0111-KDIB3-1.4012.241.2020.2.ICZ - Obowiązek dokonania korekty VAT odliczonego od rat leasingowych z powodu wcześniejszego rozwiązania umowy leasingu operacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.241.2020.2.ICZ Obowiązek dokonania korekty VAT odliczonego od rat leasingowych z powodu wcześniejszego rozwiązania umowy leasingu operacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 marca 2020 r. (data wpływu 18 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego od rat leasingowych z powodu wcześniejszego rozwiązania umowy leasingu operacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie braku dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego od rat leasingowych z powodu wcześniejszego rozwiązania umowy leasingu operacyjnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) użytkuje pojazd osobowy na podstawie umowy leasingu. Umowa leasingu została zawarta w dniu 25 września 2018 r. na czas określony 35 miesięcy. Strony uzgodniły, że w czasie trwania umowy, odpisów amortyzacyjnych z tytułu używania przedmiotu leasingu dokonuje Finansujący, który przy tym nie korzysta z ulg i zwolnień w podatku dochodowym, o których mowa w art. 17b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w art. 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowa umowa ma zatem charakter tzw. leasingu operacyjnego.

Wartość netto przedmiotu leasingu na dzień zawarcia umowy wynosiła 217073,17 zł. Leasing operacyjny jest dokumentowany fakturą VAT okresową (comiesięczną) tytułem raty leasingowej w wysokości netto 3.978,68 zł. W okresie do dnia złożenia niniejszego wniosku, Wnioskodawca dokonał spłat w łącznej wysokości netto 63.658,88 zł. Ponadto Wnioskodawca uiścił opłatę wstępną w wysokości netto 2 821,95 zł. Wartość resztową netto, za którą po wykonaniu umowy leasingu Wnioskodawca ma prawo wykupić przedmiot leasingu na własność, określono na kwotę 97.682,93 zł.

Strony uzgodniły, że w terminie 30 dni od dnia wymagalności ostatniej raty leasingowej, Wnioskodawca wykupi przedmiot leasingu za cenę resztową.

Zarówno comiesięczna opłata leasingowa, jak i opłata wstępna zostały zaliczone przez Wnioskodawcę w koszty.

W październiku 2019 r., tj. w okresie 13 miesięcy od zawarcia umowy leasingu, w pojeździe ujawniła się wada istotna, ukryta przez Sprzedającego w dniu zawarcia umowy. Przedmiotową wadę stanowił stan techniczny pojazdu - sprzedający zataił odnotowanie przez pojazd szkody całkowitej. Rzeczywista zatem wartość pojazdu w chwili zawarcia umowy leasingu okazała się być zawyżona. W przekonaniu Wnioskodawcy również koszty dalszej eksploatacji pojazdu będą znacznie przekraczały pierwotnie zakładane. W związku z pozyskaniem informacji przez Wnioskodawcę o ukrytej wadzie pojazdu, Wnioskodawca rozważa przed upływem 24 miesięcy od zawarcia umowy:

1.

cesję umowę leasingu na Sprzedającego,

2.

wykupienie przedmiotu leasingu, a następnie odsprzedanie go Spędzającemu,

3.

zamianę przedmiotu leasingu na pojazd wolny od wad

co w istocie będzie skutkowało rozwiązaniem umowy leasingu łączącej Wnioskodawcę z Leasingodawcą przed okresem, o którym mowa w art. 17b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym opisem, w zakresie podatku od towarów i usług, zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2):

Czy wcześniejsze rozwiązanie umowy leasingu operacyjnego z powodu cesji leasingu/wykupienia przez Leasingobiorcę przedmiotu leasingu i odsprzedania go Sprzedającemu/zamiany przedmiotu leasingu, spowoduje konieczność dokonania korekty w zakresie podatku VAT odliczonego w okresie trwania umowy z tytułu użytkowania przedmiotu leasingu?

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług:

Zdaniem Wnioskodawcy, podmiotom zarejestrowanym jako podatnicy VAT, wykorzystujący przedmiot umowy leasingu do celów działalności opodatkowanej podatkiem VAT przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od poszczególnych rat leasingowych. Prawo do odliczenia podatku VAT powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym korzystający otrzymał fakturę z określonym podatkiem naliczonym VAT. W ocenie Wnioskodawcy, długość trwania umowy leasingowej nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu użytkowania przedmiotu leasingu. Zatem korzystający był uprawniony do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki na bieżąco przez niego ponoszonych w okresie obowiązywania umowy leasingowej. Natomiast wcześniejsze rozwiązanie umowy (przed upływem 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy), niezależnie od sposobu ani przyczyny, nie spowoduje konieczności dokonania korekty w zakresie odliczonego podatku VAT.

Swoje stanowisko Wnioskodawca opiera na interpretacji następujących przepisów ustawy VAT:

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (daje ustawy VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na gruncie ustawy VAT dostawa towarów to również między innymi wydanie towarów na podstawie umowy leasingu zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy VAT stanowi, że kwotę podatku naliczonego to, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika usług powstał obowiązek podatkowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT, towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu stanu faktyczne wynika, iż Wnioskodawca we wrześniu 2018 r. zawarł umowę leasingu operacyjnego na okres 36 miesięcy, przedmiotem którego jest samochód osobowy. Zdaniem Zainteresowanego, zgodnie z art. 17b ustawy CIT, wartość rat leasingu, ponoszonych przez korzystającego w podstawowym okresie umowy, staje się kosztem uzyskania przychodu w momencie zapłaty raty, a podatek VAT naliczony, jest odliczany w momencie zapłaty raty leasingu.

Aktualnie Wnioskodawca rozważa rozwiązanie umowy leasingu w różnych wariantach, każdorazowo jednak po upływie 18 miesięcy trwania umowy.

Opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone dotychczas przez Wnioskodawcę z tytułu używania środków trwałych, stanowiły przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego.

W świetle powyższych uregulowań prawnych należy stwierdzić, że jeżeli rozwiązanie umowy leasingu nastąpi w czasie krótszym od okresu podstawowego wynikającego z zawartej umowy, nie skutkuje to obowiązkiem skorygowania odliczonego podatku z tego tytułu w okresie trwania umowy. Bowiem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od rat leasingowych z tytułu zawarcia umowy, której przedmiotem był pojazd osobowy wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Wobec powyższego wcześniejsze rozwiązanie umowy leasingu (w każdym z wymienionych przez Wnioskodawcę wariantów) nie będzie rodziło obowiązku dokonywania korekty deklaracji VAT za miesiące, w których odliczono podatek VAT, zawarty w racie leasingu operacyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w zakresie podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, w treści art. 88 ustawy ustawodawca zawarł przypadki, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Na mocy art. 86a ust. 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1.

wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2.

należnego z tytułu:

a.

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3.

należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4.

wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Stosownie do art. 86a ust. 2 ustawy, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1.

nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2.

używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3.

nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Przywołane wyżej przepisy art. 86a ustawy regulują kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem i eksploatacją pojazdów samochodowych. Natomiast kwestia związana z korektą podatku naliczonego odliczonego z ww. tytułu została unormowana w art. 90b ustawy.

Zgodnie z art. 90b ust. 1 ustawy, w przypadku gdy w ciągu 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym odpowiednio nabyto, dokonano importu lub oddano do używania pojazd samochodowy:

1.

o którym mowa w art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a, nastąpi zmiana jego wykorzystywania na wykorzystywanie do celów działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik jest obowiązany do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego odliczonej przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego pojazdu;

2.

w odniesieniu do którego kwotę podatku naliczonego stanowiła kwota, o której mowa w art. 86a ust. 1, nastąpi zmiana jego wykorzystywania na wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej, podatnik jest uprawniony do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego odliczonej przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego pojazdu.

Według art. 90b ust. 2 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 1, nastąpi sprzedaż pojazdu samochodowego, uznaje się, że wykorzystanie tego pojazdu zostało zmienione na wykorzystanie wyłącznie do działalności gospodarczej, aż do końca okresu korekty.

Na podstawie ust. 3 powyższego artykułu, przepis ust. 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio również w przypadku, o którym mowa w art. 86a ust. 13.

W myśl ust. 4 tego artykułu, na potrzeby korekty, o której mowa w ust. 1, uznaje się, że pojazd samochodowy odpowiednio nie jest już wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej albo jest wykorzystywany wyłącznie do takiej działalności począwszy od miesiąca, w którym nastąpiła zmiana jego wykorzystywania. Korekty tej dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty.

W przypadku pojazdów samochodowych o wartości początkowej nieprzekraczającej 15.000 zł korekty, o której mowa w ust. 1, dokonuje się, jeżeli zmiana ich wykorzystywania nastąpiła w okresie 12 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym odpowiednio nabyto, dokonano importu lub oddano do używania ten pojazd samochodowy. Przepisy ust. 2-5 stosuje się odpowiednio (art. 90b ust. 6 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa wprowadza system korekt podatku naliczonego, który będzie stosowany w sytuacji, gdy podatnik nabył pojazd samochodowy:

* z pełnym prawem do odliczenia, w związku z przeznaczeniem go do wykorzystywania wyłącznie w działalności gospodarczej, a następnie w okresie 60 miesięcy od nabycia zmienia jego przeznaczenie i będzie wykorzystywał ten pojazd również do innych celów niż działalność gospodarcza;

* z ograniczonym do 50% prawem do odliczenia, a następnie w okresie 60 miesięcy od nabycia dokonuje sprzedaży opodatkowanej tego pojazdu lub przeznacza ten pojazd do użytku wyłącznie w działalności gospodarczej.

W pierwszym przypadku, system korekt nakłada obowiązek zmniejszenia odliczonego podatku naliczonego, w drugim natomiast umożliwia podatnikowi zwiększenie podatku do odliczenia, jednakże w odpowiedniej proporcji do pozostałego okresu korekty.

Przy czym korekcie podlegają tylko wydatki z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia pojazdu. Pozostałe wydatki, w tym związane z używaniem pojazdu na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu operacyjnego lub innej umowy o podobnym charakterze, nie podlegają korekcie. Odliczenie tych wydatków odbywa się bowiem na bieżąco, a nie jak przy nabyciu "na własność" - jednorazowo ("z góry"), zatem istnieje możliwość weryfikowania tego odliczenia na bieżąco, tzn.: w miesiącu dokonania zmiany przeznaczenia pojazdu dokonywana jest zmiana zasad odliczania.

Należy zwrócić uwagę, że leasing operacyjny jest umową, na podstawie której leasingobiorca nabywa jedynie prawo do korzystania z przedmiotu leasingu, a formą wynagrodzenia za powyższą usługę jest czynsz. Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług leasing operacyjny jest usługą, zdefiniowaną w art. 8 ustawy. Po zakończeniu umowy leasingu jednym z wariantów jest sprzedaż przedmiotu umowy leasingobiorcy, opcja wykupu jest uprawnieniem, z którego leasingobiorca może, lecz nie musi skorzystać.

W świetle art. 90b ust. 1 ustawy, wydatki związane z używaniem pojazdu na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu (operacyjnego) lub innej umowy o podobnym charakterze, nie podlegają korekcie, nie są to bowiem wydatki na nabycie, import lub wytworzenie pojazdu. Odliczenie tych wydatków odbywa się bowiem na bieżąco (a nie jak przy nabyciu "na własność" - jednorazowo, "z góry"), zatem istnieje możliwość weryfikowania tego odliczania na bieżąco - w miesiącu dokonania zmiany przeznaczenia pojazdu wnioskodawca winien dokonać zmiany zasad (wysokości) odliczania podatku.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) użytkuje pojazd osobowy na podstawie umowy leasingu. Umowa leasingu została zawarta w dniu 25 września 2018 r. na czas określony 35 miesięcy. Strony uzgodniły, że w czasie trwania umowy, odpisów amortyzacyjnych z tytułu używania przedmiotu leasingu dokonuje Finansujący, który przy tym nie korzysta z ulg i zwolnień w podatku dochodowym, o których mowa w art. 17b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w art. 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowa umowa ma zatem charakter tzw. leasingu operacyjnego.

W październiku 2019 r., tj. w okresie 13 miesięcy od zawarcia umowy leasingu, w pojeździe ujawniła się wada istotna, ukryta przez Sprzedającego w dniu zawarcia umowy. Przedmiotową wadę stanowił stan techniczny pojazdu - sprzedający zataił odnotowanie przez pojazd szkody całkowitej. Rzeczywista zatem wartość pojazdu w chwili zawarcia umowy leasingu okazała się być zawyżona. W przekonaniu Wnioskodawcy również koszty dalszej eksploatacji pojazdu będą znacznie przekraczały pierwotnie zakładane. W związku z pozyskaniem informacji przez Wnioskodawcę o ukrytej wadzie pojazdu, Wnioskodawca rozważa przed upływem 24 miesięcy od zawarcia umowy:

1.

cesję umowę leasingu na Sprzedającego,

2.

wykupienie przedmiotu leasingu, a następnie odsprzedanie go Sprzedającemu,

3.

zamianę przedmiotu leasingu na pojazd wolny od wad

co w istocie będzie skutkowało rozwiązaniem umowy leasingu łączącej Wnioskodawcę z Leasingodawcą przed okresem, o którym mowa w art. 17b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wyjaśnienia czy wcześniejsze rozwiązanie umowy leasingu operacyjnego z powodu cesji leasingu / wykupienia przez Leasingobiorcę przedmiotu leasingu i odsprzedania go Sprzedającemu / zamiany przedmiotu leasingu, spowoduje konieczność dokonania korekty w zakresie podatku VAT odliczonego w okresie trwania umowy z tytułu użytkowania przedmiotu leasingu.

W odniesieniu do powyższej kwestii należy wskazać, że w myśl art. 7091 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 z późn. zm.), przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.

Jeżeli finansujący zobowiązał się, bez dodatkowego świadczenia, przenieść na korzystającego własność rzeczy po upływie oznaczonego w umowie czasu trwania leasingu, korzystający może żądać przeniesienia własności rzeczy w terminie miesiąca od upływu tego czasu, chyba że strony uzgodniły inny termin - art. 70916 Kodeksu cywilnego.

Wobec powyższego, umowa leasingu sprowadza się do używania rzeczy i pobierania pożytków, nie rodzi natomiast powstania prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. W świetle ustawy o podatku od towarów i usług leasing operacyjny jest usługą zdefiniowaną w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Po zakończeniu podstawowego okresu trwania umowy leasingu - jednym z wariantów jest sprzedaż przedmiotu umowy leasingobiorcy. Opcja wykupu samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu jest uprawnieniem, z którego leasingobiorca może skorzystać, ale nie musi. Zatem należy przyjąć, że wykup przedmiotu leasingu (lub każda inna czynność powodująca rozwiązanie umowy leasingu operacyjnego) jest odrębną czynnością - niezwiązaną z samą umową leasingu.

Jak wyżej wskazano na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług leasing operacyjny jest usługą, zdefiniowaną w art. 8 ustawy. Leasingobiorca (Wnioskodawca) otrzymując faktury dokumentujące czynność leasingu operacyjnego, nabywa prawo do korzystania z tego samochodu (usługę), a nie prawo własności (towar). Zatem wydatki związane z używaniem pojazdu na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu (operacyjnego) lub innej umowy o podobnym charakterze, nie podlegają korekcie. Odliczenie tych wydatków odbywa się bowiem na bieżąco (a nie jak przy nabyciu "na własność" - jednorazowo, "z góry"), zatem istnieje możliwość weryfikowania tego odliczania na bieżąco.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozwiązać umowę leasingu operacyjnego przed upływem 24 miesięcy od jej zawarcia, a następnie zamierza dokonać cesji umowy leasingu na Sprzedającego lub wykupić przedmiotu leasingu, a następnie odsprzedać Sprzedającemu, lub zamienić przedmiot leasingu na pojazd wolny od wad, należy przyjąć, że wszystkie ww. czynności, które zamierza wykonać Wnioskodawca będą odrębną czynnością - nie związaną z samą umową leasingu operacyjnego, na podstawie której - jak wynika z opisu sprawy - Spółka użytkuje pojazd osobowy.

W momencie zakończenia umowy leasingu (lub rozwiązania tej umowy przed jej zakończeniem) brak jest konieczności korygowania dokonanych odliczeń kwot podatku naliczonego od opłat leasingowych za okresy rozliczeniowe, kiedy samochód służył prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem Wnioskodawca nie jest zobligowany do dokonania korekty podatku naliczonego odliczanego wcześniej od rat leasingowych.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, w kwestii objętej pytaniem nr 2, jest prawidłowe.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl