkownikiem nieruchomości należących do KW.

Uwaga

Prowadzone jest postępowanie mające na celu geodezyjne wydzielenie działek drogowych znajdujących się na nieruchomości objętych KW... oraz następnie przeniesienie ich do odrębnej księgi wieczystej

Lp. 4 Działka XXX- budynek stacji wymienników ciepła, budynek socjalny, zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, kanalizacji sanitarnej

Tabela 4 - załącznik PDF

Powyższe informacje dotyczą okresu, w którym:

* W i S są współużytkownikami nieruchomości należących do KW.

* W jest użytkownikiem nieruchomości należących do KW.

Zakres korzystania z budynku, budowli określa porozumienie użytkowania współwłasności z dnia 20 grudnia 2002 r. z późn. zm.

Lp. 5 Działka XXX- budynek pompowni i stacji trafo, osadnik radialny, chłodnie wentylatorowe, drogi wewnętrzne, zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, kanalizacja deszczowa, kanalizacja sanitarna,

Tabela 5 - załącznik PDF

Powyższe informacje dotyczą okresu, w którym:

* W i S są współużytkownikami nieruchomości należących do KW....

* W jest użytkownikiem nieruchomości należących do KW.

Lp. 6 Działka XXX- budynek socjalny, zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, kanalizacja deszczowa, kanalizacja sanitarna, telekomunikacyjna,

Tabela 6 - załącznik PDF

Powyższe informacje dotyczą okresu, w którym:

* W i S są współużytkownikami nieruchomości należących do KW.

* W jest użytkownikiem nieruchomości należących do KW.

Zakres korzystania z budynku, budowli określa porozumienie użytkowania współwłasności z dnia 20 grudnia 2002 r. z późn. zm..

Lp. 7 Działka XXX- budynek regeneracji, zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, kanalizacja deszczowa, kanalizacja sanitarna,

Tabela 7 -załącznik PDF

Powyższe informacje dotyczą okresu, w którym:

* W i S są współużytkownikami nieruchomości należących do KW....

* W jest użytkownikiem nieruchomości należących do KW....

Lp. 8 Działka XXX- budynek stacji regeneracji, hale produkcyjne nr X, XI, XII, budynek elektryczny, dwie stacje transformatorowe, zbiornik zgorzeliny, zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, kanalizacyjna deszczowa, kanalizacyjna sanitarna, gazowa, sieci techniczne,

Tabela 8 - załącznik PDF

Powyższe informacje dotyczą okresu, w którym:

* W i S są współużytkownikami nieruchomości należących do KW.

* W jest użytkownikiem nieruchomości należących do KW.

Lp. 10 Działka XXX- budynek magazynu głównego, wiata magazynowa, zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, kanalizacyjna,

Tabela 9 - załącznik PDF

Powyższe informacje dotyczą okresu, w którym:

* W i S są współużytkownikami nieruchomości należących do KW....

* W jest użytkownikiem nieruchomości należących do KW....

Zakres korzystania z budynku, budowli określa porozumienie użytkowania współwłasności z dnia 20 grudnia 2002 r. z późn. zm..

Lp. 11 Działka XXX- (1) zespół hal produkcyjnych - hale nr I-VIII,

Tabela 10 - załącznik PDF

Powyższe informacje dotyczą okresu, w którym:

* W i S są współużytkownikami nieruchomości należących do KW....

* W jest użytkownikiem nieruchomości należących do KW.

Lp. 15 Działka XXX- (5) budynek warsztatu naprawczego "warsztat mechaniczny"

Tabela 11 - załącznik PDF

Powyższe informacje dotyczą okresu, w którym:

* W i S są współużytkownikami nieruchomości należących do KW.

* W jest użytkownikiem nieruchomości należących do KW.

Zakres korzystania z budynku, budowli określa porozumienie użytkowania współwłasności z dnia 20 grudnia 2002 r. z późn. zm..

Lp. 23 Działka XXX- (13) budynek administracyjno socjalny

Tabela 12 - załącznik PDF

Powyższe informacje dotyczą okresu, w którym:

* W i S są współużytkownikami nieruchomości należących do KW....

* W jest użytkownikiem nieruchomości należących do KW....

Zakres korzystania z budynku, budowli określa porozumienie użytkowania współwłasności z dnia 20 grudnia 2002 r. z późn. zm..

Lp. 24 Działka XXX- (14) budynek laboratorium

Tabela 13 - załącznik PDF

Powyższe informacje dotyczą okresu, w którym:

* W i S są współużytkownikami nieruchomości należących do KW.

* W jest użytkownikiem nieruchomości należących do KW.

Zakres korzystania z budynku, budowli określa porozumienie użytkowania współwłasności z dnia 20 grudnia 2002 r. z późn. zm..

Lp. 27 Działka XXX- (17) wieża ciśnień,

Tabela 14 - załącznik PDF

Powyższe informacje dotyczą okresu, w którym:

* W i S są współużytkownikami nieruchomości należących do KW.

* W jest użytkownikiem nieruchomości należących do KW.

Zakres korzystania z budynku, budowli określa porozumienie użytkowania współwłasności z dnia 20 grudnia 2002 r. z późn. zm..

Lp. 28 Działka XXX- (18) hala IX

Tabela 15 - załącznik PDF

Powyższe informacje dotyczą okresu, w którym:

* W i S są współużytkownikami nieruchomości należących do KW.

* W jest użytkownikiem nieruchomości należących do KW.

Zakres korzystania z budynku, budowli określa porozumienie użytkowania współwłasności z dnia 20 grudnia 2002 r. z późn. zm..

Działka XXX

Lp. 32 - (22) budynek gazów technicznych wiata

Lp. 33 - (23) budynek spawalni wiata

Lp. 34 - (24) budynek magazynu części elektrycznych wiata

Lp. 35 - (25) budynek magazynu odkuwek wiata

Tabela 16 - załącznik PDF

Powyższe informacje dotyczą okresu, w którym:

* W i S są współużytkownikami nieruchomości należących do KW.

* W jest użytkownikiem nieruchomości należących do KW.

Lp. 44 drogi wewnętrzne

Tabela 17 - załącznik PDF

Powyższe informacje dotyczą okresu, w którym:

* W i S są współużytkownikami nieruchomości należących do KW.

* W jest użytkownikiem nieruchomości należących do KW.

Lp. 46 Działka XXX- hale produkcyjne nr X, XI, XII, komin stalowy, zakładowe sieci: wodociągowa, kanalizacyjna, deszczowa

Tabela 18 - załącznik PDF

Powyższe informacje dotyczą okresu, w którym:

* W i S są współużytkownikami nieruchomości należących do KW.

* W jest użytkownikiem nieruchomości należących do KW.

Zakres korzystania z budynku, budowli określa porozumienie użytkowania współwłasności z dnia 20 grudnia 2002 r. z późn. zm.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 29 lipca 2019 r.):

1. Czy dostawa w ramach postępowania egzekucyjnego prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z budynkami i budowlami na tym gruncie położonymi (odrębna własność budowli i budynków) objętymi księgami wieczystymi o numerach... (działka geodezyjna nr XXX) i... (działki geodezyjne nr XXX objęta będzie zwolnieniem z podatku VAT określonym w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy z 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 - j.t. z późn. zm.)?

2. Czy dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu działek nr XXX objęta będzie podatkiem VAT wg stawki 23%?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 29 lipca 2019 r.):

Dostawa w ramach postępowania egzekucyjnego prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z budynkami i budowlami na tym gruncie położonymi (odrębna własność budowli i budynków) objętymi księgami wieczystymi o numerach... (działka geodezyjna nr XXX) i.... (działki geodezyjne nr XXX) objęta będzie zwolnieniem z podatku VAT. Dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu działek nr XXX objęta będzie podatkiem VAT wg stawki 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku dostawy zabudowanej działki nr XXX,

* nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku dostawy zabudowanej działki nr XXX (współwłasność ułamkowa - udział 1/10),

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy niezabudowanej działki nr XXX,

* nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy niezabudowanej działki nr XXX.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1314, 1356, 1499 i 1629) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Z treści wskazanego wyżej przepisu wynika zatem, że komornik sądowy jest płatnikiem podatku od dostawy towaru dokonywanej w trybie egzekucji, w przypadku, gdy wykonuje czynności egzekucyjne. Należy zauważyć, że przez czynność egzekucyjną należy rozumieć każde formalne, oparte na przepisach procesowych, działanie uprawnionego organu egzekucyjnego wywołujące skutek prawny dla prowadzonej egzekucji.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Podatnikiem natomiast, stosownie do art. 7 § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Faktury dokumentujące dostawę towarów, o której mowa w art. 18, z tytułu której na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, na mocy art. 106c ustawy, wystawiają w imieniu i na rzecz dłużnika:

1.

organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;

2.

komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.

Zatem fakturę wystawia się, jeżeli na dłużniku spoczywa obowiązek podatkowy związany ze sprzedażą towarów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. W przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ww. ustawy).

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste oraz zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (towarem - w rozumieniu ww. przepisu) na rzecz użytkownika wieczystego, co sprawia, że może on rozporządzać nim jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób niemalże taki jak w przypadku właściciela tego gruntu, jak i w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot jak przy dokonywaniu sprzedaży gruntu przez właściciela.

Zatem w świetle powołanego wyżej art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług odpłatne przeniesienie prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej "Dyrektywą 2006/112/WE", państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

a.

określone udziały w nieruchomości,

b.

prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,

c.

udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, z późn. zm.). Ze współwłasnością mamy do czynienia wtedy, gdy własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom (art. 195 Kodeksu cywilnego). W przypadku współwłasności nieruchomości określonej w częściach ułamkowych, każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w nieruchomości.

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności (art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego).

Podkreślić należy, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 ustawy - Kodeks cywilny). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy obowiązującej od 1 września 2019 r. rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystania ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu (również prawa wieczystego użytkowania gruntu), na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy. W myśl tego przepisu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem dostawy, w tym prawo wieczystego użytkowania gruntu, podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że grunt dzieli w VAT los podatkowy ww. obiektów, które się na nim znajdują. Zatem w sytuacji, kiedy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu (prawo użytkowania wieczystego gruntu) korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania dostawy zabudowanych działek nr XXX opisanych w zdarzeniu przyszłym.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa będących we współwłasności dłużników budynków i budowli posadowionych na działce nr:

* 402/49 - stacja energetyczna

* 1235/49 - odcinek ulicy S oraz odcinek innej drogi (obecnie nieużytkowanej), zakładowa sieć elektryczna i wodociągowa wody pitnej,

* 1236/49 - odcinek ulicy S,

* 1238/49 - budynek stacji wymienników ciepła, budynek socjalny, zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, kanalizacji sanitarnej,

* 1240/49 - budynek socjalny, zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, kanalizacja deszczowa, kanalizacja sanitarna, telekomunikacyjna,

* 1241/49 - budynek regeneracji, zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, kanalizacja deszczowa, kanalizacja sanitarna,

* 1244/49 - budynek magazynu głównego, wiata magazynowa, zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, kanalizacyjna,

* Działka XXX

1.

zespół hal produkcyjnych - hale nr I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII,

2.

budynek rozdzielni elektrycznej,

3.

budynek materiałów łatwopalnych,

4.

budynek maszynowni III,

5.

budynek warsztatu naprawczego,

6.

budynek maszynowni IV,

7.

budynek maszynowni I i II,

8.

budynek pompowni centralnej,

9.

budynek stacji sprężarek,

10.

budynek stacji neutralizacji ścieków,

11.

budynek magazynu osprzętu i szlifiernia,

12.

świetlica,

13.

budynek warsztatu naprawczego,

14.

budynek laboratorium,

15.

warsztat elektryczny,

16.

budynek stacji neutralizacji ścieków nr 2,

17.

wieża ciśnień,

18.

haka IX

19.

budynek portierni i wagi,

20.

budynek stolarni - wiata,

21.

budynek techniczny,

* zbiornik chłodzenia wody przemysłowej,

* galeria dla pieszych,

* zbiornik chłodzenia wody przemysłowej obok stacji pomp,

* zbiornik sprężonego powietrza,

* estakada gazowa (nieczynna),

* osadniki pionowe ścieków zneutralizowanych,

* kominy stalowe (w halach produkcyjnych),

* zbiorniki w stacji neutralizacji,

* drogi wewnętrzne

* zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, wodociągowa wody przemysłowej, kanalizacyjna deszczowa, kanalizacyjna sanitarna, sieć techniczna sprężonego powietrza, telekomunikacyjna, elektryczna napowietrzna (nieczynna).

będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż z okoliczności opisanych we wniosku wynika, że doszło do pierwszego zasiedlenia budynku/budowli, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą minie okres dłuższy niż 2 lata.

Ponadto w odniesieniu do działki nr XXX, w stosunku do której toczy się postępowanie mające na celu wydzielenie dróg do osobnej księgi wieczystej należy stwierdzić, że dostawa tej działki wraz z posadowionymi na niej budowlami w postaci zakładowej sieci elektrycznej i wodociągowej wody pitnej również będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż doszło do pierwszego zasiedlenia budowli, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą minie okres dłuższy niż 2 lata.

Natomiast dostawa budynków i budowli posadowionych na działce nr:

* 1239/54 - budynek pompowni i stacji trafo, osadnik radialny, chłodnie wentylatorowe, drogi wewnętrzne, zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, kanalizacja deszczowa, kanalizacja sanitarna

* 1242/49 - budynek stacji regeneracji, hale produkcyjne nr X, XI, XII, budynek elektryczny, dwie stacje transformatorowe, zbiornik zgorzeliny, zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, kanalizacyjna deszczowa, kanalizacyjna sanitarna, gazowa, sieci techniczne,

której właścicielem jest W (współwłasność ułamkowa - udział 1/10) nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż nie doszło do pierwszego zasiedlenia budynków i budowli. Ww. budynki i budowle nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku także na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy wytworzeniu/nabyciu budynków/budowli. W opisanej sytuacji nie będzie miało również zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zatem dostawa ww. budynków i budowli (udział) będzie opodatkowana podstawową stawką podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

Z kolei dostawa budynków i budowli posadowionych na działce nr:

* 1239/54 - budynek pompowni i stacji trafo, osadnik radialny, chłodnie wentylatorowe, drogi wewnętrzne, zakładowe sieci: elektryczna, wodociągowa wody pitnej, kanalizacja deszczowa, kanalizacja sanitarna

której właścicielem jest S (współwłasność ułamkowa - udział 9/10) nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż nie doszło do pierwszego zasiedlenia budynków i budowli. Natomiast ww. budynki i budowle (udział) będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż dłużnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy wytworzeniu/nabyciu budynków/budowli.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku dostawy zabudowanej działki nr XXX oraz

* nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku dostawy zabudowanej działki nr XXX (współwłasność ułamkowa - udział 1/10).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także kwestii opodatkowania dostawy niezabudowanych działek nr XXX

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane, zgodnie z regulacją art. 2 pkt 33 ustawy, rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanej (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane - są zwolnione od podatku.

Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1945) reguluje zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 cyt. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - w myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Stosowanie do art. 2 pkt 12 wskazanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działce budowlanej - należy przez to rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - "teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę".

Przepis art. 2 pkt 33 ustawy, w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Zauważyć należy, że analiza powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem dostawy będzie działka niezabudowana nr XXX. Działka nr XXX w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się w obszarze PP - obszar przemysłowy - ok. 14% powierzchni działki, KL1/2 - tereny dróg lokalnych - ok. 14% powierzchni, KG2/2 - tereny dróg głównych - ok. 26% powierzchni, Zll - 2- tereny zieleni nieurządzonej - ok. 46% powierzchni. Działka nr XXX w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się w obszarze PP - obszar przemysłowy -100% powierzchni działki.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że dostawa działki nr XXX nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, gdyż w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się w obszarze PP - obszar przemysłowy - 100% powierzchni działki. Dostawa ww. działki nie będzie korzystała również ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, gdyż Wnioskodawca nie wskazał, że była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Zatem dostawa działki nr XXX będzie podlegała opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

Natomiast odnosząc się do dostawy niezabudowanej działki nr XXX należy stwierdzić, że z wniosku nie wynika aby na działce istniała linia rozgraniczająca teren pod zabudowę od pozostałego terenu. Zatem na działce w każdym miejscu można prowadzić budowę, a jedynie należy zachować wskazane wyżej proporcje, zatem działka w całości jest przeznaczona pod zabudowę. W związku z powyższym dostawa działki nr XXX która w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się w obszarze PP - obszar przemysłowy - ok. 14% powierzchni działki, KL1/2 - tereny dróg lokalnych - ok. 14% powierzchni, KG2/2 - tereny dróg głównych - ok. 26% powierzchni, Zll - 2- tereny zieleni nieurządzonej - ok. 46% powierzchni będzie podlegać opodatkowaniu wg podstawowej tj. 23% stawki podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wskazać również należy, że ww. działka nr XXX nie będzie korzystała również ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, gdyż Wnioskodawca nie wskazał, że była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest:

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy niezabudowanej działki nr XXX,

* nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy niezabudowanej działki nr XXX.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ocenia stanowiska Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku dostawy zabudowanej działki nr XXX (współwłasność ułamkowa - udział 9/10) i XXX została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl