0111-KDIB2-1.4010.502.2022.1.BJ - CIT estoński – przesłanki stosowania

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 2 listopada 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-1.4010.502.2022.1.BJ CIT estoński – przesłanki stosowania

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

1.

czy Spółka będzie miała prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zwłaszcza w kontekście usług świadczonych na rzecz podmiotów powiązanych, o których mowa we wniosku,

2.

czy Spółka, w przypadku wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, utraci prawo do tego opodatkowania na podstawie art. 28I ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.p. w sytuacji gdy ponad 50% osiąganych przez nią przychodów z działalności pochodzić będzie z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., z uwzględnieniem warunków określonych w stanie faktycznym.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (Spółka komandytowa) jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, posiadającą siedzibę na terytorium Polski.

Spółka prowadzi kompleksową działalność na polskim i zagranicznym rynku, w ramach szeroko pojętej branży przetwórstwa tworzyw sztucznych, opierając się przy tym na czterech głównych kierunkach:

1)

recykling tworzyw sztucznych,

2)

produkcja tworzyw i dodatków do tworzyw sztucznych,

3)

produkcja linii przetwórstwa i recyklingu tworzyw sztucznych,

4)

handel maszynami do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych

Spółka podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych i nie jest małym podatnikiem w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p. Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy.

Na moment sporządzenia niniejszego wniosku udziałowcami Spółki są: osoba fizyczna oraz osoba prawna - Spółka z.o.o., będąca jednocześnie komplementariuszem w Spółce.

Spółka na dzień sporządzenia wniosku, reprezentowana jest przez jej komplementariusza - X Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która jest reprezentowana przez prezesa zarządu jednoosobowo lub dwóch członków zarządu łącznie, lub członka zarządu łącznie z prokurentem.

Ze względów ekonomicznych, X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powzięła plany o wystąpieniu ze Spółki, co nastąpić ma jeszcze przed końcem roku 2022.

W konsekwencji opisanych wyżej zdarzeń, wspólnikami Spółki jeszcze przed końcem roku 2022, będą wyłącznie osoby fizyczne. Podkreślenia wymaga również fakt, że osoby te nie będą posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

W związku z powyższym, od roku 2023 Spółka planuje wybór opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek poprzez złożenie zawiadomienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p.

Wnioskodawca nie posiada udziałów, akcji w kapitale jakiejkolwiek innej spółki, nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Spółka w chwili obecnej zatrudnia ponad (...) osób na umowę o pracę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędących udziałowcami Spółki (wskazany wskaźnik zatrudnienia będzie obejmował okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym).

Jednocześnie, z uwagi na przedmiot działalności, mniej niż 50% przychodów Spółki z działalności osiąganych zarówno w bieżącym roku podatkowym, jak i w latach poprzednich, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi, bądź pochodziło: z wierzytelności, z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, z części odsetkowej raty leasingowej, z poręczeń i gwarancji, z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych oraz z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

Jednakże Spółka nie wyklucza, że w przyszłości przychody z transakcji dokonywanych z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. mogą stanowić ponad 50% przychodów ogółem Spółki z prowadzonej działalności.

W związku z tym Spółka powzięła wątpliwości, czy taka sytuacja, w przypadku wyboru ryczałtu od dochodów spółek jako formy opodatkowania, skutkować będzie utratą prawa do tego opodatkowania, na podstawie art. 28I ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g u.p.d.o.p.

Przychody osiągane przez Spółkę z transakcji z podmiotami powiązanymi polegają głównie na sprzedaży maszyn do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych.

Wyceniając sprzedawane maszyny na rzecz podmiotów powiązanych, Spółka bierze pod uwagę przede wszystkim wartość poniesionych kosztów bezpośrednich, które powiększa o narzut. W konsekwencji, w ramach przeprowadzanych transakcji z podmiotami powiązanymi Spółka osiąga marżę na poziomie 18,1%. Ponadto spodziewane jest w przyszłości obniżenie marży, ale z zachowaniem dla obniżonego narzutu zasad (cen) rynkowych jego ustalania.

Baza kosztowa obejmuje planowane wydatki, które są zaliczane do technicznego kosztu wytworzenia lub kosztu nabycia, i obejmują one takie pozycje jak:

- koszt zakupu materiałów,

- koszty transportu,

- koszty magazynowania towarów,

- koszt wynagrodzeń pracowników,

- koszty składek na ubezpieczenie społeczne oraz inne w części finansowanej przez pracodawcę,

- koszty wydziałowe, obejmujące przede wszystkim koszty związane z nadzorem (wynagrodzenia pracowników nadzorujących).

Spółka nie sporządza sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości.

Jednocześnie Spółka wskazuje, że nie zachodzą wobec niej warunki wyłączające możliwość wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, o których mowa w art. 28k u.p.d.o.p.

Wybierając wskazaną formę opodatkowania Spółka wypełni również warunki wskazane w art. 7aa ust. 1 u.p.d.o.p.

Pytania

1. Czy Spółka będzie miała prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zwłaszcza w kontekście usług świadczonych na rzecz podmiotów powiązanych, o których mowa we wniosku?

2. Czy Spółka, w przypadku wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, utraci prawo do tego opodatkowania na podstawie art. 28I ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.p. w sytuacji gdy ponad 50% osiąganych przez nią przychodów z działalności pochodzić będzie z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., z uwzględnieniem warunków określonych w stanie faktycznym?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy będzie miał prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tym również w przypadku uzyskiwania przychodów z transakcji na rzecz podmiotów powiązanych, o których mowa we wniosku.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, na warunkach wskazanych w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie utraci on prawa do tego opodatkowania na podstawie art. 28I ust. 1 pkt 3, w sytuacji gdy ponad 50% osiąganych przez niego przychodów z działalności pochodzić będzie z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Zgodnie z przedstawioną we wniosku sytuacją, w ramach przeprowadzanych transakcji z podmiotami powiązanymi, wytwarzana jest/będzie bowiem wartość dodana pod względem ekonomicznym, w stopniu wyższym niż znikomy. W konsekwencji tego, w ocenie Wnioskodawcy, stwierdzić należy, że nie wystąpią przesłanki skutkujące utratą prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, z uwagi na niespełnienie warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g u.p.d.o.p.

UZASADNIENIE

W ocenie Wnioskodawcy, do wskazanych wniosków prowadzi analiza obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa.

Zasady opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (tzw. CIT estoński) uregulowane zostały w rozdziale 6b u.p.d.o.p.

Podstawowe warunki określające zakres podmiotowy opodatkowania CIT estońskim przewidziane zostały w treści przepisu art. 28j u.p.d.o.p. Zgodnie z treścią ust. 1 wskazanego przepisu, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

- mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)

z wierzytelności,

b)

z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)

z części odsetkowej raty leasingowej,

d)

z poręczeń i gwarancji,

e)

z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)

ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)

z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

- podatnik:

a)

zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)

ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

- prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

- nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

- nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

- złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Zgodnie z art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p., jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem.

Wskazane powyżej zawiadomienie składa się na druku ZAW-RD.

Przy czym - jak wynika z powołanych przepisów - może ono być złożone:

- do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik ma być opodatkowany ryczałtem, albo

- przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości

Tym samym, spełniając wskazane warunki Spółka zasadniczo może dokonać wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.

Jednocześnie, zgodnie z art. 7aa ust. 1 u.p.d.o.p., Spółka chcąc wybrać opodatkowanie we wskazanej formie, winna na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania tym ryczałtem:

1)

sporządzić informację o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

2)

wyodrębnić w kapitale własnym spółki na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek:

a)

kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

b)

kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Z art. 28k ust. 1 u.p.d.o.p. wynika, że opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek nie mogą wybrać:

1)

przedsiębiorstwa finansowe, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2)

instytucje pożyczkowe w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3)

podatnicy osiągający dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4)

podatnicy postawieni w stan upadłości lub likwidacji;

5)

podatnicy, którzy zostali utworzeni:

a)

w wyniku połączenia lub podziału albo

b)

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6)

podatnicy, którzy:

a)

zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b)

wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

W ocenie Wnioskodawcy, nie występują przesłanki wykluczające wybór opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek. Spółka uważa, że określone w stanie faktycznym przesłanki spełniają wszystkie warunki niezbędne dla opodatkowania w tej formie.

Z art. 28I ust. 1 u.p.d.o.p. wynika, że podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:

- roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;

- roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;

- roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:

a)

podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,

b)

podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,

c)

podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:

- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo

- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,

d)

podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.

W ocenie Wnioskodawcy, w świetle powołanych przepisów nie występują przesłanki wykluczające wybór opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek. Spółka uważa, że spełni wszystkie warunki niezbędne dla opodatkowania w tej formie. Nie wystąpią również - w przypadku transakcji z podmiotami powiązanymi, a zwłaszcza przekraczającymi wskazany w art. 28j ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. - takie negatywne przesłanki.

W tym miejscu Wnioskodawca chciałby odwołać się do treści uzasadnienia interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 marca 2021 r. Znak: 0114-KDIP2-2.4010.20.2021.1.AG:

" (...) Zaznaczenia w tym miejscu wymaga, że w doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się pierwszeństwo wykładni językowej nad pozostałymi rodzajami wykładni, tj. systemowa i celowościowa. Tylko w wyjątkowych sytuacjach wolno odstąpić od literalnego brzmienia przepisu, w szczególności, gdy językowe dyrektywy interpretacyjne nie pozwalają z danego tekstu prawnego wyinterpretować jednoznacznej normy postępowania lub gdy wykładnia językowa pozostaje w oczywistej sprzeczności z treścią innych norm. Jak podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 1077/12, wykładnia językowa konkretnego przepisu prawa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice. Próba dokonania wykładni, która byłaby sprzeczna z językowym znaczeniem przepisu prawa byłaby naruszeniem zasady praworządności. Językowe znaczenie przepisu prawa wyznacza bowiem granice dopuszczalnej wykładni, gdyż "formuła słowna jest (...) granicą wszelkiego dopuszczalnego sensu, jakiego możemy poszukiwać w tekście przepisów prawa" (zob. wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2000 r., sygn. akt III SA 3055/09, "Monitor Podatkowy" 2001, nr 4; również R. Mastalski, Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa 1995, s. 101-102). Nie ma w szczególności konieczności potrzeby sięgania po argumenty celowościowe wtedy, gdy już po zastosowaniu reguł znaczeniowych albo metody językowej i dyrektyw uznać, że Wnioskodawca, po spełnieniu odpowiednich warunków określonych w rozdziale 6b u.p.d.o.p. i wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, nie utraci prawa do tego opodatkowania, nawet w sytuacji gdy jego przychody będą w ponad 50% pochodzić z transakcji dokonywanych z podmiotami powiązanymi w myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 wskazanej ustawy.

Wnioskodawca pragnie w tym miejscu zwrócić uwagę, że za poprawnością powyższej argumentacji może przemawiać interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 kwietnia 2022 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.84.2022.1.SG, w której wskazano:

"Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji wartości dodanej pod względem ekonomicznym. Zatem w pierwszej kolejności należy odnieść się do słownikowej definicji tego pojęcia. Zgodnie z Encyklopedią Zarządzania - ekonomiczna wartość dodana (EVA - Economical Value Added) obrazuje efekt gospodarowania przedsiębiorstwa. Stanowi jedną z najbardziej popularnych metod pomiaru wartości firmy. Bazuje na zasadzie osiągnięcia przez firmę stopy zwrotu z całego zainwestowanego kapitału o wartości przewyższającej jego koszt (https://mfiles.pl/pl/index.php/Ekonomiczna_warto%C5%9B%C4%87_dodana). Natomiast odnosząc się do pojęcia znikomy wskazać należy, że zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego, znikomy, to bardzo mały pod względem nasilenia, liczby, rozmiarów lub znaczenia» (https://sjp.pwn.pl).

Tym samym przychody Spółki stanowią (tj. 100%) przychodów ze sprzedaży, które pochodzą z transakcji z podmiotem powiązanym (spółką jawną). Stosunek zysku ze sprzedaży do ceny produktu - narzut wynosi 30% (ewentualnie większy procent). Zatem ww. przychody pochodzące z transakcji z podmiotem powiązanym generują znaczącą wartość dodaną pod względem ekonomicznym, nie jest ona znikoma.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz okoliczności przedstawione w opisie sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia warunki z art. 28j ustawy CIT uprawniające go do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, a także nie zachodzą w jego przypadku przesłanki negatywne wykluczające ryczałt, a wskazane w art. 28k i 28I ustawy CIT. W tym Wnioskodawca spełnia również warunek określony w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT. Wprawdzie bowiem więcej niż 50% przychodów Spółki pochodzi z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT to jednak, jak wynika z opisu sprawy - przychody te generują znaczącą wartość dodaną pod względem ekonomicznym i nie jest ona znikoma. Tymczasem warunek dotyczący uzyskiwania przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi na poziomie niższym niż 50% dotyczy wyłącznie sytuacji, w której w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma (...)".

W poprawności prezentowanej argumentacji Wnioskodawcę utwierdzają również stwierdzenia zawarte w stanowiącym objaśnienia podatkowe Przewodniku do Ryczałtu od dochodów spółek z dnia 23 grudnia 2021 r. wydane przez Ministra Finansów, w którym możemy wyczytać na s. 19:

"Wprowadzone w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT warunki dotyczące struktury przychodów mają w zamierzeniu ograniczać możliwość korzystania z nowej formy opodatkowania tym podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej, a swoje dochody opierają na pasywnych źródłach przychodów.

W przypadku transakcji, w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma (lit. g) - transakcje te ograniczone są do podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (...)".

Dlatego też za wykluczone uznać należy w przypadku skutecznego wyboru przez Spółkę opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, w sytuacji gdy osiągane przez nią przychody będą w ponad 50% pochodziły z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu u.p.d.o.p., że zajdzie przesłanka utraty prawa do tego opodatkowania, o której mowa w art. 28I ust. 1 pkt 3 wskazanej ustawy. Zauważyć bowiem należy, że w ramach takich transakcji, dokonywanych przez Spółkę, wytwarzana jest ekonomiczna wartość dodana w stopniu wyższym niż znikomy. Tym samym, po dokonaniu skutecznego wyboru ryczałtu od dochodów spółek jako formy opodatkowania, z uwagi na spełnienie wszystkich przesłanek warunkujących opodatkowanie w tej formie oraz w związku z brakiem istnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 28k u.p.d.o.p., a następnie braku istnienia przesłanek skutkujących utratą prawa do opodatkowania w omawianej formie, wskazanych w art. 28I u.p.d.o.p., Spółka będzie mogła korzystać z zasad opodatkowania, określonych w rozdziale 6b u.p.d.o.p.

Wnioskodawca wnosi zatem o potwierdzenie prawidłowości zajętego w sprawie stanowiska na tle pytania 1 i 2.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Od 1 stycznia 2021 r. opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT"), tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

2)

mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)

z wierzytelności,

b)

z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)

z części odsetkowej raty leasingowej,

d)

z poręczeń i gwarancji,

e)

z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)

ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)

z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)

podatnik:

a)

zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)

ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

4)

prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5)

nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)

nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)

złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Wskazać należy, że warunki określone w art. 28j ust. 1 pkt 2-6 ustawy o CIT, podatnik jest zobowiązany spełniać łącznie w każdym okresie podatkowania ryczałtem.

Stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy o CIT:

Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem.

Po złożeniu zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem, zamknięciu ksiąg podatkowych i sporządzeniu sprawozdania finansowego, rozpoczyna się nowy rok podatkowy, w trakcie którego należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczące opodatkowania ryczałtem dochodów spółek kapitałowych.

Na podatników wybierających opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek nałożone zostały również pewne ustawowe obowiązki.

Zgodnie bowiem z art. 7aa ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, jest obowiązany na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania tym ryczałtem:

1)

sporządzić informację o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

2)

wyodrębnić w kapitale własnym spółki na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek:

a)

kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

b)

kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie.

Dodatkowo przepisy art. 28k ustawy o CIT wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

W myśl art. 28k ust. 1 ustawy o CIT:

Przepisów o ryczałcie nie stosuje się do:

1)

przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2)

instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3)

podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4)

podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5)

podatników, którzy zostali utworzeni:

a)

w wyniku połączenia lub podziału albo

b)

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6)

podatników, którzy:

a)

zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b)

wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Nowy reżim opodatkowania, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT, obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.

Stosownie do art. 28f ust. 2 ustawy CIT:

Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r. ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Zgodnie z art. 28I ust. 1 ustawy o CIT,

podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:

1)

roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;

3)

roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;

4)

roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:

a)

podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,

b)

podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,

c)

podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:

- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo

- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,

d)

podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.

Podatnik, aby móc wybrać ryczałt od dochodów spółek jest zobowiązany spełnić warunki określone w przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. Wyłączenie podmiotowe może mieć charakter trwały i wówczas dotyczy podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 1-4 ustawy o CIT. Może mieć również charakter czasowy i dotyczyć tych podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 5-6 ustawy o CIT.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia:

1.

czy Spółka będzie miała prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zwłaszcza w kontekście usług świadczonych na rzecz podmiotów powiązanych, o których mowa we wniosku,

2.

czy Spółka, w przypadku wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, utraci prawo do tego opodatkowania na podstawie art. 28I ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.p. w sytuacji gdy ponad 50% osiąganych przez nią przychodów z działalności pochodzić będzie z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., z uwzględnieniem warunków określonych w stanie faktycznym.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie pytania Nr 1 wskazać należy, że z wniosku wynika, że wspólnikami Spółki jeszcze przed końcem roku 2022, będą wyłącznie osoby fizyczne. Osoby te nie będą posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Od 2023 r. Spółka planuje wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek poprzez złożenie zawiadomienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p.

Nie posiadacie Państwo udziałów, akcji w kapitale jakiejkolwiek innej spółki, nie posiadacie tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Spółka w chwili obecnej zatrudnia ponad (...) osób na umowę o pracę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędących udziałowcami Spółki (wskazany wskaźnik zatrudnienia będzie obejmował okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym).

Jednocześnie, z uwagi na przedmiot działalności, mniej niż 50% przychodów Spółki z działalności osiąganych zarówno w bieżącym roku podatkowym, jak i w latach poprzednich, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi, bądź pochodziło: z wierzytelności, z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, z części odsetkowej raty leasingowej, z poręczeń i gwarancji, z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych oraz z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

Spółka nie sporządza sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości.

Wobec Spółki nie zachodzą także warunki wyłączające możliwość wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, o których mowa w art. 28k u.p.d.o.p. Wybierając formę opodatkowania Spółka wypełni również warunki wskazane w art. 7aa ust. 1 u.p.d.o.p.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy na tle przywołanych przepisów prowadzi do wniosku, że o ile przedstawiona we wniosku prawno-podatkowa sytuacja Spółki nie ulegnie zmianie i w istocie przed wyborem ryczałtem od dochodów spółek, wspólnikami Wnioskodawcy będą wyłącznie osoby fizyczne spełniające warunki określone w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, to będziecie Państwo spełniać określone w ustawie o CIT warunki do opodatkowania uzyskiwanych dochodów ryczałtem od dochodów spółek.

Zatem Państwa stanowisko zgodnie z którym, będziecie mieli prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tym również w przypadku uzyskiwania przychodów z transakcji na rzecz podmiotów powiązanych, o których mowa we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do wątpliwości w zakresie pytania Nr 2, należy zauważyć, iż wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT warunki dotyczące struktury przychodów mają w zamierzeniu ograniczać możliwość korzystania z nowej formy opodatkowania tym podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej, a swoje dochody opierają na pasywnych źródłach przychodów.

W przypadku transakcji, w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma (lit. g) - transakcje te ograniczone są do podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o CIT ustawodawca wyklucza bowiem możliwość skorzystania z ryczałtu od dochodu spółek kapitałowych przez podmioty uzyskujące więcej niż 50% przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi ale wyłącznie w sytuacji, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Przy czym w myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

podmiotach powiązanych - oznacza to:

a)

podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b)

podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

- ten sam inny podmiot lub

- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c)

spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład; - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że przeprowadzacie Państwo transakcje z podmiotami powiązanymi, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Wskazaliście Państwo, że z uwagi na przedmiot działalności, mniej niż 50% przychodów Spółki z działalności osiąganych zarówno w bieżącym roku podatkowym, jak i w latach poprzednich, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi, bądź pochodziło: z wierzytelności, z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, z części odsetkowej raty leasingowej, z poręczeń i gwarancji, z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych oraz z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Jednakże Spółka nie wyklucza, że w przyszłości przychody z transakcji dokonywanych z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, mogą stanowić ponad 50% przychodów ogółem Spółki z prowadzonej działalności.

Jednocześnie we wniosku wskazano, że w ramach przeprowadzanych transakcji z podmiotami powiązanymi Spółka osiąga marżę na poziomie 18,1%. Ponadto spodziewane jest w przyszłości obniżenie marży, ale z zachowaniem dla obniżonego narzutu zasad (cen) rynkowych jego ustalania.

Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie wskazać należy, że z literalnego brzmienia art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o CIT wynika, że jednym z warunków opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest to, aby u podatnika korzystającego z tej formy opodatkowania mniej niż 50% przychodów z działalności, osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodziło z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji wartości dodanej pod względem ekonomicznym. Zatem w pierwszej kolejności należy odnieść się do słownikowej definicji tego pojęcia. Zgodnie z Encyklopedią Zarządzania - ekonomiczna wartość dodana (EVA - Economical Value Added) obrazuje efekt gospodarowania przedsiębiorstwa. Stanowi jedną z najbardziej popularnych metod pomiaru wartości firmy. Bazuje na zasadzie osiągnięcia przez firmę stopy zwrotu z całego zainwestowanego kapitału o wartości przewyższającej jego koszt (https://mfiles.pl/pl/index.php/Ekonomiczna_warto%C5%9B%C4%87_dodana).

Natomiast odnosząc się do pojęcia znikomy wskazać należy, że zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego, znikomy, to bardzo mały pod względem nasilenia, liczby, rozmiarów lub znaczenia» (https://sjp.pwn.pl).

Natomiast przez usługi o niskiej wartości dodanej należy rozumieć usługi o charakterze rutynowym, wspomagające działalność główną usługobiorcy, ogólnie lub łatwo dostępne, które nie przyczyniają się do powstania wartości dodanej dla usługodawcy lub usługobiorcy. Będą to zatem usługi, które charakteryzują się niskim poziomem ryzyka gospodarczego i nie mają istotnego wpływu na pozycję rynkową stron transakcji.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz okoliczności przedstawione w opisie sprawy należy stwierdzić, że będziecie Państwo spełniać warunek określony w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT. Wprawdzie bowiem więcej niż 50% przychodów Spółki będzie pochodzić z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT to jednak, jak wynika z opisu sprawy - przychody te generują znaczącą wartość dodaną pod względem ekonomicznym i nie jest ona znikoma. Jak wskazaliście Państwo we wniosku w ramach przeprowadzanych transakcji z podmiotami powiązanymi Spółka osiąga marżę na poziomie 18,1%.

Tymczasem warunek dotyczący uzyskiwania przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi na poziomie niższym niż 50% dotyczy wyłącznie sytuacji, w której w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

W związku z powyższym należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że w sytuacji wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, na warunkach wskazanych w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie utracicie prawa do tego opodatkowania na podstawie art. 28I ust. 1 pkt 3, w sytuacji gdy ponad 50% osiąganych przez Państwa przychodów z działalności pochodzić będzie z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Zgodnie z przedstawioną we wniosku sytuacją, w ramach przeprowadzanych transakcji z podmiotami powiązanymi, wytwarzana będzie bowiem wartość dodana pod względem ekonomicznym, w stopniu wyższym niż znikomy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia:

1.

czy Spółka będzie miała prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zwłaszcza w kontekście usług świadczonych na rzecz podmiotów powiązanych, o których mowa we wniosku,

2.

czy Spółka, w przypadku wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, utraci prawo do tego opodatkowania na podstawie art. 28I ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.p. w sytuacji gdy ponad 50% osiąganych przez nią przychodów z działalności pochodzić będzie z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., z uwzględnieniem warunków określonych w stanie faktycznym,

należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl