0111-KDIB2-1.4011.59.2020.2.BKD - Przychód po stronie spółki z tytułu otrzymanej rekompensaty.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-1.4011.59.2020.2.BKD Przychód po stronie spółki z tytułu otrzymanej rekompensaty.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 lutego 2020 r. (data wpływu 18 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przyznana Spółce zgodnie z umową powierzenia zadań i zdefiniowana w umowie rekompensata stanowić będzie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przyznana Spółce zgodnie z umową powierzenia zadań i zdefiniowana w umowie rekompensata stanowić będzie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Spółka z o.o. (dalej: "Wnioskodawca" lub "Wykonawca" lub "Spółka") jest spółką prawa handlowego, której jedynym, 100% udziałowcem jest Województwo (dalej: "Powierzający" lub "Województwo").

Zgodnie z umową Spółki misją Spółki jest wspieranie i poprawa warunków dla rozwoju przedsiębiorczości poprzez wykorzystywanie instrumentów finansowych dla wzmocnienia kapitałowego oraz ułatwienie dostępu do finansowania przedsięwzięć realizowanych na obszarze Województwa.

Umowa Spółki określa jej cele działalności jako zarządzanie środkami finansowymi:

1.

w obszarze wsparcia rozwoju mikro, małych i średnich przedsiębiorców w pozyskiwaniu kapitału na ich rozwój poprzez ułatwienie im pozyskania stosownego zabezpieczenia w formie poręczeń oraz poprzez udzielanie pożyczek oraz instrumentów kapitałowych,

2.

w obszarze wsparcia podmiotów (w tym jednostek samorządu terytorialnego i przedsiębiorców) w celu realizacji przez nich przedsięwzięć na terenie Województwa w obszarze wsparcia rozwoju obszarów miejskich,

3.

w obszarze wsparcia mieszkańców i podmiotów z terenu Województwa w pozyskiwaniu kapitału na działania zwiększające efektywność energetyczną lub wykorzystanie odnawialnych źródeł energii,

4.

w obszarze wsparcia jednostek samorządu terytorialnego z obszaru Województwa w pozyskiwaniu kapitału na pozyskanie i uzbrojenie terenów inwestycyjnych na potrzeby rozwoju przedsiębiorców,

5.

podejmowanie działań w zakresie promocji Województwa jako regionu atrakcyjnego dla inwestorów i sprzyjającego aktywności gospodarczej.

Środki finansowe, o których mowa w celach działalności Spółki, będą w szczególności pochodzić ze środków zwróconych z instrumentów finansowych utworzonych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Zgodnie z umową Spółki, w czasie realizacji zadań stanowiących cele jej działalności jedynym wspólnikiem Spółki będzie Województwo.

Spółka zamierza zawrzeć z Województwem umowę powierzenia zadań (dalej: "Umowa").

Województwo (Powierzający), na warunkach określonych w Umowie, powierzy Spółce (Wykonawcy) własne zadanie publiczne polegające na zarządzaniu następującymi aktywami:

1.

środkami finansowymi pochodzącymi z wkładów wniesionych w ramach RPO 2007-2013 do instrumentów inżynierii finansowej zwróconymi lub niezaangażowanymi, o których mowa w art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1431 z późn. zm.) oraz przychodami wygenerowanymi na tych środkach,

2.

wkładami wniesionymi w ramach RPO 2007-2013 do instrumentów inżynierii finansowej zaangażowanymi w obowiązujące umowy z Podmiotami Zarządzającymi,

3.

docelowo wkładami wniesionymi w ramach RPO 2014-2020 do instrumentów inżynierii finansowej zaangażowanymi w obowiązujące umowy z Podmiotami Zarządzającymi.

Przedmiotem Umowy będzie doprecyzowanie powierzonych przez Powierzającego zadań publicznych własnemu podmiotowi wewnętrznemu - Wykonawcy oraz określenie zasad świadczenia usług publicznych, w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb regionu i społeczeństwa, poprzez udostępnianie powierzonych środków Odbiorcom Wsparcia w sposób zwrotny, za pośrednictwem Pośredników Finansowych lub bezpośrednio, jeśli w przyszłości Strony podejmą taką decyzję. Umowa określi także zasady wyliczenia, rozliczenia, przekazywania oraz zmiany Rekompensaty przysługującej Wykonawcy za realizację powierzonego zadania.

Decyzja o powierzeniu zadań Wykonawcy opierać się będzie na zapisach art. 13 ust. 1a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 512 z późn. zm.) i wpisywać się będzie w podejmowane przez Województwo działania w zakresie szeroko pojętych potrzeb społeczności regionu oraz będzie wyrazem realizacji polityki rozwoju województwa, na którą - zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa - składa się m.in. tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy, utrzymanie i rozbudowa infrastruktury społecznej i technicznej o znaczeniu wojewódzkim, pozyskiwanie i łączenie środków finansowych: publicznych i prywatnych, w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej.

Powierzenie zarządzania środkami zwróconymi z Instrumentów Inżynierii Finansowej utworzonych w ramach perspektywy finansowej 2007-2013 nastąpi w trybie uproszczonym, z wolnej ręki w ramach tzw. zamówienia in-house.

Powierzający jest jedynym udziałowcem Wykonawcy realizującego zadanie wyłącznie na rzecz Powierzającego i pod jego ścisłą kontrolą a w okresie obowiązywania Umowy struktura właścicielska Wykonawcy nie ulegnie zmianie.

Celem Wykonawcy nie będzie maksymalizacja zysku, ale osiągnięcie najwyższej jakości realizowanych zadań rozumianego jako efektywne wykorzystanie środków finansowych wspierających rozwój MSP oraz innych obszarów zgodnie ze Strategią Inwestycyjną.

Umowa zostanie zawarta na czas określony 10 lat od dnia podpisania Umowy.

Zgodnie z umową, Spółka będzie zobowiązana do:

1.

realizacji Umowy z najwyższą starannością, w sposób celowy, legalny i gospodarny,

2.

ścisłej współpracy z Powierzającym w czasie realizacji Umowy,

3.

realizacji Strategii Inwestycyjnej, w tym wykonywanie zadań w terminach i o parametrach ilościowych, jakościowych i technicznych określonych w Strategii Inwestycyjnej lub Rocznym Planie Działań, a także prowadzenia analiz i badań zapotrzebowania Odbiorców Wsparcia na finansowanie,

4.

przejęcia praw i obowiązków Podmiotu Zarządzającego w obowiązujących umowach w terminach ustalonych na późniejszym etapie z Powierzającym w Planach Działań,

5.

lokowania, zgodnie z Polityką lokowania Niezaangażowanych Środków, środków niezaangażowanych i niewypłaconych pozostających u Wykonawcy oraz przychodów wygenerowanych na tych środkach,

6.

przygotowania i przedkładania Powierzającemu do zatwierdzenia istotnych procedur związanych z realizacją powierzonych zadań, w tym trybu i warunków wyboru Pośredników Finansowych,

7.

organizacji wyboru Pośredników Finansowych zgodnie z zasadami z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) oraz przedkładania Powierzającemu list Pośredników Finansowych rekomendowanych do wsparcia w celu wyrażenia braku sprzeciwu,

8.

zawierania i aneksowania umów z Pośrednikami Finansowymi,

9.

przekazywania do wiadomości Powierzającego kopii umów operacyjnych zawartych z Pośrednikami Finansowymi oraz wszelkich późniejszych ich zmian,

10.

monitorowania postępu osiąganego przez Pośredników Finansowych, w tym weryfikacji i zatwierdzania sprawozdań rzeczowych i finansowych, składanych Wykonawcy przez Pośredników Finansowych,

11.

poddawania się kontroli przez Powierzającego,

12.

kontroli Pośredników Finansowych i Odbiorców Wsparcia,

13.

monitorowania wdrażania przez Pośredników Finansowych zaleceń pokontrolnych,

14.

przekazywania Pośrednikom Finansowym szczegółowych zasad i zaleceń wypełniania obowiązków, w tym obowiązków informacyjno-promocyjnych,

15.

niezwłocznego informowania Powierzającego o wszelkich ujawnionych w trakcie trwania Umowy istotnych problemach, uchybieniach i przeszkodach, uniemożliwiających lub w istotny sposób opóźniających wykonanie powierzonych zadań, wraz z wyjaśnieniem przyczyn ich powstania oraz przedstawieniem propozycji i terminu ich rozwiązania,

16.

przekazywania na każde żądanie Powierzającego informacji na temat stanu realizacji Umowy, w tym w szczególności o:

a.

osiągniętych wynikach, w tym postępach w realizacji Strategii Inwestycyjnej w odniesieniu do Rocznego Planu Działania,

b.

wynikach prowadzonych analiz, w tym w szczególności dotyczących zapotrzebowania Odbiorców Wsparcia na finansowanie,

c.

wynikach prowadzonych kontroli u Pośredników Finansowych,

d.

stanie i historii operacji realizowanych na rachunkach bankowych, a w szczególności złożonych zleceniach i dyspozycjach,

17.

sporządzania Rocznych Planów Działania i przedkładanie ich wraz z Harmonogramem przewidywanej Rekompensaty do zatwierdzenia Powierzającemu, w trybie i w terminach określonych w Umowie,

18.

monitorowania postępu realizacji powierzonych zadań, w tym sporządzanie i przekazywanie Powierzającemu do zatwierdzenia Sprawozdań kwartalnych z realizacji powierzonych zadań oraz Sprawozdania końcowego z realizacji powierzonych zadań zgodnie z trybem i w terminach określonych w Umowie,

19.

sporządzania i przekazywania Powierzającemu do zatwierdzenia Sprawozdań kwartalnych z poniesionych kosztów, Sprawozdań rocznych z rozliczenia Rekompensaty oraz Sprawozdania końcowego z rozliczenia Rekompensaty zgodnie z trybem i w terminach określonych w Umowie,

20.

prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych w uzgodnieniu z Powierzającym,

21.

stosowania Wytycznych,

22.

wypełniania innych zadań i obowiązków wynikających z istoty Umowy, umowy spółki, umów z Pośrednikami Finansowymi, przepisów prawa, procedur, Strategii Inwestycyjnej w zakresie koniecznym do prawidłowej realizacji powierzonych zadań,

23.

po rozwiązaniu lub zakończeniu obowiązywania Umowy, przekazania Powierzającemu wszystkich aktywów, którymi Wykonawca zarządza oraz wszelkich dokumentów, umów, informacji, materiałów i przedmiotów w ramach realizacji powierzonych zadań na warunkach określonych przez Powierzającego.

Zgodnie z zawartą umową, prawem Wykonawcy będzie w szczególności:

1.

otrzymanie Rekompensaty za realizację zadań, zgodnie z Regulaminem Rekompensaty (stanowiącym załącznik do Umowy),

2.

występowanie do Powierzającego z wnioskiem o zmianę wysokości przewidywanej Rekompensaty,

3.

dokonywanie zmian i rozwiązywanie umów operacyjnych z Pośrednikami Finansowymi lub Odbiorcami Wsparcia, jeśli takie zostaną zawarte przez Powierzającego,

4.

inicjowanie i opiniowanie zmian w Strategii Inwestycyjnej, uzgadnianie projektów Wytycznych.

Zadaniami Powierzającego w związku z realizacją Umowy będzie w szczególności:

1.

ścisła współpraca z Wykonawcą w czasie realizacji Umowy, w tym w szczególności poprzez przekazywanie wszelkich informacji, dokumentów i danych będących w posiadaniu Powierzającego niezbędnych dla prawidłowej realizacji umowy,

2.

uruchamianie środków z rachunku do obsługi instrumentów inżynierii finansowej pochodzących z RPO 2007-2013 założonym w Banku Gospodarstwa Krajowego, zgodnie z założeniami harmonogramu spływu środków, stanowiącego Załącznik nr 4 do Umowy,

3.

zatwierdzanie zmian Strategii Inwestycyjnej z własnej inicjatywy lub na uzasadniony wniosek Wykonawcy,

4.

zatwierdzanie istotnych procedur związanych z realizacją powierzonego zadania, przygotowanych i przedłożonych przez Wykonawcę, w tym zatwierdzanie trybu oraz warunków wyboru Pośredników Finansowych przez Wykonawcę,

5.

wyrażanie braku sprzeciwu wobec listy Pośredników Finansowych rekomendowanych przez Wykonawcę do wsparcia, w tym określenie limitu środków dla każdego Pośrednika Finansowego,

6.

zatwierdzanie Rocznych Planów Działania oraz Harmonogramów przewidywanej Rekompensaty przedkładanych przez Wykonawcę, o których mowa w Umowie oraz Regulaminie Rekompensaty,

7.

zatwierdzanie Sprawozdań kwartalnych z realizacji powierzonych zadań i Sprawozdania końcowego z realizacji powierzonych zadań, o których mowa Umowie oraz Regulaminie Rekompensaty,

8.

terminowe oraz zgodne z postanowieniami Umowy oraz Regulaminem Rekompensaty, rozliczenie i zatwierdzenie wysokości Rekompensaty dla Wykonawcy na podstawie zatwierdzonego Sprawozdania kwartalnego z poniesionych kosztów, Sprawozdania rocznego i końcowego z rozliczenia Rekompensaty,

9.

zatwierdzanie zmian wysokości Rekompensaty,

10.

regularne monitorowanie oraz ocena, na podstawie informacji własnych oraz przekazanych przez Wykonawcę, postępów realizacji Umowy oraz wpływu realizacji powierzonego zadania na sytuację społeczno-gospodarczą Województwa,

11.

wydawanie Wytycznych, po uzgodnieniu i zaakceptowaniu projektu Wytycznych przez Wykonawcę, dotyczących realizacji powierzonego zadania, w tym przychodów wygenerowanych na tych środkach, z zastrzeżeniem, że zmiana Wytycznych wymaga jej wcześniejszego uzgodnienia i zaakceptowania projektu przez Wykonawcę,

12.

przyjmowanie programów pomocowych, niezbędnych do realizacji Umowy oraz interpretacja przepisów dotyczących pomocy publicznej związanych z realizacją Umowy,

13.

żądanie od Wykonawcy niezwłocznego zwrotu aktywów, w tym środków finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych, o których mowa w Umowie w każdym przypadku zakończenia jej obowiązywania,

14.

przyjęcie od Wykonawcy wszystkich aktywów związanych z realizacją powierzonego zadania po rozwiązaniu lub zakończeniu Umowy, na warunkach określonych przez Powierzającego.

Wykonawcy z tytułu realizacji zadań powierzonych przez Powierzającego w zakresie zarządzania aktywami przysługiwać będzie Rekompensata wyliczona w sposób przejrzysty i rzetelny, zgodnie z Regulaminem Rekompensaty, stanowiącym załącznik do Umowy.

Zgodnie z Regulaminem Rekompensaty, działalność Wykonawcy ogranicza się do realizacji Umowy Powierzenia Zadań, a więc wyłącznie do usług w ogólnym interesie gospodarczym. Wykonawca jako podmiot wewnętrzny Powierzającego, za realizację powierzonych zadań, otrzymywać będzie rekompensatę w celu pokrycia kosztów związanych ze świadczeniem Zadań własnych Województwa, z uwzględnieniem Rozsądnego zysku.

Rekompensata nie będzie mogła przekraczać kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów netto wynikających z wywiązywania się ze zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych, z uwzględnieniem rozsądnego zysku. Środki na wypłatę rekompensaty pochodzić będą z wkładów wniesionych w ramach RPO 2007-2013 do instrumentów inżynierii finansowej zwróconymi lub niezaangażowanymi, o których mowa w art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1431 z późn. zm.) oraz przychodami wygenerowanymi na tych środkach i będą uruchamiane przez Powierzającego z rachunku do obsługi ww. środków założonym w Banku Gospodarstwa Krajowego.

W kalkulacji kosztów Wykonawcy podlegających rekompensacie będą uwzględnione wszystkie koszty związane z realizacją powierzonych zadań zgodnych z Umową Powierzenia Zadań, zarówno koszty stałe jak i zmienne, w tym m.in.: a. koszty osobowe (m.in. wynagrodzenia zasadnicze z tytułu umów o pracę i umów cywilno-prawnych wraz z obowiązkowymi składkami, w tym obciążającymi pracodawcę, nagrody, premie, ekwiwalenty za urlop, diety członków rady nadzorczej, podróże służbowe i szkolenia, delegacje krajowe i zagraniczne).

Ponadto w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 28 maja 2020 r. Wnioskodawca wskazał:

Tytuł do otrzymania Rekompensaty

Jak wskazano we Wniosku, Rekompensata będzie należna Wnioskodawcy za realizację powierzonych zadań własnych Województwa.

Z art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (dalej: "Ustawa wdrożeniowa") wynika obowiązek ponownego wykorzystania środków finansowych pochodzących z wkładów wniesionych w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych do instrumentów inżynierii finansowej, wdrażanych na podstawie art. 44 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz.Urz.UE.L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm.). Jednocześnie, zgodnie z art. 98 ust. 4 pkt 2 Ustawy wdrożeniowej w celu ponownego wykorzystania środków finansowych, o których mowa w ust. 1 powołanego przepisu, otwiera się w Banku Gospodarstwa Krajowego rachunki do obsługi instrumentów inżynierii finansowej, których wyłącznym dysponentem jest zarząd województwa - w odniesieniu do środków pochodzących z regionalnego programu operacyjnego (art. 98 ust. 2 i 4 pkt 2 Ustawy wdrożeniowej).

Tym samym ponowne wykorzystanie środków finansowych, o których mowa w art. 98 ust. 1 Ustawy wdrożeniowej jest zadaniem własnym Województwa (dalej: "Województwo" lub "Powierzający").

Ponadto, zgodnie z preambułą Umowy, decyzja o powierzeniu zadań Spółce opiera się na zapisach art. 13 ust. 1a ustawy o samorządzie województwa (zgodnie z którym w sferze użyteczności publicznej województwo może, w celu realizacji działań z zakresu, o którym mowa w art. 11 ust. 2, utworzyć regionalny fundusz rozwoju w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej) i wpisuje się w podejmowane przez Województwo działania w zakresie szeroko pojętych potrzeb społeczności regionu i jest wyrazem realizacji polityki rozwoju województwa, na którą - zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa - składa się m.in. tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy, utrzymanie i rozbudowa infrastruktury społecznej i technicznej o znaczeniu wojewódzkim, pozyskiwanie i łączenie środków finansowych: publicznych i prywatnych, w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej.

Idąc dalej, zgodnie z Preambułą Umowy, zadania powierzone Spółce, które polegają w szczególności na wspieraniu rozwoju MŚP oraz wspieraniu rozwoju obszarów miejskich - poprzez ułatwienie im dostępu do finansowania o charakterze zwrotnym, są zgodne z celami określonymi w Strategii Rozwoju Województwa "...2020+".

Zakres powierzonych zadań precyzuje, § 3 ust. 1 Umowy, zgodnie z którym Województwo powierza Spółce własne zadanie publiczne polegające na zarządzaniu następującymi aktywami:

* środkami finansowymi pochodzącymi z wkładów wniesionych w ramach RPO 2007-2013 do instrumentów inżynierii finansowej zwróconymi lub niezaangażowanymi, o których mowa w art. 98 ust. 1 z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020,

* wkładami wniesionymi w ramach RPO 2007-2013 do instrumentów inżynierii finansowej zaangażowanymi w obowiązujące umowy z Podmiotami Zarządzającymi oraz przychodami wygenerowanymi na tych środkach,

* docelowo wkładami wniesionymi w ramach RPO2014-2020 do instrumentów finansowych, zaangażowanymi w obowiązujące umowy z Podmiotami Zarządzającymi oraz przychodami wygenerowanymi na tych środkach.

Powyższy przepis wskazuje również, że Umowa określa także zasady wyliczenia, rozliczenia, przekazywania oraz zmiany Rekompensaty przysługującej Wykonawcy za realizację powierzonego zadania (§ 3 ust. 3 Umowy).

Reasumując, na podstawie Umowy, Wnioskodawcy zostało powierzone własne zadanie publiczne Województwa wynikające z art. 98 Ustawy wdrożeniowej, polegające na obowiązku ponownego wykorzystania środków zwróconych z regionalnych programów operacyjnych.

Działalność Spółki przyczyni się do realizacji polityki rozwoju Województwa (art. 11 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa), a realizacja zadań przekazanych na podstawie Umowy będzie polegała w szczególności na oferowaniu bezpośrednio lub z udziałem pośredników finansowych instrumentów finansowych takich jak pożyczki lub inwestycje kapitałowe w podmioty z sektora MŚP na obszarze Województwa.

Jednocześnie, działalność Spółki nie będzie nakierowana na maksymalizację zysków, lecz legalne, rzetelne i gospodarne zarządzanie środkami finansowymi, w celu osiągnięcia najwyższej jakości w efektywnej realizacji powierzonych zadań.

Z tytułu realizacji powyższych zadań, Spółce przysługiwać będzie Rekompensata, która będzie wyliczana zgodnie z § 10 Umowy.

Charakter Rekompensaty

Zgodnie z Umową Wnioskodawca jako podmiot wewnętrzny Województwa (będący w 100% kontrolowany przez Województwo), za realizację powierzonych zadań, otrzymywać będzie Rekompensatę w celu pokrycia kosztów związanych ze świadczeniem Zadań własnych Województwa.

Jak wskazano we wniosku, powyższe uzasadnia kwalifikację rekompensaty jako dotacji podlegającej zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wprawdzie Rekompensata nie została wprost określona jako dotacja, to nie pozbawia jej to takiego charakteru, a posiłkując się definicją dotacji zawartą w art. 126 ustawy o finansach publicznych można Rekompensacie przypisać wszelkie cechy dotacji, a to:

* jest wypłacana na z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (Województwa);

* podlega szczególnym zasadom rozliczania określonym w Umowie i jest kalkulowana z uwzględnieniem Decyzji Komisji z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (dalej: "Decyzja")

* jest przeznaczona na finansowanie zadań publicznych (tj. własnego zadania publicznego Województwa wynikającego z art. 98 Ustawy wdrożeniowej, polegającego na obowiązku ponownego wykorzystania środków zwróconych z regionalnych programów operacyjnych.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych dotacja może być przeznaczona na dofinansowanie lub finansowanie zadań publicznych, co oznacza, że dotacja może w całości pokrywać koszty realizacji zadania publicznego.

Jednocześnie, zgodnie z Artykułem 1 Decyzja określa warunki, na których pomoc państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznana pewnym przedsiębiorstwom, którym powierzono wykonywanie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i zwolniona z wymogu zgłoszenia określonego w art. 108 ust. 3 Traktatu.

Zgodnie z Decyzją, istota rekompensaty sprowadza się do tego, że aby niektóre usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym mogły być wykonywane na podstawie zasad i na warunkach, które pozwolą im wypełniać ich zadania, konieczne może być udzielenie przez państwo wsparcia finansowego, które pokryje część lub całość szczególnych kosztów wynikających ze zobowiązań z tytułu realizacji zadań publicznych.

Tak rozumiana przez Decyzję rekompensata pokrywa się znaczeniowo z pojęciem dotacji określonej w art. 126 ustawy o finansach publicznych, co potwierdza zasadność poglądu o kwalifikacji Rekompensaty jako przychodu zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Szczegółowe zasady rozliczania Rekompensaty

Na podstawie § 10 Umowy, Wnioskodawcy z tytułu realizacji zadań powierzonych przez Województwo w zakresie zarządzania aktywami, o których mowa w § 3 ust. 1 Umowy, przysługuje Rekompensata wyliczona w sposób przejrzysty i rzetelny, zgodnie z regulaminem rekompensaty.

Wnioskodawca będzie występował do Powierzającego o rozliczenie poniesionych kosztów oraz o rozliczenie Rekompensaty zgodnie z regulaminem rekompensaty.

Ustalenie wysokości Rekompensaty należnej Wnioskodawcy następuje rocznie, na podstawie harmonogramu przewidywanej Rekompensaty, zawierającego prognozę kosztów związanych z realizacją powierzonych zadań oraz wartość szacunkową rozsądnego zysku dla danego roku przedkładanego Powierzającemu przez Wykonawcę do trzech miesięcy od daty zawarcia Umowy oraz - w kolejnych latach-w terminie do 31 października roku poprzedzającego dany rok rozliczeniowy.

Powierzający weryfikuje harmonogram przewidywanej Rekompensaty w terminie do 30 dni od daty przekazania przez Spółkę.

Wnioskodawca jest zobowiązany do przedstawienia sprawozdania kwartalnego z poniesionych kosztów wynikających z realizacji powierzonych zadań Powierzającemu do zatwierdzenia w terminie do 30 dni od zakończenia każdego pierwszego, drugiego i trzeciego kwartału kalendarzowego. Sprawozdanie roczne z rozliczenia Rekompensaty zastępuje sprawozdanie kwartalne z poniesionych kosztów za czwarty kwartał roku kalendarzowego.

Warunkiem zatwierdzenia sprawozdania kwartalnego z poniesionych kosztów jest uprzednie zatwierdzenie przez Powierzającego harmonogramu przewidywanej Rekompensaty i rocznego planu działania na rok, którego należna Rekompensata dotyczy.

Powierzający weryfikuje sprawozdanie kwartalne z poniesionych kosztów w terminie do 30 dni od daty jego otrzymania. Niewniesienie uwag w tym terminie oznacza zatwierdzenie sprawozdania kwartalnego z poniesionych kosztów za dany kwartał, a tym samym zgodę na pokrycie kosztów z rachunku bankowego podstawowego, tj. rachunku na który Powierzający będzie przekazywał środki.

Powierzający może odmówić zatwierdzenia sprawozdania kwartalnego z poniesionych kosztów w całości lub w części jeśli stwierdzi, że koszty zostały poniesione w sposób niegospodarny, niecelowy, bądź niezgodnie z Umową lub obowiązującymi przepisami.

Koszty odrzucone przez Powierzającego podczas zatwierdzania sprawozdania kwartalnego z poniesionych kosztów, nie podlegają rozliczeniu w sprawozdaniu rocznym z rozliczenia Rekompensaty i sprawozdaniu końcowym z rozliczenia Rekompensaty.

W wyjątkowych przypadkach, za zgodą Powierzającego, Wnioskodawca może wystąpić do Powierzającego o zaliczkę na poczet kosztów realizacji powierzonego zadania.

Warunkiem do zgody na pobranie środków z rachunku bankowego podstawowego, jako zaliczki na poczet przysługującej Wnioskodawcy Rekompensaty, jest zatwierdzenie przez Powierzającego harmonogramu przewidywanej Rekompensaty i rocznego planu działania na rok, którego należna Rekompensata dotyczy.

W przypadku konieczności refundacji kosztów poniesionych w okresie obowiązywania Umowy, przed pierwszym wnioskiem o zaliczkę, Wnioskodawca uwzględnia poniesione koszty w pierwszym wniosku o zaliczkę i w harmonogramie przewidywanej Rekompensaty, a następnie uwzględnia je w Sprawozdaniu kwartalnym z poniesionych kosztów. W przypadku konieczności refundacji kosztów poniesionych w danym kwartale ponad kwotę wcześniej otrzymanych zaliczek.

Rozliczenie Rekompensaty następuje rocznie, według stanu na koniec roku kalendarzowego. Wnioskodawca zobowiązany jest do sporządzenia sprawozdania rocznego z rozliczenia Rekompensaty i przedłożenia go Powierzającemu do zatwierdzenia w terminie do 28 lutego roku następującego po danym roku rozliczeniowym.

Powierzający weryfikuje sprawozdania roczne z rozliczenia Rekompensaty w terminie do 30 dni od daty jego otrzymania. Niewniesienie uwag w tym terminie oznacza zatwierdzenie sprawozdania rocznego z rozliczenia Rekompensaty, a tym samym zgodę na pokrycie należnej Rekompensaty lub różnicy wynikającej z rocznego rozliczenia rekompensaty z rachunku bankowego podstawowego w terminie do 14 dni lub odpowiednio zobowiązanie Wnioskodawcy do zwrotu nadwyżki Rekompensaty.

Zwrot nadwyżki Rekompensaty przez Wnioskodawcę następuje na warunkach określonych w Regulaminie Rekompensaty na rachunek bankowy podstawowy w terminie do 14 dni lub jest zaliczany w poczet przyszłych okresów rozliczeniowych, ale tylko w sytuacji, gdy nadwyżka stanowi mniej lub jest równa 10% kwoty średniej rocznej Rekompensaty.

Weryfikacja Rekompensaty wypłaconej w całym okresie powierzenia następuje na podstawie sprawozdania końcowego z rozliczenia Rekompensaty, sporządzanego przez Wnioskodawcę i przedkładanego Powierzającemu do zatwierdzenia, w terminie do 90 dni po dacie rozwiązania, wypowiedzenia lub wygaśnięcia Umowy.

Powierzający weryfikuje Sprawozdanie końcowe z rozliczenia Rekompensaty, w terminie do 30 dni od daty jego otrzymania. Zatwierdzenie sprawozdania końcowego z rozliczenia Rekompensaty oznacza zobowiązanie Powierzającego do pokrycia Rekompensaty lub różnicy wynikającej z rocznego rozliczenia rekompensaty, w terminie do 14 dni na rachunek wskazany przez Wykonawcę lub odpowiednio zobowiązanie Wykonawcy do zwrotu nadwyżki Rekompensaty na rachunek bankowy, wskazany przez Powierzającego. Różnica w wysokości Rekompensaty między zatwierdzonym sprawozdaniem końcowym z rozliczenia Rekompensaty, a wszystkimi zatwierdzonymi Sprawozdaniami rocznymi z rozliczenia Rekompensaty stanowi zwiększenie/zmniejszenie ostatniej rocznej Rekompensaty należnej Wykonawcy.

Kontrolę nad wyliczeniem i rozliczeniem Rekompensaty sprawować będzie Województwo.

Ustalenie wartości Rekompensaty

Szczegółowy mechanizm ustalenia wartości Rekompensaty określa Regulamin Rekompensaty stanowiący załącznik do Umowy.

Koszty Wnioskodawcy podlegające Rekompensacie powinny być identyfikowane na podstawie ogólnie przyjętych zasad rachunkowości oraz regulacji wewnętrznych obowiązujących u Wnioskodawcy.

W kalkulacji kosztów Wnioskodawcy podlegających rekompensacie powinny zostać uwzględnione wszystkie koszty związane z realizacją powierzonych zadań zgodnych z Umową, zarówno koszty stałe jak i zmienne, w tym m.in.:

* koszty osobowe (m.in. wynagrodzenia zasadnicze z tytułu umów o pracę i umów cywilno-prawnych wraz z obowiązkowymi składkami, w tym obciążającymi pracodawcę, nagrody, premie, ekwiwalenty za urlop, diety członków rady nadzorczej, podróże służbowe i szkolenia, delegacje krajowe i zagraniczne);

* koszty związane z zakupem i utrzymaniem niezbędnej infrastruktury (m.in. czynsz, opłaty eksploatacyjne, materiały biurowe),

* koszty bezpośrednio związane ze świadczeniem usług, w tym w szczególności z zakupami inwestycyjnymi na potrzeby ich świadczenia (np. zakup oprogramowania),

* koszty informacji i promocji (np. zakup materiałów informacyjnych i promocyjnych),

* koszty operacji finansowych (np. opłaty z tytułu prowadzenia rachunków bankowych),

* pozostałe koszty (np. usługi pocztowe i kurierskie, usługi telekomunikacyjne i internetowe, usługi prawne i doradcze, księgowe, ubezpieczenia).

Koszty nieudokumentowane, niezapłacone, bądź niezwiązane z realizacją powierzonych zadań nie mogą stanowić podstawy do rozliczenia poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Wszelkie przychody osiągnięte z tytułu realizacji Umowy zwracane będą w całości na rachunki bankowe, określone w Umowie i nie będą stanowić przychodów Wnioskodawcy.

Koszty netto są obliczane jako różnica między kosztami poniesionymi przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji powierzonych zadań oraz przychodami.

Wartość Rekompensaty należnej Wnioskodawcy w danym roku oblicza się według wzoru:

Rn = Kn - KUn + Zn

W ramach których poszczególne składowe oznaczają:

n - rok dla którego wyliczana jest Rekompensata

Kn - koszty netto w roku n

KUn - kary umowne w roku n nałożone na Wnioskodawcę zgodnie z Umową

Zn - rozsądny zysk dla roku n

Koszty netto w danym roku n (Kn) są obliczane wg wzoru:

Kn = KOn - Pn

W ramach których poszczególne składowe oznaczają:

n - rok dla którego wyliczana jest Rekompensata

KOn - koszty Wykonawcy w roku n

Pn - przychody Wykonawcy w roku n (z pominięciem rozsądnego zysku dla roku n)

Odnosząc się do pojęcia rozsądnego zysku należy wyjaśnić, że na gruncie Umowy stanowi ono element należnej Wnioskodawcy Rekompensaty i zgodnie z Umową jest to kwota stanowiąca stopę zwrotu z powierzonych środków wyliczana zgodnie z art. 5 Decyzji.

W myśl art. 5 ust. 5 Decyzji, rozsądny zysk oznacza stopę zwrotu z kapitału, której wymagałoby typowe przedsiębiorstwo podczas podejmowania decyzji, czy świadczyć usługi w ogólnym interesie gospodarczym przez cały okres powierzenia, przy uwzględnieniu poziomu ryzyka. Stopa zwrotu z kapitału oznacza wewnętrzną stopę zwrotu, jaką osiąga przedsiębiorstwo z zainwestowanego kapitału w całym okresie powierzenia. Poziom ryzyka zależy od danego sektora, rodzaju usług oraz cech charakterystycznych rekompensaty.

Definicja ta jest zbieżna z definicją rozsądnego zysku zawartą w Załączniku nr 1 do Rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70.

Zgodnie z treścią Załącznika nr 1 do przedmiotowego rozporządzenia przez "rozsądny zysk" należy rozumieć stopę zwrotu z kapitału, która w danym państwie członkowskim uznawana jest za normalną dla tego sektora i w której uwzględniono ryzyko lub brak ryzyka ingerencji organu publicznego ponoszone przez podmiot świadczący usługi publiczne.

Ma to istotne znaczenie, gdyż zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym operatorowi realizującemu usługi publicznego transportu zbiorowego przysługuje rekompensata uwzględniająca rozsądny zysk zdefiniowany właśnie w Załączniku nr 1 do rozporządzenia (WE) nr 1370/2007.

Jednocześnie, ugruntowana praktyka interpretacyjna wskazuje, że okoliczność uwzględnienia w ramach rekompensaty rozsądnego zysku nie zmienia kwalifikacji takiej rekompensaty jako formy dotacji, wobec czego rekompensata stanowi przychód podlegający zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Takie stanowisko wyrażono m.in. w:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 lipca 2018 r. Znak: 0111-KDIB2-3.4010.167.2018.1.APA,

* interpretacji indywidualnej Dyrektora IS w Katowicach z dnia 15 stycznia 2015 r., Znak: IBPBI/2/423-1304/14/MO,

* interpretacji indywidualnej Dyrektora IS w Katowicach z dnia 1 lipca 2013 r., Znak: IBPBI/2/423-399/13/PP,

* interpretacji indywidualnej Dyrektora IS w Poznaniu z dnia 6 listopada 2012 r., Znak: ILPB3/423-296/12-4/AO,

* interpretacji indywidualnej Dyrektora IS w Poznaniu z dnia 7 kwietnia 2011 r., Znak: ILPB3/423-14/11-4/EK,

Powyższe dodatkowo wskazuje także na zasadność kwalifikacji należnej Wnioskodawcy Rekompensaty jako dotacji podlegającej zwolnieniu z opodatkowania. Brak jest bowiem podstaw do odmiennego traktowania dla celów podatku dochodowego od osób prawnych tego samego rodzaju rekompensaty (dotacji) jak ta określona w art. 52 ust. 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

Ad 2.

Jedynym obszarem działalności Spółki będzie wykonywanie zadań zleconych umową pod kontrolą zlecającego Województwa. Zadaniem Spółki nie będzie maksymalizacja zysku, lecz legalne, rzetelne i gospodarne zarządzanie środkami finansowymi, w celu osiągnięcia najwyższej jakości w efektywnym wspieraniu aktywności mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw oraz wspomaganiu rozwoju obszarów miejskich. Powierzenie zadań własnych Spółce ma spowodować racjonalne zarządzanie funduszami przeznaczonymi na pobudzanie przedsiębiorczości i rozwój obszarów miejskich.

Zgodnie z zapisami Umowy oraz Regulaminem Rekompensaty wszelkie przychody osiągnięte z tytułu zarządzania powierzonymi środkami pieniężnymi, w tym odsetki, będę zwracane w całości na rachunki bankowe określone w umowie i nie będę stanowić przychodów Wnioskodawcy.

Jak wskazano powyżej, środki pozyskane w ramach Rekompensaty maję służyć jedynie pokryciu kosztów związanych z realizację powierzonego zadania własnego Województwa. Co więcej, ewentualne nadwyżki Rekompensaty będę podlegały zwrotowi.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie mógł w dowolny sposób dysponować środkami otrzymanymi w ramach Rekompensaty.

Ad 3.

Środki na wypłatę Rekompensaty pochodzą z wkładów wniesionych w ramach RPO 2007-2013 do instrumentów inżynierii finansowej zwróconymi lub niezaangażowanymi, o których mowa w art. 98 ust. 1 ustawy wdrożeniowej oraz przychodami wygenerowanymi na tych środkach i są uruchamiane przez Województwo z rachunku do obsługi ww. środków założonym w Banku Gospodarstwa Krajowego, którego wyłącznym dysponentem jest Województwo.

Tym samym są to środki pochodzące z budżetu samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przyznana Spółce zgodnie z umową powierzenia zadań i zdefiniowana w umowie rekompensata stanowić będzie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: CIT)?

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywana rekompensata ma charakter dotacji, korzystającej ze zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm.).

Przepisy ustawy o CIT a także w szczególności przepisy kodeksu cywilnego nie definiują pojęcia "dotacja". Zatem zdaniem Spółki w prawidłowej kwalifikacji "dotacji" do właściwego źródła przychodów na gruncie przepisów podatkowych uprawnionym i zasadnym jest odwołanie się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.). I tak stosownie do art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Wykonawca w wyniku swojej działalności - de facto realizacji zadań publicznych powierzonych przez Województwo, otrzyma od niego rekompensatę kosztów związanych ze świadczeniem zadań własnych Województwa, z uwzględnieniem rozsądnego zysku. Rekompensata ta w świetle definicji zawartej w ustawie o finansach publicznych będzie zatem ewidentnie wypełniać wszelkie cechy określone dla dotacji. Mając powyższe na uwadze, na gruncie ustawy o podatku CIT należy zatem zaklasyfikować otrzymanego w przyszłości przez Spółkę świadczenia (przychodu) - formalnie rekompensaty - jako dotacji, zgodnie z definicją dotacji zawartą w art. 126 ustawy o finansach publicznych.

Ponieważ na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm.) wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach a więc konsekwencji dochód ten podlega zwolnieniu z opodatkowania.

Należy ponadto nadmienić, że zgodnie z brzmieniem powołanego przepisu dla zakresu tego zwolnienia nie jest nawet istotny rodzaj dotacji, ich charakter i to, czy są określane jako dotacje podmiotowe, przedmiotowe czy też celowe jak również nie ma znaczenia sposób ich wykorzystania. Ważne jest natomiast źródło ich pochodzenia, którym musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego, który to warunek jest ewidentnie spełniony w przypadku planowanych przychodów Spółki.

Stąd w świetle przedstawionych powyżej argumentów wnosimy o uznanie stanowiska Spółki za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p.") nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p. można więc stwierdzić, że co do zasady, przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa. Przy czym, sformułowanie "otrzymane" oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.

u.p.d.o.p. przewiduje przy tym wyjątki od powyższej reguły. Dotyczą one m.in.:

* przychodów z działalności gospodarczej (art. 12 ust. 3);

* przypadków, w których przysporzenia otrzymywane przez podatnika nie stanowią jego przychodów podatkowych (art. 12 ust. 4).

Stosownie do art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosownie do art. 12 ust. 3 u.p.d.o.p., za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepis art. 12 ust. 3 u.p.d.o.p., wiąże więc przychody z działalnością gospodarczą, co oznacza, że przychody objęte tym przepisem muszą być następstwem prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem, między przychodem a działalnością gospodarczą musi istnieć związek skutkujący powstaniem przychodu, tzn. wszelkie przychody, których przyczyną powstania jest prowadzenie przez podatnika działalności gospodarczej są przychodami związanymi z działalnością gospodarczą.

Nie wszystkie przychody rozpoznawane przez podatnika wpływają na podstawę opodatkowania. Zgodnie bowiem z przywołanym art. 7 ust. 3 pkt 1 u.p.d.o.p., przy ustalaniu dochodu nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

Wolne od podatku są m.in. - na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p. - dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W tym miejscu zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia "dotacja". Brak ustawowej definicji pojęcia "dotacja" nie uprawnia jednak do dowolnego określenia jego zakresu znaczeniowego. Mając powyższe na względzie, uprawnionym jest odwołanie się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm. dalej: "ufp") w zakresie rozumienia sformułowania "dotacja" zawartego w przepisach podatkowych. I tak, stosownie do art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych, przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Rozwinięcie definicji dotacji jest zawarte w art. 127, 130, 131, 218, 219 i 220 u.f.p.

Zgodnie natomiast z art. 124 ust. 1 ufp, dotacje celowe są to środki przeznaczone na:

1.

finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji.

Artykuł 151 ust. 1 i 2 ufp stanowi, że dysponent części budżetowej może zlecić organizacji pozarządowej realizację swoich zadań na podstawie zawartej z tą organizacją umowy, przyznając jednocześnie dotację celową na realizację tych zadań. Umowa, o której mowa w ust. 1, powinna określać:

1.

szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana, i termin jego wykonania;

2.

wysokość udzielonej dotacji i tryb płatności;

3.

termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego;

4.

tryb kontroli wykonywania zadania;

5.

termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji;

6.

termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji, nie dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania, a w przypadku zadania realizowanego za granicą - 30 dni od określonego w umowie dnia jego wykonania.

Zgodnie natomiast z art. 152 ust. 1 ufp, jednostki, którym została udzielona dotacja, o której mowa w art. 150 i art. 151 ust. 1, są obowiązane do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków otrzymanych z dotacji oraz wydatków dokonywanych z tych środków.

Artykuł 152 ust. 2 ufp stanowi, że zatwierdzenie przez dysponenta części budżetowej lub dysponenta środków, o których mowa w art. 127 ust. 2, rozliczenia dotacji w zakresie rzeczowym i finansowym, przedstawionego przez obowiązaną do tego jednostkę, powinno nastąpić w terminie 30 dni od dnia jego przedstawienia, a w przypadku dotacji na realizację zadania za granicą - 60 dni od dnia jego przedstawienia.

Zgodnie natomiast z art. 152 ust. 3 ufp, w przypadku stwierdzenia na podstawie rozliczenia, o którym mowa w ust. 2, że dotacja wykorzystana została w części lub całości niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrana w nadmiernej wysokości, dysponent części budżetowej lub dysponent środków, o których mowa w art. 127 ust. 2, określa, w drodze decyzji, wysokość kwoty podlegającej zwrotowi do budżetu państwa.

Z opisu sprawy wynika mi.in., że Spółka zamierza zawrzeć z Województwem umowę powierzenia zadań (dalej: "Umowa"). Województwo (Powierzający), na warunkach określonych w Umowie, powierzy Spółce (Wykonawcy) własne zadanie publiczne polegające na zarządzaniu następującymi aktywami:

1.

środkami finansowymi pochodzącymi z wkładów wniesionych w ramach RPO 2007-2013 do instrumentów inżynierii finansowej zwróconymi lub niezaangażowanymi, o których mowa w art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1431 z późn. zm.) oraz przychodami wygenerowanymi na tych środkach,

2.

wkładami wniesionymi w ramach RPO 2007-2013 do instrumentów inżynierii finansowej zaangażowanymi w obowiązujące umowy z Podmiotami Zarządzającymi,

3.

docelowo wkładami wniesionymi w ramach RPO 2014-2020 do instrumentów inżynierii finansowej zaangażowanymi w obowiązujące umowy z Podmiotami Zarządzającymi.

Wykonawca jako podmiot wewnętrzny Powierzającego, za realizację powierzonych zadań, otrzymywać będzie rekompensatę w celu pokrycia kosztów związanych ze świadczeniem Zadań własnych Województwa, z uwzględnieniem Rozsądnego zysku

Rekompensata będzie wyliczana zgodnie z postanowieniami Umowy. Ustalenie wysokości Rekompensaty należnej Wnioskodawcy następuje rocznie, na podstawie harmonogramu przewidywanej Rekompensaty, zawierającego prognozę kosztów związanych z realizacją powierzonych zadań oraz wartość szacunkową rozsądnego zysku dla danego roku przedkładanego Powierzającemu przez Wykonawcę do trzech miesięcy od daty zawarcia Umowy.

Mając na uwadze powyższe nie można zgodzić się z Wnioskodawcą w kwestii uznania przedmiotowej rekompensaty za dotację. Należy zauważyć, że Spółka będzie wykonywać powierzone jej przez Województwo zadania w zakresie zarządzania środkami finansowymi, a za realizację tych zadań Spółka jako niezależny podmiot będzie otrzymywać wynagrodzenie - rekompensatę. Zatem należy stwierdzić, że pomiędzy płatnością, którą Spółka otrzyma w ramach rekompensaty od Województwa a świadczeniem na rzecz Województwa, zachodzi związek bezpośredni, bowiem płatność następuje w zamian za to świadczenie. Spółka otrzymując od Województwa rekompensatę otrzyma zindywidualizowaną korzyść, a otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnościami, których dokona Spółka na rzecz Województwa. Spółka realizując opisane w zdarzeniu przyszłym zadania, zwolni Województwo w istocie z określonych prawem obowiązków, czynić to będzie jednak za wynagrodzeniem, które zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi przychód podatkowy. W tym miejscu należy zauważyć, że jak już wskazano powyżej u.p.d.o.p. przewiduje zwolnienia od podatku dochodowego, m.in. z art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p., zgodnie z którym wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Należy jednak pamiętać, że każde zwolnienie od podatku jest przywilejem, z którego można skorzystać wyłącznie w ściśle określonych przypadkach. Zatem nie każde świadczenie, w tym rekompensata, która jak sam Wnioskodawca wskazuje nie została wprost określona jako dotacja, a jedynie można jej przypisać wszelkie cechy dotacji może podlegać temu zwolnieniu. Należy podkreślić, że jak wynika z cytowanego powyżej art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych, przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Zatem są to środki podlegające szczególnym regulacjom, wynikającym z konkretnych przepisów prawa, nie zaś jak ma to miejsce w omawianej sprawie wynikających z zawartej Umowy pomiędzy Wnioskodawcą a Województwem. Warunki wynikające z tej Umowy zostały ustalone przez dwa odrębne podmioty - uczestników obrotu gospodarczego. Należy bowiem zauważyć, że Spółka będzie wykonywać czynności związane z realizacją zadań własnych Województwa, ale jako odrębny podmiot, który prowadzi niezależną działalność gospodarczą. Zatem warunki, na jakich Spółka będzie otrzymywała rekompensatę nie będą wynikały bezpośrednio z ustaw, o których mowa w art. 126 ustawy o finansach publicznych, a z Umowy, zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Województwem. Zgodnie z Umową Spółka będzie otrzymywała w zamian za wykonane zadania rekompensatę, w której będzie zawierał się również rozsądny zysk.

Zatem Spółka za świadczenie powierzonych zadań będzie uzyskiwała rekompensatę, czyli płatność od Województwa. W przypadku dotacji istotnym jest natomiast fakt, że dotacja stanowi bezzwrotny, nieoprocentowany transfer, niezwiązany z żadnym wzajemnym świadczeniem, co w omawianej sprawie nie ma miejsca.

Należy również wskazać, że dotacje są środkami przeznaczonymi na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Spółka co prawda będzie wykonywać czynności związane z realizacją zadań własnych Województwa, ale będzie wykonywać te czynności jako odrębny podmiot prowadzący niezależną działalność gospodarczą. Spółka sama nie wchodzi w skład administracji samorządowej, zatem wykonywanie zadań zleconych przez Województwo na podstawie Umowy nie może automatycznie przesądzać o realizacji przez Spółkę zadań publicznych.

Mając na uwadze powyższe w opinii tut. Organu rekompensata, którą Wnioskodawca będzie otrzymywał od Województwa za wykonywanie powierzonych zadań zgodnie z zawartą Umową nie stanowi dotacji, tym samym dochód uzyskany z tytułu rekompensaty nie będzie podlegał zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p.

Stanowisko Wnioskodawcy jest wiec nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl