0111-KDIB2-2.4019.9.2018.3.MZA

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-2.4019.9.2018.3.MZA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 9 maja 2018 r. (data wpływu 18 maja 2018 r.), uzupełnionym 18 lipca i 6 sierpnia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania na podstawie ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie ustalenia prawa do ubiegania się o zwrot - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania na podstawie ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie ustalenia prawa do ubiegania się o zwrot.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismami z 6 i 26 lipca 2018 r., Znak: 0111-KDIB2-2.4019.9.2018.1.MZA oraz 0111-KDIB2-2.4019.9.2018.2.MZA wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano 18 lipca i 6 sierpnia 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Na wstępie Wnioskodawczyni wskazała, że wydatki zostały poniesione w celu przebudowy (przystosowania) części budynku/pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne.

Na podstawie zgłoszenia na wymianę poszycia dachowego wydanego przez Starostwo Powiatowe wymienionych zostało kilka krokiew ze względu na ich zły stan (były spróchniałe, zjedzone przez korniki) co zagrażało zawaleniem się dachu. Został również zdjęty stary dach (płyty azbestowe, które przeciekały). Następnie nałożona została membrana dachowa, której nigdy wcześniej na dachu nie było. Zapewniła ona ciepło i szczelność dachu. Następnie położona została blacha trapezowa w czarnym kolorze. Na odcinku około 1,5 m od linii dachu w dolną stronę domu z każdej strony dom został ocieplony styropianem o grubości 15 cm, zaciągnięty klejem i siatką, na co następnie przybito podbitkę dachową. Kolejnym etapem było zamontowanie gąsiorów na dachu, wyłazu i rynien dookoła dachu oraz dwóch kominków wentylacyjnych. Wybudowano nowy komin (stary był krzywy i nie było ciągu przy paleniu w piecu co powodowało zadymienie strychu w momencie palenia). W dachu zamontowano okna dachowe (wcześniej na strychu było zupełnie ciemno) oraz doprowadzono światło. Dzięki wykonaniu ww. prac przystosowano część pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne. Ciemny i zimny strych z przeciekającym dachem i dymiącym kominem, stanowiącym zagrożenie zaczadzenia się dymem, bez prądu został przekształcony w pomieszczenia mieszkalne, które są jasne, ciepłe i z nowym szczelnym dachem, w których postawiono ściany działowe i niedługo powstaną tam pozostałe pokoje i łazienka.

W uzupełnieniach wniosku, które wpłynęły 18 lipca i 6 sierpnia 2018 r. Wnioskodawczyni wskazała, że opisane przez nią prace związane z przystosowaniem strychu na cele mieszkalne były prowadzone w budynku mieszkalnym, którego Wnioskodawczyni jest właścicielem od czerwca 2008 r. W wyniku przystosowania pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne powstaną lokale mieszkalne - trzy pokoje i jedna łazienka (jeden pokój już powstał). Powstałe lokale będą miały powierzchnię użytkową około 70 m2. Ponadto Wnioskodawczyni zaznaczyła, że zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w wyniku przystosowania pomieszczenia na cele mieszkalne powstanie samodzielny lokal mieszkalny, mający więcej niż dwie izby. Jest to samodzielny lokal mieszkalny posiadający osobne liczniki na media i oddzielne wejście. Wnioskodawczyni wyjaśniła również, że jest właścicielem tylko budynku mieszkalnego, o którym mowa we wniosku, ani ona, ani jej mąż nie byli właścicielami żadnego innego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, nie byli właścicielami lokalu spółdzielczego, ani również nie byli nigdy współwłaścicielami innych nieruchomości.

W związku z powyższym opisem sformułowano następujące pytanie:

Czy w opisanej przez Wnioskodawczynię sytuacji prawnopodatkowej zasadne jest złożenie wniosku o zwrot części wydatków poniesionych w związku z przystosowaniem strychu na cele mieszkalne na podstawie ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi?

Zdaniem Wnioskodawczyni, ubieganie się o zwrot części wydatków związanych z przebudową (przystosowaniem) części budynku/pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne jest zasadne. Ustawa o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi Rozdział 4 Zwrot osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego wspólnego (winno być: własnego) mieszkania mówi o tym, że osoba ubiegająca się nie była do tej pory właścicielem innego budynku, nie ma ukończonych 36 lat, powierzchnia użytkowa nie przekracza 100 m2. Wnioskodawczyni wskazała, że spełnia również inne warunki przedstawione w ustawie, gdyż wydatki zostały poniesione na podstawie zgłoszenia (art. 20 ust. 3 pkt 2). Dzięki przystosowaniu strychu na cele mieszkalne (w myśl art. 20 ust. 3 pkt 3b ustawy) wniosek jest jak najbardziej zasadny. Przekształcono zimny strych z kapiącym dachem (na całej powierzchni były ustawione wiadra i misy, które zbierały kapiącą wodę z dachu) bez światła, bez okien, z dymiącym kominem, bez ogrzewania na pomieszczenia mieszkalne. Dzięki postawieniu ścian działowych Wnioskodawczyni uzyskała trzy pokoje i pomieszczenie, które będzie zagospodarowane na łazienkę. Strych został w pełni przystosowany na cele mieszkalne. Końcowo Wnioskodawczyni wskazała, że kwota zwrotu kosztów w myśl art. 22 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy wynosi 3.652,40 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 38 i art. 39 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 604) - z dniem 1 stycznia 2014 r. straciła moc ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.) regulująca zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.

Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 1 ww. ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi - osoba fizyczna, która po dniu 1 stycznia 2014 r. poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych, ma prawo ubiegać się o zwrot części tych wydatków, zwany dalej "zwrotem wydatków".

Ponadto - w myśl art. 20 ust. 3 pkt 1-5 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi - o zwrot wydatków można się ubiegać, jeżeli:

1.

wydatki zostały poniesione w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w związku z:

a.

budową domu jednorodzinnego albo

b.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny;

2.

przedsięwzięcie, o którym mowa w pkt 1, było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r. albo na podstawie zgłoszenia budowy;

3.

powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, o których mowa w pkt 1, nie przekracza odpowiednio:

a.

75 m2 i 100 m2,

b.

85 m2 i 110 m2 - w przypadku gdy osoba fizyczna w dniu wydania pozwolenia na budowę albo w dniu dokonania zgłoszenia budowy, o których mowa w pkt 2, wychowywała przynajmniej troje dzieci spełniających warunki, o których mowa w art. 7 ust. 1a;

4.

osoba fizyczna do końca roku kalendarzowego, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego albo dokonano zgłoszenia budowy nie ukończyła 36 lat;

5.

do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków osoba fizyczna nie była:

a.

właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,

b.

osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny,

c.

właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny

- z wyłączeniem domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego, o którym mowa w pkt 1.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi - zwrot wydatków dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, udokumentowanych fakturami wystawionymi dla osoby fizycznej od dnia wydania pozwolenia na budowę albo dokonania zgłoszenia budowy, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 2, do dnia 30 września 2018 r.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ww. ustawy - prawo do zwrotu wydatków przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 20 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. W przypadku osoby fizycznej pozostającej w związku małżeńskim w roku kalendarzowym, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego albo dokonano zgłoszenia budowy, warunek, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 4, dotyczy młodszego z małżonków, a warunek, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 5, dotyczy obojga małżonków (art. 22 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 23 ust. 1 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi - zwrot wydatków dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym. Wniosek o zwrot wydatków osoba fizyczna składa raz, nie później niż do dnia 31 grudnia roku, w którym zgodnie z prawem miało miejsce przystąpienie do użytkowania wybudowanego lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego (art. 23 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 23 ust. 3 i 4 ww. ustawy - jeżeli osoba fizyczna pozostaje w związku małżeńskim, wniosek o zwrot wydatków może być złożony wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez jednego z małżonków. Złożenie wniosku o zwrot wydatków przez jednego z małżonków traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o zwrot wydatków. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania. Na potrzeby niniejszego rozdziału przez małżonków rozumie się osoby fizyczne pozostające w związku małżeńskim, z wyjątkiem małżonków, w stosunku do których sąd orzekł separację.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że jeżeli osoba fizyczna od 1 stycznia 2014 r. poniesie w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z budową domu jednorodzinnego czy też nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny, to po spełnieniu wszystkich warunków przewidzianych ustawą o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, może ubiegać się o zwrot części poniesionych wydatków.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego i jego uzupełnień wynika, że opisane przez Wnioskodawczynię prace związane z przystosowaniem strychu na cele mieszkalne były prowadzone w budynku mieszkalnym, którego od czerwca 2008 r. Wnioskodawczyni jest właścicielem. Wnioskodawczyni zaznaczyła, że zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w wyniku przystosowania pomieszczenia na cele mieszkalne powstanie samodzielny lokal mieszkalny, mający więcej niż dwie izby. Jest to samodzielny lokal mieszkalny posiadający osobne liczniki na media i oddzielne wejście. Wnioskodawczyni zaznaczyła, że jest ona właścicielem tylko budynku mieszkalnego, o którym mowa we wniosku, ani ona, ani jej mąż nie byli właścicielami żadnego innego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, nie byli właścicielami lokalu spółdzielczego, ani nigdy nie byli również współwłaścicielami innych nieruchomości.

W omawianej sprawie wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą ustalenia czy zasadne jest złożenie wniosku o zwrot części wydatków poniesionych w związku z przystosowaniem strychu na cele mieszkalne na podstawie ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi.

Tym samym, konieczne jest przeanalizowanie czy Wnioskodawczyni w związku z wykonanymi pracami, w wyniku których pomieszczenie (strych) jako część niemieszkalna budynku mieszkalnego zostało przystosowane na cele mieszkalne, wskutek czego powstał samodzielny lokal mieszkalny, przysługuje prawo do zwrotu części wydatków poniesionych w trakcie ww. prac.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi - użyte w ustawie określenie dom jednorodzinny oznacza budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym znajduje się wyłącznie lokal mieszkalny.

Z kolei art. 2 pkt 3 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi definiuje pojęcie lokalu mieszkalnego. W myśl tego przepisu lokal mieszkalny to samodzielny lokal mieszkalny w rozumieniu art. 2 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2018 r. poz. 716) znajdujący się w budynku, w skład którego wchodzą co najmniej dwa lokale.

Stosownie do art. 2 ust. 2 zdanie pierwsze ww. ustawy o własności lokali - samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

Rozdział 4 zawarty w ustawie o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi zatytułowany jest "Zwrot osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania". Głównym założeniem ustawodawcy było zatem stworzenie prawa osobom fizycznym o ubieganie się o zwrot niektórych wydatków w związku z budową pierwszego własnego mieszkania.

Ustawodawca poza wskazaniem w art. 20 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy katalogu wydatków poniesionych w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w pkt 5 tegoż artykułu zawarł zastrzeżenie, z którego wynika, że warunkiem jest aby osoba fizyczna ubiegająca się o zwrot wydatków do dnia złożenia wniosku nie była m.in. właścicielem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego z wyłączeniem domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego, który powstał w wyniku prac, innymi słowy został wybudowany za pomocą materiałów, za które przysługuje zwrot. Z ww. zastrzeżenia wynika zatem, że do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków osoba fizyczna nigdy wcześniej przed złożeniem ww. wniosku nie mogła posiadać żadnego tytułu, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 5 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi. Tym samym także powstały - w ramach przebudowy (przystosowania) strychu na cele mieszkalne - samodzielny lokal mieszkalny, w rozumieniu art. 2 ust. 3 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zw. z art. 2 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy o własności lokali, musi być pierwszym nabytym na własność jaki będzie posiadać osoba fizyczna chcąca ubiegać się o zwrot wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Tymczasem Wnioskodawczyni oprócz tego nowopowstałego samodzielnego lokalu mieszkalnego jest już od 2008 r. właścicielem budynku mieszkalnego, w którym właśnie ten nowy lokal mieszkalny w wyniku przebudowy (przystosowania) powstał.

Skoro zatem Wnioskodawczyni jest już właścicielką budynku mieszkalnego, w którym w wyniku przeprowadzonych przez nią prac powstał nowy lokal mieszkalny, to nie została spełniona przesłanka określona w art. 20 ust. 3 pkt 5 ww. ustawy. Tym samym złożenie przez Wnioskodawczynię wniosku o zwrot części wydatków poniesionych w związku z przystosowaniem strychu na cele mieszkalne na podstawie ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi - wbrew jej twierdzeniu - jest niezasadne.

Podsumowując, w treści art. 20 ust. 3 pkt 5 lit. a ww. ustawy została wyrażona wola ustawodawcy, aby finansowego wsparcia nie otrzymywały osoby, które były m.in. właścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego. W omawianej sprawie pamiętać należy, że Wnioskodawczyni jest właścicielką budynku mieszkalnego, w którym została przeprowadzona przebudowa (przystosowanie) znajdującego się w nim pomieszczenia niemieszkalnego (strychu) na cele mieszkalne, w wyniku której - jak wskazała w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni - powstał samodzielny lokal mieszkalny w rozumieniu art. 2 ust. 3 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi. Natomiast przepisy ww. ustawy wprost stanowią o tym, że ani na moment złożenia wniosku, ani nigdy wcześniej osoba ubiegająca się o zwrot nie może być m.in. właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego. Wnioskodawczyni nie spełnia zatem jednego z podstawowych warunków do ubiegania się o zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym zawartego w art. 20 ust. 3 pkt 5 lit. a ww. ustawy.

Należy podkreślić, że ustawa o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi reguluje zasady zwrotu wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania, a nie przystosowaniem na cele mieszkalne pomieszczenia niemieszkalnego (strychu), znajdującego się w budynku mieszkalnym, którego osoba jest już właścicielem.

Skoro Wnioskodawczyni nie spełnia jednego z podstawowych warunków do ubiegania się o zwrot, to nie było potrzeby analizowania spełniania pozostałych przesłanek.

Stanowisko Wnioskodawczyni należało zatem uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl