0111-KDIB2-2.4014.19.2020.2.PB - Wyłączenie z PCC transakcji sprzedaży nieruchomości podlegającej pod podatek VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-2.4014.19.2020.2.PB Wyłączenie z PCC transakcji sprzedaży nieruchomości podlegającej pod podatek VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 28 listopada 2019 r. (data wpływu 3 grudnia 2019 r.), uzupełnionym 5 i 6 lutego 2020 r. oraz 31 marca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży Nieruchomości:

* w części dotyczącej sprzedaży zabudowanych działek-jest prawidłowe,

* w części dotyczącej sprzedaży niezabudowanych działek oraz praw do nakładów na Nieruchomości gminnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług.

W wyniku wezwania dokonanego pismem z 29 stycznia 2020 r. Znak: 0114-KDIP4-1.4012.40.2019.1.AK o uzupełnienie braków formalnych, ww. wniosek został rozszerzony pismem z 5 lutego 2020 r. (data wpływu 6 lutego 2020 r.) o zagadnienie dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży Nieruchomości. Wniosek ten został również uzupełniony 5 lutego 2020 r. poprzez wpłatę dodatkowej opłaty w wysokości 160 zł. W związku z powyższymi okolicznościami datą, od której należy liczyć 3-miesięczny termin na wydanie interpretacji indywidualnej, o którym mowa w art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, w części dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych, jest data wpływu uzupełnienia rozszerzającego zakres wniosku, tj. 6 lutego 2020 r.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku w części dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych, pismem z 19 marca 2020 r. Znak: 0111-KDIB2- 2.4014.19.2020.1.PB, wezwano Zainteresowanego będącego stroną postępowania do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 31 marca 2020 r. (wpływ pisma).

We wniosku złożonym przez:

Zainteresowanego będącego stroną postępowania: - A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

- C. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa;

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. (Zainteresowany będący stroną postępowania, dalej: A lub Sprzedający), jest właścicielem następujących nieruchomości, położonych w W.:

1.

niezabudowanych działek ewidencyjnych o numerach (...) o łącznym obszarze 0,1965 ha,

2.

zabudowanej działki ewidencyjnej numer (...) o obszarze 0,5430 ha,

3.

zabudowanej działki ewidencyjnej (...) o obszarze 0,0740 ha,

4.

zabudowanej działki ewidencyjnej (...) o obszarze 0,0368 ha,

5.

zabudowanej działki ewidencyjnej o numerze (...) i niezabudowanej działki ewidencyjnej o numerze (...) o łącznym obszarze 0,0838 ha,

6. zabudowanej działki ewidencyjnej (...) o obszarze 0,1249 ha, - zwanych dalej łącznie jako "Nieruchomość R."

Na części ze wskazanych powyżej działek, tj. na działkach o numerach (...), jak również na działce (...) niebędącej własnością A posadowiony jest budynek o powierzchni 2 618 m2 sklasyfikowany według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie 1263 - budynki szkół i instytucji badawczych (dalej: Budynek).

Przedmiotowy Budynek został wybudowany w 2003 r. i częściowo znajduje się również na działce nr (...), będącej własnością Miasta (dalej: Nieruchomość gminna), której A jest dzierżawcą na podstawie umowy dzierżawy zawartej 15 marca 2017 r. z Miastem (dalej: Miasto) jako wydzierżawiającym, na czas określony do 14 marca 2020 r. Zgodnie z treścią umowy dzierżawy Nieruchomość gminna została wydzierżawiona z przeznaczeniem na teren niezbędny do obsługi Budynku.

Należy przy tym podkreślić, że Nieruchomość gminna jest położona pomiędzy pozostałymi działkami składającymi się na Nieruchomość R. i stanowi jedynie wąski pas terenu przebiegający pod Budynkiem. W szczególności na Nieruchomości gminnej nie jest posadowiona żadna dająca się wyodrębnić część Budynku, zaś przeważająca część Budynku znajduje się na działkach sąsiadujących z Nieruchomością gminną.

Ponadto na działce numer (...) posadowiony jest budynek gospodarczy, o powierzchni 17 m2 wykorzystywany na potrzeby stacji trafo, wybudowany w 2000 r.

Nieruchomość R. została zakupiona przez A w 2012 r., i od tego momentu A nie ponosił wydatków na ulepszenie Budynku oraz Stacji, które przekraczałyby 30% wartości początkowych tych budynków.

Obecnie Budynek jest w całości wynajmowany na rzecz spółki B sp. z o.o. (dalej: B) na podstawie umów najmu zawartych 28 listopada 2012 r. oraz 21 maja 2015 r. wraz z aneksami.

A zamierza sprzedać Nieruchomość R. wraz z przysługującymi prawami do nakładów na działce ewidencyjnej (...) (przy czym nakłady na działce ewidencyjnej (...) są w istocie częścią Budynku, niewyodrębnioną z całości Budynku) na rzecz spółki C Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w W. (Zainteresowany niebędący stroną postępowania, dalej: C lub Kupujący). Z kolei C, po nabyciu Nieruchomości R., zamierza przenieść prawo własności tej nieruchomości wraz z przysługującymi prawami do nakładów na działce ewidencyjnej (...) na rzecz Parafii D (dalej: Parafia) w ramach umowy zamiany (dalej: Zamiana).

W związku z powyższym A, C i Parafia zawarły przedwstępne umowy sprzedaży i zamiany.

Na podstawie art. 678 § 1 Kodeksu cywilnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1025 z późn. zm.) (dalej: Kodeks cywilny lub k.c.), wskutek sprzedaży Nieruchomości R., Kupujący a następnie Parafia wstąpią w miejsce Sprzedającego w stosunki najmu dotyczące powierzchni w Budynku.

Wraz ze sprzedażą Nieruchomości R. oraz Zamianą zostaną przeniesione przez Sprzedającego na Parafię niektóre umowy ściśle dotyczące funkcjonowania Nieruchomości R., takie jak umowa na dostawę energii elektrycznej, dostawę wody i odbiór ścieków, dostawę paliwa gazowego.

Natomiast pozostałe umowy związane z funkcjonowaniem Nieruchomości R. takie jak umowa na konserwację drzwi automatycznych, umowa o świadczenie usług sprzątania, umowa o usługi ochrony, nie zostaną przeniesione ani na Kupującego ani na Parafię, ze względu na fakt, że Sprzedający zamierza je rozwiązać przed dokonaniem sprzedaży.

W szczególności ani na Kupującego ani na Parafię nie zostaną przeniesione prawa i obowiązki z umowy o zarządzanie Nieruchomością R. zawartej przez Sprzedającego, gdyż umowa ta zostanie rozwiązana przed dokonaniem sprzedaży. Z uwagi na fakt, iż Kupujący zamierza nabyć Nieruchomość R. wyłącznie w celu jej dalszej odsprzedaży (tj. przeniesienia jej własności na Parafię w wykonaniu umowy zamiany), nie będzie on zawierał nowej umowy o zarządzanie, która mogłaby zostać przeniesiona następnie na Parafię.

Przedmiotem sprzedaży nie będą prawa, obowiązki, zobowiązania i należności z umów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez Sprzedającego, w szczególności:

* środki pieniężne na rachunkach bankowych lub w kasie będące własnością Sprzedającego,

* należności Sprzedającego - wymagalne oraz te, na które wystawiono faktury, w tym wynikające z umów najmu,

* zobowiązania Sprzedającego wobec dostawców,

* tajemnice przedsiębiorstwa Sprzedającego,

* księgi rachunkowe i inne dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i funkcjonowaniem Sprzedającego,

* know-how związany z prowadzeniem działalności gospodarczej Sprzedającego,

* z umów dotyczących bieżącej obsługi Sprzedającego takich jak: umowy o świadczenie usług księgowych, umowy na przetwarzanie danych osobowych, umowy o prowadzenie rachunku bankowego.

Nieruchomość R. nie jest oraz nie zostanie przed datą sprzedaży wyodrębniona organizacyjnie w strukturze Sprzedającego na bazie statutu, umowy spółki, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze; nie będzie ona także stanowić oddziału Sprzedającego.

Wraz ze sprzedażą Nieruchomości R. na Kupującego nie zostaną przeniesione prawa i obowiązki z zawieranych przez A umów pożyczek.

Nabycie Nieruchomości R. przez Kupującego nastąpi na potrzeby jego działalności gospodarczej tj. z zamiarem przeniesienia prawa własności Nieruchomości R. na rzecz Parafii w ramach umowy zamiany.

Sprzedający, Kupujący są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca i Zainteresowany wskazują, że niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie skutków podatkowych związanych ze Sprzedażą Nieruchomości przez A na rzecz C. Skutki związane z przeniesieniem prawa własności Nieruchomości R. z C na Parafię w wykonaniu umowy zamiany są przedmiotem odrębnego wniosku wspólnego o wydanie indywidualnej interpretacji, złożonego przez C i Parafię.

Zainteresowani w uzupełnieniu wniosku z 26 marca 2020 r. wskazali, że sprzedaż Nieruchomości, w części w jakiej dotyczy sprzedaży zabudowanych działek składających się na Nieruchomość będzie podlegała zwolnieniu z VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Natomiast sprzedaż niezabudowanych działek, oraz praw do nakładów na Nieruchomości gminnej będzie podlegała opodatkowaniu VAT stawką podstawową.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Zainteresowany niebędący stroną postępowania będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych według stawki 2% z tytułu nabycia Nieruchomości opisanej we wniosku?

Zdaniem Zainteresowanych, Zainteresowany niebędący stroną postępowania będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych według stawki 2% z tytułu nabycia Nieruchomości opisanej we wniosku.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, przedmiotem sprzedaży pomiędzy Wnioskodawcą a Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania ma być Budynek, posadowiony częściowo na gruncie niebędącym własnością Wnioskodawcy i niebędącym zarazem przedmiotem sprzedaży.

Zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym w odpowiedzi na pytanie nr 2 zawarte we wniosku, zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego przedmiotowa sprzedaż Budynku, w części w jakiej Budynek znajduje się na Nieruchomości gminnej, będzie stanowiła dostawę towarów na gruncie ustawy o VAT.

Wobec powyższego, z uwagi na fakt, iż przedmiotowa dostawa będzie realizowana po upływie ponad dwóch lat od pierwszego zasiedlenia Budynku a w okresie pomiędzy pierwszym zasiedleniem a przedmiotową transakcją nie zaistniały okoliczności skutkuję "powtórnym" pierwszym zasiedleniem, dostawa Budynku będzie podlegała zwolnieniu za VAT na podstawie art. 43 ust. pkt 10 ustawy o VAT.

W konsekwencji, umowa sprzedaży Budynku będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, do którego zapłaty będzie zobowiązany Nabywca, tj. Zainteresowany niebędący stroną postępowania. Jak bowiem wynika z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem: - umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stawka podatku wynosi 2% od umowy sprzedaży nieruchomości. W związku z tym ta stawka znajdzie zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest częściowo prawidłowe, a częściowo nieprawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, została wydana odrębna interpretacja z 9 marca 2020 r., Znak: 0114-KDIP4-1.4012.40.2019.2.AK.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1519 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy - podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku podatkowego decyduje - w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - moment dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy - obowiązek podatkowy - przy umowie sprzedaży - ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy - podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy - stawki podatku od umowy sprzedaży wynoszą:

a.

nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,

b.

innych praw majątkowych - 1%.

Jak wynika z powołanych przepisów - umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy - nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.

w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Sprzedający jest właścicielem następujących nieruchomości, położonych w W.: niezabudowanych działek ewidencyjnych o numerach (...) o łącznym obszarze 0,1965 ha, zabudowanej działki ewidencyjnej numer (...) o obszarze 0,5430 ha, zabudowanej działki ewidencyjnej (...) o obszarze 0,0740 ha, zabudowanej działki ewidencyjnej (...) o obszarze 0,0368 ha, zabudowanej działki ewidencyjnej o numerze (...) i niezabudowanej działki ewidencyjnej o numerze (...) o łącznym obszarze 0,0838 ha, zabudowanej działki ewidencyjnej (...) o obszarze 0,1249 ha - zwanych dalej łącznie jako "Nieruchomość R." Na części ze wskazanych powyżej działek, tj. na działkach o numerach (...), jak również na działce (...) niebędącej własnością Sprzedającego posadowiony jest budynek o powierzchni 2 618 m2 sklasyfikowany według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie 1263 - budynki szkół i instytucji badawczych. Przedmiotowy Budynek został wybudowany w 2003 r. i częściowo znajduje się również na działce nr (...), będącej własnością Miasta (dalej: Nieruchomość gminna), której A jest dzierżawcą na podstawie umowy dzierżawy zawartej 15 marca 2017 r. z Miastem (dalej: Miasto) jako wydzierżawiającym, na czas określony do 14 marca 2020 r. Zgodnie z treścią umowy dzierżawy Nieruchomość gminna została wydzierżawiona z przeznaczeniem na teren niezbędny do obsługi Budynku. Sprzedający zamierza sprzedać Nieruchomość R. wraz z przysługującymi prawami do nakładów na działce ewidencyjnej (...) (przy czym nakłady na działce ewidencyjnej (...) są w istocie częścią Budynku, niewyodrębnioną z całości Budynku) na rzecz Kupującego.

Zainteresowani w uzupełnieniu wniosku wskazali, że sprzedaż Nieruchomości, w części w jakiej dotyczy sprzedaży zabudowanych działek składających się na Nieruchomość będzie podlegała zwolnieniu z VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Natomiast sprzedaż niezabudowanych działek, oraz praw do nakładów na Nieruchomości gminnej będzie podlegała opodatkowaniu VAT stawką podstawową.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy planowana transakcja - dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami - podlega (i w jakim zakresie) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jeżeli zatem istotnie - jak wskazali Zainteresowani w uzupełnieniu wniosku - w przedmiotowej sprawie sprzedaż Nieruchomości, w części w jakiej dotyczy zabudowanych działek będzie podlegała zwolnieniu z VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT - co nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji, to w sprawie nie znajdzie zastosowania wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych z uwagi na zapis zawarty w lit. b tego przepisu. W przepisie tym wprost stwierdzono, że w sytuacji, gdy sprzedaż nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania podlega uregulowaniom ustawy o podatku od towarów i usług, ale jest zwolniona z tego podatku, to brak jest podstaw do wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Tym samym sprzedaż ww. nieruchomości (działek zabudowanych) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki 2%.

Wobec powyższego na Kupującym - Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia ww. umowy w ww. części.

W tej części stanowisko Zainteresowanych uznać należało za prawidłowe.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 marca 2020 r. Znak: 0114-KDIP4-1.4012.40.2019.2.AK, wydanej dla Zainteresowanych w zakresie podatku od towarów i usług Organ wskazał, że " (...) W świetle przywołanych przepisów należy zauważyć, że część Budynku znajdująca się na nieruchomości gminnej stanowi nakłady na gruncie, które nie stanowią towaru w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. nie są rzeczą lub jej częścią). Przedmiotem zbycia w niniejszej sprawie nie może być zatem Budynek w tej części, w której wzniesiony został na gruncie gminnym, a wyłącznie nakłady poniesione na wzniesienie tej części Budynku, stanowiące inwestycję na cudzym gruncie.

Przedmiotowe nakłady nie stanowią, jak wskazano powyżej, odrębnej rzeczy, a jedynie powodują po stronie Sprzedającego a później po stronie (...) powstanie roszczenia, względem właściciela gruntu, o zwrot poniesionych kosztów. Roszczenie to nie stanowi natomiast prawa rzeczowego, a jedynie prawo o charakterze zobowiązaniowym, uprawniające do żądania zwrotu poniesionych nakładów. Tym samym prawo to nie może stanowić towaru w rozumieniu ustawy. Natomiast podmiot, który dysponuje takim prawem w postaci poniesionych nakładów, może to prawo przenieść na rzecz innego podmiotu. W konsekwencji, w przypadku zbycia poniesionych nakładów, nie dochodzi do przeniesienia prawa do dysponowania towarem jak właściciel. Zatem należy przyjąć, że przeniesienie nakładów poniesionych w obcym środku trwałym nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie mamy tu do czynienia z odrębną rzeczą, która mogłaby stanowić towar.

Tym samym wskazać należy, że nakład jest prawem majątkowym, które może być przedmiotem obrotu gospodarczego. Z uwagi na powyższe unormowania, odpłatna czynność zbycia nakładów stanowi odpłatne świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Stosownie do art. 41 ust. 1 i 13 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, czynność zbycia poniesionych nakładów będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Reasumując należy stwierdzić, że przedmiotem planowanej przez Wnioskodawcę sprzedaży Budynku, w części w jakiej Budynek posadowiony jest na Nieruchomości gminnej, będzie prawo majątkowe stanowiące poniesione nakłady na cudzym gruncie, traktowane jako odpłatne świadczenie usług, a nie sprzedaż części budynku wybudowanego na cudzym gruncie. Zatem ta czynność sprzedaży nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług."

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że sprzedaż - w części w jakiej Budynek jest posadowiony na Nieruchomości gminnej - będzie stanowiła odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (według stawki 23% podatku od towarów i usług). Ponadto Zainteresowani w uzupełnieniu wniosku wskazali, że sprzedaż niezabudowanych działek, oraz praw do nakładów na Nieruchomości gminnej będzie podlegała opodatkowaniu VAT stawką podstawową.

Zatem w odniesieniu do sprzedaży Nieruchomości, w części dotyczącej sprzedaży niezabudowanych działek oraz praw do nakładów na Nieruchomości gminnej, nie wystąpi obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych - w sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym w tej części na Nabywcy - Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

W konsekwencji powyższego stanowisko Zainteresowanych w tej części należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl