0111-KDIB2-2.4014.219.2019.2.MM - Określenie skutków podatkowych wystąpienia wspólnika ze spółki jawnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-2.4014.219.2019.2.MM Określenie skutków podatkowych wystąpienia wspólnika ze spółki jawnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 2 października 2019 r. (data wpływu 16 października 2019 r.), uzupełnionym 27 listopada 2019 r. oraz 5 grudnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wystąpienia wspólnika ze spółki jawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wystąpienia wspólnika ze spółki jawnej.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 21 listopada 2019 r. Znak: 0111-KDIB2-2.4014.219.2019.1.MM, wezwano Zainteresowanego będącego stroną postępowania do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 27 listopada 2019 r. oraz 5 grudnia 2019 r.

We wniosku złożonym przez:

- Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

* Pana P. S.;

- Zainteresowanych niebędących stroną postępowania:

* Pana M. W.;

* X spółka jawna;

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W 2003 r. powstała spółka jawna reprezentowana przez dwóch wspólników (Pana S. i Pana W.). Każdy ze wspólników posiada 50% udziałów w spółce jawnej. Przedmiotem działalności gospodarczej spółki jest produkcja betonu oraz produktów betonowych. W skład majątku spółki wchodzą między innymi nieruchomości oraz grunty nabyte podczas działalności spółki. Nieruchomości i grunty zostały wprowadzone do spółki i znajdują się na ewidencji środków trwałych.

W związku z wystąpieniem jednego ze wspólników ze spółki, wspólnicy zamierzają podjąć uchwałę, dzięki której w zamian za wystąpienie ze spółki, wspólnik występujący (tj. Pan W. - Zainteresowany niebędący stroną postępowania) otrzyma nieruchomości i grunty a jego udziały przejdą w posiadanie drugiego wspólnika (tj. Pana W. - Zainteresowany będący stroną postępowania). Zgodnie z art. 158 Kodeksu cywilnego przeniesienie własności nieruchomości nastąpi w formie aktu notarialnego.

Przeniesienie praw własności nieruchomości i gruntów nastąpi w wartości odpowiadającej wartości udziału wspólnika w spółce jawnej. Działalność spółki jawnej będzie kontynuowana.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy powstanie obowiązek w podatku od czynności cywilnoprawnych u któregokolwiek ze wspólników lub po stronie spółki jawnej przy wystąpieniu wspólnika ze spółki jawnej i jednoczesnym otrzymaniu nieruchomości i gruntów w zamian za udziały w spółce jawnej?

Zdaniem Zainteresowanych, art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wskazuje na zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a "podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych" oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 "zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4".

Zdaniem Zainteresowanych, nie wystąpi tu podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu przeniesienia nieruchomości ze spółki jawnej na jednego z występujących ze spółki wspólników w zamian za udziały. Czynność ta ma charakter nieodpłatny i nie powoduje podstawy opodatkowania u żadnego ze wspólników, a także w spółce jawnej.

Zainteresowani uważają, że nie dochodzi w tej sytuacji do odpłatnego zbycia innych praw majątkowych i żaden ze wspólników oraz spółka jawna nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1519 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

a.

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b.

umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c.

(uchylona),

d.

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e.

umowy dożywocia,

f.

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g.

(uchylona),

h.

ustanowienie hipoteki,

i.

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j.

umowy depozytu nieprawidłowego,

k.

umowy spółki.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy - w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy uważa się przy spółce osobowej - wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania.

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Szczegółowe określenie zakresu przedmiotowego ma określone konsekwencje. Ustawodawca, wprowadzając zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu, wyłączył od opodatkowania inne podobne, które nie zostały wyraźnie wskazane w przepisie. Oznacza to, że czynności niewymienione w ustawowym katalogu nie podlegają opodatkowaniu, nawet gdy wywołują skutki w sferze gospodarczej takie same bądź podobne do tych, które zostały w nim wyliczone.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że wspólnicy spółki jawnej zamierzają podjąć uchwałę, na podstawie której Pan W. w zamian za wystąpienie ze spółki jawnej otrzyma nieruchomości i grunty, natomiast jego udziały w spółce przejdą w posiadanie drugiego wspólnika, tj. Pana S.

Mając na uwadze powyższe informacje stwierdzić należy, że skoro podstawą prawną otrzymania ww. majątku przez Pana W. będzie jego wystąpienie ze spółki jawnej, to czynność ta (rozliczenie spółki z występującym wspólnikiem) jest neutralna podatkowo na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wynika to z generalnej zasady przyjętej w analizowanej ustawie, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają wyłącznie czynności enumeratywnie wymienione w art. 1 tej ustawy.

Reasumując, skoro rozliczenie spółki jawnej z występującym wspólnikiem nie zostało objęte zakresem przedmiotowym ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, to stanowisko Zainteresowanych, zgodnie z którym nie powstanie obowiązek w podatku od czynności cywilnoprawnych ani po stronie wspólników, ani po stronie spółki jawnej, należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych wyłącznie w zakresie skutków podatkowych jakie wystąpią w podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z wystąpieniem wspólnika ze spółki jawnej. Przedmiotem interpretacji nie jest natomiast kwestia dopuszczalności kontynuowania działalności gospodarczej przez jednoosobową spółkę jawną, gdyż nie jest to uregulowane przepisami prawa podatkowego.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Natomiast przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych (art. 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl