0111-KDIB3-1.4012.384.2020.1.MSO - Brak możliwości odliczenia podatku VAT poniesionego na zakup towarów i usług w ramach projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.384.2020.1.MSO Brak możliwości odliczenia podatku VAT poniesionego na zakup towarów i usług w ramach projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 maja 2020 r. (data wpływu 19 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT poniesionego na zakup towarów i usług w ramach projektu pn.: "(...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT poniesionego na zakup towarów i usług projektu w ramach projektu pn.: "(...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawcą jest Fundacja (...) z siedzibą w (...) (dalej jako Fundacja). Fundacja działa jako organizacja pożytku publicznego (dalej, jako (...)) w świetle przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (dalej ustawa o wolontariacie), działa wyłącznie poprzez swoje cele statutowe. Wnioskodawca realizuje cele naukowe, cele służące społecznej działalności pożytku publicznego i cele prospołeczne. Ponadto Wnioskodawca wspiera badania naukowe, edukację, oraz prowadzi rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych. Działa bezinteresownie i nie czerpie kolejności korzyści majątkowych.

Zgodnie ze statutem Fundacji, Fundacja ma prawo realizować wszystkie cele pożytku publicznego tj.m.in. cele naukowe, cele służące społecznej działalności pożytku publicznego i cele prospołeczne poprzez dotowanie wiedzy, badań naukowych, edukacji, dokształcania, kultury, sportu i rekreacji a także organizację i promocję wolontariatu oraz działalność na rzecz osób niepełnosprawnych, bezrobotnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym w zakresie rehabilitacji zawodowej, integracji i inkluzji.

Fundacja działa bezinteresownie. Fundacja może prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Środki Fundacji w szczególności jej majątek i dochody mogą być wykorzystywane jedynie do jej celów statutowych. Żadna osoba nie może otrzymać korzyści z Fundacji poprzez wydatki niezgodne z celami Fundacji lub nieproporcjonalnie wysokie wynagrodzenie.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.

Fundacja realizując cele statutowe wzięła udział w konkursie organizowanego w ramach (...). Tytuł projektu brzmiał następująco: "(...)". Umowa na dofinansowanie projektu została zawarta w dniu (...) 2019 r. Sama umowa miała następujący numer (...).

W ramach wskazanego powyżej projektu Fundacja realizuje swoje cele poprzez wspieranie działań w edukacji, dokształcania.

Realizacja zadania w ramach zawartej umowy polegała na wizytach uczniów. W warsztatach wzięło udział (...) grup łącznie (...) uczniów szkół podstawowych i średnich ze (...), (...) i (...). Uczniowie szkół podstawowych uczestniczyli w dwóch warsztatach: "(...)" oraz " (...)". Podczas warsztatów " (...)" uczniowie poznali (...). Dzięki uczestnictwu w tych warsztatach wzrosły praktyczne umiejętności uczniów w zakresie zdrowego, racjonalnego odżywiania się oraz kształtowania dobrych codziennych nawyków żywieniowych.

Z kolei w ramach warsztatów " (...)" uczniowie byli z wizytą w (...). Dzięki temu uczniowie zrozumieli przebieg procesów i zależności w gospodarstwie ekologicznym oraz ich wpływ na naszą codzienność, np. skąd bierze się chleb, mleko itp. Uczniowie doświadczyli, jak należy godnie traktować zwierzęta.

Na koniec warsztatów odbywały się także rozmowa podsumowująca, z której wynikało, iż uczniowie zrozumieli odpowiedzialność człowieka za środowisko i równowagę w przyrodzie.

Fundacja we wniosku o otrzymanie dofinansowania oświadczyła, że koszty jakie ponosić będzie w związku z realizacją projektu należeć będą do tzw. kosztów kwalifikowanych czyli takich w związku z którymi Fundacji nie przysługuje prawo ani możliwość ich odzyskania.

W trakcie trwania projektu do kosztów kwalifikowanych Fundacja zaliczyła koszty takie jak m.in.: (...). Wszystkie powyższe zakupy zostały udokumentowane fakturami na których widniała także kwota należnego podatku od towarów. Należne przez Fundację świadczenie zostało spełnione i w rezultacie wszystkie faktury zostały opłacone. Na fakturach, jako nabywcę wskazano też Fundację.

Koszty ponoszone przez Fundację w związku z wykonywaniem opisywanego wyżej projektu związane były w ocenie Fundacji z czynnościami nieobjętymi podatkiem VAT. Zakupy dokonywane przez Fundację dokonane w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane przez Fundację do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Fundacja figuruje w rejestrze płatników podatku VAT, i jest czynnym płatnikiem podatku VAT, jednak koszty jaki ponosiła w związku z realizacją projektu nie były przez nią wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Fundacja nie figuruje w Rejestrze Przedsiębiorców który prowadzi Krajowy Rejestr Sądowy.

Towary i usługi nabywane w ramach realizacji operacji (...), nie będą wykorzystywane przez Fundację do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o rozliczenie dofinansowania składanego przez Fundację - interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Fundacja jest zobligowana do dostarczenia takiej interpretacji.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy Fundacja może odliczyć podatek VAT, poniesiony na zakup towarów i usług, takich jak m.in.: (...), w ramach projektu o następującym tytule: "(...)", który został zrealizowany umową na dofinansowanie projektu została zawartą przez Fundację w dniu (...) 2019 r.?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Fundacji, Fundacja nie może odliczyć podatku VAT, poniesionego na zakup towarów i usług, takich, jak m.in.: (...) i wykorzystanych tylko i wyłącznie w ramach realizacji organizowanego w ramach (...), w ramach projektu o następującym tytule: "(...)", który został zrealizowany umową na dofinansowanie projektu została zawartą przez Fundację w dniu (...) 2019 r.?

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej regulacjami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przypadku opisywanego stanu faktycznego Fundacja działa jako organizacja pożytku publicznego. Organizacje pożytku publicznego zostają zobligowane do uiszczania podatku VAT w przypadku kiedy zakup towarów bądź usług związany zostaje z prowadzoną przez te Fundację działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Jak wskazuje art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na kanwie opisywanego stanu faktycznego transakcje udokumentowane fakturami za zakup towarów i usług w ramach wykonanego projektu " (...)", nie będą wykorzystywane przez Fundację do czynności opodatkowanych, w związku z czym Fundacji nie będzie przysługiwało prawo ubiegania się o zwrot podatku VAT.

Jak wskazują sądy administracyjne "w świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 u.p.t.u. wykluczona jest możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi".

W rezultacie w ocenie Fundacji Fundacja nie jest uprawniona do odliczenia naliczonego podatku VAT i tak też ujęła w rejestrach dot. podatku VAT powyższe zdarzenie i nie odliczyła podatku VAT wynikającego z wystawionych przez dostawców faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma więc zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, tj. intencje podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Fundacja realizując cele statutowe wzięła udział w konkursie organizowanym w ramach (...). Tytuł projektu brzmiał: "(...)". Towary i usługi nabywane w ramach realizacji tego projektu, nie były i nie będą wykorzystywane przez Fundację do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie taki związek nie występuje. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, towary i usługi związane z realizacją projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowanego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygnięcia wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl