0111-KDIB2-3.4014.82.2020.8.BB - Skutki podatkowe przeniesienia składników majątku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-3.4014.82.2020.8.BB Skutki podatkowe przeniesienia składników majątku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 3 grudnia 2019 r. (data wpływu - 16 grudnia 2019 r.), uzupełnionym 22 kwietnia i 27 maja 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przeniesienia składników majątku, w wyniku uwzględnienia zażalenia z 22 kwietnia 2020 r. (data wpływu - 22 kwietnia 2020 r.) na postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia z 13 marca 2020 r. znak: 0114-KDIP4-2.4012.74.2019.4.WH, 0111-KDIB2-3.4014.82.2019.5.BB - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przeniesienia składników majątku.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych w piśmie z 11 lutego 2020 r. znak: 0114-KDIP4-2.4012.74.2019.2.WH, 0111-KDIB2-3.4014.82.2019.3.BB wezwano Zainteresowanych do jego uzupełnienia.

W związku z brakiem odpowiedzi na wezwanie, w dniu 13 marca 2020 r. wydane zostało postanowienie, znak: 0114-KDIP4-2.4012.74.2019.4.WH, 0111-KDIB2-3.4014.82.2019.5.BB o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

Na przedmiotowe postanowienie zostało złożone w dniu 22 kwietnia 2020 r. zażalenie, zawierające również odpowiedź na wystosowane wezwanie. W odpowiedzi na zażalenie w dniu 18 czerwca 2020 r., znak: 0114-KDIP4-2.4012.74.2019.8.WH/KM, 0111-KDIB2-3.4014.82.2019.7.AD uchylono postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia i przekazano go do merytorycznego rozpoznania.

We wniosku złożonym przez: - Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

A. spółka z o.o. (Zbywca); - Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

S. z o.o. (Kupujący),

przedstawiono następujący stan faktyczny:

1. Wprowadzenie.

W dniu 14 kwietnia 2019 r. spółki A. PLC z siedzibą w Wielkiej Brytanii oraz S. Limited zawarły umowę sprzedaży na podstawie której na poziomie globalnym zostało uzgodnione, że poszczególne spółki z grupy kontrolowanej przez A. PLC ("Grupa A") dokonają sprzedaży na rzecz wskazanych spółek z grupy kontrolowanej przez S. Limited ("Grupa S.") uzgodnione składniki majątkowe, związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez spółki z Grupy A.

W związku z powyższym porozumieniem A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ("A" lub "Zbywca") oraz S. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. ("S" lub Nabywca") (wspólnie dalej zwani jako: "Zainteresowani") w dniu 30 czerwca 2019 r. zawarły umowę sprzedaży aktywów i transferu pracowników ("Umowa").

Przedmiotem Umowy była sprzedaż na rzecz S. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością części działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce przez A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, obejmującej składniki majątkowe oraz związane z nimi zobowiązania ("Biznes Przenoszony" oraz "Transakcja"), która została zdefiniowana jako działalność polegająca na badaniu, rozwoju, marketingu, sprzedaży oraz działaniach zmierzających do zapewnienia:

1.

zaangażowania pracowników, wraz z analizą porównawczą kultury pracy oraz powiązanymi usługami;

2.

usług rozwoju przywództwa oraz powiązanych produktów i usług, w zakresie w jakim są one świadczone przez określonych pracowników (oraz osoby zatrudnione na miejsce tych pracowników), w tym produktów i usług ukierunkowanych na kompetencje przywódcze oraz identyfikację i umiejscowienie liderów w danej organizacji (w tym opartych na narzędziach), które oceniają osoby pod kątem posiadanych umiejętności przywództwa i które pomagają klientom rozwijać liderów o wysokim potencjale i budować plany sukcesji;

3.

działów zarządzania zasobami ludzkimi w zakresie oceny i doradztwa, w stopniu, w jakim te usługi są wykonywane przez pracowników, o których mowa powyżej (oraz osoby zatrudnione na miejsce tych pracowników), w tym również usług opartych na narzędziu;

4.

usług doradczych w zakresie strategii kapitału ludzkiego, w stopniu, w jakim te usługi są wykonywane przez pracowników, o których mowa powyżej (oraz osoby zatrudnione na miejsce tych pracowników), w tym również usług opartych na zestawie narzędzi, używanych w celu dostosowania programów talentów do celów biznesowych;

5. Analytics team - zajmuje się przygotowywaniem i programowaniem badań dla klientów K., operacyjną obsługa projektów oraz procesem raportowania wyników badań. Realizacja badań wykonywana jest dla wszystkich krajów europejskich, gdzie K. ma swoje zespoły konsultantów.

Zamknięcie Transakcji i przeniesienie Biznesu Przenoszonego na Nabywcę miało miejsce w dniu 30 czerwca 2019 r. Szczegółowy opis składników majątkowych przenoszonych na rzecz Nabywcę został przedstawiony poniżej w punkcie 3.

2. Przedmiot działalności i struktura organizacyjna A przed Transakcją.

A. jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. A. jest częścią Grupy A świadczącej usługi w zakresie doradztwa i outsourcingu w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim. Według umowy spółki A. podstawowym przedmiotem jej działalności jest:

1.

doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

2.

działalność związana z tłumaczeniami,

3.

działalność centrów telefonicznych (call center),

4.

przetwarzanie danych,

5.

działalność rachunkowo-księgowa,

6.

pozostała działalność związana z udostępnianiem pracowników,

7.

pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,

8.

działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura,

9.

działalność związana z oceną ryzyka i szacowaniem poniesionych strat,

10.

działalność związana ze wsparciem oprogramowania.

Główne obszary działalności A. obejmują: systemy wynagrodzeń, zaangażowania, rozwoju przywództwa i zarządzania talentami, uwalniania potencjału organizacji, raportów i benchmarków oraz outsourcingu HR, usługi aktuarialne, usługi "wewnętrzne" w zakresie IT, administracji personalnej, finansów, zakupów i zarządzania ryzykiem dla innych spółek z Grupy A.

Siedziba Zbywcy znajduje się w W., gdzie zatrudnionych jest kilkudziesięciu konsultantów świadczących usługi w zakresie doradztwa personalnego, wycen aktuarialnych dla potrzeb zarządów i dyrektorów HR. Ponadto, Zbywca posiada jedno biuro regionalne w K., gdzie zlokalizowane jest międzynarodowe centrum outsourcingowe i usług wspólnych Grupy A.

Biuro w W. świadczy usługi na rzecz klientów zewnętrznych (spoza Grupy A.) ("Klienci Zewnętrzni"). Natomiast biuro regionalne w K. świadczy usługi na rzecz spółek z Grupy A. W tym zakresie wyłącznie zagraniczne spółki z Grupy A. będące odbiorcami usług outsourcingowych A. świadczą usługi na rzecz klientów zewnętrznych ("Globalni Klienci Zewnętrzni"). Biuro w K. świadczy zatem usługi na rzecz innych spółek z Grupy A., które to spółki świadczą usługi na rzecz Globalnych Klientów Zewnętrznych wykorzystując Zbywcę jako podwykonawcę dla części usług. Ponadto, część usług świadczonych przez biuro w K. jest wykorzystywana na potrzeby wewnętrzne spółek z Grupy A. (tzw. usługi wspólne) oraz na potrzeby biura w W.

Świadczenie usług na rzecz spółek z Grupy A. odbywa się na podstawie ogólnej umowy ramowej zawartej przez A. z innymi spółkami z Grupy A na szczeblu globalnym ("Umowa Ramowa"). Poszczególne spółki z Grupy A składają Zbywcy zlecenia (zamówienia) wykonania określonych usług ("Zlecenia"). W związku z powyższym Zbywca wystawia faktury za świadczone usługi na rzecz spółek z Grupy A. Umowa Ramowa dotyczy całości działalności biznesowej A., a nie tylko działalności wykonywanej w ramach Biznesu Przenoszonego. W związku z Transakcją Umowa Ramowa nie wygasła i obowiązuje nadal w stosunkach pomiędzy Zbywcą, a innymi spółkami z Grupy A w zakresie pozostałej w A. działalności gospodarczej.

Zakres działalności Zbywcy w obu biurach jest pogrupowany na 3 główne obszary biznesowe:

I. Zarządzanie ryzykiem i ubezpieczeniami.

II. Doradztwo i outsourcing HR.

III. Świadczenie usług wspólnych.

W strukturze organizacyjnej A w ramach poszczególnych obszarów działalności biznesowej (wskazanych powyżej) można wyróżnić podobszary, które z kolei dzielą się na departamenty, zgodnie z poniższym opisem:

I. Zarządzanie ryzykiem i ubezpieczeniami

Obszar ten obejmuje około 340 pracowników, świadczących usługi w zakresie zarządzania ryzykiem i administrowania ubezpieczeniami Klientów Zewnętrznych oraz Globalnych Klientów Zewnętrznych. Obszar ten składa się z 4 departamentów.

II. Doradztwo i outsourcing HR

Obszar ten (dzieli się na 2 podobszary, które dzielą się dalej na departamenty zajmujące się odrębnymi rodzajowo procesami:

1. B. Administration, w którym pracuje około 300 pracowników, świadczących usługi w zakresie administrowania funduszami emerytalnymi, świadczeniami i planami emerytalnymi pracowników i byłych pracowników Klientów Zewnętrznych oraz Globalnych Klientów Zewnętrznych. Podobszar ten dzieli się na 7 departamentów;

2. T., w którym pracuje 53 pracowników, świadczących usługi w zakresie wdrażania procesów i narzędzi zarządzania wynikami pracy. Podobszar ten obejmuje departament Analytics Team (zlokalizowany w K.), który wspiera także zespół konsultantów w biurze w W. oraz inne spółki A.

III. Świadczenie usług wspólnych

Biuro regionalne w K. pełni także funkcję centrum usług wspólnych Grupy A w wielu dziedzinach m.in. IT, administracji personalnej, finansów, zakupów, zarządzania ryzykiem. Funkcje te są wykonywane w ramach obszaru działalności A. Service Corporation, w którym pracuje około 400 pracowników.

Obszar ten obejmuje 4 główne podobszary, które dzielą się na poszczególne departamenty:

1. Finance Functions, dzielący się na 4 departamenty;

2. HR Functions, dzielący się na 6 departamentów;

3. IT Functions, dzielący się na 5 departamentów;

4. Other Functions, dzielący się na 4 departamenty.

Powyższe obszary i podobszary działalności biznesowej wraz z poszczególnymi departamentami nie są wydzielone prawnie, ani w jakikolwiek inny formalny sposób, w strukturze Zbywcy (nie stanowią one osobnych oddziałów, zakładów lub innych prawnie wyodrębnionych jednostek organizacyjnych). Podział struktury organizacyjnej A na powyższe obszary i podobszary działalności biznesowej oraz departamenty nie wynika również formalnie z dokumentów statutowych Zbywcy (jak umowa spółki, uchwała wspólników itp.). Przedstawiona powyżej struktura organizacyjna A wynika z wytycznych Grupy A, do której należy Zbywca, a dotyczących organizacji funkcjonowania podmiotów należących do Grupy A. Powyższy podział struktury wewnętrznej A odzwierciedla funkcjonalny podział gałęzi biznesowych w globalnej strukturze Grupy A.

Funkcje wykonywane w ramach poszczególnych obszarów działalności biznesowej A zostały zdefiniowane dla potrzeb globalnej działalności Grupy A. Dla każdej funkcji wykonywanej przez A w ramach poszczególnych obszarów i podobszarów działalności biznesowej oraz departamentów, zgodnie z wytycznymi Grupy A, są opracowywane odrębne strategie, plany biznesowe, polityki zarządzania relacjami z klientem oraz budżety finansowe. Przy czym strategia rynkowa działalności Zbywcy jest opracowywana na szczeblu globalnym Grupy A, z uwagi na to, że A jest podwykonawcą usług świadczonych przez inne spółki z Grupy A na rzecz Globalnych Klientów Zewnętrznych. Z tym zastrzeżeniem, że strategia rynkowa działalności biura A w W. z uwagi na charakter jego działalności ma częściowo charakter lokalny.

Działalność poszczególnych obszarów i podobszarów działalności biznesowej oraz departamentów jest zarządzana przez przypisane do tych komórek osoby zarządzające, które raportują dane i informacje do ich bezpośrednich zagranicznych przełożonych, na szczeblu regionalnym lub globalnym zgodnie z globalną strukturą organizacyjną podziału funkcji w Grupie A.

Poszczególnymi departamentami kierują i zarządzają kierownicy departamentów. Kierownik departamentu raportuje sprawozdania z działalności departamentu, którym kieruje do lidera podobszaru działalności biznesowej, do której należy dany departament. Liderzy podobszarów raportują natomiast do lidera danego rodzaju działalności biznesowej, którzy raportują bezpośrednio do przełożonego na szczeblu regionalnym lub globalnym Grupy A.

Wszystkie informacje z poszczególnych obszarów i podobszarów działalności biznesowej oraz departamentów są raportowane według szablonu opracowanego przez Grupę A.

Struktury stanowisk pracowniczych w poszczególnych departamentach są różne z uwagi na inny tryb wykonywania pracy oraz inny profil kompetencyjny pracowników w poszczególnych departamentach A. Pracownicy są przypisani na stałe do określonego departamentu oraz co do zasady wykonują pracę tylko na rzecz własnego departamentu. Jednakże możliwy jest transfer wewnętrzny pracownika pomiędzy departamentami w ramach procesu rekrutacji wewnętrznej prowadzonego przez dział HR i po uzgodnieniu z przełożonymi poszczególnych departamentów.

Żaden z obszarów, podobszarów a także departamentów działalności biznesowej nie jest wydzielony ze struktury finansowej i księgowej A. Dla potrzeb sprawozdawczości zarządczej system księgowy i finansowy A jest prowadzony w taki sposób, że jest możliwe przypisanie kosztów i przychodów do poszczególnych departamentów. Tym samym jest także możliwe przypisanie odpowiednio do departamentów składających się na Biznes Przenoszony, kosztów oraz przychodów związanych transakcjami dokonywanymi w ramach Biznesu Przenoszonego. Dodatkowo jest możliwe wydzielenie salda należności handlowych dotyczących danego departamentu wraz z odpisem na przeterminowane należności oraz części rezerw osobowych (na nagrodę roczną, urlopy). Powyższe aktywa są możliwe do wydzielenia tylko dla celów zarządczych.

Każdy departament ma swój budżet, który jest kontrolowany na poziomie zespołów wykonujących dany rodzaj procesu (usługi) na rzecz wielu klientów.

3. Przedmiot Transakcji.

Jak wskazano na wstępie Transakcja polegała na sprzedaży przez A na rzecz Nabywcy Biznesu Przenoszonego poprzez:

1.

przejęcie przez S. w ramach instytucji przejścia zakładu pracy na podstawie art. 231 Kodeksu pracy dotychczasowych pracowników A - pracowników przypisanych do departamentów wchodzących w skład Biznesu Przenoszonego;

2.

przeniesienie na rzecz Nabywcy własności składników majątkowych związanych z wykonywaniem funkcji A w ramach Biznesu Przenoszonego, obejmując: (i) kilkadziesiąt kontraktów sprzedażowych, (ii) saldo należności handlowych oraz (iii) rezerw osobowych;

3.

przeniesienie na rzecz Nabywcy ewidencji i akt personalnych pracowników przejmowanych przez S.;

4.

przeniesienie proporcjonalnej części środków oraz zobowiązań z tytułu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w kwocie (...) PLN związanej z działalnością Biznesu Przenoszonego.

W ramach Transakcji wśród pracowników przypisanych do Biznesu Przenoszonego, które przeszły na Nabywcę były trzy osoby pozostające z A do dnia Transakcji w stosunku cywilnoprawnym (umowy zlecenia), a nie zatrudnione na umowę o pracę.

Działalność Biznesu Przenoszonego zlokalizowana była w obu biurach. W biurze w W. była zlokalizowana działalność zespołu świadczącego usługi doradcze głównie na rynku polskim. Natomiast w K. był zlokalizowany A. Team, który wspiera także zespół konsultantów w biurze w W. oraz inne spółki z Grupy A.

4. Aktywa i Zobowiązania wyłączone z Transakcji.

W ramach transakcji nie zostały przeniesione na Nabywcę:

1.

urządzenia IT (laptopy, serwery, telefony itp.),

2.

wyposażenie biura (meble itp.),

3.

kontrakty zakupowe,

4.

kontrakty najmu powierzchni biura,

5.

zobowiązania.

5. Funkcjonowanie Biznesu Przenoszonego w ramach A przed Transakcją.

Biznes Przenoszony przed dniem Transakcji w strukturze organizacyjnej oraz księgowej A funkcjonował w następujący sposób:

* Biznes Przenoszony nie był wydzielony prawnie w strukturze A (nie stanowił on lub grupy tworzących go departamentów osobnych oddziałów, zakładów lub innych prawnie wyodrębnionych jednostek organizacyjnych). Podział struktury organizacyjnej A przedstawiony powyżej w opisie stanu faktycznego nie wynikał również formalnie z dokumentów statutowych A (jak umowa spółki, uchwała wspólników itp.). Podział struktury A wynikał z wytycznych Grupy A do której należy A, a dotyczących organizacji funkcjonowania podmiotów należących do Grupy A.

* Biznes Przenoszony nie posiadał własnych pracowników świadczących wsparcie w zakresie tzw. usług wspólnych - HR, IT, prawnych oraz finansowych i księgowych, z wyłączeniem osoby odpowiedzialnej za funkcję C. Korzystały one ze wsparcia pracowników zatrudnionych w ramach działu A., który pełni funkcję centrum usług wspólnych Grupy A w wielu dziedzinach m.in. IT, administracji personalnej, finansów, zakupów, zarządzania ryzykiem. Stąd w ramach Transakcji do Biznesu Przenoszonego włączeni zostali pracownicy, wcześniej niezatrudnieni w ramach tej działalności.

* Pracownicy przypisani do departamentów składających się na Biznes Przenoszony wykonywali prace wyłącznie na potrzeby swoich departamentów i nie wykonywali czynności zastrzeżonych dla pracowników przypisanych do innych departamentów, natomiast w ramach wyjątków mogły mieć miejsce sytuacje, gdzie pracownicy przypisani do departamentów składających się na Biznes Przenoszony wykonywali prace na rzecz innych departamentów.

* Pracami poszczególnych departamentów Biznesu Przenoszonego kierowali i zarządzali kierownicy departamentów. Kierownicy departamentów raportowali sprawozdania z działalności departamentów, które kierowali do lidera podobszaru Biznesu Przenoszonego. Liderzy podobszaru raportowali natomiast do lidera danego rodzaju działalności biznesowej na K i W., który raportował bezpośrednio do przełożonego na szczeblu regionalnym lub globalnym Grupy A.

* Biznes Przenoszony, jak również poszczególne departamenty go tworzące nie były formalnie wyodrębnione ze struktury finansowej i księgowej A.

* dla potrzeb sprawozdawczości zarządczej system księgowy/finansowy A był prowadzony w taki sposób, iż było możliwe przypisanie do Biznesu Przenoszonego, w tym odpowiednio do departamentów tworzących kosztów oraz przychodów związanych transakcjami dokonywanymi w ramach Biznesu

* należności handlowe dotyczące działu T. były osobno raportowane dla celów wewnętrznych;

* inne pozycje bilansowe takie jak pozostałe należności, zobowiązania grupowe, należności i zobowiązania z tytułu podatków nie byty automatycznie przypisywane do Biznesu Przenoszonego i traktowane były wspólnie dla całej A;

* środki trwałe, które były funkcjonalnie związane z prowadzeniem działalności w ramach Biznesu Przenoszonego nie były odrębnie przypisane do Biznesu Przenoszonego (w tym odrębnie do departamentów tworzących odpowiednio);

* Zbywca nie używał także odrębnego rachunku bankowego na potrzeby rozliczeń finansowych związanych wyłącznie z działalnością gospodarczą prowadzoną w ramach Biznesu Przenoszonego. Rozliczenia te, podobnie jak rozliczenia związane z pozostałymi obszarami działalności A były realizowane z tych samych rachunków bankowych;

* departamenty wchodzące w skład obszarów działalności A miały własne budżety, które były kontrolowane na poziomie zespołów wykonujących dany rodzaj procesu (usługi) na rzecz wielu klientów;

* koszty działów usług wspólnych takich jak HR, Finanse, IT itp.: były alokowane do poszczególnych departamentów wchodzących w skład spółki A na podstawie uzgodnionego klucza alokacyjnego;

* wynagrodzenie za usługi świadczone przez departamenty wchodzące w skład regionalnego centrum usług wspólnych na rzecz spółek z Grupy A było kalkulowane metodą koszt plus w oparciu o bazę kosztową przeliczaną na podstawie czasu spędzonego na rzecz klienta. A wystawiał odrębne faktury za usługi świadczone na poszczególne spółki z Grupy A;

* wynagrodzenie działu konsultantów było osobno negocjowane przez ten dział z klientami zewnętrznymi lub innymi spółkami z Grupy A;

* zobowiązania wynikające z umów z dostawcami wspólnymi dla całego A związane bezpośrednio z działalnością Biznesu Przenoszonego dla potrzeb zarządczych były alokowane do departamentów składających się na Biznes Przenoszony według klucza (liczby pracowników pracujących na pełnym etacie na projekcie) lub według general total expense (ogólnych kosztów), natomiast dla potrzeb re-fakturowania kosztów na inne spółki z Grupy A zobowiązania te były alokowane według klucza.

W związku z tym, że merytoryczna treść uzupełninia odnosiła się wyłącznie do zagadnień dotyczących podatku od towarów i usług Organ nie przywołał go w niniejszej interpretacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy prawidłowe jest stanowisko, że opisane we wniosku składniki materialne i niematerialne składające się na Biznes Przenoszony sprzedany przez A na rzecz S w ramach Transakcji na podstawie Umowy nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa ("ZCP") w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług?

2. W konsekwencji, czy prawidłowe jest stanowisko, że sprzedaż składników materialnych i niematerialnych składających się na Biznes Przenoszony na rzecz Nabywcy nie została wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju?

3. W konsekwencji, czy prawidłowe jest stanowisko, że przedmiotowa Transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Zainteresowanych, przedmiotowa Transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają, między innymi, umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych. Niemniej jednak, na mocy art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, opodatkowaniu tym podatkiem nie podlegają czynności cywilnoprawne, w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Zainteresowanych przedmiotowa Transakcja sprzedaży składników majątkowych składających się na Biznes Przenoszony na rzecz Nabywcy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju i nie ma do niej zastosowania wyłączenie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem Transakcja powinna być w całości opodatkowana podatkiem od towarów i usług. W tej sytuacji, zgodnie z dyspozycją art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przedmiotowa Transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a co za tym idzie nie powoduje obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych przez Nabywcę.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Zainteresowani przytoczyli interpretację indywidualną.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych (pytania oznaczonego we wniosku nr 3).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Zainteresowanych wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie - interpretacja z 18 czerwca 2020 r. znak: 0114-KDIP4-3.4012.74.2019.9.WH.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 815) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy - podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy - obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

a.

nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,

b.

innych praw majątkowych - 1%.

Umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.

w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w tym zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 i 568) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ("Zbywca") oraz S. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ("Nabywca") (wspólnie dalej zwani jako: "Zainteresowani") w dniu 30 czerwca 2019 r. zawarli umowę sprzedaży aktywów i transferu pracowników.

Transakcja polegała na sprzedaży przez Zbywcę na rzecz Nabywcy Biznesu Przenoszonego, na co składało się:

1.

przejęcie przez Nabywcę w ramach instytucji przejścia zakładu pracy na podstawie art. 231 Kodeksu pracy dotychczasowych pracowników Zbywcy - pracowników przypisanych do departamentów wchodzących w skład Biznesu Przenoszonego;

2.

przeniesienie na rzecz Nabywcy własności składników majątkowych, obejmujących: kilkadziesiąt kontraktów sprzedażowych, saldo należności handlowych oraz rezerw osobowych;

3.

przeniesienie na rzecz Nabywcy ewidencji i akt personalnych pracowników przejmowanych przez S.;

4.

przeniesienie proporcjonalnej części środków oraz zobowiązań z tytułu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych związanej z działalnością Biznesu Przenoszonego.

Należy podkreślić, że jakkolwiek przedmiotem interpretacji jest zapytanie Zainteresowanych dotyczące opodatkowania umowy sprzedaży Biznesu przenoszonego podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja - dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności opodatkowaniem w podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, wydanej 18 czerwca 2020 r. znak: 0114-KDIP4-2.4012.74.2019.9.WH wskazano, że transakcja sprzedaży składników materialnych i niematerialnych stanowiących Biznes przenoszony podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako zbycie poszczególnych składników, tj. odpłatna dostawa towaru lub odpłatne świadczenie usług na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że skoro opisana transakcja podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług to do opisanej we wniosku sprzedaży stanowiącej Biznes przenoszony znalazło zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym umowa sprzedaży nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, skoro podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. , poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w.... za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl