0111-KDIB2-1.4010.528.2019.4.PB - 9% stawka CIT dla małego podatnika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-1.4010.528.2019.4.PB 9% stawka CIT dla małego podatnika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 listopada 2019 r., który wpłynął w tym samym dniu za pośrednictwem platformy ePUAP, uzupełnionym 19 grudnia 2019 r. i 22 stycznia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy:

* wskazane we wniosku dotacje stanowią przychody ze sprzedaży w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wpływające na status wnioskodawcy jako małego podatnika-jest prawidłowe,

* ww. dotacje wpływają na limit przychodów, przekroczenie którego skutkuje utratą możliwości stosowania 9% stawki podatkowej - jest nieprawidłowe.

* przekroczenie w 2019 r. ww. limitu, w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie w 2020 r. małym podatnikiem wpływa na możliwość stosowania w tym roku podatkowym 9% stawki podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2019 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie wpływu otrzymania dotacji na możliwość uznania Wnioskodawcy za małego podatnika oraz na możliwość stosowania 9% stawki podatkowej.

W dniu 19 grudnia wniosek został uzupełniony.

Wniosek ten nadal jednak nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z 14 stycznia 2020 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.528.2019.3.PB wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 22 stycznia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. prowadząca działalność od 3 stycznia 2007 r. jest małym podatnikiem na rok 2019 zgodnie z art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p. i zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. Spółka uzyskuje przychody z działalności:

* opodatkowanej (sala zabaw, najem sal na godziny)

* działalności zwolnionej na podst. art. 43 ust. 1 pkt 24 i pkt 26 ustawy o vat (Spółka prowadzi przedszkole, szkołę i żłobek).

Spółka pobiera opłaty za czesne, wyżywienie i zajęcia dodatkowe (stawka zw.). Otrzymuje dotację oświatową z urzędu gminy zwolnioną z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p. (dotacja jest przyznawana ze względu na ilość dzieci w przedszkolu i Spółka otrzymuje ją na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem placówki np. wynagrodzenia nauczycieli).

Spółka otrzymuje także dotację z gminy na książki dla dzieci (książki, które są w podstawie programowej). W roku 2019 Spółka otrzymała również dotację celową od Wojewody na zakup środka trwałego.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 20 stycznia 2020 r. Wnioskodawca wskazał m.in., że:

* Spółka z o.o. prowadząca działalność od 3 stycznia 2007 jest małym podatnikiem na rok 2019 zgodnie z art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p. i nie dotyczy Spółki art. 19 ust. 1a-lc u.p.d.o.p.

* Przychody dotyczą roku 2019 za okres od stycznia do grudnia.

* Przychody z działalności opodatkowanej wyniosły netto 153.483 zł plus vat 27.887,00 zł,

* Przychody z działalności zwolnionej tytułem wpłaty za czesne wyniosły - 2. 726.015,50 zł,

Przychody z dotacji oświatowej zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p. wyniosły 2.537.566,78 zł

Przychody z dotacji oświatowej (jest to dotacja podmiotowa). Zasady dotyczące udzielania dotacji zapisane są w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (w rozdziale dotyczącym przeznaczenia wydatków budżetu państwa) przeznaczane są na konkretne cele wskazane w ustawie o systemie oświaty, tzn. na bieżące funkcjonowanie placówki.

Przychody z dotacji celowej (tablica interaktywna) wyniosły - 14.000 zł * Rok obrotowy spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:

1. Czy wyżej wymienione dotacje wpływają na limit małego podatnika zgodnie z art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p.?

2. Czy wyżej wymienione dotacje wpływają na limit przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.?

3. Co w przypadku jeśli firma w roku 2019 przekroczy limit przychodów, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., a na dzień 1 stycznia 2020 jest nadal małym podatnikiem zgodnie z art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p., to jaką stawkę podatku można zastosować w roku 2020 r.?

Ad 1.

Zdaniem Spółki, wszystkie wyżej wymienione dotacje nie wpływają na limit małego podatnika zgodnie z art. 4a ust. 10 u.p.d.o.p. (winno być: art. 4a pkt 10), gdyż w tym artykule mowa jest o przychodach ze sprzedaży, a otrzymane przez Spółkę dotacje udzielane są zgodnie z art. 90 ust. 3d ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dotacje dla niepublicznych placówek są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej.)

Ad 2.

Zdaniem spółki otrzymane dotacje nie stanowią przychodu, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. W tym przypadku zdaniem spółki wliczamy przychody ze sprzedaży, bez podatku Vat i bez wliczania dotacji. Jeżeli kwota w roku 2019 nie przekroczy 1 200 000 euro przez cały rok możemy stosować stawkę 9%. Zgodnie z podanymi danymi zdaniem Spółki w roku 2019 nie przekroczyła ona wskazanego limitu i może stosować stawkę 9%.

Ad 3.

Zdaniem spółki nowy limit dla roku 2020 liczymy na podstawie przychodów ze sprzedaży osiągniętych w roku 2019. Jeżeli kwota przychodów ze sprzedaży w 2019 nie przekroczyła 2.000.000 euro (bierzemy pod uwagę nowy limit) to w roku 2020 mamy status małego podatnika zgodnie z art. 4a ust. 10 u.p.d.o.p. (winno być: art. 4a pkt 10) i art. 19 ust. 1 pkt 2. Zdaniem spółki w sytuacji kiedy spółka przekroczy limit przychodów małego podatnika w roku 2019 czyli jej przychody w roku 2019 będą wyższe niż 1 200 000 mln euro to traci tylko możliwość stosowania 9% stawki podatku dla roku 2019. Od roku 2020 będąc małym podatnikiem (nie przekroczyła limitu przychodów w związku art. 4a ust. 10 (winno być: art. 4a pkt 10) - w roku 2019 jej przychody były mniejsze niż 2 000 000 mln euro) może nadal stosować stawkę 9% od roku 2020 i korzystać z uprawnień małego podatnika zgodnie z art. 4a ust. 10 (winno być: art. 4a pkt 10) u.p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest częściowo prawidłowe, a częściowo nieprawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Wskazać także trzeba, że stosownie do zadanych pytań wyznaczających granice rozpatrzenia wniosku przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest ocena, które ze wskazanych we wniosku przychodów (dochodów) i na jakiej podstawie prawnej są zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a i art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Należy zauważyć, że od 2018 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody podatników zostały rozdzielone na źródła:

* z zysków kapitałowych oraz

* z innych źródeł.

Istotą wprowadzonych zmian jest wyodrębnienie źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych i oddzielenie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu od pozostałych dochodów uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Wydzielając odrębne źródło przychodów - z zysków kapitałowych na gruncie u.p.d.o.p., ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów zaliczanych do tego źródła. Oznacza to, że konieczność rozdzielania źródeł przychodów na "przychody operacyjne" i "zyski kapitałowe" nie ma zastosowania jedynie do określonych podmiotów zajmujących się działalnością finansową. W przypadku takich podmiotów kategorie przychodów ze źródła "zyski kapitałowe" stanowią podstawowy rodzaj działalności (są de facto działalnością operacyjną).

Zgodnie z art. 19 ust. 1 u.p.d.o.p., podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

* 19% podstawy opodatkowania;

* 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Regulacje wyłączające możliwość korzystania z preferencyjnej - 9% stawki podatkowej zostały określone w art. 19 ust. 1a-1c u.p.d.o.p. Wyłączenia te jak wynika z wniosku nie mają jednak do Wnioskodawcy zastosowania.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d u.p.d.o.p., podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

W myśl art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p., w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2019 r., małym podatnikiem jest podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro, przy czym przeliczenia tej kwoty dla danego roku podatkowego dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

W 2019 r. za małego podatnika uznaje się podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro. Przeliczenia dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł (za rok 2018 jest to kwota 5.135.000 zł).

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2244 z późn. zm.), wprowadzono zmianę art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p., zgodnie z którą od 1 stycznia 2020 r. małym podatnikiem jest podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł."

W efekcie zmian limit przychodów decydujący o statusie małego podatnika dla celów u.p.d.o.p. w roku 2020 będzie wynosił 8 747 000 zł.

Stawka 9% podstawy opodatkowania ma zatem zastosowanie wyłącznie do podatników będących "małymi podatnikami", u których przychody ze sprzedaży osiągnięte w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro (lub odpowiednio 2.000.000). Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.

Wskazane w art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, sformułowanie "wartość przychodu ze sprzedaży" nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazać także należy, że nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego. W związku z tym należy dokonać literalnej wykładni tego pojęcia. Przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów.

Taka interpretacja "przychodu ze sprzedaży" koreluje z tożsamą regulacją zawartą w art. 2 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174), w myśl której, przez małego podatnika rozumie się podatnika od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro. Z kolei, sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług).

Odwoływanie się do definicji "sprzedaży" zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług, dla potrzeb ustalenia "wartości przychodów ze sprzedaży" w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawsze jest uzasadnione. Wskazać bowiem należy na możliwe istotne rozbieżności, które mogą powstać pomiędzy wartością sprzedaży ustaloną na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, a przychodem ze sprzedaży według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Istnieją bowiem sytuacje, w których określona sprzedaż nie podlega podatkowi VAT (np. sprzedaż usług poza terytorium kraju), a podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych i odwrotnie sprzedaż, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Należy jednak zwrócić uwagę - posługując się pomocniczo definicją stworzoną dla celów podatku od towarów i usług - że sprzedażą jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

W myśl art. 25 ust. 1 u.p.d.o.p., podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Z kolei stosownie do art. 25 ust. 1b u.p.d.o.p., podatnicy rozpoczynający działalność, w pierwszym roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1c, oraz mali podatnicy, mogą wpłacać zaliczki kwartalne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały. Przez kwartał rozumie się kwartał roku kalendarzowego.

Natomiast zgodnie z art. 25 ust. 1g u.p.d.o.p., podatnicy rozpoczynający działalność, z zastrzeżeniem art. 19 ust. 1a, w pierwszym roku podatkowym oraz mali podatnicy, z zastrzeżeniem art. 19 ust. 1c, mogą obliczać zaliczki przy zastosowaniu stawki podatku określonej w art. 19 ust. 1 pkt 2 za miesiące lub kwartały, w których ich przychody osiągnięte od początku roku podatkowego nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł. Począwszy od następnego miesiąca lub kwartału, podatnicy są obowiązani do stosowania stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Spółka z o.o. posiada w roku 2019 status małego podatnika zgodnie z art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p. Spółka uzyskuje przychody z działalności opodatkowanej (sala zabaw, najem sal na godziny) i działalności zwolnionej od podatku (Spółka prowadzi przedszkole, szkołę i żłobek). W szczególności w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółka uzyskuje wymienione we wniosku dotacje - zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia czy ww. dotacje stanowią przychód ze sprzedaży w rozumieniu art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p., a tym samym wpływają na status Wnioskodawcy, jako małego podatnika. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii czy ww. dotacje wpływają na limit przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. do uzyskania którego przychody (dochody) mogą być opodatkowane 9% stawką oraz kwestii jaką stawkę podatku może zastosować w roku 2020 r. jeśli Spółka w roku 2019 przekroczy limit przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., a na dzień 1 stycznia 2020 r. nadal będzie małym podatnikiem.

Odnosząc powyższe do przedstawionych przepisów prawa wskazać należy, że dotacje jakie Wnioskodawca uzyskał w 2019 r. nie stanowią przychodów ze sprzedaży w rozumieniu art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p., a tym samym nie wpływają na status Wnioskodawcy jako małego podatnika. W tym też zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Dotacje te należy jednak uwzględnić przy ustalaniu limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., do uzyskania którego przychody (dochody) mogą być opodatkowane preferencyjną 9% stawką podatkową. Przepis ten w przeciwieństwie do art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p. nie odwołuje się wyłącznie do pojęcia "przychodów ze sprzedaży" lecz pojęcia "przychodów", a zatem do wszystkich przychodów, także przychodów z zysków kapitałowych, czy przychodów, których uzyskanie skutkuje osiągnięciem dochodu korzystającego ze zwolnienia z opodatkowania. Tym samym, przekroczenie kwoty 1 200 000 euro przychodu o jakim mowa w omawianym przepisie, skutkuje utratą możliwości stosowania preferencyjnej 9% stawki podatkowej i zgodnie z art. 25 ust. 1g u.p.d.o.p. rodzi konieczność obliczania zaliczek według wyższej stawki. W zakresie tym stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do kwestii będącej przedmiotem pytania nr 3 zauważyć należy, że jeżeli przychody Wnioskodawcy przekroczyły w 2019 r. równowartość 1 200 000 euro co spowodowało utratę możliwości korzystania z 9% stawki podatkowej, to jeżeli w istocie w 2020 r. posiada on status małego podatnika (gdyż przychody ze sprzedaży nie przekroczą w 2019 r. równowartości 2 000 000 euro) to inne niż kapitałowe dochody Wnioskodawcy mogą w 2020 r. być opodatkowane 9% stawką podatkową aż do osiągnięcia limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. Przy czym, ustalając ww. limit przychodów wynoszący 1 200 000 euro, jak wskazano powyżej, należy uwzględnić także przychody z tytułu dotacji zwolnionych z opodatkowania.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano za prawidłowe, z zastrzeżeniem, że błędne jest (wyrażone w stanowisku Wnioskodawcy) utożsamianie "limitu przychodu małego podatnika" z limitem przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.

Reasumując, należało uznać, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia czy:

* wskazane we wniosku dotacje stanowią przychody ze sprzedaży w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wpływające na status wnioskodawcy jako małego podatnika - jest prawidłowe,

* ww. dotacje wpływają na limit przychodów, przekroczenie którego skutkuje utratą możliwości stosowania 9% stawki podatkowej - jest nieprawidłowe.

* przekroczenie w 2019 r. ww. limitu, w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie w 2020 r. małym podatnikiem wpływa na możliwość stosowania w tym roku podatkowym 9% stawki podatkowej - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl