0111-KDIB2-2.4014.238.2022.2.MM - Zwolnienie z PCC nabycia nieruchomości od kościelnych osób prawnych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 października 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-2.4014.238.2022.2.MM Zwolnienie z PCC nabycia nieruchomości od kościelnych osób prawnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 19 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia dwóch umowy sprzedaży nieruchomości. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 12 września 2022 r. (wpływ 12 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca w dniu... 2022 r. nabył na podstawie dwóch aktów notarialnych niżej wskazane nieruchomości od kościelnych osób prawnych.

Pierwszą nieruchomość składającą się z trzech niezabudowanych działek (...) Wnioskodawca wraz z małżonką nabył od Domu Zakonnego Zgromadzenia X (Siostry Y) z siedzibą (...).

Drugą nieruchomość składająca się z dwóch działek, jednej niezabudowanej (...) i drugiej zabudowanej (...):

- murowanym trzykondygnacyjnym budynkiem oznaczonym jako budynki oświaty, nauki i kultury oraz sportowe, o powierzchni zabudowy... m2

- murowanym trzykondygnacyjnym budynkiem oznaczonym jako budynki oświaty, nauki i kultury oraz sportowe, o powierzchni zabudowy... m2

- murowanym jednokondygnacyjnym budynkiem oznaczonym jako pozostałe budynki niemieszkalne o powierzchni zabudowy... m2

- murowanym jednokondygnacyjnym budynkiem oznaczonym jako pozostałe budynki niemieszkalne o powierzchni zabudowy... m2,

nabył od Zgromadzenia X (Siostry Y) z siedzibą (...). Działka... oznaczona jest jako tereny rekreacyjno-wypoczynkowe. Opisane działki leżą w swoim sąsiedztwie.

Wymienione wyżej zgromadzenia posiadają osobowość prawną w myśl art. 8 ust. 1 pkt 8 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego na co zostały przedłożone odpowiednie dokumenty i co zostało potwierdzone przed notariuszem.

Wnioskodawca wraz z małżonką nabył wyżej opisane nieruchomości do majątku wspólnego, a w ich małżeństwie obowiązuje ustrój wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej. Nieruchomości zostały nabyte do majątku osobistego i nie będą służyć do prowadzenia działalności gospodarczej.

Uzupełniając wniosek poprzez uiszczenie dodatkowej opłaty, potwierdził Pan, że oczekuje wydania interpretacji w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży z Domem Zakonnym Zgromadzenia X oraz w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży ze Zgromadzeniem X.

Pytanie

Czy w świetle opisanego stanu faktycznego, umowy nabycia wraz z małżonką nieruchomości nie przeznaczonych do działalności gospodarczej od kościelnych osób prawnych, Wnioskodawca ma prawo skorzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych wynikającego z ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z art. 55 ust. 6 wskazanej ustawy w związku z art. 15 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Zgromadzenie X z siedzibą (...) i Dom Zakonny Zgromadzenia X (Siostry Y) z siedzibą (...) są kościelną osobą prawną, co wynika z art. 8 ust. 1 pkt 7 i ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1347 z późn. zm.) i zostało udokumentowane i potwierdzone przed notariuszem.

Zwolnienia podatkowe dokonanych czynności przez takie podmioty są regulowane na podstawie art. 55 ust. 6 ww. ustawy o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej w brzmieniu:

Nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych przez kościelne osoby prawne w drodze czynności prawnych oraz spadkobrania zapisu i zasiedzenia jest zwolnione od podatku od spadków i darowizn oraz opłaty skarbowej, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy i prawa nieprzeznaczone do działalności gospodarczej,

2.

sprowadzane z zagranicy maszyny urządzenia i materiały poligraficzne oraz papier.

Biorąc pod uwagę treść ww. przepisu należy uznać, że zbycie nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy i jego małżonki jest zwolnione z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 55 ust. 6 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej w związku z art. 15 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 55 ust. 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej ustawodawca przewidział zwolnienie od "opłaty skarbowej" w przypadku nabywania i zbywania praw majątkowych przez kościelne osoby prawne gdy przedmiotem zbycia są rzeczy i prawa nie przeznaczone do działalności gospodarczej. Według art. 15 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przepisy tej ustawy należy stosować do ustaw powołujących się na opłatę skarbową zatem uznać należy, że przepis art. 55 ust. 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej odnosi się do zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych.

Pogląd o przedmiotowym charakterze zwolnienia przewidzianym w art. 55 ust. 6 wyżej wskazanej ustawy został wyrażony w piśmie Ministerstwa Finansów - Wicedyrektora Departamentu Podatków Bezpośrednich i Opłat z 19 grudnia 1994 r. Znak: PO 7/B-8050-0220/94, który stwierdził: "Przy takim nie podmiotowym ujęciu należałoby zatem przyjąć, iż zwolnienie dotyczy nie tylko kościelnych osób prawnych, ale wszystkich innych podmiotów, które dokonują m.in. określonych, zwolnionych czynności prawnych.

Reasumując, Ministerstwo Finansów reprezentuje ostatecznie pogląd, iż brzmienie art. 55 ust. 6 wskazuje, iż chodzi o zwolnienie konkretnych czynności, a zatem i wszystkich podmiotów dokonujących tych czynności.

Zatem ksiądz, który otrzyma darowiznę od kościelnej osoby prawnej nie jest zobowiązany do uiszczenia podatku od darowizny, albowiem zwolnienie i jego obejmuje. Również każda inna osoba nie będzie obowiązana do zapłaty tego podatku w podobnej sytuacji."

Dalej stanowisko to jest ugruntowane piśmie z 19 września 2014 r., wydanym przez Izbę Skarbową w Warszawie, Znak: IPPB2/436-457/14-2/AF (Ustalenie skutków podatkowych nabycia nieruchomości od kościelnej osoby prawne).

"Właścicielem nieruchomości jest kościelna osoba prawna - Zgromadzenie - utworzona prawidłowo i działająca zgodnie z przepisami prawa polskiego. Nieruchomość ma założoną księgę wieczystą. Nieruchomość nie służy do działalności gospodarczej i zostanie nabyta do majątku osobistego nie będzie służyć do prowadzenia działalności gospodarczej. Z tytułu sprzedaży nieruchomości sprzedający nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług VAT w rozumieniu art. 15 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że umowa nabycia przez Wnioskodawcę 1/2 części nieruchomości nie przeznaczonej do działalności gospodarczej od kościelnej osoby prawnej będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 55 ust. 6 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła."

Również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej pismem z 10 marca 2021 r., Znak: 0111-KDIB2-2.4015.113.2020.2.MM (Zwolnienie z PSD darowizny nieruchomości kościelnej) potwierdza niniejszy pogląd:

" (...) Ponadto istotą tego przepisu jest zwolnienie konkretnych czynności dokonywanych przez kościelne osoby prawne, a tym samym wszystkich podmiotów dokonujących tych czynności z kościelną osobą prawną.

Wskazane powyżej zwolnienie z podatku od spadków i darowizn ma zatem zastosowanie w sytuacji, gdy stroną czynności cywilnoprawnej, np. umowy darowizny nieruchomości, jest kościelna osoba prawna, a nieruchomość będąca przedmiotem tej umowy nie jest przeznaczona do działalności gospodarczej.

Przenosząc powyższe przepisy na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, że czynność zbycia przez Caritas w drodze darowizny na rzecz Wnioskodawczyni domu wraz z działką będzie zwolniona z podatku od spadków i darowizn. Tym samym Wnioskodawczyni jako obdarowana nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od spadków i darowizn z tytułu opisanej darowizny."

Należy zauważyć, iż przepis art. 55 ust. 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej nie zawiera w swej treści zapisu o zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych, wskazując jedynie na zwolnienie od podatku od spadków i darowizn oraz opłaty skarbowej. W odniesieniu do opłaty skarbowej należy jednak w takiej sytuacji odwołać się do ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 tej ustawy jeżeli obowiązujące przepisy powołują się na przepisy o opłacie skarbowej w zakresie dotyczącym czynności cywilnoprawnych opodatkowanych w niniejszej ustawie (ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych), rozumie się przez to przepisy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Dokonując zatem interpretacji przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych należy stwierdzić, że jeżeli w innych aktach prawnych przepisy powołują się na przepisy o opłacie skarbowej w zakresie odnoszącym się do czynności cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to pomimo odwoływania się do prawnej instytucji opłaty skarbowej należy stosować przepisy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W związku z powyższym, dokonując wykładni art. 55 ust. 6 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej w związku z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych należy stwierdzić, iż nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych przez kościelne osoby prawne jest zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli przedmiotem tych czynności są rzeczy i prawa nie przeznaczone do działalności gospodarczej.

Wskazane powyżej zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych ma zatem zastosowanie w sytuacji, gdy stroną czynności cywilnoprawnej, np. umowy kupna - sprzedaży prawa majątkowego, jest kościelna osoba prawna - np. prowincja zakonu, a prawo majątkowe, będące przedmiotem tej umowy nie jest przeznaczone do działalności gospodarczej.

Tym samym dokonana czynność nabycia obu nieruchomości od Zgromadzenia X z siedzibą (...) i (...) zgodnie z art. 55 ust. 6 pkt 1 cyt. ustawy będzie objęta zwolnieniem z podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z art. 15 ust. 1.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 111 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

a)

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b)

umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c)

(uchylona),

d)

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e)

umowy dożywocia,

f)

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g)

(uchylona),

h)

ustanowienie hipoteki,

i)

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j)

umowy depozytu nieprawidłowego,

k)

umowy spółki.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 5, ciąży przy umowie sprzedaży - na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży - wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w myśl którego:

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

a)

nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,

b)

innych praw majątkowych - 1%.

W świetle art. 10 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika, oraz przypadków, o których mowa w ust. 1a.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że umowa sprzedaży nieruchomości podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Natomiast na podstawie art. 55 ust. 6 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1347 z późn. zm.):

Nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych przez kościelne osoby prawne w drodze czynności prawnych oraz spadkobrania, zapisu i zasiedzenia jest zwolnione od podatku od spadków i darowizn oraz opłaty skarbowej, jeżeli ich przedmiotem są:

1)

rzeczy i prawa nieprzeznaczone do działalności gospodarczej;

2)

sprowadzane z zagranicy maszyny, urządzenia i materiały poligraficzne oraz papier.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Osobami prawnymi są następujące personalne jednostki organizacyjne Kościoła:

1) Ordynariat Polowy;

2)

kapituły;

3)

parafie personalne;

4) Konferencja Wyższych Przełożonych Zakonnych Męskich;

5) Konferencja Wyższych Przełożonych Zakonnych Żeńskich;

6)

instytuty życia konsekrowanego (instytuty zakonne i instytuty świeckie) oraz stowarzyszenia życia apostolskiego; te instytuty i stowarzyszenia zwane są dalej "zakonami";

7)

prowincje zakonów;

8)

opactwa, klasztory niezależne, domy zakonne;

9)

wyższe i niższe seminaria duchowne diecezjalne;

10)

wyższe i niższe seminaria duchowne zakonne, jeżeli, w myśl przepisów danego zakonu, mają charakter samoistny.

Należy zauważyć, że przepis art. 55 ust. 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej nie zawiera w swej treści zapisu o zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych, wskazując jedynie na zwolnienie od podatku od spadków i darowizn oraz opłaty skarbowej. W odniesieniu do opłaty skarbowej należy jednak w takiej sytuacji odwołać się do ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 ww. ustawy:

Jeżeli obowiązujące przepisy powołują się na przepisy o opłacie skarbowej w zakresie dotyczącym czynności cywilnoprawnych opodatkowanych w niniejszej ustawie, rozumie się przez to przepisy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dokonując zatem interpretacji przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych należy stwierdzić, że jeżeli w innych aktach prawnych przepisy powołują się na przepisy o opłacie skarbowej w zakresie odnoszącym się do czynności cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to pomimo odwoływania się do prawnej instytucji opłaty skarbowej należy stosować przepisy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W odniesieniu do sytuacji uregulowanej w art. 55 ust. 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, należy przyjąć, że przepis ten w zakresie zwolnienia od opłaty skarbowej odnosi się do czynności cywilnoprawnych opodatkowanych na podstawie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zatem odpowiednie przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych mają zastosowanie do wskazanego wyżej przepisu ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Tym samym omawiane zwolnienie odnosi się do konkretnych czynności, z zastrzeżeniem, że rzeczy i prawa będące przedmiotem transakcji nie mogą być przeznaczone do działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, dokonując wykładni art. 55 ust. 6 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej w związku z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych należy stwierdzić, że nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych przez kościelne osoby prawne jest zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli przedmiotem tych czynności są rzeczy i prawa nie przeznaczone do działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie dwóch aktów notarialnych nabył Pan wraz z żoną od kościelnych osób prawnych nieruchomości. Pierwszą nieruchomość nabył Pan od Domu Zakonnego Zgromadzenia X, natomiast drugą nieruchomość od Zgromadzenia X. Oba zgromadzenia posiadają osobowość prawną w myśl art. 8 ust. 1 pkt 8 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Nieruchomości zostały nabyte przez Pana do majątku wspólnego małżeńskiego i nie będą służyć do prowadzenia działalności gospodarczej.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że obie umowy sprzedaży, na podstawie których nabył Pan nieruchomości - jeżeli w istocie jak Pan wskazał we wniosku przedmiot transakcji nie będzie przeznaczony do działalności gospodarczej - zawarte z opisanymi we wniosku podmiotami (kościelnymi osobami prawnymi) korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 55 ust. 6 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej w związku z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wskazane zwolnienie dotyczy bowiem czynności nabycia lub zbycia (a nie podmiotu będącego podatnikiem) i ma zastosowanie również w przypadku zbycia nieruchomości przez kościelną osobę prawną na rzecz osoby fizycznej. A zatem, z tytułu zawarcia ww. umów nie ciąży na Panu obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dodatkowe informacje

Wyjaśnia się również, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Pana i nie ma zastosowania do Pana żony.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w.. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl