0111-KDIB3-1.4012.256.2020.2.MSO - Rozliczanie VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie odnawialnych źródeł energii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.256.2020.2.MSO Rozliczanie VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie odnawialnych źródeł energii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 marca 2020 r. (data wpływu 31 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z 28 maja 2020 r. (data wpływu 28 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości 100%, od faktur związanych z realizacją ww. projektu (pytanie oznaczone nr 1)

* opodatkowania wkładu własnego wniesionego przez Gminę na realizację projektu (pytanie oznaczone nr 2)

* rozliczenia podatku od całości otrzymanego dofinansowania (kwestia objęta pytaniem oznaczonym nr 3)

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości 100%, od faktur związanych z realizacją ww. projektu (pytanie oznaczone nr 1), opodatkowania wkładu własnego wniesionego przez Gminę na realizację projektu (pytanie oznaczone nr 2), rozliczenia podatku od całości otrzymanego dofinansowania (kwestia objęta pytaniem oznaczonym nr 3).

Pismem z 28 maja 2020 r. (data wpływu 28 maja 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w związku z wezwaniem z 22 maja 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.256.2020.1.MSO.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (...) jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT składa co miesiąc deklarację VAT-7. Gmina zamierza realizować projekt pn.: "(...)" w ramach (...) na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna; działanie: 4.1. Odnawialne źródła energii; poddziałanie: 4.1.3. Odnawialne źródła energii - konkurs. Projekt realizowany będzie w formule "zaprojektuj i wybuduj".

Nie podpisano jeszcze umowy o dofinansowanie projektu. Planowana całkowita wartość projektu wynosi (...) zł. Wartość projektu obejmująca instalacje na terenie Gminy (...) wynosi (...) zł (w tym: środki UE, środki (...), środki prywatne uczestników projektu/mieszkańców). Wysokość dofinansowania 85%. Planowany termin realizacji projektu obejmuje okres od dnia (...) 2019 do (...) 2020, jednak z uwagi na wydłużającą się procedurę przyznania dofinansowania (informacja o przyznaniu środków UE - luty 2020 r.) Gmina (...) zwróci się do Instytucji Zarządzającej z prośbą o zmianę terminu realizacji przedmiotowego zadania.

Podmiot ma możliwość odzyskania podatku VAT w projekcie - na podstawie przepisów krajowych tj. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, 2491, z 2018 r. poz. 62, 86, 650) oraz aktów wykonawczych do niniejszej ustawy m.in. na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1: dokonywane świadczenia na rzecz uczestników projektu podlegają opodatkowaniu VAT. Jednocześnie zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego od podatku naliczonego. W związku z powyższym zapłacony VAT będzie uznany za wydatek niekwalifikowany, ponieważ Beneficjentowi, zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym, przysługuje prawo (czyli ma prawne możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.

W celu wspólnego ubiegania się o dofinansowanie oraz realizacji projektu w dniu (...) 2018 r. Gmina (...) zawarła z Gminą (...) Umowę Partnerską, na mocy której określono zasady współpracy i realizacji ww. projektu.

Liderem Projektu jest Gmina (...), Partnerem Projektu jest Gmina (...).

W ramach realizacji Projektu Lider i Partner:

* odrębnie zorganizują i przeprowadzą postępowania zamówień publicznych na wybór wykonawców zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie zadań projektu,

* dla zamówień publicznych przeprowadzanych na podstawie Ustawy PZP powołają odrębne Komisje Przetargowe,

* w przypadku postępowań na udzielenie zamówień dla których nie będzie miała zastosowania Ustawa PZP będą obowiązywały przepisy właściwe dla danej jednostki,

* zamówienia udzielone zostaną odrębnie na podstawie umów przygotowanych odrębnie przez każdego z Partnerów Projektu,

* odbiór robót realizowanych w ramach projektu będzie odbywał się odrębnie przy udziale komisji Partnerów Projektu, na terenie których realizowany jest Projekt.

Ponadto Lider Projektu czyli Gmina (...):

1. Reprezentuje również Partnera Projektu.

2. Odpowiada za koordynację całości Projektu.

3. Jest zobowiązany do podpisania indywidualnej umowy o dofinansowanie Projektu z Instytucją Zarządzającą RPO... i przekazania do wiadomości Partnerowi Projektu.

4. Zapewnia terminowe przekazywanie do Instytucji Zarządzającej RPO... sprawozdań okresowych z postępu rzeczowego realizacji Projektu.

5. Składa wniosek o płatność nie rzadziej niż raz na 3 miesiące zgodnie z harmonogramem ustalonym z Instytucją Zarządzającą RPO..., po podpisaniu umowy o dofinansowanie.

6. Rozlicza środki finansowe zgodnie z założeniami Umowy Partnerskiej.

7. Zapewnia terminowe rozliczenie całości Projektu wraz z wnioskiem o płatność końcową i wypełnioną częścią sprawozdawczą z jego realizacji.

8. Jest zobowiązany do przechowywania dokumentów związanych z realizacją Projektu w swojej siedzibie do czasu określonego w Umowie o dofinansowanie Projektu.

9. Zapewnia przestrzeganie procedur sprawozdawczości - monitoringu - opracowywanie i przekazywanie raportów do Instytucji Zarządzającej RPO....

10. Jest zobowiązany do możliwie szybkiego informowania Partnera Projektu o konieczności podjęcia określonych działań w szczególności w terminie pozwalającym na terminowe odniesienie się do wystąpienia Lidera Projektu.

11. Zobowiązuje się do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej w obszarze już prowadzonych ksiąg rachunkowych. Prowadząc ewidencję księgową Lider Projektu zobowiązany jest do opisu w swojej polityce rachunkowości sposobu powiązania dokumentów zarejestrowanych w informatycznych zbiorach ksiąg z dokumentami źródłowymi.

12. Jest odpowiedzialny za koordynację działań promocyjnych Projektu, zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej RPO..., w szczególności za publikowanie informacji na swojej stronie internetowej oraz używanie odpowiednich logotypów we wszelkiej korespondencji i dokumentacji dotyczącej Projektu.

13. Jest zobowiązany do przechowywania dokumentów związanych z realizacją Projektu w swojej siedzibie do czasu określonego w umowie o dofinansowanie Projektu.

14. Jest odpowiedzialny za archiwizację wszelkiej dokumentacji związanej z Projektem dotyczącej części przez niego realizowanej.

15. Lider Projektu do swojego profilu Lokalnego Systemu Informatycznego (LSI) doda konto, z przyznanymi odpowiednimi uprawnieniami, wskazane przez Partnera Projektu w celu umożliwienia prac związanych z realizacją zakresu Partnera Projektu tj.m.in.: sprawozdawczość, harmonogramy, uzupełnianie rejestru postepowań/zamówień i dokumentów.

Gmina (...) zobowiązuje się do zabezpieczenia środków finansowych na pokrycie wkładu własnego w swoim budżecie zgodnie z aktualnym wnioskiem o dofinansowanie Projektu. Płatności za wykonane prace regulowane będą na podstawie faktur wystawionych przez wykonawców dla każdego z Partnerów odrębnie. Refundacji lub rozliczeniu wydatków będą podlegać wydatki kwalifikowalne ujęte we wniosku aplikacyjnym, poniesione przez Partnerów Projektu do dnia finansowego zakończenia realizacji Projektu, pod warunkiem, że zostały poniesione zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie, dokumentami programowymi oraz przepisami prawa. Wydatki poniesione niezgodnie z tymi przepisami uznawane są za niekwalifikowalne i zostaną pokryte ze środków własnych Partnerów Projektu. Od wkładu własnego wniesionego przez uczestników projektu na podstawie wystawionych faktur sprzedaży zostanie odprowadzony podatek od towarów i usług VAT należny. Całość dofinansowania dotycząca projektu wpłynie na rachunek bankowy Lidera projektu po czym w proporcjonalnej części zostanie przekazana na konto partnera projektu.

Celem głównym projektu jest: poprawa efektywności energetycznej budynków i wzrost produkcji energii elektrycznej i cieplnej ze źródeł odnawialnych w gminach (...) w wyniku dostawy i montażu paneli fotowoltaicznych oraz gruntowychi powietrznych pomp ciepła na potrzeby budynków mieszkalnych jednorodzinnych, a w konsekwencji zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery (w tym: CO2 i pyłu PM10). Projekt będzie realizowany w formule: "zaprojektuj i wybuduj". Zakresem projektu jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych polegających na dostawie i montażu zestawów instalacji OZE, w tym: dla Gminy (...): - Instalacje fotowoltaiczne (PV) - (...) szt.:

Zestaw A (min. moc generatora instalacji: 2,16 kWp - (...) szt. paneli): (...) szt., w tym:

* (...) szt. instalacji na dachu budynku mieszkalnego,

* (...) szt. instalacji na dachu budynku gospodarczego,

* (...) szt. instalacji na gruncie,

Zestaw B (min. moc generatora instalacji 3,24 kWp - (...) szt. paneli): (...) szt., w tym:

* (...) szt. instalacji na dachu budynku mieszkalnego,

* (...) szt. instalacji na dachu budynku gospodarczego,

* (...) szt. instalacji na gruncie,

Zestaw C (min. moc generatora instalacji 4,32 kWp - (...) szt. paneli): (...) szt, w tym:

* (...) szt. instalacji na dachu budynku mieszkalnego,

* (...) szt. instalacji na dachu budynku gospodarczego,

* (...) szt. instalacji na gruncie.

- Gruntowe pompy ciepła do c.o. i c.w.u. - (...) szt.:

* o mocy min. 10 kW: (...) szt.

* o mocy min. 15 kW: (...) szt.

* o mocy min. 20 kW: (...) szt.

* o mocy min. 25 kW: (...) szt.

* o mocy min. 30 kW: (...) szt.

* o mocy min. 35 kW: (...) szt.

- Powietrzne pompy ciepła do c.w.u. (moc. min. 2 kW) - (...) szt.

Oddziaływanie projektu:

* wzrost produkcji energii cieplnej na potrzeby ogrzewania, c.w.u. i elektrycznej z OZE,

* relatywne zmniejszenie kosztów związanych z eksploatacją budynków mieszkalnych (zmniejszenie kosztów energii elektrycznej oraz cieplnej, dzięki zwiększeniu udziału i zużycia energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych),

* oszczędność zasobów kopalin, w tym: węgla kamiennego zasilającego elektrownię dostarczającą energię elektryczną odbiorcom na terenie każdej gminy oraz wykorzystywanego na cele grzewcze,

* poprawa świadomości ekologicznej społeczeństwa,

* ograniczenie zmian klimatycznych, w tym globalnego ocieplenia,

* poprawa stanu zdrowia mieszkańców i ograniczenie ryzyka zachorowań.

Projekt jest przygotowany do realizacji pod względem dokumentacyjnym i prawnym.

Dla inwestycji nie ma konieczności uzyskania decyzji pozwolenie na budowę, ani zgłoszenia robót budowlanych. Beneficjenci posiadają prawo do dysponowania nieruchomością na cele realizacji inwestycji i trwałości projektu wynikające z deklaracji uczestników (w tym: właścicieli/współwłaścicieli nieruchomości), które są podstawą do zawarcia z nimi umów użyczenia.

Do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie poniesiono koszty związane z opracowaniem dokumentacji mikroinstalacji fotowoltaicznych, studium wykonalności, wykonaniem programów funkcjonalno-użytkowych.

W dalszym okresie poniesione zostaną koszty związane z dokumentacją techniczną, robotami budowlanymi, promocją i pełnieniem nadzoru inwestorskiego.

Pismem z 28 maja 2020 r. Wnioskodawca, odpowiadając na pytania Organu zawarte w wezwaniu z 22 maja 2020 r., uzupełnił wniosek o następujące informacje:

Ad. 1)

Czy nabywane towary i usługi do wykonania ogniw fotowoltaicznych oraz pomp ciepła będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT?

Odpowiedź: Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją opisanego projektu będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ad. 2)

Czy efekty projektu będącego przedmiotem wniosku będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług? Jeżeli będą służyły do wykonywania innych czynności, to należy wskazać do jakich.

Odpowiedź: Tak. Efekty projektu będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ad. 3)

Czy umowa zawarta z mieszkańcami obejmuje wraz z usługą polegającą na zaprojektowaniu i budowie Instalacji, również towary niezbędne do ich wykonania?

Odpowiedź: Umowa zawarta z mieszkańcami obejmuje wraz z usługą zaprojektowania i budowy instalacji również towary niezbędne do wykonania tej instalacji.

Ad. 4)

Czy Wnioskodawca wykona montaż instalacji stanowiących odnawialne źródła energii:

a.

przed 30 czerwca 2020 r.

b.

po 30 czerwca 2020 r.?

Odpowiedź: Wnioskodawca wykona montaż instalacji po 30 czerwca 2020 r.

Ad. 5)

Czy realizowany projekt będzie dotyczył również wykonania ogniw fotowoltaicznych oraz pomp ciepła na budynkach użyteczności publicznej Gminy (jeśli tak to jakich), czy też wyłącznie budynków należących do Mieszkańców?

Odpowiedź: Realizowany projekt dotyczy wykonania ogniw fotowoltaicznych oraz pomp ciepła wyłącznie na budynkach należących do mieszkańców.

Ad. 6)

Czy instalacje ogniw fotowoltaicznych oraz pomp ciepła, których montaż jest przedmiotem zapytania Wnioskodawcy stanowią mikroinstalacje, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2020 r. poz. 261 z późn. zm.), tj. czy stanowią instalacje odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW. przyłączonej do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW. w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW? Należy wskazać odrębnie do każdej instalacji.

Odpowiedź: W ocenie Gminy (...) instalacje ogniw fotowoltaicznych oraz pomp ciepła, których montaż jest przedmiotem wniosku stanowią mikroinstalacje, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2020 r. poz. 261 z późn. zm., tj. stanowią instalacje odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączonej do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV; o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 150 kW.

Ad. 7)

Czy budowa instalacji ogniw fotowoltaicznych oraz pomp ciepła, w ramach opisanego we wniosku projektu, jest wykonywana w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), tj. w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części? Jeżeli tak, to należy wskazać jakich?

Budowa instalacji ogniw fotowoltaicznych oraz pomp ciepła, o których mowa we wniosku będzie wykonywana w ramach modernizacji obiektów budowlanych - budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej do 300 m2 oraz budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej powyżej 300 m2. Instalacje fotowoltaiczne będą montowane na budynkach mieszkalnych, budynkach gospodarczych oraz gruncie. Pompy ciepła - instalacja wewnątrz budynku mieszkalnego, a dolne źródło ciepła na zewnątrz budynku.

Ad. 8)

Czy ww. instalacje objęte wnioskiem są funkcjonalnie związane z budynkami objętymi społecznym programem mieszkaniowym należącymi do Mieszkańców biorących udział w projekcie? Należy wskazać odrębnie do każdej instalacji.

Odpowiedź: Instalacje objęte wnioskiem są funkcjonalnie związane z budynkami mieszkalnymi objętymi społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz z budynkami mieszkalnymi, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2.

Ad. 9)

Czy w trakcie realizacji projektu Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia się z otrzymanych środków finansowych, jeśli tak to z kim i w jaki sposób będzie je rozliczał?

W trakcie realizacji projektu Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych z Instytucją Zarządzającą RPO.... Rozliczenia będą następowały na podstawie składanych wniosków: zaliczkowych, rozliczających zaliczkę i refundacyjnych.

Ad. 10)

Czy warunki umowy na montaż Instalacji będą jednakowe dla wszystkich mieszkańców?

Ogólne warunki umowy na montaż instalacji będą jednakowe dla wszystkich mieszkańców, nieznaczne różnice będą wynikały z warunków technicznych związanych z rodzajem instalacji.

Ad. 11)

Czy umowa z mieszkańcami przewiduje możliwość odstąpienia od umowy zarówno przez mieszkańców jak i przez Gminę? Jeśli tak, to jakie są przesłanki (uregulowania) odnośnie odstąpienia od umowy przez ww. strony?

Odpowiedź: Umowa z mieszkańcami może ulec rozwiązaniu w przypadku niedokonania w wyznaczonym terminie wpłaty wkładu własnego przez mieszkańca lub w przypadku braku technicznych możliwości montażu instalacji.

Ad. 12)

Czy realizacja projektu, o którym mowa we wniosku jest uzależniona od otrzymanego dofinansowania?

Odpowiedź: Realizacja projektu jest uzależniona od otrzymanego dofinansowania i nastąpi po jego otrzymaniu i podpisaniu umowy z Instytucją Zarządzającą RPO....

Ad. 13)

W jaki sposób otrzymana przez Gminę dotacja wpływa na wysokość udziału finansowego beneficjenta końcowego (mieszkańca) w Projekcie?

Odpowiedź: Zgodnie z przyznanym dofinansowaniem 85% to wysokość dofinansowania ze środków UE, a pozostałe 15% to wysokość wkładu własnego beneficjenta końcowego czyli mieszkańca.

Ad. 14)

Czy otrzymane dofinansowanie będzie mogło być przeznaczone wyłącznie na montaż ogniw fotowoltaicznych i pomp ciepła będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, czy również na inne cele?

Odpowiedź: Otrzymane dofinansowanie będzie przeznaczone wyłącznie na montaż ogniw fotowoltaicznych i pomp ciepła - zgodnie ze złożonym przez Gminę (...) wnioskiem o dofinansowanie.

Ad. 15)

Czy w przypadku niezrealizowania projektu Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych?

W przypadku niezrealizowania projektu Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków finansowych.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał m.in. następujące pytania (numeracja pytań jak we wniosku, z których pytanie nr 3 zostało sprecyzowane w piśmie z 28 maja 2020 r.):

1. Czy Gmina (...) ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości 100% od faktur związanych z realizacją przedmiotowego projektu?

2. Czy od wkładu własnego (...) wniesionego w realizację projektu należy odprowadzić podatek od towarów i usług VAT?

3. Czy Gmina jest zobowiązana do rozliczenia podatku od całości otrzymanego dofinansowania?

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ww. pytań, sprecyzowane w zakresie pytania oznaczone nr 3) w piśmie z 28 maja 2020 r.:

Ad. 1)

Zdaniem Wnioskodawcy Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu będą miały związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ad. 2)

Zdaniem wnioskodawcy (...) nie ma obowiązku odprowadzić podatku VAT należnego z tytułu wniesionego wkładu własnego Gminy.

Ad. 3)

Zdaniem wnioskodawcy Gmina zobowiązana jest do odprowadzenia podatku VAT jedynie z tej części otrzymanego dofinansowania, która dotyczy instalacji realizowanych na jej terenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości 100%, od faktur związanych z realizacją ww. projektu (pytanie oznaczone nr 1)

* opodatkowania wkładu własnego wniesionego przez Gminę na realizację projektu (pytanie oznaczone nr 2)

* rozliczenia podatku od całości otrzymanego dofinansowania (kwestia objęta pytaniem oznaczonym nr 3)

- jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" lub "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Towarami - w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działająceg w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Zauważyć należy, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez pojęcie świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to - co do zasady - niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności.

Aby uznać daną usługę za odpłatną, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, przy czym w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Zatem powinien wystąpić związek pomiędzy świadczoną usługą a przekazanym wynagrodzeniem.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej, zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Nie każda jednak czynność stanowiąca świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonywana przez podatnika.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z cytowanych przepisów wynika, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność powinna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a po drugie - musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższych przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z wniosku wynika, że Gmina (...) jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT zamierza realizować projekt pn.: "(...)" w ramach (...) na lata 2014-2020. W celu wspólnego ubiegania się o dofinansowanie oraz realizacji projektu w dniu (...) 2018 r. Gmina (...) zawarła z Gminą (...) Umowę Partnerską, na mocy której określono zasady współpracy i realizacji ww. projektu. Celem głównym projektu jest: poprawa efektywności energetycznej budynków i wzrost produkcji energii elektrycznej i cieplnej ze źródeł odnawialnych w gminach (...) w wyniku dostawy i montażu paneli fotowoltaicznych oraz gruntowych i powietrznych pomp ciepła na potrzeby budynków o powierzchni użytkowej do 300 m2 oraz budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej powyżej 300 m2. Instalacje fotowoltaiczne będą montowane na budynkach mieszkalnych, budynkach gospodarczych oraz gruncie. Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją opisanego projektu będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Umowa zawarta z mieszkańcami obejmuje wraz z usługą zaprojektowania i budowy instalacji również towary niezbędne do wykonania tej instalacji.

W trakcie realizacji projektu Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych z Instytucją Zarządzającą RPO.... Rozliczenia będą następowały na podstawie składanych wniosków: zaliczkowych, rozliczających zaliczkę i refundacyjnych. Ogólne warunki umowy na montaż instalacji będą jednakowe dla wszystkich mieszkańców, nieznaczne różnice będą wynikały z warunków technicznych związanych z rodzajem instalacji. Umowa z mieszkańcami może ulec rozwiązaniu w przypadku niedokonania w wyznaczonym terminie wpłaty wkładu własnego przez mieszkańca lub w przypadku braku technicznych możliwości montażu instalacji. Realizacja projektu jest uzależniona od otrzymanego dofinansowania i nastąpi po jego otrzymaniu i podpisaniu umowy z Instytucją Zarządzającą RPO.... Zgodnie z przyznanym dofinansowaniem 85% to wysokość dofinansowania ze środków UE, a pozostałe 15% to wysokość wkładu własnego beneficjenta końcowego czyli mieszkańca. Otrzymane dofinansowanie będzie przeznaczone wyłącznie na montaż ogniw fotowoltaicznych i pomp ciepła - zgodnie ze złożonym przez Gminę (...) wnioskiem o dofinansowanie. W przypadku niezrealizowania projektu Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków finansowych.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości 100% od faktur związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją przedmiotowego Projektu będą służyły Wnioskodawcy wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "(...)". Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 1), jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania wkładu własnego wniesionego przez Gminę na realizację projektu należy wyjaśnić, że stosownie do treści art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zatem z cytowanego przepisu wynika, że podstawę opodatkowania podatkiem VAT stanowią kwoty, które usługodawca lub dostawca otrzymał lub ma otrzymać.

Natomiast odnośnie włączenia do podstawy opodatkowania ewentualnego wkładu własnego Gminy na realizację projektu zauważyć należy, iż stosownie do ww. art. 29a ust. 1 ustawy, do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Ponadto zgodnie z cytowanym na wstępie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Regulowanie przez Gminę zobowiązań wobec wykonawców między innymi ze środków własnych stanowiących wkład własny Gminy wniesiony w realizację opisanego we wniosku projektu nie wypełnia dyspozycji ww. art. 5 ustawy. Nie dochodzi bowiem w tej sytuacji po stronie Zainteresowanego do odpłatnej dostawy towaru lub odpłatnego świadczenia usług. Tym samym wkład własny Gminy w realizację projektu nie stanowi po stronie Wnioskodawcy podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że przedmiotowa wpłata własna Gminy nie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług, nie będzie stanowić wynagrodzenie za świadczone usługi i nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2) jest prawidłowe.

Odnosząc się do wyrażonych w pytaniu nr 3 wątpliwości Wnioskodawcy czy Gmina jest zobowiązana do rozliczenia podatku od całości otrzymanego dofinansowania, należy wskazać, że zgodnie z przywołanym wcześniej przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przy czym, jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy, pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto w myśl art. 29a ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powołanych przepisów wynika, że to na podatniku dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług ciąży obowiązek ciąży obowiązek obliczenia i rozliczenia podatku od towarów i usług. Obowiązek ten dotyczy również otrzymanych dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze mających bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Podkreślić przy tym należy, że powyższe obowiązki dotyczą dostawy towarów albo świadczenia usług dokonywanych przez tego podatnika a także a także otrzymanych dotacji mających bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza zrealizować opisany we wniosku projekt we współpracy z inną gminą, przy czym w celu wspólnego ubiegania się o dofinansowanie oraz realizacji projektu została zawarta między nimi Umowa Partnerska, na mocy której określono zasady współpracy i realizacji ww. projektu.

W ramach realizacji Projektu Lider (Wnioskodawca) i Partner:

* odrębnie zorganizują i przeprowadzą postępowania zamówień publicznych na wybór wykonawców zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie zadań projektu,

* dla zamówień publicznych przeprowadzanych na podstawie Ustawy PZP powołają odrębne Komisje Przetargowe,

* w przypadku postępowań na udzielenie zamówień dla których nie będzie miała zastosowania Ustawa PZP będą obowiązywały przepisy właściwe dla danej jednostki,

* zamówienia udzielone zostaną odrębnie na podstawie umów przygotowanych odrębnie przez każdego z Partnerów Projektu,

* odbiór robót realizowanych w ramach projektu będzie odbywał się odrębnie przy udziale komisji Partnerów Projektu, na terenie których realizowany jest Projekt.

Mając zatem na uwadze wskazane postanowienia ww. umowy partnerskiej, w której określono zasady współpracy i realizacji ww. projektu, z których wynika, że realizując projekt partnerzy odrębnie zorganizują i przeprowadzą postępowania zamówień publicznych na wybór wykonawców, powołają odrębne Komisje Przetargowe, zamówienia udzielone zostaną odrębnie na podstawie umów przygotowanych odrębnie przez każdego z Partnerów Projektu, odbiór robót realizowanych w ramach projektu będzie odbywał się odrębnie przy udziale komisji Partnerów Projektu, na terenie których realizowany jest Projekt, a jednocześnie wobec faktu, że ze wskazanych w sprawie okoliczności nie wynika aby w związku z realizacją projektu między Liderem Projektu (Wnioskodawcą) a Partnerem zachodzić transakcje handlowe (sprzedaży i zakupu) a także aby ww. Partnerzy przy realizacji projektu względem siebie występowali w charakterze podwykonawcy, to należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że Gmina zobowiązana jest do odprowadzenia podatku VAT jedynie z tej części otrzymanego dofinansowania, która dotyczy instalacji realizowanych na jej terenie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 3 jest prawidłowe.

Podkreślić jednocześnie należy, że nie jest przedmiotem rozstrzygnięcia czy otrzymane w związku z realizacją ww. projektu dofinansowanie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku VAT dla usług instalacji ogniw fotowoltaicznych i pomp ciepła (pytanie oznaczone nr 4), jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowanego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygnięcia wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Należy zaznaczyć, że na podstawie ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1751), zwanej dalej "ustawą nowelizującą" dokonano zmian przepisów m.in. ustawy o VAT.

I tak, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy nowelizacyjnej, przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 lipca 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Przy czym w myśl art. 7 ust. 2 ustawy nowelizacyjnej, w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Ponadto, należy wskazać, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona tylko i wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy o VAT.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl