0111-KDIB2-3.4010.40.2017.3.KB - Zwolnienie z CIT nadwyżki finansowej powstałej w majątku kółka rolniczego i przekazanej jego członkom.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-3.4010.40.2017.3.KB Zwolnienie z CIT nadwyżki finansowej powstałej w majątku kółka rolniczego i przekazanej jego członkom.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 16 czerwca 2017 r. (data wpływu 22 czerwca 2017 r.), uzupełnionym 13 lipca 2017 r. oraz 25 sierpnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nadwyżki finansowej powstałej w majątku kółka rolniczego i przekazanej członkom kółka (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nadwyżki finansowej powstałej w majątku kółka rolniczego i przekazanej członkom kółka. W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 30 czerwca 2017 r., Znak: 0111-KDIB2-3.4010.40.2017.1.KB, 0111-KDIB2-3.4011.88.2017.1.KB oraz pismem z 9 sierpnia 2017 r., Znak: 011-KDIB2-3.4010.40.2017.2.KB wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano 13 lipca 2017 r. oraz 25 sierpnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z 25 sierpnia 2017 r.):

Kółko Rolnicze powstało w dniu 18 grudnia 2015 r., kiedy to zostało wpisane do Rejestru Stowarzyszeń w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Kółko Rolnicze w 2016 r. na dwóch walnych zgromadzeniach, które odbyły się w dniu 9 kwietnia 2016 r. oraz 24 kwietnia 2016 r., podjęło decyzję o jego likwidacji, na podstawie głosowania, w którym zapadła jednogłośna decyzja odnośnie powyższej kwestii. Wskutek podjętej likwidacji, Kółko zdecydowało się na sprzedaż posiadanego majątku w postaci nieruchomości. Posiadane nieruchomości zostały sprzedane za łączną kwotę 228.500 zł, od której to kwoty Kółko Rolnicze odprowadziło należny podatek dochodowy od osób prawnych. Potwierdzenie powyższych okoliczności przedstawiają sprawozdania likwidacyjne Kółka Rolniczego z 31 grudnia 2016 r. (za okres 25 kwietnia 2016 r. - 31 grudnia 2016 r.) oraz z 23 marca 2017 r. (za okres 1 stycznia 2017 r. - 22 marca 2017 r.).

Wskutek sprzedaży nieruchomości Kółko aktualnie posiada środki finansowe, które planuje zwrócić swoim członkom w częściach równych po zamknięciu likwidacji.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 21 sierpnia 2017 r. wskazano, że:

Celami statutowymi Wnioskodawcy - Kółko Rolnicze w likwidacji wymienionymi w pkt II statutu Kółka Rolniczego, uchwalonego w dniu 26 września 2015 r. są:

1. Ochrona własności i prawa dziedziczenia indywidualnych gospodarstw rolnych.

2. Równoprawne traktowanie zawodu rolnika z innymi grupami zawodowymi.

3. Obrona praw i interesów zawodowych, materialnych, socjalnych i kulturalnych rolników indywidualnych oraz ich rodzin.

4. Rozwój indywidualnych gospodarstw rolnych i wzrost ich produktywności.

5. Zapewnienie opłacalności produkcji rolnej.

6. Poprawa materialnych, socjalnych warunków życia ludności rolniczej i rozwoju oświaty i kultury na wsi.

Przekazanie członkom Kółka Rolniczego wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej środków ze sprzedaży posiadanego majątku nie mieści się w celach statutowych Kółka, nie stanowi realizacji żadnego z wymienionych w statucie celów działalności.

W związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności w zakresie usług dla rolnictwa, ogłoszeniem upadłości, a następnie prowadzeniem postępowania likwidacyjnego Kółko zdecydowało się na zlikwidowanie majątku poprzez sprzedaż posiadanych nieruchomości. Majątek został sprzedany i spłacono wszystkie zadłużenia.

Zgodnie z postanowieniami statutu Kółka (pkt. XII ww. statutu) "Majątkiem Kółka Rolniczego dysponuje Zarząd zgodnie z upoważnieniem Walnego Zebrania."

Mając na uwadze powyższe uzyskana ze sprzedaży nieruchomości kwota uchwałą Walnego Zebrania została podzielona pomiędzy wszystkich członków Kółka Rolniczego, co jednocześnie nie wynika wprost z celów statutowych Kółka.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle opisanego powyżej zdarzenia przyszłego nadwyżka finansowa pozostająca w majątku Kółka, która jest planowana do zwrotu jego członkom podlega opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, nadwyżka finansowa Kółka Rolniczego, która pozostała w wyniku jego likwidacji nie podlega opodatkowaniu na mocy przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym korzysta ze zwolnienia podatku CIT.

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody uzyskane przez organizację społeczno-zawodową są wolne od podatku. Zaznaczyć trzeba, że kółko rolnicze zalicza się do takich organizacji, na mocy ustawy z dnia 8 października 1992 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników. Ponadto, na mocy treści przepisu art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wnioskować można, że przekazanie majątku powstałego w wyniku sprzedaży nieruchomości zalicza się bez wątpienia do jego celów statutowych, a więc podlega zwolnieniu od podatku dochodowego.

W związku z powyższym należy uznać, że sprzedaż poszczególnych składników stanowiących majątek kółka nie jest odrębnym źródłem przychodu, a tym mieszczącym się w zakresie jego działalności, w związku z czym podlega opodatkowaniu na takiej samej zasadzie jak dochody ze zwykłej działalności, która jest prowadzona przez Kółko. Samo przekazanie zaś mieści się w jego celach statutowych, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p.") przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Artykuł ten wprowadza generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowy dochodu rozumianego z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

Wystąpienie dochodu jest zależne od powstania przychodu. Za przychód uznaje się wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, powodujące wzrost aktywów albo zmniejszenie pasywów, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p., wymienia przykładowy katalog przychodów.

Natomiast, kosztami uzyskania przychodów są zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p., wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków:

1.

przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli cele wyraźnie określone w statucie oraz, gdy

2.

środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą,

3.

podatnik musi należeć do jednej z kategorii podmiotów wskazanych omawianym przepisie.

Należy zaznaczyć, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Społeczno-zawodowe organizacje rolników działają na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (tekst jedn.: Dz. U. z 1982 r. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 ww. ustawy społeczno-zawodowymi organizacjami rolników są:

1.

kółka rolnicze;

2.

koła gospodyń wiejskich;

3.

rolnicze zrzeszenia branżowe;

4.

związki rolników, kółek i organizacji rolniczych;

5.

związki rolniczych zrzeszeń branżowych.

Kółka rolnicze na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników, są dobrowolną, niezależną i samorządną, społeczno-zawodową organizacją rolników indywidualnych, reprezentującą całokształt ich interesów zawodowych i społecznych. Statut kółka rolniczego powinien na podstawie art. 16 ww. ustawy wymieniać m.in. tryb likwidacji kółka.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Kółko Rolnicze jest w procesie likwidacji. Wskutek podjętej likwidacji Kółko sprzedało posiadany majątek w postaci nieruchomości, spłaciło zaległe zobowiązania w podatkach od nieruchomości oraz rolnych. Posiadane nieruchomości zostały sprzedane na łączną kwotę 228.500 zł, od której to kwoty Kółko Rolnicze odprowadziło należny podatek dochodowy od osób prawnych aktualnie planuje podzielić pozostałe środki finansowe między członków Kółka w częściach równych po zamknięciu likwidacji. Podjęte przedsięwzięcie jednakże nie mieści się w działaniach statutowych Kółka.

Wnioskodawca bowiem wskazał, że celami statutowymi Kółka Rolniczego w likwidacji wymienionymi w pkt II statutu Kółka Rolniczego są:

1. Ochrona własności i prawa dziedziczenia indywidualnych gospodarstw rolnych.

2. Równoprawne traktowanie zawodu rolnika z innymi grupami zawodowymi.

3. Obrona praw i interesów zawodowych, materialnych, socjalnych i kulturalnych rolników indywidualnych oraz ich rodzin.

4. Rozwój indywidualnych gospodarstw rolnych i wzrost ich produktywności.

5. Zapewnienie opłacalności produkcji rolnej.

6. Poprawa materialnych, socjalnych warunków życia ludności rolniczej i rozwoju oświaty i kultury na wsi.

Ponadto, Wnioskodawca jednoznacznie podkreślił, że przekazanie członkom Kółka Rolniczego wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej środków ze sprzedaży posiadanego majątku nie mieści się w celach statutowych Kółka, nie stanowi realizacji żadnego z wymienionych w statucie celów działalności.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p., konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli cele wyraźnie określone w statucie oraz, gdy

2.

środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą,

3.

podatnik musi należeć do jednej z kategorii podmiotów wskazanych omawianym przepisie.

Użyte przez ustawodawcę określenie "cel statutowy" należy rozumieć cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie osoby prawnej. Wnioskodawca sam wskazał, że przekazanie członkom Kółka Rolniczego środków ze sprzedaży posiadanego majątku nie mieści się w celach statutowych Kółka, nie stanowi realizacji żadnego z wymienionych w statucie celów działalności. Z tego też względu nie zostały łącznie spełnione przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p.

W związku z powyższym należy uznać, że przekazanie majątku powstałego w wyniku likwidacji Kółka w postaci nadwyżki finansowej, które jak wskazuje Wnioskodawca nie mieści się w jego celach statutowych, nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z opodatkowania środków finansowych powstałych w wyniku likwidacji Kółka Rolniczego, przekazanych członkom Kółka jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednocześnie dodać, iż wydana interpretacja rozstrzyga tylko w zakresie objętym pytaniem Wnioskodawcy tj. kwestii zwolnienia z opodatkowania nadwyżki finansowej i odnosi się ściśle do przedstawionego we wniosku stanowiska dot. pytania. Stąd też nie jest przedmiotem interpretacji kwestia opodatkowania sprzedaży majątku Kółka w postaci nieruchomości, gdyż nie to było przedmiotem pytania i przedstawionego przez Wnioskodawcę stanowiska.

Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie organ wydając interpretację indywidualną prawa podatkowego opiera się wyłącznie na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i nie jest uprawniony do przeprowadzenie postępowania dowodowego - dlatego dokumenty dołączone do wniosku nie podlegają ocenie organu. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest jego częścią.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Nadmienić należy, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl