0111-KDIB2-3.4014.35.2019.4.PM - Wyłączenie z PCC umowy cesji praw i obowiązków podlegającej pod podatek VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-3.4014.35.2019.4.PM Wyłączenie z PCC umowy cesji praw i obowiązków podlegającej pod podatek VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 listopada 2019 r. (data wpływu - 2 grudnia 2019 r.), uzupełnionym 27 stycznia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy cesji praw i obowiązków wynikających z umów przedwstępnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy cesji praw i obowiązków wynikających z umów przedwstępnych.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych w piśmie z 17 stycznia 2020 r. znak: 0114-KDIP1-1.4012.663.2019.2.RR i 0111-KDIB2-3.4014.35.2019.3.PM wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 27 stycznia 2020 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest inwestorem, zainteresowanym nabyciem 28 działek (dalej: "Działki") (przed podziałami) pod inwestycję magazynowo-produkcyjną (dalej: "Inwestycja"). Wnioskodawca planuje wybudować centrum logistyczne (obejmujące dodatkowo budowę drogi i ronda). Po wybudowaniu wynajmie powierzchnię innym podmiotom gospodarczym (tj. będzie dokonywał czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Obecnie właścicielami lub współwłaścicielami działek (dalej: "Działki") są głównie osoby fizyczne, a w przypadku jednej z nich spółka akcyjna (dalej: "Sprzedawcy"). Co do zasady, wszyscy Sprzedawcy będą występować w ramach transakcji sprzedaży Działek jako podatnicy podatku od towarów i usług (ich status jako podatników podatku od towarów i usług został potwierdzony w uzyskanych przez nich interpretacjach indywidulanych).

Pierwotnie, Sprzedawcy zamierzali zbyć Działki na rzecz innego podmiotu. Umowy przedwstępne sprzedaży Działek (dalej: "Umowy Przedwstępne") zostały więc zawarte (niektóre z nich aneksowane) na przestrzeni lat 2016-2019 pomiędzy Sprzedawcami a inną niż Wnioskodawca spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Pierwotny Inwestor" lub "Cedent"). Pierwotny Inwestor również jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W celu dokonania Inwestycji, Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Pierwotnym Inwestorem umowę cesji wszystkich Umów Przedwstępnych (dalej: "Cesja"). W rezultacie, Wnioskodawca uzyska od Pierwotnego Inwestora ogół praw i obowiązków do nabycia przedmiotowych Działek, wynikający z Umów Przedwstępnych.

Wszystkie Działki są niezabudowane.

W ramach Cesji, Wnioskodawca uzyska także od Pierwotnego Inwestora:

1.

decyzje o Warunkach Zabudowy;

2.

decyzje o uwarunkowaniach środowiskowych oraz

3. pozwolenia na budowę, - które zostały wydane lub pozyskane dla przedmiotowych Działek.

Dodatkowo w ramach tej umowy na Wnioskodawcę przejdą prawa autorskie wynikające z przekazanych projektów budowalnych dotyczących Inwestycji.

Przedwstępna umowa w zakresie Cesji została zawarta przez Wnioskodawcę z Pierwotnym Inwestorem 19 listopada 2019 r. Finalną umowę Cesji strony planują zawrzeć w styczniu 2020 r.

Wnioskodawca i Pierwotny Inwestor nie są podmiotami powiązanymi. Oba podmioty ustaliły jedną kwotę jako wynagrodzenie za Cesję.

W konsekwencji, w ramach Cesji Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz Pierwotnego Inwestora:

1.

wynagrodzenia z tytułu Umowy Cesji;

2.

wynagrodzenia obejmującego kwotę stanowiącą równowartość zaliczek (zadatków) już zapłaconych przez Pierwotnego Inwestora na rzecz dwóch Sprzedawców, będących osobami fizycznymi;

3.

wynagrodzenia z tytułu przeniesienia wszelkich decyzji, pozwoleń, projektów budowalnych i praw autorskich do poszczególnych elementów Inwestycji (centrum logistycznego, drogi i ronda).

- (dalej łącznie jako "Wynagrodzenie").

Z uzupełnienia wniosku z 22 stycznia 2020 r. (data wpływu - 27 stycznia 2020 r.) wynika m.in., że planowana Cesja Umów Przedwstępnych pomiędzy Wnioskodawcą a Pierwotnym Inwestorem będzie miała charakter odpłatny. Planowana Cesja Umów Przedwstępnych zostanie dokonana za Wynagrodzeniem. W ocenie Wnioskodawcy, wypłata Wynagrodzenia na rzecz Pierwotnego Inwestora w zamian za określone w umowie świadczenie przeniesienia na niego praw z Umów Przedwstępnych potwierdza, że planowana Cesja ma cechy umowy sprzedaży.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy transakcja Cesji praw i obowiązków z Umów Przedwstępnych jako opodatkowana podatkiem od towarów i usług, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych? (Pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Zdaniem Wnioskodawcy, zawarcie umowy Cesji praw i obowiązków wynikających z Umów Przedwstępnych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W ocenie Wnioskodawcy, zawarcie umowy Cesji praw i obowiązków z Umów Przedwstępnych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Artykuł 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zawarcie umowy Cesji nie stanowi żadnej z czynności wymienionych w tym przepisie, w rezultacie czego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Niezależnie od powyższego, zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zamiany w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze oraz fakt, że zawarcie umowy Cesji praw i obowiązków z Umów Przedwstępnych, jako świadczenie usługi, będzie opodatkowane podstawową stawką 23% ustawy o podatku od towarów i usług, przedmiotowa Cesja nie będzie więc podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Wnioskodawcy, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie - interpretacja indywidualna z 30 stycznia 2020 r., znak: 0114-KDIP1-1.4012.663.2019.3.RR.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1519, z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy - podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do zapisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stawki podatku od umowy sprzedaży wynoszą:

a.

nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,

b.

innych praw majątkowych - 1%.

Jak wynika z powołanych przepisów - umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.

w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona (z uwzględnieniem wyjątków wskazanych w lit. b ww. przepisu).

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnienia zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest inwestorem, zainteresowanym nabyciem 28 działek ("Działki") (przed podziałami) pod inwestycję magazynowo-produkcyjną ("Inwestycja"). Obecnie właścicielami lub współwłaścicielami działek ("Działki") są głównie osoby fizyczne, a w przypadku jednej z nich spółka akcyjna ("Sprzedawcy"). Pierwotnie, Sprzedawcy zamierzali zbyć Działki na rzecz innego podmiotu. Umowy przedwstępne sprzedaży Działek ("Umowy Przedwstępne") zostały więc zawarte (niektóre z nich aneksowane) na przestrzeni lat 2016-2019 pomiędzy Sprzedawcami a inną niż Wnioskodawca spółką z ograniczoną odpowiedzialnością ("Pierwotny Inwestor" lub "Cedent"). Pierwotny Inwestor również jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W celu dokonania Inwestycji, Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Pierwotnym Inwestorem umowę cesji wszystkich Umów Przedwstępnych ("Cesja"). W rezultacie, Wnioskodawca uzyska od Pierwotnego Inwestora ogół praw i obowiązków do nabycia przedmiotowych Działek, wynikający z Umów Przedwstępnych. Przedwstępna umowa w zakresie Cesji została zawarta przez Wnioskodawcę z Pierwotnym Inwestorem 19 listopada 2019 r. Finalną umowę Cesji strony planują zawrzeć w styczniu 2020 r. Wnioskodawca i Pierwotny Inwestor nie są podmiotami powiązanymi. Oba podmioty ustaliły jedną kwotę jako wynagrodzenie za Cesję. W konsekwencji, w ramach Cesji Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz Pierwotnego Inwestora wynagrodzenia ("Wynagrodzenie"). Planowana Cesja ma cechy umowy sprzedaży.

Umowa cesji wierzytelności uregulowana została w art. 509 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, z późn. zm.). Zgodnie z treścią tego przepisu wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią (przelew), chyba że sprzeciwiałoby się to ustawie, zastrzeżeniu umownemu albo właściwości zobowiązania.

Natomiast z treści art. 510 § 1 Kodeksu cywilnego wynika, że przelew wierzytelności może odbywać się na podstawie umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia wierzytelności, a zatem umowa taka może należeć do kategorii umów, które podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Na skutek cesji wierzytelności zmienia się podmiot po stronie wierzyciela, natomiast przedmiot zobowiązania pozostaje ten sam. Jeżeli więc umowa cesji przyjęłaby postać którejkolwiek z umów wskazanych w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych to spowoduje obowiązek zapłaty tego podatku.

Ze zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku wynika, że planowana cesja praw i obowiązków z umów przedwstępnych ma cechy umowy sprzedaży. Z powyższego wynika, że do umowy tej znajdą zastosowanie postanowienia ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż umowa sprzedaży została wprost wymieniona w katalogu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jako podlegająca opodatkowaniu tym podatkiem.

Zatem mając na uwadze dotychczas przytoczone przepisy (w tym dopuszczalne formy jakie może przyjąć czynność cesji wierzytelności) stwierdzić należy, że cesja wierzytelności podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, o ile przyjmie postać którejkolwiek z czynności wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w tym np. umowy sprzedaży. Jednakże umowa ta będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jeżeli zostanie zawarta w warunkach określonych w cyt. powyżej art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy w podatku od czynności cywilnoprawnych dotyczy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych przeniesienia (cesji) - w drodze umowy sprzedaży - na Wnioskodawcę praw i obowiązków wynikających z umów przedwstępnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja - dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami - podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności opodatkowaniem w podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 stycznia 2020 r., znak: 0114-KDIP1-1.4012.663.2019.3.RR, wydanej dla Wnioskodawcy w trybie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, potwierdzone zostało, że planowane zawarcie transakcji Cesji praw i obowiązków z Umów Przedwstępnych stanowi świadczenie usług i w konsekwencji Wynagrodzenie z tego tytułu będzie podlegać w całości opodatkowaniu z zastosowaniem stawki 23% podatku od towarów i usług.

Z uwagi zatem na fakt, że przeniesienie na Wnioskodawcę praw i obowiązków z umów przedwstępnych w wyniku zawarcia umowy cesji stanowi świadczenie usługi, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. stawką podstawową w wysokości 23%, to w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W rezultacie zawarcie umowy Cesji praw i obowiązków wynikających z Umów Przedwstępnych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. , poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl