0111-KDIB2-2.4014.56.2020.5.HS - Wyłączenie z PCC transakcji sprzedaży nieruchomości podlegającej pod podatek VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-2.4014.56.2020.5.HS Wyłączenie z PCC transakcji sprzedaży nieruchomości podlegającej pod podatek VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 6 marca 2020 r. (data wpływu 10 marca 2020 r.), uzupełnionym 1 czerwca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży Nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży Nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 13 maja 2020 r. Znak: 0114-KDIP1-1.4012.159.2020.2.AKA, 0111-KDIB2-2.4014.56.2020.3.HS oraz ponownie pismem z 27 maja 2020 r. Znak: 0114-KDIP1-1.4012.159.2020.4.AKA, 0111-KDIB2-2.4014.56.2020.4.HS wezwano Zainteresowanego będącego stroną postępowania do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 1 czerwca 2020 r.

We wniosku złożonym przez:

Zainteresowanego będącego stroną postępowania: X;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: Y Sp. z o.o.;

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest niemiecką spółką kapitałową zarządzającą funduszami inwestycyjnymi, w tym również funduszem X (dalej jako: "Fundusz"), założoną i działającą na podstawie prawa niemieckiego. Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie działalności finansowej, w tym zarządzanie aktywami Funduszu, udzielone przez niemiecki organ nadzoru nad rynkami finansowymi "Bundesanstalt fűr Finanzdienstleistungsaufsicht", będący odpowiednikiem organu nadzoru finansowego, jakim jest polska Komisja Nadzoru Finansowego, nadzorująca działalność polskich funduszy inwestycyjnych oraz podlega jego nadzorowi w tym zakresie.

Działalność inwestycyjna Funduszu obejmuje głównie lokowanie kapitału na rynku nieruchomości w różnych krajach, w tym także w Polsce. Fundusz nie jest odrębnym samoistnym podmiotem praw i obowiązków (tj. nie posiada zdolności prawnej), w szczególności nie jest spółką kapitałową ani osobową, ani też jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Fundusz stanowi wyodrębniony majątek ("Sondervermogen"), którego prawnym właścicielem - jednakże działającym na rachunek inwestorów lokujących środki w Funduszu - jest Spółka.

Obecnie Fundusz zamierza rozpocząć działalność inwestycyjną w Polsce. Działalność ta ma być realizowana poprzez nabywanie w Polsce nieruchomości przeznaczonych na wynajem za wynagrodzeniem. Spółka będzie cywilnoprawnym właścicielem nabywanych nieruchomości.

W momencie nabycia opisanej poniżej nieruchomości Spółka będzie czynnym podatnikiem VAT w Polsce.

Spółka planuje nabyć za wynagrodzeniem (dalej: "Transakcja") nieruchomość położoną w O. - halę magazynowo-produkcyjną wraz z przestrzeniami biurowo-socjalnymi i towarzyszącą infrastrukturą (dalej: "Nieruchomość") od Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania (dalej: "Sprzedający").

Nieruchomość będąca przedmiotem Transakcji obejmuje prawo własności działki ewidencyjnej nr 593/17 o obszarze 2,2749 ha, położoną w miejscowości O. (dalej: "Grunt") zabudowanej:

* budynkiem hali magazynowo-produkcyjnej wraz z przestrzeniami biurowo-administracyjnymi (dalej: "Budynek") oraz

* infrastrukturą techniczną taką jak między innymi budynek wartowni, budynek pompowni przeciwpożarowego zbiornika wody, utwardzenie terenu w postaci między innymi chodników, nawierzchni jezdnej i korytek betonowych do odprowadzenia wody deszczowej do zbiornika retencyjnego, mury oporowe zwieńczone barierami stalowymi, oświetlenie terenu w postaci między innymi słupów oświetleniowych i linii kablowych, sieć teletechniczna, ogrodzenie terenu wraz ze szlabanami, sieć wodno-kanalizacyjna składająca się między innymi z wodociągu, sieci kanalizacyjnej zbiornika wody przeciwpożarowej wraz z pompownią, separatora z osadnikiem, oczyszczalni i pompowni ścieków oraz zbiornika retencyjnego, sieć gazociągowa, elementy reklamowe takie jak totem informacyjno-reklamowy, maszty flagowe i pylon reklamowy (dalej: "Infrastruktura").

Sprzedający nabył Grunt na podstawie umowy zawartej 14 lutego 2018 r. od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, niebędącej zarazem podatnikiem VAT. Wobec powyższego, transakcja ta nie była opodatkowana VAT.

31 lipca 2018 r. decyzją Starosty na Sprzedającego przeniesiono pozwolenie na budowę hali magazynowo-produkcyjnej wraz z przestrzeniami biurowo-administracyjnymi i infrastrukturą towarzyszącą.

Budynek oraz Infrastruktura zostały wzniesione przez Sprzedającego w latach 2018-2019 z zamiarem wykorzystywania tych obiektów do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. W związku z powyższym Sprzedającemu przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług związanego z budową tych obiektów. Po zakończeniu poszczególnych etapów prac budowlanych Sprzedający na podstawie odpowiednich decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 11 kwietnia 2019 r., 8 lipca 2019 r. oraz 30 lipca 2019 r. uzyskał pozwolenie na użytkowanie Budynku oraz Infrastruktury.

Budynek jest obecnie w zdecydowanej większości przedmiotem najmu opodatkowanego VAT. Pierwsza umowa najmu została zawarta 30 listopada 2018 r., przy czym Sprzedający umożliwił najemcy dostęp do wynajętej części nieruchomości dopiero 11 kwietnia 2019 r. - w dniu uzyskania pozwolenia na użytkowanie Budynku. W umowach najmu przyznano najemcom prawo do użytkowania pomieszczeń magazynowych oraz biurowych, jak również do korzystania w odpowiednim zakresie z Infrastruktury (w tym zwłaszcza wyraźnie wskazanych miejsc parkingowych oraz części placu załadunkowego). Czynsz płacony przez najemców jest powiększony o należną kwotę podatku od towarów i usług.

Pomimo, iż Sprzedający nadal prowadzi prace budowlane na Nieruchomości, w zakresie których planuje uzyskać stosowną decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego zezwalającą na użytkowanie obiektów budowlanych w pierwszym kwartale 2020 r. Sprzedający szacuje, iż po wzniesieniu i oddaniu do użytkowania Budynku oraz Infrastruktury nie poniósł i nie poniesie wydatków na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, których łączna wartość stanowiłaby co najmniej 30% ich wartości początkowej.

Obecnie Sprzedający planuje dokonać sprzedaży Nieruchomości oraz rzeczy ruchomych związanych z Nieruchomością, potrzebnych do korzystania z Nieruchomości, a także dotyczących Nieruchomości autorskich praw majątkowych (o ile takie będą i okażą się zbywalne).

Dodatkowo w wyniku planowanej Transakcji na Spółkę, z mocy samego prawa, przejdą prawa i obowiązki z umów najmu Nieruchomości, których stroną jest Sprzedający. Stosownie do uzgodnień Sprzedającego i Spółki, na Wnioskodawcę mogą przejść prawa wynikające z zabezpieczeń obowiązków najemców wynikających z umów najmu, dokumenty gwarancji bankowych oraz kaucje gotówkowe. Spółce zostanie przekazana dokumentacja związana z Nieruchomością i jej wynajmem, tj. w szczególności dokumenty prawne dotyczące Nieruchomości, umowy najmu, oryginały decyzji administracyjnych, dokumentacja techniczna oraz projektowa i powykonawcza Budynku oraz Infrastruktury, jak również prawa wynikające z rękojmi lub gwarancji udzielonych przez wykonawców Budynku oraz Infrastruktury (w tym również, stosownie do uzgodnień Sprzedającego i Spółki, prawa wynikające z zabezpieczeń obowiązków najemców wynikających z umów najmu, dokumenty gwarancji bankowych oraz kaucje gotówkowe).

W ramach Transakcji Sprzedający wyrazi także zgodę na przeniesienie wszelkich koniecznych decyzji administracyjnych na Wnioskodawcę.

W ramach planowanej Transakcji Sprzedający nie zamierza, co do zasady, dokonywać przeniesienia na Spółkę innych składników majątkowych Sprzedającego niż wskazane powyżej, w tym w szczególności niedotyczących Nieruchomości.

W związku z planowaną Transakcją na Spółkę nie zostaną przeniesione w szczególności:

* Umowy o zarządzanie Nieruchomością, umowy dotyczące ubezpieczenia Nieruchomości, umowy serwisowe dotyczące Nieruchomości (związane z funkcjonowaniem i obsługą Budynku, np. sprzątanie, ochrona, nadzór przeciwpożarowy, odśnieżanie dachu czy odbiór śmieci);

* Umowy związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa Sprzedającego, m.in. o świadczenie usług księgowych;

* Umowy rachunków bankowych Sprzedającego;

* Środki pieniężne należące do Sprzedającego, inne niż kaucje gotówkowe wykonawców lub najemców wspomniane powyżej;

* Zobowiązania z tytułu umowy kredytowej;

* Zobowiązania z tytułu pożyczek wspólniczych;

* Licencje na oprogramowanie nabyte przez Sprzedającego, które nie są związane bezpośrednio z funkcjonowaniem i obsługą Nieruchomości;

* Księgi handlowe Sprzedającego

Zarówno Sprzedający jak i Wnioskodawca będą na moment sprzedaży Nieruchomości czynnymi podatnikami VAT.

Po nabyciu Nieruchomości Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą obejmującą wynajem Nieruchomości, podlegającą opodatkowaniu VAT. Spółka planuje wykonywać powyższą działalność przy wykorzystaniu własnych zasobów (oraz przy pomocy profesjonalnych usługodawców), po zawarciu umów koniecznych do właściwego funkcjonowania Nieruchomości. Spółka oraz Sprzedający nie wykluczają, że z uwagi na konieczność zapewnienia ciągłości bieżącej obsługi Nieruchomości część umów dostawy mediów lub umów serwisowych (w tym umowa dostawy paliwa gazowego) może nie zostać rozwiązana przed dokonaniem Transakcji. W ich przypadku dojdzie do zmiany strony umowy w drodze aneksu do umowy zawartej uprzednio przez Sprzedającego. Niemniej jednak intencją Sprzedającego jest rozwiązanie wszystkich umów serwisowych, a intencją Spółki jest zawarcie nowych umów, choć Wnioskodawca nie może wykluczyć, że po analizie ofert rynkowych może podjąć decyzję o zawarciu umowy z dotychczasowym dostawcą usług serwisowych.

Zamiarem Spółki jest nabycie Nieruchomości przed 11 kwietnia 2021 r., przy czym jeśli do tej transakcji dojdzie po 11 kwietnia 2021 r. Spółka i Sprzedający złożą zgodne oświadczenie woli o wyborze opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT przed dniem dokonania transakcji.

Końcowo wskazać należy, iż opis zdarzenia przyszłego, który został przedstawiony przez Zainteresowanych w treści uzupełnienia wniosku jako, że dotyczy zagadnienia objętego podatkiem od towarów i usług przedstawiony został w interpretacji Znak: 0114-KDIP1-1.4012.159.2020.5.AKA, obejmującej swym zakresem ocenę stanowiska Zainteresowanych w zakresie podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Zainteresowanych, Transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o p.c.c. - podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Stosownie z kolei do art. 1 ust. 4 pkt 1 ustawy o p.c.c. - czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi, z zastrzeżeniem ust. 4a i 5 ustawy o p.c.c., jeżeli ich przedmiotem są rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Charakterystyczną cechą podatku od czynności cywilnoprawnych jest jednak to, że co do zasady obowiązuje on w przypadku tzw. obrotu nieprofesjonalnego, a zatem dokonywanego przez podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej lub też niewystępujące w charakterze przedsiębiorcy w konkretnych okolicznościach. Konsekwencją takiego statusu tego podatku jest wprowadzenie przez ustawodawcę zasady określonej w art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o p.c.c., zgodnie z którą nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, zdaniem Spółki, Transakcja podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że w myśl art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o p.c.c. nie będzie ona jednocześnie podlegała opodatkowaniu p.c.c.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, została wydana odrębna interpretacja z 10 czerwca 2020 r., Znak: 0114-KDIP1-1.4012.159.2020.5.AKA.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 815) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy - podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku podatkowego decyduje - w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - moment dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy - obowiązek podatkowy - przy umowie sprzedaży - ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy - podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy - stawki podatku od umowy sprzedaży wynoszą:

a.

nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,

b.

innych praw majątkowych - 1%.

Jak wynika z powołanych przepisów - umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy - nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.

w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 i 568) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Zainteresowany będący stroną postępowania planuje nabyć od Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania na podstawie umowy sprzedaży nieruchomość obejmującą prawo własności działki ewidencyjnej nr XXX o obszarze 2,2749 ha, położoną w miejscowości O. zabudowanej budynkiem hali magazynowo-produkcyjnej wraz z przestrzeniami biurowo-administracyjnymi i opisaną we wniosku infrastrukturą. Zarówno Sprzedający jak i Wnioskodawca będą na moment sprzedaży Nieruchomości czynnymi podatnikami VAT.

Zamiarem Spółki jest nabycie Nieruchomości przed 11 kwietnia 2021 r., przy czym jeśli do tej transakcji dojdzie po 11 kwietnia 2021 r. Spółka i Sprzedający złożą zgodne oświadczenie woli o wyborze opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT przed dniem dokonania transakcji.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy planowana transakcja - dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 czerwca 2020 r. Znak: 0114-KDIP1-1.4012.159.2020.5.AKA, wydanej dla Zainteresowanych w zakresie podatku od towarów i usług Organ wskazał, że "Skoro przedmiot planowanej transakcji nie będzie stanowił ani przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jego zbycie nie będzie podlegało wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. Tym samym, transakcja ta będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu według właściwej stawki podatku. (...)

Zatem sprzedaż Budynków i Budowli, w okresie krótszym niż 2 lata od powstania pierwszego zasiedlenia będzie podlegać opodatkowaniu stawką 23% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy. (...)

Tym samym zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku spełnienia warunków wynikających z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy i rezygnacji ze zwolnienia w stosunku do sprzedaży Nieruchomości, której sprzedaż nastąpi w okresie dłuższym niż 2 lata od powstania pierwszego zasiedlenia, do których nie znajdzie zastosowanie z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy - sprzedaż gruntu będzie podlegać opodatkowaniu stawką 23% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy."

A zatem, skoro planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała faktycznemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (według stawki 23% podatku od towarów i usług) i nie będzie z tego podatku zwolniona, gdyż zgodnie z wolą Zainteresowanych nastąpi rezygnacja z prawa do zwolnienia, to w powyższej sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego na Kupującym - Zainteresowanym będącym stroną postępowania nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia ww. umowy.

W konsekwencji powyższego stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl