0111-KDIB3-1.4012.289.2020.1.WN - Zwolnienie z VAT usług związanych ze sportem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.289.2020.1.WN Zwolnienie z VAT usług związanych ze sportem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 kwietnia 2020 r. (data wpływu 14 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 dla działalności Klubu z tytułu prowadzenia działań, o których mowa w punkcie A, E - jest prawidłowe,

* zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 dla działalności Klubu z tytułu prowadzenia działań, o których mowa w punkcie B, C, D - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie.

We wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza założyć wspólnie z innymi osobami fizycznymi stowarzyszenie, które będzie stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie nabędzie osobowość prawną.

Stowarzyszenie (dalej Klub) będzie prowadziło działalność sportową w formie klubu sportowego stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 oraz art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1468 z późn. zm.).

Zgodnie z powołaną ustawą działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe.

Klub będzie posiadał własny statut gdzie będzie określone, iż celem klubu będzie:

1.

upowszechniania kultury fizycznej i sportu również wśród dzieci i młodzieży; w szczególności poprzez popularyzowanie sportów motorowych;

2.

popularyzowania turystyki motorowej, krajoznawstwa oraz wypoczynku:

3.

nauki, edukacji, oświaty i wychowania motoryzacyjnego;

4.

działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.

5.

wspierania osób zagrożonych marginalizacją społeczną ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych;

6.

ochrony i promocji zdrowia,

7.

działalności charytatywnej;

8.

działania na rzecz osób niepełnosprawnych;

9.

ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

10.

promocji i organizacji wolontariatu.

Ponadto, działalność klubu będzie się przejawiała poprzez:

1.

organizowanie zawodów w zakresie wszystkich dyscyplin sportu motorowego;

2.

imprez rekreacyjnych i turystyki motorowej;

3.

prowadzenie szkoleń w zakresie nauki i podnoszenia kultury motoryzacyjnej;

4.

podejmowanie działań na rzecz użytkowników pojazdów;

5.

uczestnictwo w krajowych i międzynarodowych zawodach motorowych, a także krajowych i zagranicznych imprezach turystyczno-motorowych;

6.

udzielanie pomocy swoim członkom uczestniczącym w krajowych i międzynarodowych zawodach motorowych a także w krajowych i zagranicznych imprezach turystyczno-motorowych.

7.

budowę i eksploatację obiektów i urządzeń służących popularyzacji sportów motorowych i imprez turystyczno-motorowych;

8.

organizowanie imprez kulturalnych i życia klubowego;

9.

prowadzenie działalności wydawniczej i reklamowej;

10.

uczestnictwo w życiu publicznym miasta i województwa:

11.

alternatywne formy spędzania wolnego czasu;

12.

prowadzenie innych działań sprzyjających rozwojowi statutowych celów Stowarzyszenia;

13.

prowadzenie działalności gospodarczej w celu wypracowania funduszy na działalność statutową Stowarzyszenia;

14.

a także wszelkie inne działania niewymienione powyżej a zgodne z celami Stowarzyszenia i ukierunkowane na realizację takich celów Stowarzyszenie jako klub sportowy będzie prowadzić działalność statutową odpłatną w dziedzinie sportu.

Działalność ta polegać będzie m.in. na prowadzeniu:

A. zajęć sportowych mających na celu szkolenie i trenowanie zawodników sportów motorowych,

B. zespołów wyścigowych organizujących przygotowanie zaplecza wyścigowego, zgłoszeń do zawodów oraz logistykę transportu pomiędzy imprezami w kraju i za granicą Polski,

C. marketingu i prezentacji zawodników mający na celu zdobywania wsparcia finansowego dla potrzeb uprawianej dyscypliny sportu,

D.szkolenia mechaników, szefów zespołów, sędziów sportowych i innych wchodzących w szeroki zakres działalności sportowej,

E.organizacji zawodów sportowych oraz pokazów.

Z tytułu powyżej świadczonych czynności Klub może pobierać wynagrodzenie.

Środki pozyskane przez Klub z powyższych czynności będą w całości przeznaczone są na działalność statutową stowarzyszenia, która związana jest ze sportem, w szczególności na wynagrodzenia dla zawodników za zdobyte punkty w zawodach, remonty, obsługę medyczną i psychologiczną zawodników, przygotowanie i najem toru, przygotowanie motocykli, transport i zakwaterowanie na zawodach, obsługa logistyczna biurowa, wynagrodzenie trenerów i instruktorów, wpisowe do imprez.

Klub nie będzie działać w celu osiągnięcia zysku (działalność non-profit). Stowarzyszenie będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy działalność Klubu z tytułu prowadzenia działań, o których mowa w stanie faktycznym tj. A. zajęć sportowych mających na celu szkolenie i trenowanie zawodników sportów motorowych,

B. zespołów wyścigowych organizujących przygotowanie zaplecza wyścigowego, zgłoszeń do zawodów oraz logistykę transportu pomiędzy imprezami w kraju i za granicą Polski,

C. marketingu i prezentacji zawodników mający na celu zdobywania wsparcia finansowego dla potrzeb uprawianej dyscypliny sportu,

D. szkolenia mechaników, szefów zespołów, sędziów sportowych i innych wchodzących w szeroki zakres działalności sportowej,

E. organizacji zawodów sportowych oraz pokazów,

będzie mogła korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Stowarzyszenie będzie podmiotem o charakterze non profit ściśle związanym ze sportem, działającym na rzecz jego rozwoju i popularyzacji. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy VAT zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu pod warunkiem, że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w mm.

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków

c. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym - z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy - zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18-18a. 22-24, 26, 28-29, 31, 32 i 33 lit. a. nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi jeżeli:

a.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18- 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit, a lub

b.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy VAT, zwolnienia o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport. Przy czym z mniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie omawianej regulacji.

Zauważyć należy że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych

Mając na uwadze powołane przepisy należy zauważyć, że w orzecznictwie sądów administracyjnych w tym także w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego ukształtował się pogląd zgodnie z którym przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT w związku z art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 112 należy tak interpretować ze zwolnieniem od podatku określonym w tej normie objęte są nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu ale również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Jak podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w powołanym wyroku z dnia 13 marca 2014 r. z art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 112 wynika, że zwolnienie w nim opisane ma charakter bezwarunkowy w sensie materialnym. Oznacza to że Państwa Członkowskie nie mogą drogą regulacji krajowych odstąpić od udzielenia tego zwolnienia albo je ograniczyć Przepis ten zawarty jest w rozdziale 2 dyrektywy 112 zatytułowanym "zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym". Mają zatem na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym (zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie C-357/07 TNT Post UK. Zb. Orz s 1-3025. pkt 32. Jednakże zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności wykonywanej w interesie publicznym, lecz jedynie tej działalności która została w tym przepisie wymieniona i opisana w bardzo szczegółowy sposób Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że Trybunał Sprawiedliwości wielokrotnie podkreślał, że terminologia używana do określenia zwolnień od podatku od towarów i usług powinna być interpretowana w sposób ścisły ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Jednakże owa zasada ścisłej wykładni nie oznacza, że terminologia stosowana przy określeniu zwolnień przewidzianych w art. 132 dyrektywy 112 powinna być interpretowana w sposób, który pozbawiałby je skuteczności (wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 18 listopada 2004 r. w sprawie C-284/03 Temco Europę Zb. Orz.s. 1-11237 pkt 17, wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie C-434/05 Honzon College, Zb. Orz.s. 1-4793, pkt 16a także wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, Zb. Orz.s. 1 -7821, pkt 17. Ponadto zwolnienia te powinny być stosowane jednolicie we wszystkich Państwach Członkowskich. Stąd też wykładnia przepisów prawa krajowego powinna uwzględniać treść unijnych unormowań oraz musi być zbieżna we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

W rezultacie powyższego, przy zastosowaniu prounijnej wykładni przepisu, należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia kryterium podmiotowe albowiem działalność Klubu nie jest i nie będzie nastawiona na zysk. Klub swoją działalność adresuje wobec osób uprawiających i przygotowujących się do uprawiania sportu.

Zarówno ustawa, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego, związku stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Zaznaczyć należy, że w przypadku braku definicji jakiegoś zagadnienia na gruncie przepisów prawa podatkowego, dokonując wykładni przepisów tego prawa, organ wydający interpretację indywidualną obowiązany jest brać pod uwagę, a czasami nawet analizować przepisy ustaw innych niż ustawy podatkowe. Zatem w przypadku gdy ustawa zawiera zagadnienia, których jednak nie definiuje, tutejszy organ posiłkuje się definicjami tych zagadnień zawartymi w przepisach niepodatkowych.

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2017 r. poz. 1463, z późn. zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 oraz art. 6 ust. 1 i 2 tej ustawy - działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają również definicji sportu. Zatem w celu ustalenia prawidłowego rozumienia tego pojęcia należy odnieść się do regulacji powołanej wyżej ustawy o sporcie.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 tej ustawy - sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Na podstawie ust. 2 tego artykułu, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Wnioskodawca będzie jednym z założycieli stowarzyszenia, które założy nabędzie status klubu sportowego. Klub będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie - Klub nie będzie działać w celu osiągnięcia zysku (działalność non-profit).

W związku z prowadzą działalnością Klub będzie dokonywać następujących czynności:

A. prowadzenia zajęć sportowych mających na celu szkolenie i trenowanie zawodników sportów motorowych,

B. prowadzenia zespołów wyścigowych organizując przygotowanie zaplecza wyścigowego, zgłoszeń do zawodów oraz logistykę transportu pomiędzy imprezami w kraju i za granicą Polski,

C. marketingu i prezentacji zawodników mający na celu zdobywania wsparcia finansowego dla potrzeb uprawianej dyscypliny sportu.

D. szkolenia mechaników, szefów zespołów, sędziów sportowych i innych wchodzących w szeroki zakres działalności sportowej,

E. organizacji zawodów sportowych oraz pokazów.

Jak wynika z powyższego, klub sportowy w rozumieniu przepisów ustawy o sporcie, spełnia kryterium podmiotowe, niezbędne do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Jednocześnie wskazane powyżej czynności stanowią usługę, która ma związek ze sportem. Z powyższego wynika zatem, że w analizowanym przypadku jest spełniona również przesłanka przedmiotowa pozwalająca na zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, bowiem wskazane wyżej usługi są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, a także są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca, Stowarzyszenie nie będzie działać w celu osiągnięcia zysku, a środki pozyskane przez Klub w całości przeznaczone będą na działalność statutową, która związana jest ze sportem.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że świadczone przez przyszłe stowarzyszenie usługi korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 43 ust. 18 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 dla działalności Klubu z tytułu prowadzenia działań, o których mowa w punkcie A, E - jest prawidłowe,

* zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 dla działalności Klubu z tytułu prowadzenia działań, o których mowa w punkcie B, C, D - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca zamierza założyć wspólnie z innymi osobami fizycznymi stowarzyszenie. Stowarzyszenie będzie prowadziło działalność sportową w formie klubu sportowego stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 ora art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie. Spółka jako klub sportowy będzie prowadzić działalność statutową odpłatną w dziedzinie sportu. Działalność ta ma polegać m.in. na prowadzeniu: A. zajęć sportowych mających na celu szkolenie i trenowanie zawodników sportowych motorowych, B. zespołów wyścigowych organizujących przygotowanie zaplecza wyścigowego, zgłoszeń do zawodów oraz logistykę transportu pomiędzy imprezami w kraju i za granicą Polski, C. marketingu i prezentacji zawodników mających na celu zdobywania wsparcia finansowego dla potrzeb uprawnianej dyscypliny sportu, D. szkolenia mechaników, szefów zespołów, sędziów sportowych i innych wchodzących w szeroki zakres działalności sportowej, E. organizacji zawodów sportowych i pokazów. Z tytułu powyżej świadczonych czynności Klub może pobierać wynagrodzenie. Środki pozyskane przez Klub z powyższych czynności będą w całości przeznaczone na działalność statutową, która związana jest ze sportem. Spółka będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy działalność klubu z tytułu prowadzenia działań o których mowa w punktach A, B, C, D, E będzie mogła korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

Zatem, tak jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy z tytułu świadczonych czynności wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego Klub może pobierać wynagrodzenie. Środki pozyskane przez Klub będą w całości przeznaczone na działalność statutową, która związana jest ze sportem. A więc w tym przypadku istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi opłatami a świadczeniem usług, które będą wykonywane przez Klub.

W konsekwencji usługi świadczone przez Klub będą stanowiły odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy. Tym samym opłaty otrzymywane przez Wnioskodawcę będą stanowiły wynagrodzenie z tytułu wykonywania ww. czynności.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym - z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W art. 43 ust. 17 ustawy wskazano, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Wskazać należy, że zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 32 ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi. Ze zwolnienia korzystają więc usługi świadczone m.in. przez klub sportowy, które są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, a także są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Niespełnienie chociażby jednej z przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. regulacji.

W analizowanej sprawie należy podkreślić, że zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi "ściśle" związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji "ścisłego" związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym. W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym "może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego" (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że: "Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym" (pkt 23).

Natomiast w wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że: "W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu". Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy VAT, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.

Celem powołanego przepisu jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.

Zauważyć należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji klubu sportowego. Zatem w celu ustalenia prawidłowego rozumienia tego pojęcia należy odnieść się do regulacji ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1468).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 6 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie - działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Ponadto zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 tej ustawy, sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Na podstawie ust. 2 tego artykułu, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Biorąc pod uwagę przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli:

* są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu,

* świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz

* usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport,

przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Jak wynika z okoliczności sprawy Stowarzyszenie będzie prowadziło działalność w formie klubu sportowego stosownie do ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie. Działalność Klubu będzie polegać na prowadzaniu:

A. zajęć sportowych mających na celu szkolenie i trenowanie zawodników sportów motorowych,

B. zespołów wyścigowych organizujących przygotowanie zaplecza wyścigowego, zgłoszeń do zawodów oraz logistykę transportu pomiędzy imprezami w kraju i za granicą,

C. marketingu i prezentacji zawodników mający na celu zdobywania wsparcia finansowego dla potrzeb uprawianej dyscypliny sportu,

D. szkolenia mechaników, szefów zespołów, sędziów sportowych i innych wchodzących w szeroki zakres działalności sportowej,

E. organizacji zawodów sportowych i pokazów.

Przenosząc powyżej opisane czynności, które Wnioskodawca zamierza wykonywać na grunt ustawy o VAT, należy stwierdzić, że będzie spełniona przesłanka do zastosowania zwolnienia, gdyż usługi będą wykonywane przez klub sportowy. Jednocześnie oprócz przesłanki podmiotowej konieczne jest również spełnienie przesłanek przedmiotowych.

Odnosząc zatem przywołane wyżej przepisy prawa do przedstawionych okoliczności sprawy, wskazać należy, że będzie mieć zastosowanie zwolnienie wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy względem świadczonych przez Stowarzyszenie usług wymienionych w punktach A i E, bowiem Wnioskodawca będzie spełniał zarówno przesłanki podmiotowe jak i przedmiotowe, o których mowa w tym przepisie. Stowarzyszenie będzie prowadziło działalność w formie klubu sportowego, a ww. usługi wymienione w punktach A i E będą wykonywane na rzecz osób uprawiających sport oraz będą ściśle związane ze sportem i są one konieczne do organizowania i uprawniania sportu.

Z treści wniosku wynika, że świadczone przez Wnioskodawcę czynności wymienione w punkcie B i D tj. prowadzenie zespołów wyścigowych organizujących przygotowanie zaplecza wyścigowego, zgłoszeń do zawodów oraz logistykę transportu pomiędzy imprezami w kraju i za granicą oraz prowadzenie szkoleń mechaników, szefów zespołów, sędziów sportowych i innych wchodzących w szeroki zakres działalności sportowej, nie będą wpisywać się w pojęcie usług ściśle związanych ze sportem, świadczonych na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Prowadzenie takich czynności tylko pośrednio związane jest ze sportem, co oznacza, że takie działania mogłyby być prowadzone również przez podmioty zaangażowane do wyświadczenia ich na rzecz Wnioskodawcy celem osiągnięcia takiego samego skutku. Zatem działania wymienione w punkcie B i D podejmowane osobiście przez Wnioskodawcę nie są konieczne do skutecznego organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, co oznacza, że nie będą one podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

Natomiast odnosząc się do usług wymienionych w pkt C wniosku należy zauważyć, że jak wynika z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 zwolnieniu nie podlegają m.in. usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną. Zatem, świadczone przez Stowarzyszenie usługi wymienione w punkcie C polegające na prowadzeniu marketingu i prezentacji zawodników mający na celu zdobywania wsparcia finansowego dla potrzeb uprawianej dyscypliny sportu, nie będą podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 z uwagi na ww. wyłączenie w tym przepisie.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 dla działalności Stowarzyszenia prowadzącego Klub sportowy z tytułu prowadzenia działań, o których mowa w punkcie A i E jest prawidłowe, a w zakresie zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 dla działalności Klubu z tytułu prowadzenia działań, o których mowa w punkcie B, C, D jest nieprawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl