0111-KDIB2-3.4014.206.2020.4.BB - Sprzedaż nieruchomości - rozgraniczenie PCC i VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-3.4014.206.2020.4.BB Sprzedaż nieruchomości - rozgraniczenie PCC i VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 2 lipca 2020 r. (data wpływu - 7 lipca 2020 r.), uzupełnionym 17 września 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży prawa użytkowania gruntu i prawa własności gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych prawa użytkowania gruntu i prawa własności gruntu.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych w piśmie z 28 sierpnia 2020 r. znak: 0114-KDIP1-3.4012.407.2020.2.JG, 0111-KDIB2-3.4014.206.2020.3.BB wezwano Zainteresowanych do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 17 września 2020 r.

We wniosku złożonym przez: - Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

Sp. z o.o. (Kupujący); - Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

Sp. z o.o.s.k.a. (Sprzedający)

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania (Kupujący) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce.

Zainteresowany niebędący stroną postępowania jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce (Sprzedający; dalej łącznie: Zainteresowani).

Kupujący jest zainteresowany nabyciem działek gruntu, do których prawo własności lub prawo użytkowania wieczystego posiada Sprzedający wraz ze wskazanymi poniżej prawami (dalej: "Nieruchomości").

W związku z powyższym, 11 marca 2020 r. Zainteresowani zawarli w formie aktu notarialnego Przedwstępną umowę sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu, prawa własności gruntu oraz innych praw (dalej: "Umowa Przedwstępna"), w której zawarto szereg warunków, od spełnienia których uzależnione jest zawarcie właściwej umowy sprzedaży Nieruchomości wraz z określonymi prawami, tzw. umowy przyrzeczonej (dalej: "Umowa Sprzedaży").

Prócz Zainteresowanych stronami Umowy Przedwstępnej były jeszcze inne podmioty, w szczególności spółka powiązana ze Sprzedającym, jako drugi podmiot zobowiązujący się w ramach Umowy Przedwstępnej do zbycia należących do niego gruntów, oraz trzy inne spółki z grupy kapitałowej Kupującego, które nabędą inne działki gruntu od Sprzedającego i powiązanego z nim podmiotu. Nieruchomości wskazane w Umowie Przedwstępnej będą przedmiotem umów sprzedaży zwieranych przez różne podmioty, w różnym czasie. W związku z tym sprzedaż pozostałych nieruchomości będzie przedmiotem odrębnych wniosków o interpretację.

W ramach sprzedaży Nieruchomości na Kupującego mają zostać przeniesione prawa wynikające z polisy ubezpieczenia tytułu prawnego w zakresie dotyczącym sprzedawanej Nieruchomości. Kupujący nie nabędzie żadnych innych składników przedsiębiorstwa Sprzedającego ani nie przejmie jego zobowiązań.

W skład Nieruchomości wchodzą:

1. Prawo użytkowania wieczystego działek (dalej: działka 1, działka 7);

2. Prawo użytkowania wieczystego działki (dalej: działka 2);

3. Prawo użytkowania wieczystego działek (dalej: działka 3,8);

4. Prawo użytkowania wieczystego działki (dalej: działka 4);

5. Prawo własności działki (dalej: działka 5);

6. Prawo użytkowania wieczystego działki (dalej: działka 6).

Na działce nr 1, będącej przedmiotem sprzedaży znajduje się ogrodzenie od ponad dwóch lat, postawione przez Sprzedającego. Sprzedający informuje, że w związku z poniesieniem nakładów na wybudowanie tej budowli odliczył podatek od towarów i usług naliczony. Dodatkowo na działkach nr 2, 3, 7, 8 znajduje się obiekt liniowy (nieaktywny wodociąg/rurociąg), który nie należy do Sprzedającego i nie wiadomo czy zostanie usunięty z Nieruchomości do dnia sprzedaży/dostawy. Obiekty te znajdują się na wskazanych działkach od ponad dwóch lat. Ponadto przez działki 5 i 6 przebiegają rowy melioracyjne, ale powstały one bez zastosowania materiałów budowlanych.

Przed dniem dokonania dostawy Zainteresowani na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług złożą do właściwego dla Kupującego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie dot. Nieruchomości o wyborze opcji opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży budynków/budowli wraz z prawem użytkowania wieczystego/prawem własności gruntu.

Transakcja będzie obejmować Nieruchomości, dla których obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (uchwała Rady Miasta z 5 grudnia 2013 r., dalej: "MPZP").

Nieruchomości będące przedmiotem sprzedaży, zgodnie z ustaleniami MPZP znajdują się w granicach terenów oznaczonych symbolami: (...). Zdarzają się sytuacje, że dana działka gruntu będąca przedmiotem sprzedaży jest oznaczona dwoma lub większą liczbą wymienionych powyżej symboli np. działki 3, 5, 8 znajdują się w granicach terenów oznaczonych symbolami (...), działka nr 1 znajduje się w granicach terenów oznaczonych symbolami (...), działka nr 4 znajduje się w granicach terenów oznaczonych symbolami (...).

Zgodnie z MPZP teren o symbolu (...) jest przeznaczony pod usługi z zakresu biur, handlu detalicznego, gastronomii i turystyki - hotel.

Warunki zabudowy i zagospodarowania terenu:

1.

zakazuje się realizacji obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2;

2.

nakazuje się realizację lokali usługowych z zakresu handlu i gastronomii w parterach budynku od strony projektowana 1;

3.

dopuszcza się realizację lokalnej dominanty wysokościowej w rejonie oznaczonym symbolem graficznym na rysunku planu, przy czym ustala się powierzchnię zabudowy ww. dominanty nie większą niż 20% powierzchni terenu;

4.

ustala się minimalną powierzchnię działki budowlanej - 2000 m2;

5.

ustala się zasady tworzenia działek budowlanych zgodnie z § 15;

6.

ustala się wskaźnik minimalnej powierzchni biologicznie czynnej - 10%;

7.

ustala się wskaźnik maksymalnej intensywności zabudowy - 5,7;

8.

ustala się maksymalną wysokość zabudowy:

a.

nie więcej niż 30,0 m z zastrzeżeniem lit. b,

b.

nie więcej niż 46,5 m dla lokalnej dominanty wysokościowej w rejonie oznaczonym symbolem graficznym na rysunku planu;

9.

ustala się minimalną wysokość zabudowy - 15 m;

10.

nakazuje się stosowanie dachów płaskich, tj. o maksymalnym kącie nachylenia połaci do 12;

11.

ustala się obowiązujące i nieprzekraczalne linie zabudowy - zgodnie z rysunkiem planu;

12.

ustala się zasady realizacji ogrodzeń zgodnie z § 5;

13.

ustala się zasady realizacji reklam zgodnie z § 7 ust. 1;

14.

ustala się zasady realizacji szyldów zgodnie z § 7 ust. 2;

15.

ustala się zasady kolorystyki elewacji budynków zgodnie z § 8;

16.

ustala się zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego zgodnie z § 9.

Teren o symbolu (...) przeznaczony jest pod plac miejski z zielenią urządzoną.

Warunki zabudowy i zagospodarowania terenu:

1.

ustala się realizację placu miejskiego poprzez:

a.

realizację posadzki placu o nawierzchni równej, antypoślizgowej, twardej i stabilnej,

b.

zagospodarowanie zielenią urządzoną powierzchni nie zajętej przez posadzkę:

2.

dla terenu jako przestrzeni publicznej:

a.

nakazuje się dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych urządzeń i powierzchni przeznaczonych dla ruchu pieszego, takich jak: chodniki, pochylnie, schody zgodnie z § 11 pkt 2,

b.

nakazuje się stosowanie jednakowych elementów wyposażenia powtarzalnego zgodnie z § 11 pkt 2;

3.

ustala się minimalny wskaźnik powierzchni biologicznie czynnej - 30%;

4.

zakazuje się grodzenia terenu;

5.

zakazuje się rozmieszczania reklam;

6.

zakazuje się rozmieszczania szyldów;

7.

nakazuje się wytworzenie rzędów drzew w rejonach wyznaczonych na rysunku planu;

8.

ustala się zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego zgodnie z § 9.

Teren o symbolu (...) przeznaczony jest pod zieleń urządzoną.

Warunki zabudowy i zagospodarowania terenu:

1.

zakazuje się realizacji obiektów kubaturowych poza obiektami małej architektury;

2.

ustala się realizację ciągów pieszych w formie alej parkowych i placyków pieszych;

3.

ustala się realizację głównych ciągów pieszo-rowerowych w rejonach oznaczonych na

rysunku planu;

4.

dla terenu jako przestrzeni publicznej:

a.

nakazuje się dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych urządzeń i powierzchni przeznaczonych dla ruchu pieszego, takich jak: chodniki, pochylnie, schody zgodnie z § 11 pkt 2,

b.

nakazuje się stosowanie jednakowych elementów wyposażenia powtarzalnego zgodnie z § 11 pkt 2;

5.

ustala się wskaźnik minimalnej powierzchni biologicznie czynnej - 70%;

6.

nakazuje się zachowanie zwartych grup zadrzewień na 60% powierzchni terenu;

7.

dopuszcza się częściowo rekompozycję istniejących drzew, po spełnieniu przepisów odrębnych;

8.

nakazuje się kształtowanie zwartych grup zieleni od strony dróg publicznych (...);

9.

zakazuje się grodzenia terenu;

10.

zakazuje się rozmieszczenia reklam;

11.

zakazuje się rozmieszczenia szyldów;

12.

ustala się zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego zgodnie z § 9.

Teren o symbolu (...) przeznaczony jest pod drogę publiczną klasy głównej ruchu przyśpieszonego. Warunki zabudowy i zagospodarowania terenu:

1.

ustala się szerokość w liniach rozgraniczających według rysunku planu;

2.

ustala się przekroje dla następujących dróg:

a.

dwujezdniowy z pasem dzielącym dla trasy mostowej Mostu,

b.

jednojezdniowy dla:

* jezdni serwisowej 1,

* dla odcinka przebiegającego w linach rozgraniczających trasy mostowej Mostu,

3.

ustala się zakończenie ul. (...), placem do zawracania;

4.

ustala się powiązania trasy mostowej Mostu poprzez skrzyżowania wielopoziomowe z następującymi drogami:

(...)

5.

ustala się powiązania (...) ul. (...) z (...) trasą mostową Mostu poprzez skrzyżowanie na "prawe skręty";

6.

ustala się powiązanie (...)., poprzez skrzyżowanie;

7.

nakazuje się realizację jezdni serwisowej 1, przebiegającej w liniach rozgraniczających trasy mostowej Mostu, niezbędnej do obsługi przyległego zagospodarowania, w momencie budowy wyżej wymienionej trasy;

8.

ustala się przebieg trasy tramwajowej:

a.

na odcinku ul. (...). w pasie dzielącym trasy mostowej Mostu,

b.

na odcinku Z. - północna granica planu po północno-zachodniej stronie trasy mostowej Mostu;

9.

wskazuje się rejony lokalizacji przystanków: tramwajowych i autobusowych, na rysunku planu;

10.

ustala się przebieg ścieżek rowerowych, dwukierunkowych:

11.

ustala się prowadzenie chodników po obu stronach trasy mostowej Mostu;

12.

ustala się rejon lokalizacji bezkolizyjnego, nadziemnego przejścia dla pieszych nad trasą mostową Mostu, w rejonie wskazanych przystanków tramwajowych, według rysunku planu.

Warunki zagospodarowania terenu niezwiązane z urządzeniami drogowymi:

1.

ustala się zasady realizacji reklam zgodnie z § 7 ust. 1;

2.

ustala się zasady realizacji szyldów zgodnie z § 7 ust. 2;

3.

dopuszcza się nasadzenia zieleni-rzędów drzew w pasie drogi;

4.

ustala się zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego zgodnie z § 9;

5.

teren stanowi przestrzeń publiczną zgodnie z § 11 pkt 1 i obowiązują dla niego przepisy

6.

§ 11 pkt 2;

7.

obowiązują ogólne zasady rozbudowy, przebudowy i budowy systemów infrastruktury technicznej zgodnie z § 17.

Zbywane Nieruchomości nie są jedynymi składnikami majątku Sprzedającego. Sprzedający posiada również inne nieruchomości, których sprzedaż również jest objęta Umową Przedwstępną, z tym, że nabywcą tych nieruchomości są podmioty inne niż Kupujący.

Nieruchomości będące przedmiotem sprzedaży nie są wyodrębnione ani organizacyjnie ani finansowo w przedsiębiorstwie Sprzedającego. Sprzedający nie zatrudnia również żadnych pracowników. Zarządzanie Nieruchomościami jest zlecone odrębnemu podmiotowi i w żadnym wypadku umowa o zarządzanie nie zostanie przeniesiona na Kupującego. Przeniesieniu na Kupującego nie będą również podlegały zaciągnięte przez Sprzedającego pożyczki przeznaczone na finansowanie bieżącej działalności operacyjnej i inwestycyjnej Sprzedającego.

Sprzedający nabył Nieruchomości w 2016 r. w drodze aportu, z wyłączeniem działki nr 5 i 6. Aport Nieruchomości był opodatkowany podatkiem od towarów i usług. Działki nr 6 i 5 zostały nabyte na podstawie umów sprzedaży z 2017 r. Sprzedaż działki 6 była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Sprzedającemu przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z nabyciem Nieruchomości. Sprzedający nie odliczył podatku od towarów i usług od nabycia działki nr 5, ponieważ jej sprzedaż nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Do dnia zawarcia Umowy Przedwstępnej Nieruchomości nie były wykorzystywane przez Sprzedającego w celach komercyjnych, tj. nie były przedmiotem umowy dzierżawy.

Od początku były one wprowadzone do ksiąg rachunkowych Sprzedającego w pozycji środków obrotowych przeznaczonych do sprzedaży.

Kupujący zamierza wykorzystywać Nieruchomości do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowani wskazali, że:

* Prawo z polisy ubezpieczenia tytułu w zakresie dotyczącym sprzedawanej Nieruchomości zostanie przeniesione na Kupującego w związku ze sprzedażą działek gruntu. Strony nie ustaliły odrębnej ceny za ich przeniesienie, podobnie jak za roślinność znajdującą się na działkach, gdyż prawa z polisy są wtórne w stosunku do istoty umowy sprzedaży Nieruchomości. Pomimo tego będą one stanowić przedmiot umowy sprzedaży.

* Pod pojęciem "Nieruchomości" użytym we wniosku nie mieści się prawo z polisy ubezpieczenia tytułu prawnego w zakresie dotyczącym sprzedawanych Nieruchomości.

* Pytania podatkowe sformułowane we wniosku nie odnoszą się do opodatkowania sprzedaży ww. prawa wynikającego z umowy, tylko do sprzedaży Nieruchomości.

* Zainteresowani oczekują interpretacji prawa podatkowego w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego i prawa własności gruntów (a nie przeniesienia wskazanego prawa majątkowego).

* Na wymienionych we wniosku działkach w momencie sprzedaży Nieruchomości nie będą znajdowały się inne naniesienia/obiekty.

Ze względu na zakres niniejszej interpretacji, przywołano tylko tą część uzupełnienia wniosku, która odnosi się wyłącznie do zagadnień dotyczących podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy sprzedaż Nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

Zdaniem Zainteresowanych, sprzedaż Nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, ponieważ będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają opodatkowaniu czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.

w zakresie w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest w związku z tą transakcją zwolniona od podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Przy umowie sprzedaży obowiązek podatkowy ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Biorąc pod uwagę, że sprzedaż Nieruchomości będzie opodatkowana 23% stawką podatku od towarów i usług, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, więc Kupujący nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia Nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Zainteresowanych wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług zostały/zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia pod następującymi znakami: 0114-KDIP1-3.4012.407.2020.3.JG oraz 0114-KDIP1-3.4012.565.2020.1.JG.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 815, z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy - podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy - obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

a.

nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,

b.

innych praw majątkowych - 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.

w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w tym zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 i 568) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że Zainteresowany będący stroną postępowania zamierza nabyć od Zainteresowanego niebędącego stroną prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz prawo własności gruntu (Nieruchomość).

Należy podkreślić, że jakkolwiek przedmiotem interpretacji jest zapytanie Zainteresowanych dotyczące opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz prawo własności gruntu, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja - dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności opodatkowaniem w podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej wydanej 25 września 2020 r., znak: 0114-KDIP1-3.4012.407.2020.3.JG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że:

* planowana transakcja zbycia składników majątkowych u Sprzedającego będzie stanowić w myśl art. 7 ust. 1 ustawy dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług,

* dla planowanej transakcji nie znajdzie zastosowania ani zwolnienie od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 tejże ustawy, ani w art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy; w konsekwencji, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku od towarów i usług.

Zatem, skoro omawiana we wniosku transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie faktycznie w całości opodatkowana podatkiem od towarów i usług (nie będzie z tego podatku zwolniona), to do opisanej transakcji znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku opisana transakcja sprzedaży będzie wyłączona z opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. , poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl