0111-KDIB2-3.4014.231.2020.2.AD - Ustalenie skutków podatkowych nieodpłatnego działu spadku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-3.4014.231.2020.2.AD Ustalenie skutków podatkowych nieodpłatnego działu spadku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 lipca 2020 r. (data wpływu - 22 lipca 2020 r.), uzupełnionym 18 sierpnia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego działu spadku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego działu spadku.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym, w piśmie z 12 sierpnia 2020 r., znak: 0111-KDIB2-3.4014.231.2020.1.AD oraz znak: 0111-KDIB2-3.4015.103.2020.1.AD wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 18 sierpnia 2020 r. (wpływ dodatkowej opłaty).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Postanowieniem z 11 października 2019 r. Sąd stwierdził nabycie spadku po zmarłej żonie Wnioskodawcy przez Wnioskodawcę oraz innych spadkobierców oraz dokonał działu spadku po zmarłej w ten sposób, że cały majątek spadkowy przyznał na wyłączną własność Wnioskodawcy bez obowiązku dokonywania spłat na rzecz pozostałych spadkobierców, którzy w trakcie postępowania spadkowego wnosili o nieorzekanie na ich rzecz jakichkolwiek spłat mając na uwadze, że spadek ten powinien w ich ocenie ze względów słuszności i bliskiej relacji ze zmarłą przypaść w całości Wnioskodawcy, a jedynie z uwagi na nie spisanie testamentu przypadł również im z mocy ustawy.

Postanowieniem z 3 lipca 2020 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego odmówił Wnioskodawcy wszczęcia postępowania w sprawie ustalenia zobowiązania podatkowego w zakresie podatku od spadków i darowizn z tytułu nieodpłatnego zniesienia współwłasności w ramach działu spadku bez konieczności spłat.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dokonany przed Sądem dział spadku bez obowiązku spłat przez Wnioskodawcę na rzecz pozostałych spadkobierców będzie podlegał podatkowi od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, dział spadku bez spłat nie będzie podlegał podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 lit. f ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych z uwagi na nieobjęcie takiej czynności podatkiem.

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca powołał się na treść wyroków: WSA w Bydgoszczy z 18 grudnia 2019 r., sygn. akt I SA/BD 601/19 oraz NSA z 3 grudnia 2013 r., sygn. akt II FSK 20/12.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Wnioskodawcy, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych (pytania oznaczonego we wniosku nr 2).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od spadków i darowizn, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 815, z późn. zm.) podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

a.

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b.

umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c.

(uchylona),

d.

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e.

umowy dożywocia,

f.

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g.

(uchylona),

h.

ustanowienie hipoteki,

i.

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j.

umowy depozytu nieprawidłowego,

k.

umowy spółki.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynność cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 cyt. ustawy).

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych dział spadku podlega opodatkowaniu, jeżeli wiąże się z obowiązkiem spłat lub dopłat. Spłata stanowi wyrażoną w pieniądzu równowartość udziału w majątku spadkowym i występuje wówczas przy dziale spadku, gdy całość majątku spadkowego przyznano jednemu lub kilku ze spadkobierców. Natomiast dopłata ma wyrównać różnice powstałe wskutek fizycznego podziału majątku między spadkobierców, gdy zachodzą rozbieżności między faktycznie przyznaną im częścią majątku a udziałem w spadku.

Z treści wniosku wynika, że postanowieniem z 11 października 2019 r. Sąd stwierdził nabycie spadku po zmarłej żonie Wnioskodawcy przez Wnioskodawcę oraz innych spadkobierców oraz dokonał działu spadku po zmarłej w ten sposób, że cały majątek spadkowy przyznał na wyłączną własność Wnioskodawcy bez obowiązku dokonywania spłat na rzecz pozostałych spadkobierców, którzy w trakcie postępowania spadkowego wnosili o nieorzekanie na ich rzecz jakichkolwiek spłat mając na uwadze, że spadek ten powinien w ich ocenie ze względów słuszności i bliskiej relacji ze zmarła przypaść w całości Wnioskodawcy, a jedynie z uwagi na nie spisanie testamentu przypadł również im z mocy ustawy.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przywołany art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stwierdzić należy, że planowany dział spadku nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, bowiem nie będzie wiązał się z obowiązkiem dokonania spłat lub dopłat na rzecz pozostałych spadkobierców.

Tym samym, po stronie Wnioskodawcy nie powstał obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. , poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl