0111-KDIB2-2.4014.87.2020.2.HS - Określenie skutków podatkowych nieodpłatnego działu spadku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-2.4014.87.2020.2.HS Określenie skutków podatkowych nieodpłatnego działu spadku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 kwietnia 2020 r. (data wpływu 22 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym 8 czerwca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego działu spadku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego działu spadku.

Wniosek uzupełniono o brakującą opłatę 8 czerwca 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 23 maja 2004 r. zmarł ojciec Wnioskodawcy. W dniu 25 marca 2007 r. zmarła matka Wnioskodawcy. Wyżej wymienieni zmarli nie pozostawili testamentu. Jedynymi spadkobiercami ustawowymi zmarłych są ich trzej synowie, w tym Wnioskodawca.

Przed Sądem Rejonowym w W. toczy się postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłym ojcu i matce Wnioskodawcy, a także o podział majątku wspólnego i dział spadku.

Synowie zmarłych wnieśli o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłych rodzicach na podstawie ustawy, tj. w udziałach po 1/3 na rzecz każdego z nich.

Jedynym składnikiem majątku pozostałym po zmarłych jest nieruchomość położona w W. zamieszkiwana od lat 80-tych XX wieku przez Wnioskodawcę i jego żonę.

Spadkobiercy zmarłych ustalili, że jedyny składnik majątku zmarłych w wyniku działu spadku przypadnie Wnioskodawcy bez spłat i dopłat na rzecz pozostałych spadkobierców i tak też sformułowany został wniosek o dział spadku złożony w Sądzie. U podstaw powyższych ustaleń leżały decyzje podjęte przez rodziców spadkobierców, którzy z nieruchomości stanowiącej obecnie przedmiot działu spadku wydzielili geodezyjnie część gruntu, który darowali na mocy umowy darowizny jednemu z synów. Innego syna wspierali m.in. w nabyciu i wykończeniu lokalu, który obecnie zamieszkuje. Natomiast Wnioskodawca wraz z żoną zamieszkał na nieruchomości stanowiącej jedyny składnik masy spadkowej po zmarłych, na którą to nieruchomość czynili nakłady i dbali o nią jak o swoją własność. Nadto to Wnioskodawca wraz z żoną opiekowali się matką Wnioskodawcy, która po śmierci swego męża zamieszkała wraz z nimi, wspierając ją również finansowo.

Wszyscy spadkobiercy jak i spadkodawcy są obywatelami polskimi, mającymi miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Między małżonkami nie było ustanowionej rozdzielności majątkowej. Wszystkie rzeczy wchodziły w skład majątku wspólnego.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy powyższy dział spadku podlegał będzie opodatkowaniu z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych określa, że czynności podziału działu spadku należą do katalogu czynności opodatkowanych, ale w określonym zakresie. Art. 1 ust. 1 pkt f) (winno być: art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy stanowi, że podatkowi podlegają umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat. Natomiast nabycie przez nieodpłatne zniesienie współwłasności zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 15 jest zwolnione z tego podatku, o ile nabycie to następuje przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej.

Mając na uwadze, iż w niniejszej sprawie dokonany dział spadku miał charakter nieodpłatny, nie podlega on opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a zatem na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek złożenia jakiejkolwiek deklaracji w tym przedmiocie oraz uregulowania podatku, o którym mowa w powołanej ustawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 815) podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

a.

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b.

umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c.

(uchylona),

d.

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e.

umowy dożywocia,

f.

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g.

(uchylona),

h.

ustanowienie hipoteki,

i.

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j.

umowy depozytu nieprawidłowego,

k.

umowy spółki.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynność cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 cyt. ustawy).

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych dział spadku podlega opodatkowaniu, jeżeli wiąże się z obowiązkiem spłat lub dopłat. Spłata stanowi wyrażoną w pieniądzu równowartość udziału w majątku spadkowym i występuje wówczas przy dziale spadku, gdy całość majątku spadkowego przyznano jednemu lub kilku ze spadkobierców. Natomiast dopłata ma wyrównać różnice powstałe wskutek fizycznego podziału majątku między spadkobierców, gdy zachodzą rozbieżności między faktycznie przyznaną im częścią majątku a udziałem w spadku.

Z treści wniosku wynika, że w 2004 r. zmarł ojciec Wnioskodawcy, a w 2007 r. zmarła jego matka. Przed Sądem Rejonowym w W. toczy się postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłym ojcu i matce Wnioskodawcy, a także o podział majątku wspólnego i dział spadku. Spadkobiercy zmarłych ustalili, że jedyny składnik majątku zmarłych w wyniku działu spadku przypadnie Wnioskodawcy bez spłat i dopłat na rzecz pozostałych spadkobierców i tak też sformułowany został wniosek o dział spadku złożony w Sądzie. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy powyższy dział spadku podlegał będzie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przywołany art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stwierdzić należy, że planowany dział spadku nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, bowiem nie będzie wiązał się z obowiązkiem dokonania spłat lub dopłat na rzecz pozostałych spadkobierców.

Tym samym, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na zakończenie należy także wyjaśnić, że w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych brak jest art. 4 ust. 1 pkt 15, który we własnym stanowisku przywołał Wnioskodawca jako potwierdzenie faktu, że nieodpłatne zniesienie współwłasności jest zwolnione z tego podatku. Jednakże nie ma to wpływu na ocenę stanowiska Wnioskodawcy, że nieodpłatny dział spadku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jako prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w...., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl