0111-KDIB3-1.4012.116.2020.2.MSO - Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.116.2020.2.MSO Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r.o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 lutego 2020 r. (data wpływu 12 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z 16 marca 2020 r. (data wpływu 20 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "(...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "(...)".

Pismem z 16 marca 2020 r. (data wpływu 20 marca 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w związku z wezwaniem z 5 marca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.116.2020.1.MSO.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zgromadzenie (...) powstało w (...) r. w celu niesienia pomocy osobom chorym, niepełnosprawnym fizycznie i umysłowo, starym, opuszczonym, dzieciom pozbawionym opieki. Zgromadzenie działa na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa

do Kościoła (...).

Prowadzi niegospodarczą działalność statutową w resorcie zdrowia, oświaty i pomocy społecznej.

Zgromadzenie (...) realizuje projekt: "(...)". Przedsięwzięcie dotyczy informatyzacji podmiotu leczniczego (...) w (...), którego organem założycielskim jest Zgromadzenie (...).

Projekt realizowany jest we współpracy (...) z (...).

(...) został utworzony przez Zgromadzenie (...) jako jednostka organizacyjna kościelnej osoby prawnej. Działa na podstawie przepisów ustawy o lecznictwie z dnia 15 kwietnia 2011 r. oraz statutu. Udziela świadczeń pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz opiekuńczo-leczniczych. Działalność prowadzi w budynkach będących własnością Zgromadzenia.

(...) jako podmiot realizujący projekt, czuwa nad prawidłową i sprawną realizacją zadania, uczestnicząc w kolejnych jego etapach.

(...) zobowiązał się do współpracy w zakresie:

1.1. przygotowania inwestycji:

a.

opracowanie dokumentacji projektowej, wraz z niezbędnymi badaniami, ekspertyzami itp.

b.

pozyskanie właściwych decyzji administracyjnych koniecznych do realizacji projektu wraz z przeprowadzeniem postępowań na wybór wykonawców poszczególnych usług,

1.2. realizacji inwestycji:

a.

robót budowlanych, instalacyjnych i adaptacyjnych (instalacja okablowania w budynku i urządzeń sieciowych wraz z konfiguracją), zakupu środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych (budowa oprogramowania w tym e-usługi), zapewnienia bezpieczeństwa przesyłanych danych (system firewall, programy atywirusowe, kontrola dostępu do zasobów systemu) oraz zakupu sprzętu informatycznego (zestawy komputerowe, drukarki), zakupu usług informatycznych (usługi przetwarzania w chmurze obliczeniowej, digitalizacja posiadanych zasobów), szkolenia i nadzoru w projekcie oraz promocji projektu.

b.

odbiór końcowy robót,

c.

rozliczenie końcowe zadania inwestycyjnego,

1.3. pozyskiwania środków finansowych:

a. przygotowanie i pozyskanie wszelkich wymaganych dokumentów, działań i usług wynikających z programów pomocowych, z których możliwe będzie uzyskanie pomocy finansowej, wraz z przeprowadzeniem postępowań na wybór wykonawców niezbędnych działań i usług.

1.4. finansowania: a. zawieranie umów z poszczególnymi wykonawcami i ich rozliczanie finansowe.

Współpraca ta jest nieodpłatna, oparta na zasadach wzajemnej pomocy.

W ramach projektu przewidziano wykonanie ekspertyz technicznych, opracowanie dokumentacji projektowej, wykonanie robót instalacyjnych i adaptacyjnych, zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, zapewnienie bezpieczeństwa przesyłanych danych, zakup sprzętu, zakup usług informatycznych, szkolenie, nadzór i odbiór prac. Celem projektu jest zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych w podmiotach świadczących publiczne usługi zdrowotne na potrzeby działalności statutowej Zgromadzenia, oddziału w (...).

Wprowadzenie projektu wpłynie na:

* zwiększenie wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w służbie zdrowia,

* możliwość gromadzenia historii leczenia pacjentów w formie elektronicznej,

* możliwość sprawnej wymiany informacji pomiędzy:

* personelem medycznym,

* placówkami opieki zdrowotnej,

* personelem medycznym a pacjentem i jego rodziną,

* prowadzenie dokumentacji medycznej w sposób spełniający wymagania ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r.

Projekt służyć będzie pacjentom, personelowi medycznemu, innym jednostkom medycznym. Zgromadzenie zyska jednostkę służby zdrowia świadczącą usługi medyczne, z wykorzystaniem elektronicznej dokumentacji medycznej, w procesie diagnozy i leczenia pacjentów.

Pismem z 16 marca 2020 r. (data wpływu 20 marca 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego o następujące informacje:

Zgromadzenie (...) nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji i plików JPK. Zarejestrowane jest pod numerem (...) jako bierny podatnik VAT. Jest jednostką charytatywną (...). Posiada osobowość prawną, ustawa z dnia 18 maja 1989 r. o stosunku państwa do kościoła katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej Dz. U. Nr 29, poz. 154 z późn. zm. Zgromadzenie nie jest przedsiębiorcą, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizuje swoją działalność statutową świadcząc usługi sklasyfikowane 9491Z PKWiU działalność organizacji religijnych. Usługi te na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy są zwolnione z VAT.

Towary i usługi nabyte przez Zgromadzenie w związku z realizacją projektu pn.: "(...)" będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT. Efekty realizowanego ww. projektu będą wykorzystywane przez Zgromadzenie wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Zgromadzenie (...)", ma możliwość odzyskania podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy, sprecyzowane w piśmie z 16 marca 2020 r. (data wpływu 20 marca 2020 r.):

Zgromadzenie (...) działa na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do (...) w Polsce. Prowadzi niegospodarczą działalność statutową w resorcie zdrowia, oświaty i pomocy społecznej. Jest jednostką charytatywną kościoła katolickiego. Zgromadzenie nie jest przedsiębiorcą, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizuje swoją działalność statutową realizując usługi organizacji religijnych. Zgromadzenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT-u w zakresie realizowanych zadań na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Realizacja projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi nabyte przez Zgromadzenie w związku z realizacją projektu pn.: "(...)" będą wykorzystywane przez Zgromadzenie do czynności zwolnionych. Projekt nie będzie generował dochodów. Zgromadzenie (...) prowadziło tu będzie działalność charytatywną (nieodpłatną) - projekt wykorzystywany będzie wyłącznie na nieodpłatne cele statutowe Zgromadzenia.

W związku z powyższym Zgromadzenie (...), w związku z realizacją projektu pn.: "(...)", nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej "ustawą" lub "ustawa o VAT". W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (...) powstało w celu niesienia pomocy osobom chorym, niepełnosprawnym fizycznie i umysłowo, starym, opuszczonym, dzieciom pozbawionym opieki. Zgromadzenie działa na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polsce. Nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji i plików JPK. Prowadzi działalność statutową w resorcie zdrowia, oświaty i pomocy społecznej. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy są zwolnione z VAT.

Zgromadzenie (...) realizuje projekt: "(...)". Przedsięwzięcie dotyczy informatyzacji podmiotu leczniczego (...), którego organem założycielskim jest Zgromadzenie (...).

W ramach projektu przewidziano wykonanie ekspertyz technicznych, opracowanie dokumentacji projektowej, wykonanie robót instalacyjnych i adaptacyjnych, zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, zapewnienie bezpieczeństwa przesyłanych danych, zakup sprzętu, zakup usług informatycznych, szkolenie, nadzór i odbiór prac. Celem projektu jest zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych w podmiotach świadczących publiczne usługi zdrowotne na potrzeby działalności statutowej Zgromadzenia, oddziału w (...). Projekt służyć będzie pacjentom, personelowi medycznemu, innym jednostkom medycznym. Zgromadzenie zyska jednostkę służby zdrowia świadczącą usługi medyczne, z wykorzystaniem elektronicznej dokumentacji medycznej, w procesie diagnozy i leczenia pacjentów. Towary i usługi nabyte przez Zgromadzenie w związku z realizacją projektu pn.: "(...)" będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT. Efekty realizowanego ww. projektu będą wykorzystywane przez Zgromadzenie wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa ora przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki te nie zostaną spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności stanu faktycznego - towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Efekty wskazanej we wniosku inwestycji również nie będą wykorzystywane do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje również z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

W zakresie przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714). Zaznaczyć należy, że ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia warunków wymienionych w ww. rozporządzeniu, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca realizując opisaną we wniosku inwestycję polegającą na informatyzacji podmiotu leczniczego (...), nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego, tj. nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego, a także nie będzie miał możliwości zwrotu podatku naliczonego. W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374, z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl