0111-KDIB2-2.4014.12.2020.5.MM - Wyłączenie z PCC transakcji sprzedaży nieruchomości podlegającej pod podatek VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-2.4014.12.2020.5.MM Wyłączenie z PCC transakcji sprzedaży nieruchomości podlegającej pod podatek VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 14 stycznia 2020 r. (data wpływu 17 stycznia 2020 r.), uzupełnionym 18 i 25 marca 2020 r. oraz 3 kwietnia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży Nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży Nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 11 marca 2020 r. Znak: 0113-KDIPT1-1.4012.49.2020.2.AK, 0111-KDIB2-2.4014.12.2020.3.MM oraz pismem z 27 marca 2020 r. Znak: 0113-KDIPT1-1.4012.49.2020.4.AK, 0111-KDIB2-2.4014.12. 2020.4.MM wezwano Zainteresowanego będącego stroną postępowania do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 18 i 25 marca 2020 r. oraz 3 kwietnia 2020 r.

We wniosku złożonym przez:

Zainteresowanego będącego stroną postępowania: * X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna;

Zainteresowanych niebędących stroną postępowania:

* Pana T. J.;

* Panią M. J.;

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 25 czerwca 2019 r. przed notariuszem zawarta została umowa przedwstępna sprzedaży (dalej: "Umowa" lub "Umowa przedwstępna") pomiędzy Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania i Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania, małżeństwem pozostającym w ustroju wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej (dalej: "Sprzedającymi") i spółką z ograniczoną odpowiedzialnością spółką komandytowo-akcyjną (Zainteresowanym będącym stroną postępowania; dalej: "Kupującą"). Umowa przedwstępna została następnie zmieniona aneksem z 2 lipca 2019 r. zawartym przed tą samą notariusz. Dalszy opis warunków Umowy przedwstępnej uwzględnia aneks.

Na mocy Umowy przedwstępnej strony zobowiązały się do zawarcia w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r. umowy sprzedaży (dalej: "Umowa przyrzeczona"), mocą której Sprzedający przeniosą na rzecz Kupującej niezabudowaną nieruchomość gruntową stanowiącą projektowaną działkę gruntu, o powierzchni nie mniejszej niż 30.000 m2 i nie większej niż 32.000 m2 oraz niezabudowaną nieruchomość gruntową stanowiącą projektowaną działkę gruntu o powierzchni nie mniejszej niż 30.000 m2 i nie większej niż 46.758 m2, powstałe w wyniku scalenia i podziału szeregu istniejących działek (dalej: "Nieruchomości"). Wymogiem Kupującej jest więc aby scalenie i podział istniejących działek gruntu dokonane zostały przez Sprzedających przed zawarciem Umowy przyrzeczonej, na którą Strony się umówiły. Sprzedaż Nieruchomości na podstawie Umowy przyrzeczonej nastąpi po dniu 31 marca 2020 r.

Uzupełniając opis zdarzenia przyszłego, będącego przedmiotem wniosku, Wnioskodawcy wskazują, że na Nieruchomość składają się następujące działki gruntu, objęte odpowiednimi księgami wieczystymi, w łącznej liczbie 25, zgodnie z poniższym wyliczeniem:

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32,;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32;

* działka gruntu nr (...) z obrębu 32.

Część spośród istniejących obecnie działek, które wejdą w skład Nieruchomości, była już na moment zawarcia Umowy przedwstępnej i jest obecnie przedmiotem współwłasności małżeńskiej Sprzedających. Działki te zostały przez Sprzedających nabyte na podstawie zawartych przez nich umów sprzedaży. Umowa przedwstępna wskazywała, że w skład Nieruchomości mają wejść także działki, które są własnością/współwłasnością osób trzecich, ale które zostaną nabyte przez Sprzedających przed zawarciem Umowy przyrzeczonej (określane w Umowie przedwstępnej jako "nieruchomości przyszłe"). Na dzień złożenia niniejszego wniosku, wszystkie "nieruchomości przyszłe" zostały już nabyte przez Sprzedających zgodnie z wymaganiami Kupującej, co oznacza, że ostateczna powierzchnia Nieruchomości i sposób jej podziału wymagany przez Kupującą są już sprecyzowane.

Jak wskazano powyżej, przed sprzedażą Nieruchomości wymienione wyżej działki zostaną scalone i podzielone w ten sposób, że utworzone zostaną dwie nowe działki - działkom tym nie nadano jeszcze numerów. Przedmiotem podziału i scalenia nie będą działki nr (...). Przedmiotem sprzedaży będzie więc sześć działek.

Nieruchomości zostały nabyte przez Sprzedających do majątku wspólnego w latach 2007, 2008, 2010, 2012, 2018 i 2019. Przedmiotem nabycia były zarówno pełna własność, jak i udziały we własności poszczególnych działek. Do końca 2012 r. Nieruchomości były nabywane wyłącznie na cele osobiste jako sposób ulokowania osobistego majątku (środków finansowych) Sprzedających. Ze względu jednak na powzięcie przez Radę Miasta uchwały z dnia 31 maja 2016 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym między innymi działki nabyte do końca 2012 r. zostały przeznaczone na zabudowę komercyjną, Sprzedający postanowili w latach 2018 i 2019 nabyć kolejne działki sąsiadujące z opisanymi wyżej nieruchomościami w celach inwestycyjnych, tj. z zamiarem dalszej sprzedaży. Na Nieruchomościach nie były prowadzone żadne prace, w szczególności działki nie były wynajmowane ani wydzierżawiane przez Sprzedających.

Nieruchomości w ewidencji gruntów i budynków stanowią działki gruntu oznaczone w przeważającej mierze symbolem "R - grunty orne", poza tym jako "DR - drogi". Nieruchomości są niezabudowane. Nieruchomości posiadają dostęp do drogi publicznej. W stosunku do działek wchodzących w skład Nieruchomości obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przyjęty Uchwałą Rady Miasta z dnia 27 września 2018 r., przewidujący przeznaczenie Nieruchomości pod budowę wielkopowierzchniowych obiektów handlowych o pow. powyżej 2.000 m2 oraz tereny dróg publicznych klasy zbiorczej i lokalnej (dalej: "MPZP").

Zatem Nieruchomości nie stanowią obecnie nieruchomości rolnych w rozumieniu ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1362) z uwagi na przeznaczenie ich w MPZP na cele inne niż rolne, ani też nieruchomości leśnych, jak też nie są objęte uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2129).

Nieruchomości nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej Sprzedających w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przystępując do transakcji sprzedaży nieruchomości, Sprzedający dokonują przeniesienia własności części posiadanego majątku prywatnego, niezwiązanego z prowadzeniem działalności gospodarczej. W odniesieniu do nieruchomości Sprzedający podejmowali też wyłącznie działania z zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Mając na uwadze, że Nieruchomości nie wchodziły w skład przedsiębiorstwa Sprzedających, nie można także uznać, by były organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo wyodrębnione w tym przedsiębiorstwie (jako zorganizowana część przedsiębiorstwa).

W Umowie przedwstępnej, Sprzedający zobowiązali się względem Kupującej oraz jej doradców do bezzwłocznego udzielania wszelkich wymaganych informacji i wyjaśnień dotyczących Nieruchomości oraz przekazywania faktów (wiadomości) związanych z nimi, tak szybko, jak to możliwe po tym, jak się sami o nich dowiedzą.

Sprzedający jednocześnie zobowiązali się do współdziałania z Kupującą w celu uzyskania wszelkich pozwoleń, decyzji, opinii, uzgodnień, stanowisk, zezwoleń lub innych aktów administracyjnych związanych z realizacją przez nią inwestycji na Nieruchomościach, w tym do podejmowania wszelkich niezbędnych działań zmierzających do realizacji procesu inwestycyjnego, a także do udzielania niezbędnych informacji, oświadczeń Kupującej lub organom administracji, w szczególności zaś Sprzedający zobowiązali się, że w odniesieniu do takich pozwoleń, decyzji, opinii, uzgodnień, stanowisk, zezwoleń lub innych aktów administracyjnych Sprzedający (działając bezpośrednio lub pośrednio, w szczególności przez jakiegokolwiek przedstawiciela lub pełnomocnika) nie będą podejmowali jakichkolwiek czynności mających na celu ich zaskarżenie, stwierdzenie nieważności, uchylenie, opóźnienie daty ich wydania lub ostateczności lub prawomocności.

Sprzedający udzielili Kupującej w akcie notarialnym dokumentującym Umowę przedwstępną oraz zobowiązali się udzielić takiego zezwolenia każdemu z podmiotów wskazanych przez Kupującą nieodwołalnego i bezwarunkowego prawa do dysponowania Nieruchomościami na cele budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane o treści uprawniającej Kupującą oraz każdego z tychże podmiotów do wystąpienia jako inwestor o wydanie decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na realizację na Nieruchomościach inwestycji polegającej na budowie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych wraz z infrastrukturą techniczną (w tym doprowadzeniem i przyłączami mediów), wjazdami, dojazdami, parkingami itp. wraz ze zgodą na wyłączenie Nieruchomości z produkcji rolnej.

Zainteresowany będący stroną postępowania prowadzi obecnie działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i jest wpisany do rejestru podatników VAT, jako podatnik VAT czynny. Zgodnie ze wskazaniami Umowy przedwstępnej Nieruchomości nie stanowią przedsiębiorstwa, ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ani nie są związane z obecnie prowadzoną przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania działalnością gospodarczą. Zainteresowana niebędąca stroną postępowania nie prowadzi natomiast obecnie działalności gospodarczej, nie jest wpisana do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, ani też do rejestru podatników VAT.

Jeżeli interpretacja indywidualna wydana w odpowiedzi na nin. wniosek potwierdzi, że Sprzedający dokonując sprzedaży Nieruchomości działać będą jako podatnicy VAT, to Zainteresowana niebędąca stroną postępowania niezwłocznie dokona rejestracji jako podatnik VAT czynny. W związku z powyższym na dzień zawarcia Umowy przyrzeczonej, Sprzedający będą zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Kupujący wpłacił już do depozytów notarialnych na poczet ceny Nieruchomości określone kwoty tytułem zaliczek, które notariusz w części wypłacił na rachunek bankowy Sprzedających.

Umowa przedwstępna przewiduje szereg warunków zawieszających, za których dopełnienie są w dużej mierze odpowiedzialni Sprzedający. Między innymi Sprzedający i Kupująca postanowili, że przed zawarciem Umowy przyrzeczonej, uprawomocni się wpis Sprzedających jako jedynych właścicieli na zasadzie wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej, do ksiąg wieczystych prowadzonych dla każdej "nieruchomości przyszłej" (w tym, w celu uniknięcia wątpliwości, dla tych, dla których według stanu na moment zawarcia Umowy przedwstępnej nie jest prowadzona żadna księga wieczysta) oraz, że będą w stanie powtórzyć w Umowie przyrzeczonej zapewnienie i oświadczenia złożone w Umowie przedwstępnej dotyczące stanu prawnego i faktycznego Nieruchomości (z wyjątkiem tych, które będą wynikać z ich zmian uzgodnionych przez Sprzedających i Kupujących w Umowie przedwstępnej oraz takich, na które Kupująca wyrazi zgodę na piśmie pod rygorem nieważności).

W zakresie warunków zawieszających Sprzedający w Umowie przedwstępnej zostali zobowiązani do przeprowadzenia na własny koszt i własnym staraniem scalenia i podziału działek gruntu wchodzących w skład Nieruchomości, o obszarze nie większym i nie mniejszym niż ten określony w Umowie przedwstępnej, w tym uzyskania ostatecznej i wykonalnej decyzji o podziale (względnie także decyzji o scaleniu) wydanej przez właściwy organ, założeniu dla nich nowych ksiąg wieczystych albo przeniesienia wszystkich scalanych działek do jednej z dotychczasowych ksiąg wieczystych oraz uzyskaniu prawomocnego wpisu Sprzedających jako właścicieli nieruchomości powstałych z podziału (względnie z podziału i scalenia). Nadto nieruchomości powstałe w wyniku podziału (względnie podziału i scalenia) mają być wolne od wszelkich obciążeń oraz praw i roszczeń osób trzecich, w szczególności III i IV ksiąg wieczystych nie będzie żadnych wpisów, wzmianek o wnioskach ani wniosków, z wyjątkiem wniosków dotyczących wpisów na rzecz Kupującej lub podmiotów wskazanych przez Kupującą lub wpisów zaakceptowanych przez Kupującą w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

Istotnym warunkiem zawarcia Umowy przyrzeczonej jest także to, że w jej dacie nadal będzie obowiązywał dla Nieruchomości MPZP (w całości i bez zmian, także odnośnie nieruchomości powstałych w wyniku podziału, względnie podziału i scalenia) przewidujący dotychczasowe przeznaczenie terenu pod budowę wielkopowierzchniowych obiektów handlowych o pow. powyżej 2.000 m2.

Kupująca należy do grupy kapitałowej prowadzącej działalność w branży deweloperskiej, w tym w segmencie galerii i parków handlowych. Nabyte Nieruchomości będą przez nią wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W szczególności Kupująca planuje zrealizować na nich inwestycję budowlaną w postaci obiektu handlowo-usługowego przeznaczonego na wynajem lub sprzedaż i/lub sprzedać lub wydzierżawić całość lub część Nieruchomości. Wszystkie warianty wykorzystania Nieruchomości, tj. realizacja inwestycji i osiąganie obrotu z najmu powierzchni, realizacja inwestycji i jej sprzedaż, wydzierżawienie Nieruchomości przed zrealizowaniem inwestycji, sprzedaż Nieruchomości przed zrealizowaniem inwestycji stanowić będą czynności opodatkowane VAT.

Kupująca jest od 2012 r. zarejestrowana jako podatnik VAT czynny i będzie takim podatnikiem także w momencie zawarcia Umowy przyrzeczonej.

Jeżeli interpretacja indywidualna wydana w odpowiedzi na nin. wniosek potwierdzi, że Sprzedający dokonując sprzedaży Nieruchomości działać będą jako podatnicy VAT, Sprzedający udokumentują otrzymane zaliczki oraz sprzedaż Nieruchomości fakturami VAT, które zostaną doręczone Kupującej.

Pozostały opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, który został przedstawiony przez Zainteresowanych w treści uzupełnienia wniosku z 18 marca 2020 r. oraz 3 kwietnia 2020 r. jako, że dotyczy zagadnienia stricte objętego podatkiem od towarów i usług, przedstawiony został w interpretacji Znak: 0113-KDIPT1-1.4012.49.2020.5.AK, obejmującej swym zakresem ocenę stanowiska Zainteresowanych w zakresie podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy sprzedaż Nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Zainteresowanych, sprzedaż Nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Jak wskazano w stanowisku dotyczącym Pytania 1, dostawa Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu VAT według stawki 23%. Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 4 lit. a Ustawy p.c.c., nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Skoro więc dostawa Nieruchomości będzie czynnością opodatkowaną VAT, to jej sprzedaż podlegać będzie wyłączeniu spod zastosowania Ustawy p.c.c.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, została wydana odrębna interpretacja z 10 kwietnia 2020 r. Znak: 0113-KDIPT1-1.4012.49.2020.5.AK.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1519 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy - podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku podatkowego decyduje - w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - moment dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy - obowiązek podatkowy - przy umowie sprzedaży - ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy - podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy - stawki podatku od umowy sprzedaży wynoszą:

a.

nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,

b.

innych praw majątkowych - 1%.

Jak wynika z powołanych przepisów - umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.

w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Zainteresowani niebędący stroną postępowania zamierzają sprzedać niezabudowane nieruchomości gruntowe, które są przedmiotem ich wspólności małżeńskiej, na rzecz Zainteresowanego będącego stroną postępowania.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy planowana transakcja - dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 kwietnia 2020 r. Znak: 0113-KDIPT1-1.4012.49.2020.5.AK. wydanej dla Zainteresowanych w zakresie podatku od towarów i usług Organ wskazał, że: "w związku ze sprzedażą działek niezabudowanych, Zainteresowani niebędący stroną postępowania będą działali jako podatnicy VAT, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzący działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji sprzedaż przedmiotowych działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Z uwagi na fakt, że sprzedaż działek niezabudowanych, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy ani art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, to będzie czynnością opodatkowaną podstawową stawką VAT w wysokości 23% - zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy. ".

A zatem, skoro Transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała faktycznemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (według stawki 23% podatku od towarów i usług i nie będzie z tego podatku zwolniona) to w powyższej sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Reasumując, na Kupującym - Zainteresowanym będącym stroną postępowania nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia ww. umowy, ponieważ czynność ta będzie na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a ww. ustawy wyłączona spod opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W konsekwencji powyższego stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl