0111-KDIB3-1.4012.182.2020.1.WN - Stawka VAT dla robót budowlanych przy budynku domu pomocy społecznej. Prawo do odliczenia VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.182.2020.1.WN Stawka VAT dla robót budowlanych przy budynku domu pomocy społecznej. Prawo do odliczenia VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 marca 2020 r. (data wpływu 10 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z 2 czerwca 2020 r. (data wpływu 2 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku VAT dla robót budowlanych (polegających na termomodernizacji) budynku Domu pomocy Społecznej

* możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu

* jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2020 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 czerwca 2020 r. (data wpływu 2 czerwca 2020 r.), w związku z wezwaniem organu z 26 maja 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.182.2020.1.WN.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Powiat) uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 dla projektu "..." (wniosek nr...) w trakcie podpisywania umowy o dofinansowanie (przewidywany termin marzec 2020 r.). Łączna wartość projektu wynosi.... zł.

Projekt będzie realizowany w roku 2020. Przedmiotem projektu unijnego będzie refundacja poniesionych wydatków w roku 2018 oraz uzyskanie dofinansowania do pozostałych wydatków Inwestycyjnych w roku 2020.

Przedmiotem niniejszego projektu jest modernizacja energetyczna (termomodernizacja) budynku będącego własnością Powiatu, użytkowanego przez Dom Pomocy Społecznej (budynek nr 2), o łącznej powierzchni 1302,2 m2.

W roku 2018 została opracowana dokumentacja projektowa w zakresie docieplenia ww. budynku oraz remontu Instalacji odgromowej i opraw oświetleniowych. Po otrzymaniu informacji z Urzędu Marszałkowskiego o przyznaniu dofinansowania ze środków unijnych zostanie niezwłocznie ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy w zakresie przeprowadzenia robót budowlanych zgodnie z posiadanym przez Powiat projektem budowlano-wykonawczym. W dniu 25 października 2018 r. po rozpatrzeniu zgłoszenia z dnia 3 października 2018 r. Powiat reprezentowany przez Starostę nie wniósł sprzeciwu w zakresie zgłaszanych robót. Remont budynku może nastąpić nie później niż do 29 września 2022 r.

Inwestycja planowana jest do realizacji w okresie maj - grudzień 2020 r.

Zgodnie z posiadanym projektem zakres prac budowlanych polegać będzie m.in. na:

* wykonaniu izolacji przeciwwilgociowej fundamentów,

* doczepieniu ścian zewnętrznych,

* wymianie stolarki okiennej i drzwiowej,

* dociepleniu ościeży okiennych i drzwiowych,

* wymianie parapetów wewnętrznych,

* częściowym remoncie konstrukcji i pokrycia dachu,

* dociepleniu stropu ostatniej kondygnacji,

* dociepleniu połaci dachu między krokwiami,

* montażu systemowego wyłazu dachowego,

* dociepleniu stropodachu,

* wymianie rynien i rur spustowych,

* wykonaniu nowych obróbek blacharskich,

* wykonaniu opaski wokół budynku,

* remoncie kominów,

* odtworzeniu instalacji odgromowej,

* wymianie źródła ciepła wraz z modernizacją instalacji,

* wymianie opraw oświetleniowych na LED.

Planowana inwestycja jest zgodna z dotychczasowym przeznaczeniem i istniejącym zagospodarowaniem.

Do łącznych kosztów projektu należy również zaliczyć m.in. koszty opracowania projektu budowlano-wykonawczego, audytu energetycznego, dokumentacji aplikacyjnej dla inwestycji, nadzory inwestorskie, autorskie, opinię ornitologiczną, aktualizacje kosztorysów inwestorskich, promocję projektu.

Do chwili obecnej zostały poniesione następujące wydatki na: opracowanie projektu budowlano-wykonawczego, audytu energetycznego, dokumentacji aplikacyjnej dla inwestycji.

W wyniku zrealizowania ww. zadań, projekt przyczyni się do poprawy stanu środowiska naturalnego, w tym jakości powietrza, zmniejszenia zużycia zasobów naturalnych niezbędnych do produkcji energii, spowolnienia eksploatacji nieodnawialnych źródeł energii, poprawy efektywności energetycznej, zmniejszenia rocznego zużycia energii pierwotnej, osiągnięcia efektu ekonomicznego w postaci oszczędności w zakresie kosztów ogrzewania i energii. W wyniku realizacji inwestycji możliwe będzie zmniejszenie spadku misji CO2 do atmosfery.

Po realizacji projektu oraz w 5-letnim okresie trwałości użytkownikiem i podmiotem zarządzającym będzie Dom Pomocy Społecznej (samorządowa jednostka organizacyjna).

Wskazany w projekcie obiekt - Dom Pomocy Społecznej - pełni funkcję budynku użyteczności publicznej, w którym Powiat w ramach zadań własnych wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym do zakresu działania i zadań powiatu należy m.in. pomoc społeczna, które to zadania w imieniu powiatu realizowane jest przez powyżej wskazaną jednostkę. Ponadto do zadań powiatu należą również ochrona środowiska i przyrody oraz utrzymanie powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej. Dom Pomocy Społecznej przeznaczony jest dla osób przewlekle psychicznie chorych, posiada charakter domu stacjonarnego o zasięgu ponadgminnym. W budynku oprócz pomieszczeń mieszkalnych z pomieszczeniami towarzyszącymi znajduje się również część biurowa (administracyjna) i związana z obsługą obiektu.

Bezpośrednimi użytkownikami projektu są pensjonariusze (53 osoby), personel jednostki (73 osoby) - łącznie około 139 osób oraz osoby odwiedzające.

Budynek Domu Pomocy Społecznej zaliczany jest wg przepisów PKOB do budynków mieszkalnych, dział 11, symbol 1130 - budynki zbiorowego zamieszkania. Klasa ta obejmuje - budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla osób starszych i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku VAT stanowi, że stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodemizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W zakresie powyższego projektu będzie wykonywana robota budowlana obejmująca termomodernizację i remont budynku Domu Pomocy Społecznej.

Roboty budowlane, które są elementem zapytania będą wykonywane ściśle w bryle budynku. W związku z planowanym zakresem prac w istniejącym zagospodarowaniu terenu nie wprowadza się żadnych zmian.

Planując wydatki dla ww. inwestycji w zakresie prowadzenia robót budowlanych, zgodnie z zapisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, pod uwagę brana jest możliwość zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla budynku Domu Pomocy Społecznej.

Reasumując w opinii urzędu dla robót budowlanych może zostać zastosowana stawka VAT w wysokości 8%. Wyremontowany obiekt stanowi własność powiatu, objętą trwałym zarządem sprawowanym przez Dyrektora Domu Pomocy Społecznej.

W DPS pobierane są opłaty za pobyt podopiecznych. Dla beneficjentów pomocy społecznej skierowanych do DPS wydaje się decyzję administracyjną ustalającą opłatę za pobyt, w której następuję ustalenie zarówno osoby zobowiązanej do wnoszenia opłaty jak i ustalenie wysokości opłaty za pobyt w konkretnym domu pomocy społecznej, a także ustalenie jaka kwota opłaty (jaka część opłaty) przypada na poszczególne osoby zobowiązane do jej wnoszenia. DPS nie zawiera umowy cywilno-prawnej z pensjonariuszami. Wysokość ponoszonej opłaty zależna jest od kosztów miesięcznego utrzymania w DPS ustalanych przez właściwą jednostkę samorządową i sytuacji dochodowej osoby objętej ustawowym obowiązkiem ponoszenia opłaty.

Średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca w DPS dla osób przewlekle psychicznie chorych w 2019 r. wynosił 3 766,00 zł na podstawie Zarządzenia nr.... Starosty z dnia 11 lutego 2019 r.

Opłaty za pobyt w DPS pobierane są na podstawie decyzji administracyjnej, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT podlegają wyłączeniu z VAT.

Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej obowiązani do wnoszenia opłat za pobyt w DPS są w kolejności:

1. Sam zainteresowany - w wysokości nie więcej niż 70% swojego dochodu netto,

2. Osoby zobowiązane do alimentacji - małżonek, zstępni (dzieci, wnuki), wstępni (rodzice, dziadkowie),

3. Gmina w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w domu pomocy a opłatami wnoszonymi przez mieszkańca.

Dom Pomocy Społecznej poza prowadzoną swoją podstawową działalnością nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, uzyskuje dochody z najmu powierzchni lokalu znajdującego się w innej lokalizacji, niż planowana inwestycja (willa wpisana do Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta), najem odbywa się na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, na działalność - zabudowa układu hydroforowego na sieci wodociągowej. Budynek ten tj. willa nie jest objęty projektem budowlanym - termomodernizacją. Nie ma więc związku pomiędzy ponoszonymi nakładami przy realizowanej inwestycji a przychodami uzyskanymi z najmu. Nie zachodzi tu żadne prawo do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku należnego.

W tym przypadku należy uznać podatek VAT w pełni kwalifikowany w realizowanym projekcie

Faktury VAT za roboty budowlane, usługi będą wystawiane na Powiat (odbiorca/płatnik Starostwo Powiatowe). Po zakończeniu inwestycji, planowany termin IV kwartał 2020 r. powstałe środki trwałe "nakłady" zostaną przekazane przez Powiat (Starostwo Powiatowe) do jednostki budżetowej - Dom Pomocy Społecznej, która będzie zarządzać wyremontowanym obiektem.

Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. jednostki organizacyjne Powiatu są objęte centralizacją rozliczeń podatku VAT.

Usługi i roboty budowlane związane z realizacja przedmiotowej inwestycji tj.: wykonanie dokumentacji projektowej, dokumentacji aplikacyjnej, pełnienie nadzorów, promocja projektu, prace inwestycyjne będą wykorzystywane przez Powiat (Dom Pomocy Społecznej) do czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (opłata za pobyt w DPS).

Powiat (Dom Pomocy Społecznej) nie będą wykorzystywały wyremontowanej infrastruktury współfinansowanej ze środków unijnych do prowadzenia działalności komercyjnej.

W chwili dokonywania wydatków związanych z termomodernizacją obiektu Powiat będzie działał jako podatnik VAT (decyzja w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej z dnia 12 stycznia 2011 r. oraz potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT z dnia 13 stycznia 2011 r. wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego) a przedmiotowa inwestycja będzie prowadzona celem realizacji zadań związanych z zaspakajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty, zmniejszenia kosztów utrzymania obiektu oraz osiągnięcia efektu ekologicznego jakim jest poprawa stanu powietrza atmosferycznego przez ograniczenie CO2.

Dodatkowo Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy informując:

Ad. 1

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, Powiat nabywając wymienione towary i usługi jest podmiotem zamawiającym w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1843).

Ad. 2

Wysokość stawki VAT za wykonanie przyszłych robót budowlanych polegających na termomodernizacji obiektu będącego przedmiotem wniosku będzie miała wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym tj. na ostateczną wartość robót budowlanych.

Ad. 3

Wskazany w opisie sprawy przetarg na roboty termomodernizacyjne planowany był na okres maj - grudzień 2020 r. Jednak ze względu na wprowadzony w kraju stan epidemii Wnioskodawca nie podjął decyzji o ogłoszeniu procedury przetargowej na wybór wykonawcy robót termomodernizacyjnych w Domu Pomocy Społecznej. W związku podjęciem działań związanych z przeciwdziałaniem rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19, w trosce o zdrowie i życie pensjonariuszy, został ograniczony dostęp do DPS. Planowany termin ogłoszenia przetargu to czerwiec 2020 r., natomiast ewentualne prace rozpoczną się najwcześniej w lipcu br. Wskazany w opisie przetarg nie został wszczęty.

Ad. 4

Towary i usługi nabywane w związku z realizowanym projektem nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ad.5

Usługi Wykonawcy będą świadczone w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.)

Ad. 6

Budynek którego dotyczy projekt nie jest budynkiem instytucji ochrony zdrowia świadczącej usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Wyjaśniamy, iż budynek którego dotyczy projekt tj. Dom Pomocy jest oznaczony w następujący sposób:

* rodzaj wg KŚT - budynki mieszkalne (110),

* klasa wg PKOB - budynki zbiorowego zamieszkania (1130),

* funkcja główna - dom opieki społecznej.

Budynek, w którym planuje się przeprowadzenie termomodernizacji jest jednym z trzech obiektów, które składają się na Dom Pomocy Społecznej - jednostkę budżetową i organizacyjną pomocy społecznej Powiatu, przeznaczoną dla osób przewlekle psychicznie chorych o charakterze stacjonarnym o zasięgu ponadgminnym. W DPS są świadczone usługi bytowe, opiekuńcze i wspomagające na poziomie obowiązującego standardu w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej. DPS w ramach zadań umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów. Między innymi w tym zakresie w ramach opieki nad mieszkańcem oraz z uwagi na specyfikę działalności w DPS sprawowana jest opieka pielęgniarska przez pracowników zatrudnionych na stanowisku pielęgniarki. Świadczenie usługi pielęgniarskiej w warunkach pracy w DPS nie jest finansowane na podstawie ustawy o świadczeniach zdrowotnych tylko z budżetu DPS. DPS nie zatrudnia lekarza. Mieszkańcy placówki zarejestrowani są do Podstawowej Opieki Zdrowotnej poprzez składane deklaracje wyboru.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Powiat prawidłowo zastosuje stawkę VAT jak poniżej:

- dla robót budowlanych (polegających na termomodernizacji) będzie miała zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 8%?

2. Czy Powiat ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy.

1. Powiat prawidłowo określił stawkę VAT dla robót budowlanych - będzie miała zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 8%.

2. Powiat nie ma prawnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu. Zatem podatek VAT należy uznać w pełni za kwalifikowalny w realizowanym projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Towarami natomiast są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy - dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jednocześnie w myśl art. 41 ust. 12 ustawy stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym stosownie do art. 41 ust. 12a ustawy o VAT rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalacje, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o OZE, funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast art. 2 pkt 12 ustawy stanowi, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przy tym dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne. Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy: Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111, Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112, Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Grupa PKOB 113 klasa 1130 obejmuje:

* budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.;

* budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych;

* budynki rezydencji prezydenckich i biskupich.

Powyższa klasa nie obejmuje:

* szpitali, klinik i budynków instytucji z opieką medyczną (lekarską lub pielęgniarską) (1264);

* zabudowań koszarowych (1274).

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (...). Natomiast "budować" to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

"Przebudowa" - zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) - to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Pojęcie "modernizacja" - według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Natomiast w świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r. poz. 966 z późn. zm.), za przedsięwzięcia termomodernizacyjne uznaje się przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c.

wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a, całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki preferencyjnej w wysokości 8% możliwe jest jedynie dla dostawy bądź usług budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji oraz przebudowy obiektów budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy. Tym samym zastosowanie stawki 8% jest możliwe po spełnieniu dwóch przesłanek, tj. zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć usług budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy obiektów budowlanych lub ich części bądź ich dostawy oraz budynki lub ich części, których dotyczą wskazane czynności muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Powiat uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 dla projektu "...". Projekt będzie realizowany w roku 2020.

Przedmiotem niniejszego projektu jest modernizacja energetyczna (termomodernizacja) budynku będącego własnością Powiatu, użytkowanego przez Dom Pomocy Społecznej (budynek nr 2). Inwestycja planowana jest do realizacji w okresie maj - grudzień 2020 r.

Wskazany w projekcie obiekt - Dom Pomocy Społecznej - pełni funkcję budynku użyteczności publicznej, w którym Powiat w ramach zadań własnych wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Bezpośrednimi użytkownikami projektu są pensjonariusze (53 osoby), personel jednostki (73 osoby) - łącznie około 139 osób oraz osoby odwiedzające. Budynek Domu Pomocy Społecznej zaliczany jest wg przepisów PKOB do budynków mieszkalnych, dział 11, symbol 1130 - budynki zbiorowego zamieszkania. Klasa ta obejmuje - budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla osób starszych i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej.

DPS nie zawiera umowy cywilno-prawnej z pensjonariuszami.

Dom Pomocy Społecznej poza prowadzoną swoją podstawową działalnością nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, uzyskuje dochody z najmu powierzchni lokalu znajdującego się w innej lokalizacji, niż planowana inwestycja. Budynek ten tj. willa nie jest objęty projektem budowlanym - termomodernizacją. Nie ma więc związku pomiędzy ponoszonymi nakładami przy realizowanej inwestycji a przychodami uzyskanymi z najmu. Nie zachodzi tu żadne prawo do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku należnego.

Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Usługi i roboty budowlane związane z realizacja przedmiotowej inwestycji tj.: wykonanie dokumentacji projektowej, dokumentacji aplikacyjnej, pełnienie nadzorów, promocja projektu, prace inwestycyjne będą wykorzystywane przez Powiat (Dom Pomocy Społecznej) do czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (opłata za pobyt w DPS).

Powiat (Dom Pomocy Społecznej) nie będą wykorzystywały wyremontowanej infrastruktury współfinansowanej ze środków unijnych do prowadzenia działalności komercyjnej.

Wysokość stawki VAT za wykonanie przyszłych robót budowlanych polegających na termomodernizacji obiektu będącego przedmiotem wniosku będzie miała wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym tj. na ostateczną wartość robót budowlanych.

Wskazany w opisie sprawy przetarg na roboty termomodernizacyjne planowany był na okres maj - grudzień 2020 r. Planowany termin ogłoszenia przetargu to czerwiec 2020 r., natomiast ewentualne prace rozpoczną się najwcześniej w lipcu 2020 r.

Towary i usługi nabywane w związku z realizowanym projektem nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Usługi Wykonawcy będą świadczone w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą określenia właściwej stawki podatku VAT w odniesieniu do prac remontowych budynku Domu Pomocy Społecznej.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że w sytuacji gdy budynek Domu Pomocy Społecznej jest faktycznie sklasyfikowany w całości w PKOB 1130, podstawowym celem, któremu służy budynek jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych, a opieka medyczna jest zagwarantowana dodatkowo oraz wykonywane roboty budowlane będą realizowane w ramach termomodernizacji Domu Pomocy Społecznej, to należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku spełnione są warunki uprawniające do zastosowania dla wykonywanych w Domu Pomocy Społecznej wskazanych robót budowalnych stawki podatku w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy.

W konsekwencji do przedmiotowego postępowania przetargowego dotyczącego wykonania wskazanych prac modernizacyjnych w Domu Pomocy Społecznej, zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 8%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

W dalszej kolejności Powiat powziął wątpliwość czy ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511, z późn. zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty zrealizowanego zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przedmiotem niniejszego projektu jest modernizacja energetyczna (termomodernizacja) budynku nr 2 - Domu Pomocy Społecznej, który pełni funkcję budynku użyteczności publicznej, w którym Powiat w ramach zadań własnych wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. DPS nie zawiera umowy cywilno-prawnej z pensjonariuszami. Dom Pomocy Społecznej poza prowadzoną swoją podstawową działalnością nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, uzyskuje dochody z najmu powierzchni lokalu znajdującego się w innej lokalizacji, niż planowana inwestycja. Budynek ten tj. willa nie jest objęty projektem budowlanym - termomodernizacją. Nie ma więc związku pomiędzy ponoszonymi nakładami przy realizowanej inwestycji a przychodami uzyskanymi z najmu.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. "...", ponieważ towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl