0111-KDIB2-2.4014.10.2020.4.PB - Wyłączenie z PCC czynności podwyższenia kapitału zakładowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-2.4014.10.2020.4.PB Wyłączenie z PCC czynności podwyższenia kapitału zakładowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 stycznia 2020 r. (data wpływu 20 stycznia 2020 r.), uzupełnionym 7 kwietnia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 24 marca 2020 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.24.2020.2.PB, 0111-KDIB2-2.4014.10.2020.3.PB, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 7 kwietnia 2020 r.

We wniosku (po jego uzupełnieniu) przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu ("Wnioskodawca", "Spółka"). Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji wyrobów ceramicznych. W ramach prowadzonej działalności Spółka współpracuje z innymi podmiotami należącymi do szeroko pojmowanej grupy podmiotów powiązanych osobowo, tj.:

* A sp. z o.o. z siedzibą w K.;

* B sp. z o.o. z siedzibą w K.;

* C sp. z o.o. z siedzibą w K.;

* D II sp. z o.o. z siedzibą w K.;

* E sp. z o.o. z siedzibą w K. (zwanych dalej "Grupa").

Od strony własnościowej Wnioskodawca oraz pozostałe podmioty w ramach Grupy są powiązane osobami wspólników. Wyjątkiem są:

* D II sp. z o.o. z siedzibą w K., w której Wnioskodawca posiada 4% udziałów - pozostałe 96% udziałów posiadają osoba fizyczna ("MSZ") i F S.r.l. z siedzibą we Włoszech (dalej: "F");

* E sp. z o.o. z siedzibą w K., w której D II sp. z o.o. z siedzibą w K. posiada 99% udziałów, a MSZ 1%.

Wspólnikami Wnioskodawcy są MSZ, który podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz spółka prawa włoskiego, która podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu we Włoszech (dalej: "G").

W związku z planowanym przygotowaniem Grupy do oferty publicznej i notowania Wnioskodawcy na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, planowana jest reorganizacja Grupy w taki sposób, by Wnioskodawca stał się podmiotem kontrolującym bezpośrednio lub pośrednio 100% udziałów pozostałych podmiotów w ramach Grupy. Docelowo Spółka jako podmiot, który ma zostać wprowadzony na Warszawską Giełdę Papierów Wartościowych, zostanie przekształcony w spółkę akcyjną.

Planowana reorganizacja obejmie wniesienie aportem do Spółki udziałów poszczególnych spółek należących do Grupy (z wyłączeniem E sp. z o.o., która przeniesiona zostanie do Spółki w sposób pośredni, tj. na skutek przeniesienia udziałów większościowego wspólnika E sp. z o.o. czyli D II sp. z o.o.) w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Wnioskodawcy.

MSZ wniesie do polskiej spółki kapitałowej ("Spółka kapitałowa") udziały przekraczające 50% praw głosu w następujących spółkach: A sp. z o.o. z siedzibą w K., B sp. z o.o. z siedzibą w K., C sp. z o.o. z siedzibą w K. oraz D II sp. z o.o. z siedzibą w K. Następnie, spółka ta wniesie wymienione udziały do Wnioskodawcy.

Pozostałe udziały w tych spółkach zostaną do Wnioskodawcy wniesione przez G SRL oraz F SRL będącą spółką prawa włoskiego podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu we Włoszech (wszystkie wnoszone udziały dalej są łącznie określane jako "Udziały w Spółkach").

Podmioty wnoszące udziały zawrą ze Spółką umowy aportowe. Umowy aportowe zawarte przez F, G oraz MSZ nie będą oddzielone od siebie o więcej niż o 6 miesięcy liczonych od wniesienia do Wnioskodawcy pierwszego aportu obejmującego Udziały w Spółkach.

W wyniku wniesienia Udziałów w Spółkach w formie wkładu niepieniężnego, Wnioskodawca stanie się jedynym wspólnikiem w spółkach A sp. z o.o. z siedzibą w K., B sp. z o.o. z siedzibą w K., C sp. z o.o. oraz D II sp. z o.o. z siedzibą w K. Ponadto Wnioskodawca za Udziały w Spółkach nie dokonana żadnej, nawet częściowej zapłaty w gotówce.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, że na tym etapie zakładane jest, że podwyższenie kapitału zakładowego Wnioskodawcy związane z wniesieniem do Wnioskodawcy Udziałów w Spółkach w zamian za nowoutworzone udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Wnioskodawcy ma nastąpić na podstawie jednej uchwały wspólników Wnioskodawcy.

Możliwa jest również taka sytuacja, gdzie podwyższenie kapitału zakładowego Wnioskodawcy związane z wniesieniem do Wnioskodawcy Udziałów w Spółkach w zamian za nowoutworzone udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Wnioskodawcy odbędzie się dwuetapowo (w ramach dwóch odrębnych uchwał), przy czym:

* już w pierwszym etapie (pierwsza uchwała) Wnioskodawca otrzyma w ramach wkładu Udziały w Spółkach dające bezwzględną większość praw głosów;

* w ramach drugiego etapu (druga uchwała) Wnioskodawca otrzyma dalsze Udziały w Spółkach, w których już będzie posiadać bezwzględną większość praw głosów.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy zmiana umowy spółki Wnioskodawcy polegająca na podwyższeniu kapitału zakładowego w związku z aportem Udziałów w Spółkach nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana umowy spółki Wnioskodawcy polegająca na podwyższeniu kapitału zakładowego i wydanie udziałów Wnioskodawcy na rzecz MSZ, G oraz F w zamian za wkład niepieniężny w postaci Udziałów w Spółkach nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Ustawa o p.c.c. reguluje szereg czynności, których dokonanie przez podatnika podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (art. 1 ust. 1 ustawy o p.c.c.). Opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych, umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy, umowy dożywocia, umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat, ustanowienie hipoteki, ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności, umowy depozytu nieprawidłowego, a także umowa spółki.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.c.c. zmiany umów wymienionych w pkt 1, czyli m.in. zmiana umowy spółki podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych jeżeli powoduje podwyższenie podstawy opodatkowania z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Art. 1 ust. 3 pkt 4 ustawy o p.c.c. odnosi się natomiast do sytuacji przeniesienia na terytorium Polski z terytorium państwa trzeciego (tj. nie będącego państwem członkowskim UE) ośrodka zarządzania spółki kapitałowej, lub siedziby spółki kapitałowej, niemniej ten wyjątek nie znajdzie zastosowania w sytuacji Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy o p.c.c., przepisy ustawy o p.c.c. o umowie spółki i jej zmianie stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany. Przez zmianę umowy spółki kapitałowej rozumie się m.in. podwyższenie kapitału zakładowego (art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o p.c.c.). Spółką kapitałową w rozumieniu regulacji ustawy o p.c.c. jest m.in. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (art. 1a pkt 2 ustawy o p.c.c.). W konsekwencji, co do zasady zmiana umowy spółki, w wyniku której dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego spółki, podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Ustawa o p.c.c. reguluje także czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (art. 2 pkt 1 ustawy o p.c.c.). Na podstawie art. 2 pkt 6 lit. c tiret drugi ustawy o p.c.c., opodatkowaniu p.c.c. nie podlega m.in. umowa spółki i jej zmiana związana z wniesieniem do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały udziałów innej spółki dających w niej większość głosów, albo kolejnych udziałów w przypadku gdy spółka, do której wnoszone są udziały, posiada już większość głosów.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny (winno być: zdarzenie przyszłe), powyższe zwolnienie od opodatkowania p.c.c. znajdzie zastosowanie do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, ponieważ Spółka w wyniku aportu Udziałów w Spółkach stanie się jedynym wspólnikiem w spółkach, których udziały będą wnoszone tj.:

* A sp. z o.o. z siedzibą w K.;

* B sp. z o.o. z siedzibą w K.;

* C sp. z o.o. z siedzibą w K.; oraz

* D II sp. z o.o. z siedzibą w K.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe, planowane podwyższenie kapitału zakładowego Spółki, w ramach którego udziały Spółki zostaną objęte w zamian za wniesione tytułem wkładu niepieniężnego Udziały w Spółkach, nie będzie podlegać opodatkowaniu p.c.c.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od opodatkowania p.c.c. na podstawie art. 2 pkt 6 lit. c tiret drugie ustawy o p.c.c. znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z 13 kwietnia 2017 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Znak: 2461.IBPB-2-1.4514.6.2017.1.ASz.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1519 z późn. zm.) - podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 1 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy - przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie - stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany.

Stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przy spółce kapitałowej - podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Zgodnie z art. 1a pkt 2 ww. ustawy - określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną oraz spółkę europejską.

W przypadku zmiany umowy spółki obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną i stosownie do art. 4 pkt 9 tejże ustawy - przy umowie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - ciąży on na tej spółce.

W myśl natomiast art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b ww. ustawy - podstawę opodatkowania przy umowie spółki przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego - stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Czynność taka opodatkowana jest stawką 0,5% (art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

Jednocześnie wskazać należy, że na podstawie art. 2 pkt 6 ww. ustawy - nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z:

a.

łączeniem spółek kapitałowych,

b.

przekształceniem spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową,

c.

wniesienie do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:

* przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jej zorganizowanej części,

* udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planowana jest reorganizacja Grupy w taki sposób, by Wnioskodawca - Spółka stał się podmiotem kontrolującym bezpośrednio lub pośrednio 100% udziałów pozostałych podmiotów w ramach Grupy. Planowana reorganizacja obejmie wniesienie aportem do Spółki udziałów poszczególnych spółek należących do Grupy (z wyłączeniem E sp. z o.o., która przeniesiona zostanie do Spółki w sposób pośredni, tj. na skutek przeniesienia udziałów większościowego wspólnika E sp. z o.o. czyli D II sp. z o.o.) w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Wnioskodawcy. MSZ wniesie do polskiej spółki kapitałowej udziały przekraczające 50% praw głosu w następujących spółkach: A sp. z o.o. z siedzibą w K., B sp. z o.o. z siedzibą w K., C sp. z o.o. z siedzibą w K. oraz D II sp. z o.o. z siedzibą w K. Następnie, spółka ta wniesie wymienione udziały do Wnioskodawcy. Pozostałe udziały w tych spółkach zostaną do Wnioskodawcy wniesione przez G SRL oraz F SRL będącą spółką prawa włoskiego podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu we Włoszech. Podmioty wnoszące udziały zawrą ze Spółką umowy aportowe. Umowy aportowe zawarte przez F, G oraz MSZ nie będą oddzielone od siebie o więcej niż o 6 miesięcy liczonych od wniesienia do Wnioskodawcy pierwszego aportu obejmującego Udziały w Spółkach. W wyniku wniesienia Udziałów w Spółkach w formie wkładu niepieniężnego, Wnioskodawca stanie się jedynym wspólnikiem w spółkach A sp. z o.o. z siedzibą w K., B sp. z o.o. z siedzibą w K., C sp. z o.o. oraz D II sp. z o.o. z siedzibą w K. Ponadto Wnioskodawca za Udziały w Spółkach nie dokonana żadnej, nawet częściowej zapłaty w gotówce.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, że na tym etapie zakładane jest, że podwyższenie kapitału zakładowego Wnioskodawcy związane z wniesieniem do Wnioskodawcy Udziałów w Spółkach w zamian za nowoutworzone udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Wnioskodawcy ma nastąpić na podstawie jednej uchwały wspólników Wnioskodawcy.

Możliwa jest również taka sytuacja, gdzie podwyższenie kapitału zakładowego Wnioskodawcy związane z wniesieniem do Wnioskodawcy Udziałów w Spółkach w zamian za nowoutworzone udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Wnioskodawcy odbędzie się dwuetapowo (w ramach dwóch odrębnych uchwał), przy czym:

- już w pierwszym etapie (pierwsza uchwała) Wnioskodawca otrzyma w ramach wkładu Udziały w Spółkach dające bezwzględną większość praw głosów;

- w ramach drugiego etapu (druga uchwała) Wnioskodawca otrzyma dalsze Udziały w Spółkach, w których już będzie posiadać bezwzględną większość praw głosów.

Z powołanego powyżej art. 2 pkt 6 lit. c ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że warunkiem wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy spółki i jej zmian związanych z transakcją wymiany udziałów jest wniesienie do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje, udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów. Dla zastosowania omawianego wyłączenia w sytuacji wnoszenia do spółki kapitałowej udziałów lub akcji przez kilka podmiotów konieczne jest, aby wnoszone udziały lub akcje łącznie w ramach jednej operacji (czynności) podwyższenia przyznawały spółce nabywającej większość praw głosu w spółkach nabywanych. Wówczas umowa spółki nabywającej lub jej zmiana związana z taką transakcją wymiany udziałów lub akcji w spółkach, w których spółka nabywająca posiada już większość praw głosu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy wniesienie aportem do Wnioskodawcy (spółki kapitałowej) udziałów poszczególnych spółek należących do Grupy w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Wnioskodawcy nastąpi na podstawie jednej uchwały, a Wnioskodawca otrzyma w ramach wkładu Udziały w Spółkach dające bezwzględną większość praw głosów, to w sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie z art. 2 pkt 6 lit. c) tiret drugie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Przepis ten znajdzie również zastosowanie w sytuacji, gdy podwyższenie kapitału zakładowego Wnioskodawcy związane z wniesieniem do Wnioskodawcy Udziałów w Spółkach w zamian za nowoutworzone udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Wnioskodawcy odbędzie się dwuetapowo (w ramach dwóch odrębnych uchwał). Jak bowiem wskazał Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku - już w pierwszym etapie (pierwsza uchwała) Wnioskodawca otrzyma w ramach wkładu Udziały w Spółkach dające bezwzględną większość praw głosów, a w ramach drugiego etapu (druga uchwała) Wnioskodawca otrzyma dalsze Udziały w Spółkach, w których już będzie posiadać bezwzględną większość praw głosów.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl