0111-KDIB2-3.4014.117.2022.5.MD - Zamiana nieruchomości - rozgraniczenie PCC i VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-3.4014.117.2022.5.MD Zamiana nieruchomości - rozgraniczenie PCC i VAT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego dotyczącego zamiany nieruchomości jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zamiany nieruchomości. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - w piśmie z 1 kwietnia 2022 r. (wpływ 6 kwietnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W. S.A. jest jednoosobową spółką (...), której akcje w całości są w posiadaniu (...) - dalej jako "W.". Nadzór właścicielski sprawowany jest bezpośrednio przez (...).

Minister Rozwoju i Technologii, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii, kieruje m.in. działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo. Do tego działu administracji rządowej należą sprawy z zakresu gospodarki nieruchomościami, w tym nieruchomościami Skarbu Państwa, z uwzględnieniem przepisów odrębnych (art. 9a ust. 1 pkt 8 ustawy o działach administracji rządowej). Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa jest organem gospodarującym zasobem nieruchomości Skarbu Państwa na podstawie art. 60 ustawy o gospodarce nieruchomościami i reprezentuje Skarb Państwa w czynnościach prawnych dotyczących nieruchomości z zasobu, a tym samym jest właściwy w sprawach dokonywania zamiany nieruchomości zgodnie z art. 60 ust. 2 pkt 7 w związku z art. 15 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Na podstawie ww. rozporządzenia urzędem obsługującym Ministra jest Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

C. jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej utworzoną na mocy (...)", występujące jako trwały zarządca nieruchomości Skarbu Państwa wykonujący władztwo faktyczne nad nieruchomością, w tym dokonujący nakładów na nieruchomość.

W. jest użytkownikiem wieczystym gruntu oraz właścicielem budynków stanowiących odrębną własność, zlokalizowanych w K., dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą. Na nieruchomość składają się 4 działki o numerach ewidencyjnych: 1, 2, 3, 4. Nieruchomość zabudowana jest następującymi budynkami: budynek willowy, stanowiący Centrum Konferencyjno-Administracyjno-Hotelowe, tzw. Willa oraz budynek biurowy o łącznej powierzchni użytkowej XXX m2, budynek magazynu, budynek biurowy, budynek klubowy, szatnia i sanitariaty. Willa wpisana jest do rejestru zabytków decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków nr (...) z dnia XXX r., zaś fragment parku obejmującego działki nr 2 oraz 3 wpisany jest do rejestru zabytków w ramach zabytkowego układu osiedla na podstawie decyzji nr (...) z dnia XXX r.

Zgodnie z treścią księgi wieczystej, opisaną wyżej nieruchomość spółka nabyła na podstawie umowy z XXX r., zawartej pomiędzy W. z siedzibą w (...) a K. S.A. Nabycie zostało wpisane do księgi wieczystej XXX r.

Budynki od XXX lat są nieużytkowane, a wcześniej w długim okresie czasu (kilkuletnim) były przedmiotem wynajmu. Wynajem nieruchomości był czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na nieruchomości w okresie ostatnich XXX lat nie były prowadzone prace, które mogłyby zwiększyć wartość budynków o co najmniej XXX procent.

C. posiada tytuły prawne do nieruchomości zlokalizowanej w K. przy ulicy W., oraz zlokalizowanej w K. przy ulicy M. Nieruchomość gruntowa położona w K. przy ul. W., stanowiąca własność Skarbu Państwa, składa się z działki ewidencyjnej nr 5 o powierzchni XXX ha, zabudowanej budynkiem biurowym, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą. Z ww. nieruchomością związany jest udział Skarbu Państwa wynoszący XXX części w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości położonej w K., oznaczonej jako działka ewidencyjna nr 6 o powierzchni XXX ha, stanowiąca drogę dojazdową, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą, przy czym nieruchomość ta jest niezabudowana i stanowi drogę dojazdową do kilku nieruchomości. Przedmiotową nieruchomość Skarb Państwa nabył od N. w drodze umowy notarialnej z XXX r. nieodpłatnego przejęcia w trybie art. 55a ustawy o gospodarce nieruchomościami. Transakcja ta nie była objęta podatkiem od towarów i usług.

Do przedmiotowej nieruchomości oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego Minister Inwestycji i Rozwoju decyzją z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanowił trwały zarząd na rzecz C. na czas nieoznaczony, na podstawie art. 45 w zw. z art. 60 ust. 3 i art. 55a ustawy o gospodarce nieruchomościami. Nieruchomość zabudowana jest budynkami o charakterze biurowym - dwa budynki oraz łącznik o powierzchni użytkowej XXX m2, oddanymi do użytku w XXX r. (stan techniczny dobry). Z oświadczenia trwałego zarządcy wynika, że na nieruchomości nie były dokonywane od chwili przejęcia jakiekolwiek nakłady inwestycyjne, w tym nakłady zwiększające wartość nieruchomości.

Natomiast nieruchomość gruntowa, położona w K. przy ul. M., składa się z działek ewidencyjnych nr 7, 8, 9 o łącznej powierzchni XXX ha, zabudowanych budynkiem biurowym oraz budynkiem usługowo-handlowym, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą.

Przedmiotowa nieruchomość nabyta została przez C. na własność Skarbu Państwa od osób fizycznych, na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego z dnia XXX r. z jednoczesnym uzyskaniem przez C. trwałego zarządu do ww. nieruchomości z mocy prawa z dniem nabycia zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Nieruchomość zabudowana jest budynkiem biurowym o powierzchni użytkowej XXX m2, oddanym do użytku dnia XXX r. (stan techniczny dobry) oraz budynkiem usługowo-handlowym, (...) o powierzchni użytkowej XXX m2, wybudowanym przed rokiem XXX (stan techniczny średni). Transakcja nabycia nie była objęta podatkiem od towarów i usług, a od chwili nabycia nie były ponoszone nakłady przewyższające 30% wartości początkowej nieruchomości (zgodnie z oświadczeniem trwałego zarządcy).

W. i Skarb Państwa (reprezentowany przez ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, o którym mowa w art. 60 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, działającego na potrzeby ustawowe C.) planują zawrzeć umowę zamiany nieruchomości. Skarb Państwa przeniesie na W. własność nieruchomości przy ulicy W. wraz z budynkiem oraz udziałem XXX części w prawie użytkowania wieczystego drogi dojazdowej a także własność nieruchomości przy ulicy M. wraz z budynkami. W zamian W. przeniesie na Skarb Państwa prawo użytkowania wieczystego trzech z czterech działek wchodzących w skład nieruchomości przy ulicy P., to jest W. przeniesie na Skarb Państwa prawo użytkowania wieczystego działek o numerach: 10, 11, 12 wraz z prawem własności budynku willowego, budynku magazynu sprzętu z wieżą sędziowską, budynku biurowego, budynku klubowego oraz szatnią z sanitariatami. Natomiast działka o numerze 4 pozostanie w użytkowaniu wieczystym W. lub zostanie zbyta na rzecz innego podmiotu.

Wartość rynkowa nieruchomości znajdujących w trwałym zarządzie C., mających być przedmiotem zamiany, została oszacowana łącznie na kwotę: XXX zł. Wartość nieruchomości W. została oszacowana łącznie na kwotę: XXX zł. Różnica między wartościami obu nieruchomości wynosi XXX zł. W planowanej transakcji zamiany W. dopłaci Skarbowi Państwa kwotę różnicy w wartościach zamienianych nieruchomości to jest kwotę: XXX zł. Z uwagi na utratę ważności operatów szacunkowych z wyceny nieruchomości, mających stanowić przedmiot zamiany, przed dokonaniem transakcji zostanie ponownie określona ich wartość rynkowa, skutkiem czego wysokość dopłaty przez W. może ulec zmianie lub może zaistnieć konieczność dokonania dopłaty przez Skarb Państwa.

Z uwagi na fakt, że treść uzupełnienia z 1 kwietnia 2022 r. dotyczy wyłącznie kwestii wpływających na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, jego treść nie została przywołana w niniejszej interpretacji dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych.

Pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych

Czy umowa zamiany nieruchomości pomiędzy Wnioskodawcą i Skarbem Państwa na warunkach opisanych w zdarzeniu przyszłym będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych, w sytuacji gdy transakcja będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

Stanowisko Wnioskodawcy zajęte do pytania nr 4

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego umowa zamiany nieruchomości pomiędzy W. a Skarbem Państwa będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy, podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Jak wskazuje art. 4 pkt 2 ww. ustawy, obowiązek podatkowy w przypadku zawarcia umowy zamiany ciąży na stronach czynności.

Jednocześnie zgodnie z art. 5 ust. 2 tejże ustawy, w sytuacji, w której obowiązek podatkowy ciąży na stronach umowy zamiany, to strony tej umowy są zobowiązanymi do zapłaty podatku solidarnie.

Wyjątkiem od ogólnej zasady opodatkowania zamkniętego katalogu czynności cywilnoprawnych jest sytuacja wskazana w art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Powołany przepis wskazuje, iż podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż podstawowym warunkiem, który musi zostać spełniony, aby można było mówić o wyłączeniu spod opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w związku z powołanym powyżej przepisem ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jest objęcie czynności reżimem ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Jak stanowi art. 1 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy, jej przedmiotem są zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność jednostek samorządu terytorialnego.

Z kolei z brzmienia art. 13 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami wynika, że nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa oraz własność jednostki samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych lub osób prawnych. Przepis ten, zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy, stosuje się odpowiednio w przypadku zamiany własności nieruchomości na prawo użytkowania wieczystego lub prawa użytkowania wieczystego na własność nieruchomości, a także wzajemnej zamiany praw użytkowania wieczystego.

Należy podkreślić, że przedmiotowa czynność zamiany nieruchomości zostanie dokonana w trybie przewidzianym w ustawie o gospodarce nieruchomościami. W szczególności z art. 28 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami wynika, że sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej następuje w drodze przetargu lub w drodze bezprzetargowej. Natomiast zgodnie z przepisem art. 37 ust. 2 pkt 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej w przypadku, gdy zbycie następuje w drodze zamiany.

Fakt, że przedmiot czynności stanowi własność Skarbu Państwa (a co za tym idzie wyłącznie jedna strona transakcji spełnia dyspozycję art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych) stanowi wystarczającą przesłankę do wyłączenia całej transakcji z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Czynność dokonaną w ramach umowy zamiany należy bowiem traktować jako jedną czynność cywilnoprawną.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi nie podlega dana czynność cywilnoprawna. Taki sposób ujęcia przepisu wskazuje, że celem ustawodawcy było wyłączenie o charakterze przedmiotowym, a co za tym idzie w przypadku spełnienia określonych w przepisie przesłanek, wyłączeniu z opodatkowania podlega cała czynność cywilnoprawna.

Na podstawie przytoczonych we wniosku przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami należy stwierdzić, że czynność zamiany nieruchomości, która zostanie dokonana pomiędzy Wnioskodawcą a Skarbem Państwa, podlega przepisom o gospodarce nieruchomościami i powinna zostać przeprowadzona zgodnie z tymi przepisami.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż ze względu na fakt, że czynność zamiany nieruchomości podlega przepisom o gospodarce nieruchomościami, opisywana transakcja podlegać będzie wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych od planowanej umowy zamiany nieruchomości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 111):

podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

W myśl art. 4 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży - przy umowie zamiany - na stronach czynności.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

podstawę opodatkowania stanowi - przy umowie zamiany:

a)

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na taki lokal lub prawo do lokalu - różnica wartości rynkowych zamienianych lokali lub praw do lokali,

b)

w pozostałych przypadkach - wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek.

Podstawę opodatkowania określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

stawki podatku wynoszą od umów zamiany, dożywocia, o dział spadku, o zniesienie współwłasności oraz darowizny:

a)

przy przeniesieniu własności nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,

b)

przy przeniesieniu własności innych praw majątkowych - 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa zamiany podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na stronach tej czynności.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 lit. g ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy:

nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a)

w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b)

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że planują Państwo zamianę prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z budynkami na gruncie posadowionymi ("nieruchomości") na własność nieruchomości zabudowanej oraz udziału w prawie wieczystego użytkowania gruntu (łącznie we wniosku określane jako "nieruchomości" Skarbu Państwa).

Skarb Państwa przeniesie na W. własność nieruchomości przy ulicy W. (w tym z budynek) oraz udział 2/8 części w prawie użytkowania wieczystego drogi dojazdowej a także własność nieruchomości przy ulicy M. (w tym budynki). W zamian W. przeniesie na Skarb Państwa prawo użytkowania wieczystego trzech z czterech działek wchodzących w skład nieruchomości przy ulicy P., to jest W. przeniesie na Skarb Państwa prawo użytkowania 10, 11, 12 wraz z prawem własności budynku willowego, budynku magazynu sprzętu z wieżą sędziowską, budynku biurowego, budynku klubowego oraz szatnią z sanitariatami. Natomiast działka o numerze 1 pozostanie w użytkowaniu wieczystym W. lub zostanie zbyta na rzecz innego podmiotu. Zarządcą ww. "nieruchomości" należących do Skarbu Państwa jest C.

Jak wynika z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 z późn. zm.):

Ustawa określa zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 4 pkt 3b i pkt 10 tej ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

zbywaniu albo nabywaniu nieruchomości - należy przez to rozumieć dokonywanie czynności prawnych, na podstawie których następuje przeniesienie własności nieruchomości lub przeniesienie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej albo oddanie jej w użytkowanie wieczyste;

jednostce organizacyjnej - należy przez to rozumieć państwową lub samorządową jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

Stosownie do treści art. 13 ust. 1 cyt. ustawy:

Z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.

W myśl art. 15 ust. 1 i 2 cyt. ustawy:

Nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa oraz własność jednostki samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych lub osób prawnych. W przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku zamiany własności nieruchomości na prawo użytkowania wieczystego lub prawa użytkowania wieczystego na własność nieruchomości, a także wzajemnej zamiany praw użytkowania wieczystego.

W tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należy uznać, że opisana umowa zamiany nieruchomości jest dokonana na mocy przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Skoro więc zamiana ta podlega przepisom ustawy o gospodarce nieruchomościami i zostanie przeprowadzona w oparciu o przepisy tejże ustawy, to cała czynność zamiany będzie wyłączona z opodatkowania na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g jako czynność cywilnoprawna w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami.

W związku z powyższym - skoro opisana we wniosku transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych jako wyłączona z opodatkowania na mocy art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie jest konieczna analiza wyłączenia z opodatkowania na mocy art. 2 pkt 4 tejże ustawy.

Dla opodatkowania (wyłączenia z opodatkowania) podatkiem od czynności cywilnoprawnych opisanej umowy zamiany nie ma więc znaczenia czy transakcja będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Niniejszą interpretacją rozpatrzono wniosek ORD-IN w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych (pytanie nr 4) w odniesieniu do sytuacji Wnioskodawcy. W przedmiocie podatku od towarów i usług (pytanie nr 1, 2 i 3) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl