0111-KDIB3-1.4012.133.2022.1.KO - Rozliczenia VAT w związku z przejęciem spółki

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.133.2022.1.KO Rozliczenia VAT w związku z przejęciem spółki

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lutego 2022 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z 29 marca 2022 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

- prawa do ujęcia w Jednolitym Pliku Kontrolnym w poz. P_39 Jednolitego Pliku Kontrolnego złożonego przez Spółkę Przejmującą za okres rozliczeniowy następujący bezpośrednio po połączeniu kwoty wykazanej w pozycji P_62 w Jednolitym pliku kontrolnym złożonym za ostatni okres przez Spółkę Przejmowaną.

- prawa do zwiększenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym należność z tytułu nieuregulowanych faktur przez Spółkę Przejmowaną zostanie uregulowana przez Spółkę Przejmującą po dniu połączenia.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

M Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka Przejmująca" lub "Wnioskodawca") jest spółką kapitałową prawa polskiego, mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "p.d.o.p."), bez względu na miejsce ich osiągania.

L Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka Przejmowana") podobnie jak Spółka Przejmująca ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągnięcia.

Wnioskodawca oraz Spółka Przejmowana działają w międzynarodowej grupie kapitałowej specjalizującej się w segmencie nieruchomości komercyjnych. Podstawową działalnością gospodarczą Wnioskodawcy jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi, jak również prowadzenie procesów inwestycyjnych w tym obszarze. Wnioskodawca posiada nieruchomość zabudowaną halą handlową, w której dzierżawca Wnioskodawcy prowadzi działalność gospodarczą (handel hurtowy).

Natomiast Spółka Przejmowana posiadała przed połączeniem niezabudowaną budynkami nieruchomość gruntową, która ze względu na brak najemcy/dzierżawcy nie generuje w tej chwili przychodów.

W chwili składania wniosku nastąpiło połączenie Wnioskodawcy ze Spółką Przejmowaną (dalej: "Połączenie").

Połączenie zostało przeprowadzone w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1526, z późn. zm., dalej: "k.s.h."). W wyniku Połączenia cały majątek Spółki Przejmowanej został przeniesiony na Spółkę Przejmującą w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym (utworzenie nowych udziałów), które Spółka Przejmująca przyznała Udziałowcowi.

Połączenie nastąpiło z dniem wpisania Połączenia (podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Przejmującej) do rejestru właściwego według siedziby Spółki Przejmującej. Wpis ten, zgodnie z art. 493 § 2 k.s.h. wywołuje skutek wykreślenia z rejestru Spółki Przejmowanej.

Konsekwencją dokonanego Połączenia jest tzw. sukcesja generalna, czyli wstąpienie przez Wnioskodawcę w ogół praw i obowiązków Spółki Przejmowanej na mocy art. 494 § 1 k.s.h., natomiast Spółka Przejmowana, zgodnie z przepisami prawa, zostanie wykreślona z rejestru bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego.

Na gruncie ustawy o VAT w zakresie sukcesji uniwersalnej w podatku VAT, Spółka otrzymała interpretację indywidualną z dnia 21 maja 2021 r. sygn. 0114-DIP4-1.4012.68.2021.4. RMA.

W miesiącu połączenia Spółka Przejmowana w składanym przez siebie pliku JPK VAT wykazała kwotę do przeniesienia na kolejny okres rozliczeniowy w pozycji P_62.

Dodatkowo Spółka Przejmowana z tytułu nieuregulowanych należności wynikających z faktur dokumentujących dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 90 dni od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze była jako dłużnik obowiązana do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tych faktur, w rozliczeniu, za okres w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności tej należności zgodnie z art. 89b ust. 1 ustawy o VAT i takiej korekty dokonała.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

1. Czy Wnioskodawcy po połączeniu będzie przysługiwało prawo do ujęcia w Jednolitym Pliku Kontrolnym w poz. P_39 Jednolitego Pliku Kontrolnego złożonego przez Spółkę Przejmującą za okres rozliczeniowy następujący bezpośrednio po połączeniu kwoty wykazanej w pozycji P_62 w Jednolitym pliku kontrolnym złożonym za ostatni okres przez Spółkę Przejmowaną?

2. Czy Wnioskodawcy po połączeniu będzie przysługiwało prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym należność z tytułu nieuregulowanych faktur przez Spółkę Przejmowaną zostanie uregulowana przez Spółkę Przejmującą po dniu połączenia?

Państwa stanowisko w sprawie podatku od towarów i usług

Ad. 1

Po połączeniu Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do ujęcia w Jednolitym Pliku Kontrolnym w poz. P_39 Jednolitego Pliku Kontrolnego złożonego przez Spółkę Przejmującą za okres rozliczeniowy następujący bezpośrednio po połączeniu kwoty wykazanej w pozycji P_62 w Jednolitym pliku kontrolnym złożonym za ostatni okres przez Spółkę Przejmowaną.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku uregulowania należności przez Spółkę Przejmującą po dniu połączenia (po dokonaniu korekty o której mowa w art. 89b ust. 1 przez Spółkę Przejmowaną), Spółce Przejmującej będzie przysługiwało prawa do zwiększenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres w którym, należność uregulowano o kwotę podatku jaka wcześniej została skorygowana przez Spółkę Przejmowaną.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie poszczególnych pytań

Ad. 1

Zagadnienie dotyczące kwestii przeniesienia kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym zostało uregulowane w art. 86 ust. 19 ustawy od towarów i usług. Mianowicie, jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonał czynności podatkowych na terytorium kraju oraz nie wykonał czynności opodatkowanych poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na kolejny okres rozliczeniowy.

Dodatkowo w sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku, po dniu połączenia Spółka Przejmowana przestała istnieć jako odrębny podmiot prawa ponieważ zgodnie z art. 493 § 1 k.s.h., Spółka Przejmowana zostanie rozwiązana bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, w dniu wpisania połączenia i jej wykreślenia z KRS.

Jednakże ustanie bytu prawnego podatników, którzy złożyli pierwotne deklaracje podatkowe nie oznacza braku możliwości złożenia korekt tych deklaracji, gdy będzie istniał ich następca prawny. Następcą prawnym Spółki Przejmowanej jest Wnioskodawca. Następstwo prawne Wnioskodawcy w odniesieniu do praw i obowiązków Spółek wynika z art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, który statuuje zasadę sukcesji praw i obowiązków z zakresu prawa podatkowego w przypadku łączenia przez przejęcie. Ze względu więc na okoliczność, że prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej przejętej przez Wnioskodawcę z zakresu prawa podatkowego w wyniku sukcesji przeszły na Wnioskodawcę, a takim uprawnieniem jest prawo do złożenia korekty deklaracji jak również ujęcia kwoty do przeniesienia z poprzedniego okresu rozliczeniowego zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, to uprawnienie to w odniesieniu do deklaracji oraz Jednolitego Pliku Kontrolnego dotyczących rozliczeń podatkowych Spółki Przejmowanej przed dniem połączenia przejdzie na Wnioskodawcę.

Tym samym mając na uwadze zasadę sukcesji uniwersalnej Spółce Przejmującej będzie przysługiwało prawo do ujęcia w Jednolitym Pliku Kontrolnym w poz. P_39 Jednolitego Pliku Kontrolnego złożonego przez Spółkę Przejmującą za okres rozliczeniowy następujący bezpośrednio po połączeniu kwoty wykazanej w pozycji P_62 w Jednolitym pliku kontrolnym złożonym za ostatni okres przez Spółkę Przejmowaną.

Ad. 2

Jak to już zostało wskazane powyżej, zgodnie z treścią art. 93 § 1 Ordynacji Podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych oraz osobowych spółek handlowych, osobowych i kapitałowych spółek handlowych, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, gdy następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące poprzednikowi prawnemu. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to na mocy jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a wraz z tym praw i obowiązków poprzednika.

Należy jednoznacznie tym samym stwierdzić, że w świetle opisanego we wniosku połączenia, proces łączenia się spółek przez przejęcie jest związany z sukcesją podatkową Wnioskodawcy. W zakresie praw i obowiązków objętych sukcesją podatkową będą znajdować się m.in. zobowiązania do prawidłowego rozliczania VAT (np. wystawiania faktur, deklarowania podatku należnego) oraz uprawnienia w zakresie VAT (np. prawo do odliczenia, prawo do pomniejszenia zobowiązania o kwotę ujmowaną w deklaracjach, jako kwota "do przeniesienia na kolejny okres").

Ustawa o VAT nie przewiduje odstępstw od zasady generalnej wyrażonej w przepisach art. 93 Ordynacji podatkowej, a zatem od dnia połączenia to Spółka Przejmująca (wstępując w prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej) odpowiadać będzie za wykonanie wynikających z ustawy VAT praw i obowiązków Spółki Przejmowanej, w tym również do korygowania deklaracji VAT złożonych przez Spółkę Przejmowaną za okresy rozliczeniowe zakończone przed dniem połączenia.

Jednocześnie prawo to obejmuje możliwość zwiększenia kwoty podatku naliczonego zgodnie z art. 89b ust. 4 w przypadku uregulowania należności po dokonaniu korekty o której mowa w art. 89b ust. 1, przy czym korekta ta dokonana była przez Spółkę Przejmowaną. Samo zdarzenie zwiększenia kwoty podatku naliczonego winno mieć miejsce w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca ureguluje wspominaną należność. W przypadku częściowego uregulowania należności podatek naliczony może zostać zwiększony w odniesieniu do uregulowanej części.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy zaznaczyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy,

w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Przepis ten pozwala na przerzucenie, wygenerowanej w danym okresie rozliczeniowym, nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na następny okres rozliczeniowy lub jej zwrot na rachunek bankowy.

Na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy,

podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Stosownie do art. 99 ust. 12 ustawy,

zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że organ podatkowy określi je w innej wysokości.

Istotnym jest, że zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług, kwota zwrotu różnicy podatku, kwota zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 99 ust. 12 ustawy, kształtuje się za dany okres rozliczeniowy w następstwie zestawienia w ramach deklaracji, kwot podatku należnego i podatku naliczonego.

Z przepisów tych wynika zatem, że zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług, kwota zwrotu różnicy podatku, kwota zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, konstytuuje się z mocy prawa za dany okres rozliczeniowy, którym w ustawie jest miesiąc, a wyjątkowo kwartał.

W tym miejscu należy zwrócić również uwagę na przepisy regulujące prawną instytucję łączenia spółek zawartą w ustawie z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1526 z późn. zm.), zwanej dalej k.s.h.

Zgodnie z art. 491 § 1 k.s.h.,

spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.

Stosownie do art. 491 § 3 k.s.h.,

nie może się łączyć spółka w likwidacji, która rozpoczęła podział majątku, ani spółka w upadłości.

W myśl art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h.,

połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).

Na podstawie art. 493 § 1 i § 2 k.s.h.,

spółka przejmowana albo spółki łączące się przez zawiązanie nowej spółki zostają rozwiązane, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru. Połączenie następuje z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby, odpowiednio spółki przejmującej albo spółki nowo zawiązanej (dzień połączenia). Wpis ten wywołuje skutek wykreślenia spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, z uwzględnieniem art. 507.

Zgodnie z art. 494 § 1 k.s.h.,

spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.

W myśl art. 494 § 2 k.s.h.,

na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.

Powyższe przepisy wskazują, jako główny skutek połączenia spółek, co dotyczy również łączenia przez przejęcie, zasadę sukcesji generalnej, ustanawiając spółkę przejmującą następcą prawnym spółki przejmowanej.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują przepisy zawarte

w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową. W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

W myśl art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej,

osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1)

osób prawnych,

2)

osobowych spółek handlowych,

3) osobowych i kapitałowych spółek handlowych - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Stosownie do art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej,

przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1)

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2)

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Z opisu sprawy wynika, że w chwili składania wniosku nastąpiło połączenie Państwa ze Spółką Przejmowaną. Połączenie zostało przeprowadzone w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 ustawy - Kodeks Spółek handlowych. W wyniku Połączenia cały majątek Spółki Przejmowanej został przeniesiony na Spółkę Przejmującą w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym (utworzenie nowych udziałów), które Spółka Przejmująca przyznała Udziałowcowi. Konsekwencją dokonanego Połączenia jest tzw. sukcesja generalna, czyli wstąpienie przez Państwa w ogół praw i obowiązków Spółki Przejmowanej na mocy art. 494 § 1 k.s.h., natomiast Spółka Przejmowana, zgodnie z przepisami prawa, zostanie wykreślona z rejestru bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego. Na gruncie ustawy o VAT w zakresie sukcesji uniwersalnej w podatku VAT, otrzymali Państwo interpretację indywidualną z dnia 21 maja 2021 r. sygn. 0114-KDIP4-1.4012.68.2021.4.RMA.

W miesiącu połączenia Spółka Przejmowana w składanym przez siebie pliku JPK VAT wykazała kwotę do przeniesienia na kolejny okres rozliczeniowy w pozycji P_62.

Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii czy po połączeniu będzie przysługiwało prawo do ujęcia w Jednolitym Pliku Kontrolnym w poz. P_39 Jednolitego Pliku Kontrolnego złożonego przez Spółkę Przejmującą za okres rozliczeniowy następujący bezpośrednio po połączeniu kwoty wykazanej w pozycji P_62 w Jednolitym pliku kontrolnym złożonym za ostatni okres przez Spółkę Przejmowaną.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że mają Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego, którego stali się Państwo sukcesorem, a który został wykazany jako kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy przez Spółkę Przejmowaną w P_62 w Jednolitym Pliku Kontrolnym. Zatem wysokość nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wykazaną przez Spółkę Przejmowaną w P_62 w Jednolitym Pliku Kontrolnym powinni Państwo ująć w P_39 w Jednolitym Pliku Kontrolnym za okres rozliczeniowy następujący bezpośrednio po połączeniu.

Stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ustawodawca określił w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy,

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy

W myśl art. 86 ust. 11 ustawy,

jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Natomiast w świetle art. 86 ust. 13 ustawy,

jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1) za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2) za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zasady rozliczenia podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności zostały określone m.in. w art. 89b ustawy.

Zgodnie z art. 89b ust. 1 ustawy,

w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

W myśl art. 89b ust. 1a ustawy,

Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli dłużnik uregulował należność najpóźniej w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności tej należności.

Stosownie do art. 89b ust. 2 ustawy,

W przypadku częściowego uregulowania należności w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, korekta dotyczy podatku naliczonego przypadającego na nieuregulowaną część należności. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio.

Na podstawie art. 89b ust. 4 ustawy,

W przypadku uregulowania należności po dokonaniu korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik ma prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym należność uregulowano, o kwotę podatku, o której mowa w ust. 1. W przypadku częściowego uregulowania należności podatek naliczony może zostać zwiększony w odniesieniu do tej części.

W opisie sprawy wskazano, że Spółka Przejmowana z tytułu nieuregulowanych należności wynikających z faktur dokumentujących dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 90 dni od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze była jako dłużnik obowiązana do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tych faktur, w rozliczeniu, za okres w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności tej należności zgodnie z art. 89b ust. 1 ustawy o VAT i takiej korekty dokonała.

Wątpliwości Państwa dotyczą także kwestii czy po połączeniu będzie przysługiwało Państwu prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym należność z tytułu nieuregulowanych faktur przez Spółkę Przejmowaną zostanie uregulowana przez Spółkę Przejmującą po dniu połączenia.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że mają Państwo jako sukcesor prawo odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur, uregulowanych w całości bądź części przypadającej na uregulowaną część należności w rozliczeniu za okres, w którym całość bądź część należności zostanie uregulowana zgodnie z art. 89b ust. 4 ustawy z zastrzeżeniem terminu wskazanego w art. 86 ust. 13 ustawy - tj. nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zatem stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl