0111-KDIB2-3.4010.326.2019.2.HK - Zwolnienie z CIT dochodu fundacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-3.4010.326.2019.2.HK Zwolnienie z CIT dochodu fundacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 października 2019 r. (data wpływu tego samego dnia za pośrednictwem platformy ePUAP), uzupełnionym 5 listopada 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wartość rynkowa darowizny w postaci Nieruchomości uzyskanej przez Fundację, którą Fundacja zamierza wykorzystywać w sposób określony we wniosku, będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wartość rynkowa darowizny w postaci Nieruchomości uzyskanej przez Fundację, którą Fundacja zamierza wykorzystywać w sposób określony we wniosku, będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego w piśmie z 30 października 2019 r. znak: 0111-KDIB2-3.4010.326.2019.1.HK, wezwano o jego uzupełnienie.

Wniosek uzupełniono 5 listopada 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja M. (dalej jako: "Fundacja" albo "Wnioskodawca") podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Została wpisana 29 sierpnia 2014 r. do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji. Celem Fundacji nie jest generowanie zysków, zaś jej dochody są wydatkowane na osiąganie celów sformułowanych w jej Statucie. Cele statutowe Fundacji są tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Cele statutowe Fundacji to:

a.

organizowanie i niesienie pomocy osobom znajdującym się w szczególnej sytuacji życiowej będącej następstwem tragicznych zdarzeń,

b.

pomoc humanitarna dla ofiar wypadków zaistniałych w ruchu lądowym, na wodach śródlądowych, morskim oraz powietrznym,

c.

pomoc osobom, które na skutek wypadków doznały czasowej lub trwałej niepełnosprawności fizycznej bądź psychicznej,

d.

przeciwdziałanie wszelkim formom wykluczenia społecznego dotyczącego ofiar wypadków oraz przestępstw.

Tak więc, celami statutowymi Fundacji jest działalność oświatowa, kulturalna, dobroczynność i pomoc społeczna, gdyż:

* organizowanie i niesienie pomocy osobom znajdującym się w szczególnej sytuacji życiowej będącej następstwem tragicznych zdarzeń to forma działalności w zakresie dobroczynności i pomocy społecznej;

* pomoc humanitarna dla ofiar wypadków zaistniałych w ruchu lądowym, na wodach śródlądowych, morskim oraz powietrznym to działalność dobroczynności i pomocy społecznej;

* pomoc osobom, które na skutek wypadków doznały czasowej lub trwałej niepełnosprawności fizycznej bądź psychicznej to działalność dobroczynności i pomocy społecznej;

* przeciwdziałanie wszelkim formom wykluczenia społecznego dotyczącego ofiar wypadków oraz przestępstw.

W przyszłości Fundacja może otrzymać darowiznę - nieruchomość zabudowaną budynkiem. Wówczas Fundacja będzie wykorzystywać Nieruchomość do organizowania tamże bezpłatnych turnusów terapeutycznych dla dzieci - ofiar wypadków komunikacyjnych, pożarów czy tragedii rodzinnych celem udzielenia poszkodowanemu na skutek wypadku dziecku psychologicznego wsparcia; załagodzenie urazu psychicznego wywołanego dramatycznym przeżyciem; nawiązanie kontaktu z dzieckiem w szoku, dzięki czemu prowadzenie akcji ratowniczej i przeprowadzenie niezbędnych zabiegów medycznych jest łatwiejsze; przeprowadzenie dwutygodniowej terapii w celu przywrócenia równowagi psychicznej naruszonej w związku z traumatycznym przeżyciem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle opisanego stanu faktycznego (winno być: "zdarzenia przyszłego") wartość rynkowa darowizny w postaci Nieruchomości uzyskanej przez Fundację, którą Fundacja zamierza wykorzystywać w sposób określony w stanie faktycznym (winno być: "w zdarzeniu przyszłym"), będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość rynkowa darowizny w postaci Nieruchomości uzyskanej przez Fundację, którą Fundacja zamierza wykorzystywać w sposób określony w stanie faktycznym (winno być: "w zdarzeniu przyszłym"), będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej jako: u.p.d.o.p.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 u.p.d.o.p., u.p.d.o.p. reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Z kolei na podstawie art. 3 ust. 2 u.p.d.o.p. podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku są, m.in. dochody podatników (z zastrzeżeniem ust. 1c), których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., omawiane zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie.

W myśl art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

* dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami (...);

* dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu (środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych) do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

* dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p., art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. nie ma zastosowania w:

* przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

* przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

* samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Fundacja posiada osobowość prawną, posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę i w związku z tym, podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. Fundacja jest podatnikiem CIT (tj. podatku dochodowego od osób prawnych). Dochody uzyskiwane przez Fundację mogłyby zatem podlegać opodatkowaniu p.d.o.p. w Polsce. Jednakże, zdaniem Wnioskodawcy, dochody Fundacji uzyskiwane w Polsce (niezależnie od kategorii i źródła tego dochodu) i przeznaczone na jej cele statutowe będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania p.d.o.p. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy p.d.o.p.

Zgodnie ze Statutem cele statutowe Fundacji to:

a.

organizowanie i niesienie pomocy osobom znajdującym się w szczególnej sytuacji życiowej będącej następstwem tragicznych zdarzeń,

b.

pomoc humanitarna dla ofiar wypadków zaistniałych w ruchu lądowym, na wodach śródlądowych, morskim oraz powietrznym,

c.

pomoc osobom, które na skutek wypadków doznały czasowej lub trwałej niepełnosprawności fizycznej bądź psychicznej,

d.

przeciwdziałanie wszelkim formom wykluczenia społecznego dotyczącego ofiar wypadków oraz przestępstw.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 40; winno być: tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1491 z późn. zm.), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (...) jako podmioty, które zwolnione są od podatku. Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej. Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest zatem, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Jednocześnie określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Wnioskodawca wskazał, że zgodnie ze stanem faktycznym (winno być: "z opisem zdarzenia przyszłego"), Nieruchomość ma być wykorzystywana na organizowanie bezpłatnych turnusów dla dzieci - ofiar wypadków, czyli cele określone w Statucie takie jak:

a.

organizowanie i niesienie pomocy osobom znajdującym się w szczególnej sytuacji życiowej będącej następstwem tragicznych zdarzeń,

b.

pomoc humanitarna dla ofiar wypadków zaistniałych w ruchu lądowym, na wodach śródlądowych, morskim oraz powietrznym,

c.

pomoc osobom, które na skutek wypadków doznały czasowej lub trwałej niepełnosprawności fizycznej bądź psychicznej,

d.

przeciwdziałanie wszelkim formom wykluczenia społecznego dotyczącego ofiar wypadków oraz przestępstw,

które są zgodne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. W konsekwencji, wartość rynkowa darowizny w postaci Nieruchomości uzyskanej przez Fundację, którą Fundacja zamierza wykorzystywać w sposób określony w stanie faktycznym (winno być: "w zdarzeniu przyszłym"), będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej - interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Organ podziela stanowisko Wnioskodawcy w świetle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl