0111-KDIB2-2.4015.147.2019.4.HS - Podatek od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych darowizny działek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-2.4015.147.2019.4.HS Podatek od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych darowizny działek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął 10 września 2019 r., uzupełnionym 29 października 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych darowizny działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych darowizny działek.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z 21 października 2019 r. Znak: 0113-KDIPT2-2.4011.490.2019.2.MK 0111-KDIB2-2.4015.147.2019.3.HS wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 29 października 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W 1999 r. Wnioskodawca wraz z żoną kupili od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa na prawach własności ustawowej ziemię rolną o powierzchni powyżej jednego hektara i zgodnie z ustawą z 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego zostali rolnikami i nimi są. W praktyce, od czasu zakupu ziemi rolnej, tj. od 1999 r., małżonkowie nie uprawiali zakupionej ziemi rolnej, nie dzierżawili jej, nie korzystali nigdy z żadnych dotacji z Agencji Rynku Rolnego, nie prowadzili żadnej działalności rolniczej związanej z uprawą ziemi rolnej.

Zakupioną ziemię rolną małżonkowie traktują jako majątek prywatny. Wnioskodawca nadmienia, że jest na emeryturze od 12 lat, a żona od 10 lat. W tym roku Wnioskodawca wraz z żoną postanowili przeznaczyć 61 arów ziemi rolnej na działki pod budowę domów jednorodzinnych: dwie działki dla dorosłych wnuków jako darowiznę oraz trzy działki z przeznaczeniem na sprzedaż i wykorzystanie pieniędzy na leczenie Wnioskodawcy i jego żony oraz na bieżące utrzymanie (życie).

Wnioskodawca wskazuje, że działki można było tylko wydzielić z 61 arów ziemi rolnej na podstawie decyzji o warunkach zabudowy. I taką decyzję małżonkowie otrzymali, z podziałem na pięć działek. Wnioskodawca zaznacza jednocześnie, że grunt rolny przeznaczony pod działki nie posiada żadnego uzbrojenia terenu, znajduje się przy nieutwardzonej drodze gruntowej. Do najbliższego uzbrojenia jest około 500 m, do drogi utwardzonej ok. 1 km

W uzupełnieniu wniosku z 28 października 2019 r. Wnioskodawca wskazał m.in., że przedmiotem złożonego wniosku są skutki podatkowe darowizny działek niezabudowanych wnukom (dwóch) i sprzedaż pozostałych działek (trzech) stanowiących majątek prywatny wspólny Wnioskodawcy i jego żony. Według oceny prawnej Wnioskodawcy, zdarzenia przyszłego darowizna działek wnukom wymaga formy aktu notarialnego w myśl art. 888-902 Kodeksu cywilnego. Naturą i celem takiej umowy jest przysporzenie po stronie obdarowanego (wnuki) kosztem majątku darczyńcy (dziadkowie); jest to darowizna z majątku wspólnego.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Jaki podatek należy zapłacić od darowizny po jednej działce dorosłym wnukom?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on zwolniony z zapłaty podatku od darowizny.

Z kolei w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że skutki podatkowe występują tylko po stronie obdarowanego, zgodnie z ustawą z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, w tym przypadku wnukowie skorzystają ze zwolnienia od podatku od darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie podatku od spadków i darowizn. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1813) - podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem darowizny.

Ze względu na to, że ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia "darowizna", w tym zakresie należy odwołać się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1145).

Stosownie do art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego - przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Powyższe oznacza, że darowizna musi wzbogacić obdarowanego, a darczyńca nie może w zamian uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili darowizny ani w przyszłości.

Stosownie do art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn - obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać darowizny nieruchomości (działek) na rzecz wnuków.

Zgodnie z przywołanym powyżej art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na obdarowanym, a nie na darczyńcy.

Zatem, bez względu na to czy opisana darowizna będzie zwolniona z opodatkowania na podstawie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn czy też nie, po stronie Wnioskodawcy nie powstaną z tytułu darowizny skutki podatkowe na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Wnioskodawca wystąpi bowiem w roli darczyńcy. Tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od spadków i darowizn.

Stanowisko Wnioskodawcy, które w istocie sprowadza się do twierdzenia, że opisana we wniosku darowizna nie wywoła po jego stronie żadnych skutków podatkowych, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Tym samym niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla żony Wnioskodawcy, a ponadto nie rozstrzyga o skutkach podatkowych, jakie w związku z otrzymaniem darowizny mogą powstać po stronie obdarowanych - wnuków. Osoby te chcąc uzyskać interpretacje indywidualne winny zwrócić się z odrębnymi wnioskami o ich wydanie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl