0111-KDIB3-1.4012.214.2020.2.ABU - Stawka VAT dla usługi wykonania autorskiego projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.214.2020.2.ABU Stawka VAT dla usługi wykonania autorskiego projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 12 marca 2020 r. (data wpływu 17 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z 28 maja 2020 r. (data wpływu 1 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawczynię - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawczynię.

Wniosek został uzupełniony pismem z 28 maja 2020 r. (data wpływu 1 czerwca 2020 r.),będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 19 maja 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.214.2020.1.ABU.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest to pracownia projektowa zajmująca się projektowaniem wnętrz. Od początku prowadzenia działalności Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku VAT. Wykonuje usługi dla firm oraz osób prywatnych. W zakres jej działalności wchodzą projekty wnętrz domów, mieszkań oraz wnętrz publicznych.

Usługi te oznaczone są w PKD symbolem 74.10.Z działalność w zakresie specjalistycznego projektowania. Projekty realizuje w dwóch wariantach.

Projekty zmian deweloperskich obejmujące zmiany układu funkcjonalnego, schematy punktów elektrycznych i oświetlenia oraz wytyczne do hydrauliki.

Projekty kompleksowe, które zawierają szczegółowe rzuty i rysunki techniczne, wizualizacje komputerowe oraz dobór wszystkich materiałów wykończeniowych i wyposażenia. Projekt kompleksowy składa się z następujących elementów:

* Rzut układu funkcjonalnego z rozmieszczeniem ścianek działowych, mebli i sprzętów.

* Wizualizacje fotorealistyczne wnętrz.

Dokumentacja techniczna obejmująca:

* rzuty oświetlenia i gniazd elektrycznych

* rzuty hydrauliki

* rzuty wykończenia ścian

* rzuty posadzek

* niezbędne widoki ścian

* detale

* rysunki mebli pod zamówienie dostosowane indywidualnie do każdego pomieszczania.

Zestawienia elementów wyposażenia i materiałów wykończeniowych z podaniem ceny, miejsca zakupu. Prowadzi również nadzór nad pracami wykończeniowymi, aby dopilnować ich zgodności z przekazanym projektem.

Opracowane projekty są indywidualne, oryginalne, niepowtarzalne.

Przedmiotem umowy jest usługa sporządzenia kompleksowego projektu wnętrz wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych do przygotowanego projektu. Wszelkie prawa do projektów aranżacji wnętrz są wyłącznie własnością Wnioskodawczyni i nie są obciążone prawami, ani roszczeniami osób trzecich. Jest ich ostatecznym twórcą. Z tytułu wykonania projektu, klient jest zobowiązany zapłacić jednorazowo wynagrodzenie.

Ww. pismem z 28 maja 2020 r.Wnioskodawczyni uzupełniła opis stanu faktycznego w następującym zakresie:

Ad 1).

Tak, Wnioskodawczyni wykonuje te projekty osobiście jako twórca w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r.,poz.l231). Przedmiotem zapytania Wnioskodawczyni są projekty w wariancie kompleksowym, które wykonuje samodzielnie.

Ad 2).

Z tytułu wykonania projektu, klient jest zobowiązany zapłacić jednorazowo wynagrodzenie. Wynagrodzenie jest w formie honorarium pieniężnego. Forma zapłaty to przelew.

Ad 3).

Do 30.04.2020 Wnioskodawczyni zatrudniała dwóch pracowników.

Pani (...) pracowała u Wnioskodawczyni od 4 listopada 2017 r. do 30 kwietnia 2020 r. na cały etat na umowę o pracę. Początkowo zajmowała się reklamą z czasem pomagała przy dokumentacji technicznej i końcowych zestawieniach.

Pani (...) pracowała od 1.04.2015-30.09.2015 na pół etatu na umowę o pracę.

W okresie od 1.10.2015 do 31 grudnia 2018 r. pracowała na umowę zlecenie wykonując dla Wnioskodawczyni pojedyncze zlecenia.

Od 02.01.2019 do 30 kwietnia 2020 r. pracowała na cały etat pomagając przy niektórych projektach wnętrz tworząc wizualizację i dokumentację techniczną.

Ad 4).

Do 31 kwietnia 2020 r. Wnioskodawczyni zatrudniała pracowników którzy pomagali jej przy niektórych projektach sporządzając potrzebną dokumentację techniczną do projektu.

Część projektów Wnioskodawczyni wykonywała osobiście od początku do końca.

Wnioskodawczyni nie była wyręczana przez inną osobę w tej kwestii.

Te projekty były przedmiotem zapytania.

Od 1 maja 2020 wszystkie projekty wykonywane są osobiście, bez udziału osób trzecich. Wnioskodawczyni nie korzysta z usług podwykonawców.

Ad.5).

Na projektach przy których pomagali jej pracownicy widniało nazwisko Wnioskodawczyni i nazwisko pracownika.

Część projektów Wnioskodawczyni wykonywała osobiście od początku do końca. Na tych projektach widniało tylko jej nazwisko.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy świadcząc kompleksową usługę wykonania autorskiego projektu oraz sprzedaży wraz z przeniesieniem praw do projektu dla nabywcy oraz działając samodzielnie Wnioskodawczyni może opodatkować całość usługi wg 8% czy 23% stawki VAT?

Stanowisko Wnioskodawczyni:

Projekty wykonane w wariancie kompleksowym są bardzo szczegółowe, dostosowane do potrzeb klienta. Każdy z tym projektów jest niepowtarzalny, opiera się na indywidualnych pomysłach i wykonany jest w programie komputerowym. W rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, taki projekt można nazwać utworem. W rozumieniu powyższych przepisów Wnioskodawczyni jako projektant, tworząc kompleksowe projekty działa jako indywidualny twórca. Wszelkie prawa autorskie są wyłącznie własnością Wnioskodawczyni i nie są obciążone prawami ani roszczeniami osób trzecich. Jest ich wyłącznym twórcą. Na podstawie zawartej z klientem umowy wykonuje oraz sprzedaje projekt wraz z przekazaniem klientowi praw autorskich. Z tych informacji wynika że świadczy usługi o których mowa w pozycji 181 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Spełniając powyższe warunki, wykonując projekty kompleksowe oraz działając przy nich samodzielnie usługę Wnioskodawczyni może opodatkować wg stawki 8% VAT.

Podstawa prawna:

* ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1231), art. 1 przedmiot prawa autorskiego,

* ustawa z dnia 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług tekst jedn.: Dz. U. z dnia 23 stycznia 2020 r.poz. 106), załącznik nr 3 poz. 181.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług-w świetle art. 8 ust. 1 ustawy-rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

W myśl art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż-6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku VAT lub zwolnienie z opodatkowania tym podatkiem.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 2 ustawy stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 181 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały (bez względu na symbol PKWiU) usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji twórcy, ustawodawca w powyższym zakresie odsyła do przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W myśl przepisu art. 1 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1231 z późn. zm.), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Z kolei, jak stanowi art. 1 ust. 2 pkt 1-9 ww. ustawy-w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1.

wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2.

plastyczne;

3.

fotograficzne;

4.

lutnicze;

5.

wzornictwa przemysłowego;

6.

architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7.

muzyczne i słowno-muzyczne;

8.

sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9.

audiowizualne (w tym filmowe).

Zgodnie z art. 2 ust. 1ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa z utworu pierwotnego.

Zatem, aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:

1.

mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),

2.

stanowić przejaw działalności twórczej,

3.

posiadać indywidualny charakter.

W myśl art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.

Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu, lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Jak wynika z powyższego, twórcą w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Natomiast użyte w art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych określenie: przejaw działalności twórczej oznacza jakikolwiek uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta jest spełniona, gdy mamy do czynienia z subiektywnym nowym wytworem intelektu.

Użycie w art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych określenia "utwory" wskazuje, że dla zakwalifikowania określonego rezultatu działalności architektonicznej lub architektoniczno-urbanistycznej (np. projektu architektonicznego) jako przedmiotu prawa autorskiego, konieczne jest spełnienie przesłanek utworu określonych w art. 1 ust. 1 tej ustawy, tzn. aby był on przejawem działalności twórczej oraz miał indywidualny charakter.

Tylko w razie spełnienia tych przesłanek przysługują twórcy zarówno autorskie prawa osobiste, jak i autorskie prawa majątkowe, w szczególności zaś wynagrodzenie za korzystanie z utworu.

Cecha indywidualności przejawia się w samym procesie twórczym i oznacza oryginalność, niepowtarzalność.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni świadczy usługi projektowania wnętrz domów, mieszkań oraz wnętrz publicznych. Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Projekty zmian deweloperskich obejmujące zmiany układu funkcjonalnego, schematy punktów elektrycznych i oświetlenia oraz wytyczne do hydrauliki. Projekty kompleksowe, które zawierają szczegółowe rzuty i rysunki techniczne, wizualizacje komputerowe oraz dobór wszystkich materiałów wykończeniowych i wyposażenia. Wnioskodawczyni prowadzi również nadzór nad pracami wykończeniowymi, aby dopilnować ich zgodności z przekazanym projektem. Opracowane projekty są indywidualne, oryginalne, niepowtarzalne. Przedmiotem umowy jest usługa sporządzenia kompleksowego projektu wnętrz wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych do przygotowanego projektu. Wszelkie prawa do projektów aranżacji wnętrz są wyłącznie własnością Wnioskodawczyni i nie są obciążone prawami, ani roszczeniami osób trzecich. Jest ich ostatecznym twórcą. Z tytułu wykonania projektu, klient jest zobowiązany zapłacić jednorazowo wynagrodzenie. Wynagrodzenie jest w formie honorarium pieniężnego.

Wnioskodawczyni wykonuje te projekty osobiście jako twórca w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Przedmiotem zapytania Wnioskodawczyni są projekty w wariancie kompleksowym, które wykonuje samodzielnie.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczy kwestii opodatkowania 8% stawką podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawczynię, które wykonuje samodzielnie.

Mając na uwadze powołane wyżej regulacje prawne oraz opis sprawy należy stwierdzić,

że skoro będące przedmiotem zapytania Wnioskodawczyni ww. projekty wnętrz Wnioskodawczyni wykonuje samodzielnie jako twórca w rozumieniu przepisów ustawy

o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a przedmiotem sprzedaży są projekty aranżacji wnętrz wraz z przeniesieniem praw autorskich, za które Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie w formie honorarium, to czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 8%, na podstawie art. 41 ust. 2w zw. z art. 146aaust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, w powiązaniu z poz. 181 załącznika nr 3do tej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

Należy wskazać, że zakres jakiego ma dotyczyć interpretacja, wyznacza wnioskodawca w formułowanym we wniosku pytaniu. Z uwagi na powyższe niniejsza interpretacja została wydana na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i ściśle w zakresie wyznaczonym pytaniem Wnioskodawczyni tj. w zakresie stawki podatku dla świadczonej samodzielnie przez Wnioskodawczynię kompleksowej usługi wykonania autorskiego projektu wraz z przeniesieniem praw do projektu dla nabywcy. Interpretacja nie rozstrzyga tym samym w zakresie tych okoliczności faktycznych do których nie odnosi się pytanie Wnioskodawczyni. Stąd też interpretacja nie rozstrzyga w zakresie stawki podatku dla usługi wykonania autorskiego projektu wraz z przeniesieniem praw do projektu dla nabywcy w sytuacji gdy projekt jest wykonywany przy współudziale zatrudnionych przez Wnioskodawczynię pracowników, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawczyni.

Jednocześnie należy podkreślić, że analiza przepisów ustawy z dnia 2 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ww. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do oceny, czy Wnioskodawczyni faktycznie działa jako indywidualny twórca w rozumieniu tej ustawy.

Wyjaśnienia wymaga też, że zgodnie z art. 14b § 1ustawy -Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Ponadto, w myśl art. 14b § 3tej ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy -Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl