0111-KDIB3-1.4012.378.2019.2.ASY - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu z zakresu edukacji ekologicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 sierpnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.378.2019.2.ASY Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu z zakresu edukacji ekologicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 marca 2019 r. (data wpływu 17 czerwca 2019 r.), uzupełnionym pismem z 18 lipca 2019 r. (data wpływu 24 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "(...)" -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "(...)".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 18 lipca 2019 r. (data wpływu 24 lipca 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 11 lipca 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.378.2019.1.ASY.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

"O" jest dobrowolnym, samorządnym stowarzyszeniem miłośników wędkarstwa posiadającym osobowość prawną. Podstawy prawne funkcjonowania "O" to przede wszystkim ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz Statut. Celem "O" jest organizowanie i promowanie wędkarstwa, rekreacji, sportu wędkarskiego, użytkowanie i ochrona wód, działania na rzecz przyrody, edukacja i kształtowanie etyki wędkarskiej oraz upowszechnianie wiedzy o warunkach ochrony i połowu ryb. "O" realizuje cele statutowe poprzez między innymi organizowanie rekreacyjnych imprez wędkarskich, edukację wędkarską, turystykę, współpracę z organizacjami i instytucjami proekologicznymi, uczestniczenie w realizacji zadań publicznych. "O" jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność statutową, rolniczą oraz gospodarczą, w konsekwencji czego jako stowarzyszenie jest równocześnie wpisane w KRS do rejestru przedsiębiorców. Działalność rolnicza prowadzona jest w oparciu o racjonale zasady gospodarki rybackiej polegającej na chowie i hodowli ryb, zaś działalność gospodarcza związana jest z odpłatnym udostępnianiem miejsc noclegowych w ośrodkach i stanicach wędkarskich, wynajmem pomieszczeń biurowych oraz wypożyczaniem sprzętu pływającego.

"O" na realizację projektu partnerskiego (liderem projektu jest "D")" (...)" zamierza przeznaczyć środki własne oraz pozyskane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020. Wnioskodawca zakłada, iż projekt " (...)" uzyska dofinansowanie w ramach działania 5.1 (...) (...) 2014-2020. Projekt obejmuje zdarzenie przyszłe polegające na: w ramach przedmiotowego zadania, realizowanego przez Partnera projektu - "O" w (...), przewidziano realizację działań, mających na celu remont zbiornika wodnego w (...) w celu odtworzenia siedlisk wodno-błotnych i zwiększenia retencji oraz podniesienia świadomości mieszkańców i turystów w dziedzinie ochrony przyrody i różnorodności biologicznej. Poprzez odmulenie zbiornika i wykoszenie skarp zostanie powstrzymana niepożądana sukcesja i zostaną usunięte gatunki obce, co poprawi stan siedlisk i gatunków na terenie objętym projektem. Obecnie teren ten obejmuje silnie zamulony i praktycznie w całości porośnięty szuwarem zbiornik wodny, okresowo o bardzo niskim poziomie wód (okres letni). Mimo tego jest to miejsce rozrodu zagrożonych gatunków płazów i ptaków wodno-błotnych i innych gatunków od wody zależnych. Jednakże stan siedliska ulega ciągłemu pogorszeniu, co w krótkim czasie może doprowadzić do zaniku zagrożonych gatunków zwierząt. W ramach zadania zostaną wykonane prace polegające na robotach pomiarowych, porządkowych i ziemnych oraz na remoncie urządzeń wodnych, wykonanie nasadzenia roślin wodnych na stawie. Partner w ramach zadania dysponując własnymi zasobami przeprowadzi lekcje w plenerze wspierające edukację o zdrowej żywności, zwłaszcza poprzez naukę wędkowania, zapoznania się z korzyściami jakie płyną z jedzenia ryb oraz zwiedzanie ścieżki dydaktycznej. Takie zajęcia nie tylko pozytywnie wpłyną na rozwój uczniów, lecz także ukształtują ich postawę. Po zakończonych zajęciach praktycznych zostanie wyświetlony film dokumentalny dotyczący gospodarki stawowej, następnie uczestnicy zwiedzą ścieżkę dydaktyczną pełniącą funkcję edukacyjno-rekreacyjną. Zadanie realizowane będzie od II kwartału 2020 r. do III kwartału 2020 r.

Infrastruktura powstała w ramach realizacji projektu będzie wykorzystywana przez "O" do wykonywania czynności zwolnionych z podatku VAT. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły czynnościom zwolnionym. "O" - Partner projektu - jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu wystawione będą na Partnera projektu czyli "O".

W piśmie uzupełniającym z 18 lipca 2019 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił:

1. Infrastruktura powstała w ramach realizacji projektu będzie wykorzystywana przez "O" do wykonywania czynności zwolnionych z podatku VAT.

2. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły czynnościom zwolnionym z podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zrealizowanym projektem w ramach " (...)" "O" będzie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem "O" czynnego podatnika VAT, czynności związane z realizacją projektu związane będą jednoznacznie z działalnością statutową "O" zaś efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym "O" nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność statutową, rolniczą oraz gospodarczą. Wnioskodawca realizuje projekt pn.: "(...)". W ramach przedmiotowego zadania przewidziano realizację działań mających na celu remont zbiornika wodnego w celu odtworzenia siedlisk wodno-błotnych i zwiększenia retencji oraz podniesienia świadomości mieszkańców i turystów w dziedzinie ochrony przyrody i różnorodności biologicznej. nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły czynnościom zwolnionym z podatku VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące tego, czy będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od faktur dokumentujących zakup towarów i usług, w związku z realizacją ww. projektu

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "(...)".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl