0111-KDIB2-1.4010.472.2021.2.BKD - Zwolnienie z CIT dywidendy

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-1.4010.472.2021.2.BKD Zwolnienie z CIT dywidendy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 października 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 października 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:

- dywidendy wypłacane w przyszłości przez Polskie SPV będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 22 ust. 4

ustawy o CIT i tym samym Polskie SPV wypłacając dywidendę nie będą zobowiązane do poboru WHT?, - w stosunku do dywidend wypłacanych przez Polskie SPV zastosowanie znajdzie również art. 10 ust. 1 lit. a umowy między Rządem Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej a

Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (dalej: "UPO") a tym samym do wypłacanych

dywidend będzie się stosować obniżoną stawkę WHT w wysokości 5% (jeśli wypłaty dywidendowe z Polskich SPV nastąpią po 365 dniach od momentu, w którym Podmiot

Zarządzający będzie wykonywał powyższe uprawnienia w stosunku do udziałów w tych spółkach)? - odsetki wypłacane w przyszłości przez Polskie SPV będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy o

CIT i tym samym Polskie SPV wypłacając odsetki nie będą zobowiązane do poboru WHT?

- w stosunku do odsetek wypłacanych przez Polskie SPV zastosowanie znajdzie art. 11 UPO a tym samym przy dokonywaniu płatności odsetkowych przez Polskie SPV w

związku z pożyczkami zaciągniętymi u Wnioskodawcy, na Polskich SPV nie będzie ciążył obowiązek poboru podatku?

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z 11 stycznia 2022 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.472.2021.1.BKD wezwano do jego uzupełnienia, co nastąpiło 19 stycznia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

I. Wstęp oraz charakterystyka struktury właścicielskiej.

Wnioskodawca działający w formie prawnej societe par actions simplifiee (dalej: "Podmiot Zarządzający" lub "Wnioskodawca") jest podmiotem zarządzającym w stosunku do funduszu inwestycyjnego (dalej: "Fundusz"), będącego podmiotem prawa francuskiego którego działalność uregulowana jest we francuskim Kodeksie Monetarnym i finansowym (Code Monetaire et financier) i francuskim rezydentem podatkowym.

Wnioskodawca oraz Fundusz planują rozpoczęcie działalności inwestycyjnej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, polegającej na tym, że Podmiot Zarządzający działając jako podmiot będący prawnie uprawniony do zarządzania aktywami Funduszu dokonywać będzie zakupu/ utworzenia polskich kapitałowych spółek celowych (dalej: "Polskie SPV") posiadających lub planujących zakup nieruchomości zlokalizowanych w Polsce oraz udzielać pożyczek tym podmiotom (Polskie SPV będą podatnikami CIT, nietransparentnymi podatkowo). Udział Funduszu w Polskich SPV wyniesie od 25% do 100% udziałów/akcji.

W rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego jako udziałowiec Polskich SPV będzie wskazany Fundusz, niemniej Podmiot Zarządzający będzie wykonywał faktyczne i prawne uprawnienia dotyczące tych udziałów (jako właściciel uprawniony do czynności prawnych) przez nieprzerwany okres 2 lat (termin ten może zapaść już po dokonaniu wypłat odsetkowych lub dywidendowych z Polskich SPV).

II. Status prawnopodatkowy Podmiotu Zarządzającego na gruncie prawa francuskiego.

Podmiot Zarządzający jest uproszczoną formą spółki akcyjnej prawa francuskiego (Societe par actions simplifiee). W ramach swojej działalności Podmiot Zarządzający zarządza Funduszem.

Wnioskodawca jest francuskim rezydentem podatkowym i podmiotem nietransparentnym podatkowo (wskazanym w Załączniku 4 do ustawy o CIT - "societes par actions simplifiees").

Ponadto, Podmiot Zarządzający stanowi podmiot regulowany na gruncie prawa francuskiego, zatwierdzony przez przedstawicieli francuskich organów finansowych (Autorite des marches financiers) i posiadający stosowne zezwolenia wydane przez te organy. Tym samym, Podmiot Zarządzający spełnia liczne rygorystyczne francuskie wymogi ustawowe dotyczące m.in. formy prawnej, minimalnego poziomu kapitału własnego oraz zatrudnienia osób posiadających określone umiejętności oraz wiedzę specjalistyczną w tym w szczególności w zakresie zarządzania funduszami inwestycyjnymi.

Tym samym Podmiot Zarządzający posiada siedzibę oraz zarząd na terytorium Republiki Francuskiej, gdzie prowadzi działalność gospodarczą polegającą na zarządzaniu francuskimi funduszami inwestycyjnymi zgodnie z uzyskanymi zezwoleniami. Podmiot Zarządzający jest wyposażony w niezbędną infrastrukturę, tj. zatrudnia odpowiednio wykwalifikowanych pracowników, posiada dedykowany lokal oraz wyposażenie wymagane do prowadzenia tego typu działalności gospodarczej.

Podmiot Zarządzający jest francuskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu od całości swoich dochodów we Francji, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy we Francji). Podmiot Zarządzający nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Rezydencję podatkową Podmiotu Zarządzającego we Francji można potwierdzić poprzez uzyskanie od odpowiedniego francuskiego organu skarbowego certyfikatu rezydencji (co będzie miało miejsce w zdarzeniu przyszłym wraz z pozostałymi dokumentami potwierdzającymi status Podmiotu Zarządzającego takimi jak oświadczenie o braku podlegania Wnioskodawcy zwolnieniu od całości swoich dochodów oraz oświadczeniem o statusie rzeczywistego odbiorcy należności zarówno dla płatności dywidendowych jak i odsetkowych zgodnie z definicją uregulowaną w art. 4a pkt 29 ustawy o CIT).

Sposób funkcjonowania Wnioskodawcy jako jednostki zarządzającej jest regulowany Dyrektywą 2011/61/UE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41A/VE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (DE) nr 1095/2010 (Dyrektywa AIFM). Działalność Wnioskodawcy podlega nadzorowi francuskiej Instytucji Nadzoru Finansowego (FAutorite des marches financiers), która wydaje zezwolenia na podjęcie działalności w zakresie świadczenia usług finansowych oraz zarządzania funduszami.

Podmiot Zarządzający działa wyłącznie w imieniu i na rzecz Funduszu.

Prawo Wnioskodawcy do zarządzania Funduszem będzie nieograniczone i będzie obejmować między innymi prawo do:

a.

reprezentowania Funduszu wobec osób trzecich;

b.

dysponowania majątkiem Funduszu w imieniu Funduszu;

c.

dokonywania czynności prawnych w imieniu Funduszu;

d.

zawierania umów sprzedaży i najmu w imieniu Funduszu;

e.

otwierania i zamykania rachunków bankowych;

f.

decydowania o dokonywanych dystrybucjach środków Funduszu.

Działalność Wnioskodawcy będzie obejmować między innymi:

(i) strukturyzację Funduszu i jego operacji w tym podejmowanie wiążących decyzji prawnych w zakresie jego działania,

(ii) podejmowanie decyzji w zakresie podziału środków Funduszu na rzecz inwestorów Funduszu (dalej: "Inwestorzy"),

(iii) zarządzanie inwestycjami pod kątem prawym i faktycznym,

(iv) zarządzanie portfelem,

(v) usługi wyceny.

Obecnie Fundusz oraz Podmiot Zarządzający planują rozpoczęcie działalności inwestycyjnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Tym samym, w przyszłości, po rozpoczęciu działalność inwestycyjnej w Polsce, głównym zadaniem Podmiotu Zarządzającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie (działając jako instytucja zarządzająca Funduszem): a. dokonywać zakupu/utworzenia Polskich SPV posiadających nieruchomości zlokalizowane w Polsce lub które będą nabywały takie nieruchomości (zakup/utworzenie

Polskich SPV nastąpi z wykorzystaniem majątku przypisanego do Funduszu); b. udzielać pożyczek Polskim SPV w celu zakupu przez nie nieruchomości zlokalizowanych w Polsce (z majątku Funduszu).

W związku z powyższymi działaniami, w przyszłości Polskie SPV dokonywać będą płatności odsetkowych oraz dywidendowych. Wszystkie transakcje dokonywane pomiędzy Wnioskodawcą (Funduszem) a Polskimi SPV będą dokonywane na warunkach rynkowych.

III. Status prawnopodatkowy Funduszu na gruncie prawa francuskiego.

Fundusz został utworzony jako transparentny podmiot "Fonds Professionnel Specialise" (tj. specjalistyczny fundusz inwestycyjny), podlegający przepisom francuskiego Kodeksu Monetarnego i finansowego (Code Monetaire et financier), w formie prawnej "Fonds Commun de Placement". Fundusz zorganizowany jest z perspektywy prawnej jako instytucja wspólnego inwestowania. Celem Funduszu i Podmiotu Zarządzającego będzie inwestowanie w spółki posiadające nieruchomości będące między innymi polskimi rezydentami podatkowymi.

Fundusz jest francuskim zamkniętym funduszem inwestycyjnym, który emituje jednostki uczestnictwa. Działalność Funduszu polega na gromadzeniu środków finansowych od Inwestorów, które są następnie inwestowane na rynku nieruchomości. Fundusz planuje prowadzić na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, działalność polegającą na kupnie i sprzedaży nieruchomości biurowych oraz wynajmie powierzchni komercyjnej w posiadanych nieruchomościach za pośrednictwem Polskich SPV.

Fundusz stanowi wyodrębniony majątek bez osobowości prawnej oraz zdolności do czynności prawnych. Zgodnie z art. L. 214-8-1 francuskiego Kodeksu Monetarnego i finansowego, z uwagi na brak osobowości prawnej i brak zdolności do czynności prawnych, działalność prawna oraz faktyczna Funduszu jest możliwa wyłącznie dzięki ustanowieniu instytucji zarządzającej. Taka instytucja zarządca w pełni działalnością funduszu inwestycyjnego, z uwagi na status prawny funduszu, zgodnie z którym fundusz nie może posiadać środków pozwalających mu na samodzielne funkcjonowanie. W opisywanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym funkcję tę pełni Wnioskodawca.

Podkreślenia również wymaga fakt, że, Fundusz nie prowadzi samodzielnie działalności gospodarczej i nie zatrudnia pracowników (co również wynika z regulacji prawnych). Wszystkie przedsięwzięcia Funduszu są przeprowadzane przez Podmiot Zarządzający, z wykorzystaniem posiadanych przez niego zasobów.

Tym samym, pomimo, że aktywa są przypisane do Funduszu, to Fundusz nie może rozporządzać tymi aktywami jak właściciel a wszystkie decyzje związane z majątkiem Funduszu, w tym takie jak wypłata zysków na rzecz Inwestorów Funduszu lub przeznaczenie środków Funduszu na poczet kolejnych inwestycji podejmowane są samodzielnie i niezależnie przez Podmiot Zarządzający. Jest to w szczególności spowodowane ukształtowanym prawnie sposobem funkcjonowania funduszy działających w formie Fonds Commun de Placement.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że to Podmiot Zarządzający a nie Fundusz dysponować będzie całością udziałów w Polskich SPV, w tym Podmiot Zarządzający będzie uprawniony do ich zbywania lub przenoszenia ich własności w inny sposób, ustanawiania na nich ograniczonych praw rzeczowych a także wykonywania głosów na zgromadzeniach wspólników Polskich SPV - na podstawie swoich autonomicznych decyzji (bez wpływu innych podmiotów).

Natomiast, najważniejszą kwestią jest fakt, że wszystkie płatności dokonywane przez Polskie SPV - w tym odsetki i dywidendy, będą co prawda płacone na rachunek przypisany do Funduszu, niemniej wszelkie decyzje co do dysponowania tymi środkami, w tym pełne nimi zarządzanie oraz rozporządzanie będzie należało do autonomicznej i wyłącznej decyzji Podmiotu Zarządzającego. Dodatkowo, jak już wyżej wspomniano to Podmiot Zarządzający będzie podejmował decyzje co do dystrybucji zysków z Funduszu (Inwestorzy nie będą mieli na to żadnego wpływu).

Ponadto, Wnioskodawca może rozdystrybuować aktywa Funduszu zgodnie z regulacjami statutowymi Funduszu. Tym samym za faktyczny podmiot sprawujący wszelkie funkcje właścicielskie w stosunku do aktywów Funduszu (w tym do decydowania o przeznaczeniu otrzymywanych odsetek i dywidend z Polskich SPV) należy uznać Podmiot Zarządzający.

IV. Inwestorzy.

Inwestorami Funduszu będą podmioty posiadające jednostki uczestnictwa w Funduszu. Minimalna początkowa kwota inwestycji wymagana od Inwestorów wynosi 100.000 Euro. Chociaż każda jednostka uczestnictwa emitowana przez Fundusz będzie reprezentatywna dla części aktywów, to składniki majątku Funduszu nie będą bezpośrednio przyporządkowane do Inwestorów. Inwestorzy w żaden sposób nie mogą rościć sobie praw do wydania im przez Podmiot Zarządzający aktywów Funduszu - w tym wydania udziałów w Polskich SPV/wydania odsetek i dywidend wypłacanych przez Polskie SPV. Jedynym sposobem na wydanie aktywów Funduszu jest dystrybucja jego zysków - co jest uzależnione wyłącznie od woli Podmiotu Zarządzającego.

Jednostki uczestnictwa nie dają prawa głosu Inwestorom. Co więcej, Inwestorzy nie mają praktycznej i prawnej możliwości podejmowania decyzji co do działalności funduszu, ani nie mogą w żaden sposób wpływać na tą działalność. Prawo głosu i wszelkie decyzje biznesowe dotyczące Funduszu są podejmowane i wykonywane wyłącznie przez Podmiot Zarządzający co dodatkowo podkreśla, że Podmiot Zarządzający rozporządza aktywami Funduszu tak jakby był ich Właścicielem.

Dodatkowo, należy wskazać, że inwestorzy będą podatnikami podatku dochodowego, dopiero w momencie dystrybucji zysków z funduszu. Sama wypłata zysków jest przedmiotem autonomicznej decyzji Podmiotu Zarządzającego.

Szczególnego zaznaczenia wymaga fakt, że Podmiot Zarządzający nie jest zobowiązany do automatycznej wypłaty środków otrzymywanych od Polskich SPV na rzecz Inwestorów - może samodzielnie decydować o przeznaczeniu tych środków na przykład na dalsze inwestycje Funduszu.

Tym samym Inwestorzy nie będą posiadać bezpośrednich praw do przychodów pochodzących z Polski, lecz jedynie do wyniku finansowego francuskiego Funduszu, powstającego po odjęciu zaistniałych na poziomie Funduszu kosztów opłat. Tym samym, w żadnym wypadku nie można skonkludować, że Inwestorzy stanowią ekonomicznych właścicieli aktywów Funduszu (w szczególności, Inwestorzy nie mogą dysponować tymi aktywami oraz decydować o ich przeznaczeniu).

Natomiast w zakresie ponoszonych ryzyk - Inwestorzy, ponoszą w szczególności ryzyko braku dystrybucji zysku przez Fundusz - co nie jest bezpośrednio związane z płatnościami odsetkowymi i dywidendowymi realizowanymi przez Polskie SPV lub zarządzaniem aktywami tego Funduszu (te kwestie mają jedynie pośrednie znaczenie).

V. Płatności z Polskich SPV.

Jak wspominano powyżej, planuje się, aby głównym zadaniem Podmiotu Zarządzającego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej było dokonywanie zakupu lub utworzenia Polskich SPV oraz udzielanie pożyczek Polskim SPV działając na rzecz i w imieniu Funduszu.

W związku z powyższymi działaniami, w przyszłości Polskie SPV dokonywać będą płatności odsetkowych oraz dywidendowych.

Oznacza to, że jak już wyżej wspomniano płatności dywidendowe oraz odsetkowe będą dokonywane na konto bankowe Funduszu, ale którym zarządzać będzie wyłącznie Wnioskodawca. Tym samym to Wnioskodawca faktycznie dysponuje masą majątkową Funduszu, w tym otrzymanymi płatnościami dywidendowymi oraz odsetkowymi.

W szczególności podkreślenia wymaga fakt, że jak już wspominano, chociaż środki pieniężne otrzymywane od Polskich SPV mogą być dystrybuowane do Inwestorów (w formie zysków wypracowanych przez Fundusz) to decyzję o wypłacie lub zatrzymaniu tych środków - podejmuje samodzielnie i niezależnie każdorazowo Podmiot Zarządzający.

VI. Warunki formalne.

Ponadto, na moment dokonania przez Polskie SPV płatności odsetkowej/dywidendowej, spełnione zostaną opisane we Wstępie w części uzasadnienia stanowiska własnego Wnioskodawcy wszystkie wymogi dotyczące posiadania formalnych dokumentów uzasadniających możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku u źródła (dalej: "WHT")/ obniżonej stawki podatku u źródła - zgodnie z art. 26 w szczególności art. 26 ust. 1 oraz ust. 1f ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1406, dalej: "ustawa o CIT"), tj. siedziba Wnioskodawcy zostanie udokumentowana stosownym certyfikatem rezydencji za okres, w którym dokonywane będą wypłaty z Polskich SPV, oświadczeniem o braku podleganiu Wnioskodawcy zwolnieniu od całości swoich dochodów (w przypadku kiedy będzie to prawnie wymagane), oraz oświadczeniem o statusie rzeczywistego odbiorcy należności zarówno dla płatności dywidendowych jak i odsetkowych (zgodnie z definicją uregulowaną w art. 4a pkt 29 ustawy o CIT).

Ponadto w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 19 stycznia 2022 r. Wnioskodawca wskazał:

1) biorąc pod uwagę brzmienie regulacji ustawy o CIT, Spółka będzie rzeczywistym właścicielem wskazanych we wniosku należności z tytułu dywidend i odsetek w rozumieniu

art. 4a pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2) Spółka - będąca rzeczywistym właścicielem należności z tytułu dywidend i odsetek: a) będzie dysponowała udziałami (akcjami) w kapitale SPV - a udział będzie wynosić nie mniej niż 10% udziałów (akcji) SPV (jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego).

Udziały będą posiadane w ramach wskazanej w zdarzeniu przyszłym struktury w której podmiotem formalnie (technicznie) wpisanym w KRS będzie FCP tj. podmiot

transparentny podatkowo i prawnie (ze względu na francuskie i polskie wymogi prawne i techniczne) - natomiast bezpośrednie posiadanie udziałów będzie prawnie

realizowane przez Spółkę jako podmiot będący rzeczywistym odbiorcą i podmiotem bezpośrednio trzymającym udziały. Na marginesie należy dodać, iż FCP swoją formą

prawną nie przypomina polskich spółek transparentnych podatkowo oraz funduszy inwestycyjnych - jest specyficzną formą organizacji majątku zarządzaną przez

zarządzającego tj. Spółkę. Stąd też z perspektywy prawno-faktycznej nie można mówić, iż jest on podmiotem posiadającym udziały - ponieważ jest to prawnie

niemożliwe.

b)

nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;

c)

na dzień wypłaty należności z tytułu dywidend i odsetek będzie spełniony warunek dotyczący nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) przez okres dwóch lat w spółce/

spółkach wypłacającej/wypłacających te należności lub okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) upłynie (tj. zostanie spełniony) po dniu wypłaty

należności z tytułu dywidend i odsetek.

3) Posiadanie udziałów (akcji) przez rzeczywistego właściciela należności (Spółkę) z tytułu dywidend i odsetek będzie wynikało z tytułu własności.

4) Wskazane we wniosku spółki kapitałowe (SPV) mogą (ale nie muszą) być spółkami nieruchomościowymi w rozumieniu art. 4a pkt 35 ustawy o podatku dochodowym od

osób prawnych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał przy tym, że przedmiotem tego wniosku nie jest potwierdzenie statusu Spółki jako rzeczywistego właściciela przychodu odsetkowego i dywidendowego osiąganego w Polsce co pozostawałoby w niezgodzie z art. 14b § 2a pkt 2 na podstawie którego przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną nie mogą być przepisy prawa podatkowego zawarte m.in. w art. 4a pkt 29 ustawy o CIT.

Pytania

1. Czy dywidendy wypłacane w przyszłości przez Polskie SPV będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 22 ust. 4

ustawy o CIT i tym samym Polskie SPV wypłacając dywidendę nie będą zobowiązane do poboru WHT?

2. Czy w stosunku do dywidend wypłacanych przez Polskie SPV zastosowanie znajdzie również art. 10 ust. 1 lit. a umowy między Rządem Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej

a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (dalej: "UPO") a tym samym do wypłacanych

dywidend będzie się stosować obniżoną stawkę WHT w wysokości 5% (jeśli wypłaty dywidendowe z Polskich SPV nastąpią po 365 dniach od momentu, w którym Podmiot

Zarządzający będzie wykonywał powyższe uprawnienia w stosunku do udziałów w tych spółkach)?

3. Czy odsetki wypłacane w przyszłości przez Polskie SPV będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 21 ust. 3

ustawy o CIT i tym samym Polskie SPV wypłacając odsetki nie będą zobowiązane do poboru WHT?

4. Czy w stosunku do odsetek wypłacanych przez Polskie SPV zastosowanie znajdzie art. 11 UPO a tym samym przy dokonywaniu płatności odsetkowych przez Polskie SPV w

związku z pożyczkami zaciągniętymi u Wnioskodawcy, na Polskich SPV nie będzie ciążył obowiązek poboru podatku?

Państwa stanowisko w sprawie

Pytanie 1:

W ocenie Wnioskodawcy dywidendy wypłacane w przyszłości przez Polskie SPV będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm. dalej: "ustawa o CIT") i tym samym Polskie SPV wypłacając dywidendę nie będą zobowiązane do poboru WHT.

Pytanie 2:

Niezależnie od stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 w stosunku do dywidend wypłacanych przez Polskie SPV będzie mógł mieć zastawanie również art. 10 ust. 1 lit. a umowy zawartej 20 czerwca 1970 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5 dalej: "UPO") a tym samym do wypłacanych dywidend będzie istniała możliwość stosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 5% (jeśli wypłaty dywidendowe z Polskich SPV nastąpią po 365 dniach od momentu, w którym Podmiot Zarządzający będzie wykonywał powyższe uprawnienia w stosunku do udziałów w tych spółkach).

Pytanie 3:

W ocenie Wnioskodawcy odsetki wypłacane w przyszłości przez Polskie SPV będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy o CIT i tym samym Polskie SPV wypłacając odsetki nie będą zobowiązane do poboru WHT.

Pytanie 4: Niezależnie od stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 3, w ocenie Wnioskodawcy w stosunku do odsetek wypłacanych przez Polskie SPV zastosowanie znajdzie art. 11 ust. 1 UPO a tym samym przy dokonywaniu płatności odsetkowych przez Polskie SPV w związku z pożyczkami zaciągniętymi u Wnioskodawcy, na Polskich SPV nie będzie ciążył obowiązek poboru podatku.

UZASADNIENIE stanowiska.

Wstęp.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 3 ust. 3 pkt 5 ustawy o CIT, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się m.in dochody (przychody) z: tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

Ponadto, zgodnie z art. 3 ust. 5 ustawy o CIT, za dochody (przychody), o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 5 ustawy o CIT, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4 ustawy o CIT.

Przepisy art. 21 oraz art. 22 ustawy o CIT stosuje się uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W myśl art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, w nowym brzmieniu wprowadzonym od 1 stycznia 2019 r., osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e ustawy o CIT. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.

Stosownie do art. 26 ust. 1c ustawy CIT, jeżeli łączna kwota należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, wypłacona podatnikowi w obowiązującym u płatnika roku podatkowym nie przekracza kwoty, o której mowa w ust. 1, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 albo w art. 22 ust. 4 pkt 2 ustawy o CIT, mającą siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego:

a.

jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji, lub

b.

istnienia zagranicznego zakładu - zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba lub zarząd, albo

przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Zgodnie z art. 26 ust. 1f ustawy CIT, w przypadku należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, wypłacanych na rzecz spółki, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 oraz art. 22 ust. 4 pkt 2 ustawy o CIT, lub jej zagranicznego zakładu, jeżeli łączna kwota należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, wypłacona temu podatnikowi w obowiązującym u płatnika roku podatkowym, nie przekracza kwoty, o której mowa w ust. 1, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat tych należności, stosują zwolnienia wynikające z art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, z uwzględnieniem art. 26 ust. 1c ustawy o CIT, pod warunkiem uzyskania od tej spółki lub jej zagranicznego zakładu pisemnego oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych należności spełnione zostały warunki, o których mowa odpowiednio w art. 21 ust. 3a i 3c lub art. 22 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT. W przypadku należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, pisemne oświadczenie powinno wskazywać, że spółka albo zagraniczny zakład jest rzeczywistym właścicielem wypłacanych należności.

Natomiast w myśl art. 26 ust. 2e ustawy CIT, jeżeli łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 ustawy o CIT przekracza kwotę, o której mowa w ust. 1, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami są obowiązane jako płatnicy pobrać, z zastrzeżeniem art. 26 ust. 2g ustawy o CIT, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1 ustawy o CIT od nadwyżki ponad kwotę, o której mowa w ust. 1:

a.

z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e ustawy o CIT;

b.

bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z

przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie zaś z art. 26 ust. 7a ustawy CIT, przepisu ust. 2e nie stosuje się, jeżeli płatnik złożył oświadczenie, że:

a. posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów

szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;

b. po przeprowadzeniu weryfikacji, o której mowa w ust. 1, nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania

stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, w szczególności nie

posiada wiedzy o istnieniu okoliczności uniemożliwiających spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 28b ust. 4 pkt 4-6 ustawy o CIT.

Jednocześnie, należy mieć na uwadze, że z dniem 30 czerwca 2021 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 25 czerwca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia lub ograniczenia stosowania art. 26 ust. 2e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1158), na podstawie którego wyłącza się stosowanie art. 26 ust. 2e ustawy o CIT do dnia 31 grudnia 2021 r.

Jednocześnie wskazać należy, że pomimo wyłączenia stosowania art. 26 ust. 2e ustawy o CIT, płatnik, który chce zastosować preferencyjne stawki opodatkowania lub nie pobrać podatku na podstawie przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, jest zobowiązany do przeprowadzenia pełnej weryfikacji warunków umożliwiających skorzystanie z tego zwolnienia, zachowując przy tym należytą staranność.

Dodać należy, że Minister Finansów w piśmie z dnia 11 marca 2019 r. nr SP3.054.2.2019, stanowiącym odpowiedź na interpelację nr 29439 w sprawie podatników czasowo wyłączonych z obowiązku stosowania nowych zasad poboru podatku u źródła m.in. wskazał, że przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, wszystkich płatników wiąże wymóg dochowania należytej staranności. Wymóg ten nie został w jakikolwiek sposób ograniczony czy też wyłączony na mocy rozporządzenia z dnia 31 grudnia 2018 r. w sprawie wyłączenia lub ograniczenia stosowania art. 26 ust. 2e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2545). Fakt ten potwierdza również przykładowo interpretacja indywidualna z dnia 21 maja 2021 sygn. 0111-KDIB1-1.4010.472.2021.3.BK.

W tym miejscu należy podkreślić, że na moment dokonywania wypłat - zarówno dywidendowych jak i odsetkowych - Polskie SPV każdorazowo dochowają wszelkich wymogów związanych z zachowaniem tzw. należytej staranności weryfikując status i uprawnienie odbiorcy płatności - Podmiotu Zarządzającego - do zastosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku.

Ad pytanie 1.

Na podstawie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT za przychody z zysków kapitałowych uważa się m.in. dywidendy.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

W myśl art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j ustawy o CIT, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

a.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

b.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca

w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru

Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

c. spółka, o której mowa w art. 22 ust. 4 pkt 2 ustawy o CIT, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w art. 22 ust. 4 pkt 1

ustawy o CIT;

d. spółka, o której mowa w art. 22 ust. 4 pkt 2 ustawy o CIT, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu

na źródło ich osiągania.

Stosownie do art. 22 ust. 4a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 4 tego artykułu, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

W myśl natomiast art. 22 ust. 4b ww. ustawy, zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w art. 22 ust. 4 pkt 3 ustawy o CIT, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w art. 22 ust. 4 pkt 2 ustawy o CIT, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów) określonych w ust. 1 w wysokości 19% dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia.

Jak stanowi art. 22 ust. 4d ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, stosuje się:

a.

jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w art. 22 ust. 4 pkt 3 ustawy o CIT, wynika z tytułu własności;

b.

w odniesieniu do dochodów uzyskanych z udziałów (akcji) posiadanych na podstawie tytułu:

- własności,

- innego niż własność, pod warunkiem że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione.

Ponadto, zgodnie z art. 22 ust. 6 przepisy ust. 4-4d stosuje się odpowiednio również do podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 do Ustawy i CIT, przy czym w przypadku Konfederacji Szwajcarskiej przepisy ust. 4-4d mają zastosowanie, jeżeli zostanie spełniony warunek, o którym mowa w ust. 4c pkt 2.

W punkcie 13. tego załącznika "Republika Francuska" wymienia się cały szereg podmiotów prawa francuskiego w tym m.in. "societes par actions simplifiees" - formę prawną Wnioskodawcy.

W opisywanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Podmiot Zarządzający będzie m.in. dokonywał zakupu/utworzenia Polskich SPV działając jako zarządca aktywów Funduszu. W przyszłości Polskie SPV będą dokonywały płatności dywidendowych. Szczególnego podkreślenia wymaga fakt, że jak wskazano w opisywanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca faktycznie dysponuje masą majątkową Funduszu, w tym otrzymanymi płatnościami dywidendowymi i tym samym pozostaje beneficjentem rzeczywistym tych płatności.

Ponadto, należy wskazać, że to Podmiot Zarządzający a nie Fundusz rozporządzać będzie bezpośrednio własnością udziałów w Polskich SPV, w tym będzie uprawniony do samodzielnego i autonomicznego podejmowania decyzji co do zbycia udziałów, przenoszenia ich własności pod innym tytułem, ustanawiania na tych udziałach ograniczonych praw rzeczowych. Co więcej Podmiot Zarządzający będzie wykonywał prawa głosów związane z tymi udziałami. Z tego względu stwierdzić należy, że Podmiot Zarządzający będzie podejmował działania w stosunku do udziałów, tak jak właściciel.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, że status Podmiotu Zarządzającego jako rzeczywistego właściciela dywidend jakie będą wypłacane wynika w szczególności z faktu, że to ten podmiot będzie uprawniany do rozporządzania dywidendami płaconymi przez Polskie SPV niezależnie i według własnej woli.

W przypadku analizy stosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT należy zwrócić uwagę na ugruntowany pogląd w polskim orzecznictwie i linii interpretacyjnej organów podatkowych, zgodnie z którym w świetle polskich przepisów o podatkach dochodowych za podatnika uznawana jest spółka zarządzająca funduszem (w zakresie w jakim reprezentuje ten fundusz) - a nie sam fundusz. Takie stanowisko zostało zaprezentowane m.in. w:

a.

wyroku NSA z dnia 8 października 2015 r., w sprawie o sygn. akt II FSK 2153/13 oraz II FSK 2280/12;

b.

wyroku NSA z dnia 29 września 2015 r., w sprawie o sygn. akt II FSK 1638/13 oraz II FSK 85/15;

c.

wyroku NSA z dnia 10 grudnia 2015 r., w sprawie o sygn. akt II FSK 2443/13;

d.

wyroku WSA w Warszawie z dnia 25 maja 2015 r., w sprawie o sygn. akt III SA/Wa 3847/14.

Zgodnie z tymi stanowiskami, w przypadku funduszy inwestycyjnych będących wyodrębnionym zbiorem aktywów (nie posiadających osobowości prawnej, zdolności prawnej, zdolności do czynności prawnych, struktury organizacyjnej) - status podatnika podatku dochodowego należy przypisać spółce zarządzającej. Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 5 kwietnia 2019 r., znak 0111-KDIB1-2-4010.42.2019.2.BG oraz z dnia 8 sierpnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.239.2018.1.AJ.

Co więcej, w ramach analizy stosowania art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, należy również zwrócić uwagę na pogląd wyrażony przez WSA w Warszawie w prawomocnym wyroku o sygn. III SA/WA 1056/14 z dnia 21 listopada 2014 r., w którym stwierdzono co następuje:

"Trzeba zauważyć, ustawodawca wśród warunków postawionych w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a-f) u.p.d.p. nie przewidział warunku w myśl, którego instytucja wspólnego inwestowania ma być podmiotem prawa, który nie może funkcjonować, jako połączenie osoby prawnej i funduszu będącego wyodrębnioną masą majątkową nie będącą osobą prawną ani też jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej. Należy to uznać za przejaw działalności racjonalnego ustawodawcy, który uznał, wobec różnic w ramach prawno-organizacyjnych funkcjonowania funduszy inwestycyjnych w państwach UE/EOG - kwestia odrębności prawnej instytucji wspólnego inwestowania oraz podmiotu zarządzającego (jak jest to przyjęte w konstrukcji polskiego funduszu inwestycyjnego) nie ma decydującego znaczenia dla porównywalności funduszu polskiego i zagranicznego. Pod względem tejże porównywalności decydujące znaczenie mają bowiem warunki wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 10a u.p.d.p.

Sąd, mając na uwadze powyższe konstatacje uznał, że zaprezentowane w sprawie stanowisko DIS według, którego skarżącą Spółka i Fundusze na gruncie przepisów u.p.d.p. należy traktować, jako różne podmioty w istocie prowadzi do naruszenia zasad ustanowionych przez art. 4 ust. 3 TUE i art, 63 ust. 1 TFUE oraz naruszenia art. 91 ust. 3 Konstytucji RP (...)"

Do podobnych wniosków doszedł również DIS w interpretacji indywidualnej, znak 0111-KD1B1-3.4010.120.2020.2.JKU, akceptując stanowisko wnioskodawcy w ramach którego stwierdzono, że:

"W ocenie Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszły Spółka Zarządzająca działająca na rzecz i rachunek Funduszu spełnia kryteria uznania jej za podatnika podatku dochodowego od osób pranych w świetle ustawy o CIT, w zakresie w jakim działa na rzecz i na rachunek Funduszu, w związku z tym zasady opodatkowania przychodów/dochodów Spółki Zarządzającej należy rozpatrywać w odniesieniu do traktowanych łącznie: Funduszu (nieposiadającego osobowości prawnej) i Spółki Zarządzającej (która nim zarządza prowadzi jego sprawy (...)".

Z tego względu oba te podmioty (tj. Podmiot Zarządzający i Fundusz) można rozpatrywać łącznie jako osobę uprawnioną do otrzymania płatności (dywidendowych). Dlatego też warunki wskazane przez art. 22 ust. 4 ustawy o CIT powinny być rozpatrywane łącznie dla Funduszu i Podmiotu Zarządzającego - w tym, w szczególności w zakresie wymogu bezpośredniego posiadania udziałów. W świetle przytoczonej linii interpretacyjnej sądów administracyjnych i organów podatkowych, wystarczające jest, aby warunek dot. posiadania udziałów, dla celów stosowania art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, został spełniony przez jeden z tych podmiotów (tj. albo przez Fundusz albo przez Podmiot Zarządzający) lub też wspólnie przez oba podmioty.

Mając na uwadze powyższe, w opisywanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym dojdzie do łącznego spełnienia warunków do objęcia wypłat dywidendowych z Polskich SPV zwolnieniem z podatku dochodowego na podstawie art. 22 ust. 4, ponieważ:

a. wypłacające w przyszłości dywidendy Polskie SPV będą spółkami posiadającymi siedzibę lub zarząd na terytorium Polski;

b. Podmiot Zarządzający, będący rzeczywistym właścicielem wypłacanych dywidend a tym samym uzyskującym dochody z dywidend wypłacanych przez Polskie SPV podlega

w państwie członkowskim Unii Europejskiej, tj. w Republice Francuskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich

osiągania; c. planuje się, aby na moment wypłaty dywidendy Wnioskodawca był rzeczywistym właścicielem i posiadał łącznie z Funduszem nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale

Polskich SPV które będą wypłacały dywidendy;

d. Wnioskodawca nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania od całości swoich dochodów.

e. ponadto, Wnioskodawca jest podmiotem wskazanym w Załączniku nr 4 do ustawy o CIT działając w formie prawnej societe par actions simplifiee.

Ponadto, na moment planowanej wypłaty dywidendowej, wymóg wymieniony w pkt 3 (winno być: "w pkt c") powyżej będzie spełniony nieprzerwanie przez okres dwóch lat zgodnie z art. 22 ust. 4a ustawy o CIT lub dwuletni okres wymagany do zastosowania zwolnienia upłynie po dniu wypłat dywidendowych zgodnie z art. 22 ust. 4b ustawy o CIT.

Reasumując powyższe argumenty, stwierdzić należy, że z uwagi na to, iż Fundusz nie może funkcjonować w sposób samodzielny (ze względu na jego status prawny), to podmiotem uzyskującym przychody w odniesieniu do wypłat z Polski SPV należy uznać Podmiot Zarządzający łącznie z Funduszem - dlatego też każdy z warunków wymienionych w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT będzie spełniony przynajmniej przez jeden z tych podmiotów (co ma miejsce w przypadku Funduszu i Podmiotu Zarządzającego).

W konsekwencji, do wypłat dywidendowych dokonywanych z Polskich SPV zastosowanie znajdzie zwolnienie z podatku u źródła wynikające z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.

Ad pytanie 2.

Jak już wspominano, zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Ponadto, zgodnie z art. 22a ustawy o CIT przepisy art. 20-22 ustawy o CIT stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 UPO dywidendy wypłacane przez podmiot polski na rzecz podmiotu francuskiego podlegają opodatkowaniu we Francji. Niemniej, na podstawie z art. 10 ust. 2 UPO dywidendy wypłacane przez polski podmiot do podmiotu francuskiego mogą być opodatkowane w Polsce, gdy podmiot odbierający dywidendę jest ich rzeczywistym odbiorca podatek ten nie może przekroczyć:

a. 5% kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą jest spółka (z wyłączeniem spółek osobowych), rozporządzająca bezpośrednio co najmniej 10% kapitału spółki wypłacającej

dywidendy; b. 15% kwoty dywidend brutto we wszystkich innych przypadkach.

Jak już wyżej wskazano, należy zaznaczyć, że Fundusz oraz Podmiot Zarządzający powinny być rozpatrywane łącznie z perspektywy możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku u źródła/obniżonej stawki podatku u źródła. Dlatego argumentacja wskazana w uzasadnieniu do pytania 1 powinna znaleźć zastosowanie również w tym przypadku.

Dodatkowo, szczególnego podkreślenia wymaga fakt, że w opisywanym zdarzeniu przyszłym Podmiot Zarządzający będzie faktycznie dysponował masą majątkową Funduszu, w tym wypłacanymi przez Polskie SPV płatnościami dywidendowymi. Ponadto będzie on uprawniony do wykonywania wszelkich czynności związanych z udziałami posiadanymi w Polskich SPV tak jak właściciel. Przede wszystkich, w stosunku do udziałów w Polskich SPV, Podmiot zarządzający będzie mógł na podstawie swoich autonomicznych decyzji rozporządzać tymi udziałami (tj. zbywać je, przenosić ich własność, obciążać ograniczonymi prawami rzeczowymi) a także wykonywać z nich prawo głosu na zgromadzeniu wspólników Polskich SPV.

Ponadto, jak wskazywano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Fundusz nie może rozporządzać aktywami jak właściciel (ze względu na jego specyfikę prawną) a wszystkie decyzje związane z majątkiem Funduszu, w tym takie jak wypłata zysków na rzecz Inwestorów Funduszu lub przeznaczenie środków Funduszu na poczet kolejnych inwestycji podejmowane są samodzielnie i niezależnie przez Podmiot Zarządzający. Taka konfiguracja wynika w szczególności z modelu funkcjonowania Funduszu wynikającego z francuskiego systemu prawnego (w tym modelu Fundusz nie ma możliwości posiadać zasobów umożliwiających mu samodzielne funkcjonowanie w obrocie).

W oparciu o powyższe można stwierdzić, że to Podmiot Zarządzający jest ekonomicznym właścicielem udziałów w Polskich SPV, a także płatności dokonywanych przez Polskie SPV - nawet w sytuacji, gdy status Podmiotu Zarządzającego jest rozpatrywany w oderwaniu od statusu Funduszu. Wynika to z faktu, że to Podmiot Zarządzający rozporządza aktywami Funduszu w sposób autonomiczny (tj. wszelkie decyzje biznesowe dotyczące udziałów w Polskich SPV/przeznaczenia wypłat dokonywanych przez Polskie SPV - są samodzielnie podejmowane przez Podmiot Zarządzający i zależą jedynie od woli Podmiotu Zarządzającego). Dodatkowo, biorąc pod uwagę fakt, że na moment wypłaty dywidendy przez Polskie SPV, to Podmiot Zarządzający a nie Fundusz rozporządzać będzie bezpośrednio całością udziałów w Polskich SPV, to tym samym spełniony będzie warunek do zastosowania stawki podatku wynoszącej 5% zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. a UPO.

Powyższe jest uzasadnione przez następujące okoliczności przedstawionego zdarzenia przyszłego:

a. wszystkie decyzje biznesowe, w tym rozporządzanie udziałami w Polskich SPV (tj. zbywanie ich, przenoszenie ich własności, ustanawianie na nich ograniczonych praw

rzeczowych) będą podejmowane samodzielnie przez Podmiot Zarządzający i żaden inny podmiot nie ma prawnej czy faktycznej możliwości wpływania na decyzje Podmiotu

Zarządzającego;

b. Podmiot Zarządzający będzie niezależnie i bezpośrednio rozporządzał wymienionymi udziałami (tj. nie będzie działał ze pomocą pośredników); c. fakt rozporządzania udziałami przez Podmiot Zarządzający wynika ze specyfiki prawnej funkcjonowania francuskiego funduszu inwestycyjnego.

Dodatkowo, w ramach stosowania UPO, należy zwrócić uwagę na fakt, że zarówno Polska, jak i Francja notyfikowały UPO do objęcia Konwencją wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzoną w Paryżu 24 listopada 2016 r., podpisaną w Paryżu 7 czerwca 2017 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1369) (dalej: "MLI"). MLI, której celem było jednorazowe zmodyfikowanie sieci umów o unikaniu podwójnego opodatkowania bez konieczności czasochłonnych negocjacji bilateralnych, została ratyfikowana przez Polskę 23 stycznia 2018 r., a przez Francję 26 września 2018 r. Dniem wejścia w życie postanowień MLI dla Polski jest 1 lipca 2018 r., natomiast dla Francji 1 stycznia 2019 r.

Przepisy MLI stosowane są równolegle z przepisami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (MLI nie działa, jak protokół zmieniający). W praktyce przepisy MLI mają pierwszeństwo przed regulacjami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (tzn., jeśli przepisy umowy będą sprzeczne z przepisami MLI, to przepisy MLI będą miały zastosowanie jako akt późniejszy).

Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 8 MLI, art. 10 ust. 2 lit. a UPO znajdzie zastosowanie tylko wówczas, jeśli warunki własnościowe opisane w tych postanowieniach są spełnione przez cały okres 365 dni, który obejmuje dzień wypłaty dywidend (w celu obliczania tego okresu nie będą brane pod uwagę zmiany własnościowe bezpośrednio wynikające z reorganizacji, takich jak połączenie lub podział spółki, która posiada udziały lub akcje bądź spółki, która wypłaca dywidendy).

W tym miejscu podkreślić należy fakt, że w opisywanym zdarzeniu przyszłym przewidywane wypłaty dywidendowe będą miały miejsce na przestrzeni kilku kolejnych lat po rozpoczęciu planowanych inwestycji w Polskie SPV (które na moment niniejszego wniosku jeszcze nie zostały rozpoczęte) a tym samym Wnioskodawca prawnie podkreślić, iż w kontekście zastosowania 10 ust. 1 lit. a) UPO, będzie ono mogło mieć miejsce w przypadku gdy na dzień planowanych wypłat dywidendowych wymóg, aby warunki własnościowe z UPO były spełnione przez cały okres 365 dni będzie spełniony.

Podsumowując powyższe oraz mając na uwadze powołane przepisy UPO oraz MLI, stawka 5% może mieć zastosowanie do dywidend wypłacanych przez Polskie SPV jeżeli następujące warunki będą spełnione:

a.

podmiot pobierający dywidendy będzie ich rzeczywistym odbiorcą;

b.

odbiorcą dywidend będzie spółką;

c.

odbiorca dywidend będzie rozporządzał bezpośrednio co najmniej 10% kapitału spółki wypłacającej dywidendy;

d.

warunek własnościowy będzie spełniony przez 365 dni.

Tym samym, powyższe warunki które muszą zostać spełnione na gruncie UPO dla zastosowania stawki 5% podatku u źródła do dywidend muszą zostać uznane za spełnione, ponieważ:

a. jak wykazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Podmiot Zarządzający, mający wyłączne prawo do dysponowania majątkiem Funduszu jak właściciel,

będzie rzeczywistym odbiorcą tych dywidend (tj. będzie w pełni decydował o sposobie ich wykorzystania / ich przeznaczeniu);

b.

odbiorca dywidend - Podmiot Zarządzający - jest uproszczoną formą spółki akcyjnej prawa francuskiego (tj. spółka) i francuskim rezydentem podatkowym;

c.

odbiorca dywidend - Podmiot Zarządzający - będzie rozporządzał bezpośrednio co najmniej 10% kapitału spółki wypłacającej dywidendy, ponieważ Podmiot Zarządzający

będzie uprawniony do samodzielnego ich zbywania, przenoszenia ich własności lub ustanawiania na nich ograniczonych praw rzeczowych; d. na moment wypłaty dywidend warunek własnościowy będzie spełniony przez 365 dni.

Ponadto, na moment dokonania przez Polskie SPV płatności dywidendowych, spełnione zostaną opisane we Wstępie wszystkie wymogi formalne zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT tj. siedziba Wnioskodawcy zostanie udokumentowana stosownym certyfikatem rezydencji za okres, w którym dojdzie do płatności dywidendowych a Polskie SPV będą dysponowały takim certyfikatem rezydencji i dochowają należytej staranności przy weryfikacji warunków zastosowania UPO oraz będą dysponowały stosowymi oświadczeniami Podmiotu Zarządzającego i tym samym dojdzie do skorzystania z 5% stawki podatku wynikającej z UPO.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy w stosunku do dywidend wypłacanych przez Polskie SPV zastosowanie znajdzie art. 10 ust. 1 lit. a UPO a tym samym do wypłacanych dywidend będzie się stosować obniżoną stawkę podatku w wysokości 5%.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w ugruntowanej linii orzeczniczej oraz interpretacyjnej przykładowo w interpretacji indywidualnej sygn. 0111-KDIB1-3.4010.120.2020.2.JKU, z dnia 23 czerwca 2020 r., gdzie w pozytywnej interpretacji wydanej przez organ bez uzasadnienia potwierdzono, że "w stosunku do dywidend wypłacanych Spółce Zarządzającej działającej na rzecz Funduszu przez Spółkę, Spółka - jako płatnik - będzie uprawniona do zastosowania obniżonej stawki podatku u źródła w wysokości 5% wynikającej z Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku".

Ad pytanie 3.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek ustala się w wysokości 20% przychodów.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy o CIT, przy spełnieniu określonych warunków, możliwe jest zwolnienie z opodatkowania podatkiem u źródła wypłacanych odsetek.

Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 3 ustawy o CIT zwalnia się od podatku dochodowego przychody, m.in. z odsetek, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1. wypłacającym należności jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (lub zagraniczny

zakład); 2. uzyskującym przychody jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do

Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;

3. spółka uzyskująca przychody z odsetek posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej należności (lub spółka wypłacająca

należności z odsetek posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki uzyskującej należności);

4. rzeczywistym właścicielem należności jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (lub

zagraniczny zakład).

Ponadto, na podstawie art. 21 ust. 4 przepis ust. 3 ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółki, o których mowa w ust. 3 pkt 3, posiadają udziały (akcje) w wysokości, o której mowa w ust. 3 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat. Na podstawie art. 21 ust. 5 wymóg ten może zostać spełniony również, gdy okres dwóch lat upływa po uzyskaniu przychodów.

Począwszy od 1 stycznia 2019 r. zgodnie ze zmieniony, art. 4a ust. 1 pkt 29 Ustawy o CIT rzeczywistym właścicielem jest podmiot, który łącznie spełnia następujące warunki:

a)

otrzymuje należność dla własnej korzyści, w tym decyduje samodzielnie o jej przeznaczeniu i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części,

b)

nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym prawnie lub faktycznie do przekazania całości lub części należności innemu

podmiotowi, c) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby, jeżeli należności uzyskiwane są w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym - Podmiot Zarządzający spełni wszystkie powyższe warunki.

Mając powyższe na uwadze, analogicznie jak w przypadku pytania 1. w ocenie Wnioskodawcy wszystkie przesłanki określone w art. 21 ust. 3 ustawy o CIT będą spełnione a w konsekwencji Polskie SPV będą uprawnione do tego, aby na podstawie zwolnienia wypłacanych odsetek z WHT zaniechać poboru tego podatku, ponieważ:

1.

wypłacającym odsetki będą Polskie SPV tj. spółki będące podatnikiem podatku dochodowego mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

uzyskującym przychody jest Wnioskodawca tj. spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie

należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania -

Wnioskodawca jest francuskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich

osiągania we Francji oraz będący jednocześnie spółką wskazaną w załączniku nr 4 do ustawy o CIT;

3. analogicznie jak w przypadku Pytania 1., planuje się, aby na moment wypłaty odsetek Wnioskodawca był rzeczywistym właścicielem i rozporządzał łącznie z Funduszem

bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale Polskich SPV wypłacających należności;

4. Wnioskodawca będzie rzeczywistym właścicielem należności.

W tym miejscu szczególnego podkreślenia wymaga fakt, że - jak wykazano w uzasadnieniu do pytania 1. spełniony będzie warunek wymieniony w pkt 3 powyżej, gdyż Podmiot Zarządzający na moment wypłaty odsetek będzie rzeczywistym właścicielem niemniej niż 25% udziałów w kapitale Polskich SPV a udziały te będą następnie utrzymywane przez nieprzerwany okres przekraczający dwa lata.

W ocenie Wnioskodawcy, również warunek 4. powyżej dotyczący posiadania statusu rzeczywistego właściciela należy uznać za spełniony, ponieważ, jak zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Podmiot Zarządzający jest w rzeczywistości odpowiedzialny za dysponowanie całością majątku Funduszu ze względu na status prawny Funduszu.

Ponadto, jak podkreślano w przedstawionym opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego ze specyfiki funduszy francuskich wynika również, że Fundusz jako oddzielny podmiot nie byłby w stanie funkcjonować samodzielnie, a w związku z brakiem osobowości prawnej, wszelkie czynności zarządcze wykonuje w jego imieniu i na jego rzecz Podmiot Zarządzający.

Jak wykazano już w uzasadnieniu do Pytania 1, polskie organy podatkowe i sądy administracyjne prezentują podejście, zgodnie z którym Fundusz oraz spółka nim zarządzająca traktowane są jako jeden podatnik posiadający osobowość prawną - stosowne wyroki oraz interpretacje wydane w analogicznych stanach faktycznych zostały powołane w uzasadnieniu do pytania 1.

Ponadto, jak wskazywano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wyłącznie Podmiot Zarządzający będzie decydować o sposobie inwestowania środków Funduszu (w tym uzyskiwanych w związku z przedmiotowymi wypłatami dywidendowymi i odsetkowymi), którymi dysponuje. Jak wcześniej wskazywano, to Podmiot Zarządzający podejmuje niezależne i finalne decyzje o dalszym przeznaczeniu otrzymanych odsetek (np. inwestując je w zakup nieruchomości/udziałów w spółkach posiadających nieruchomości lub dokonując wypłat dywidendowych na rzecz Inwestorów) a zarówno Fundusz jak i Inwestorzy nie mają żadnego wpływu na decyzje o dalszym przeznaczeniu otrzymywanych przez Fundusz należności. Co więcej, Podmiot Zarządzający nie jest zobowiązany do przekazania otrzymywanych płatności innym podmiotom. Zatem w wyniku niemożności funkcjonowania Funduszu samodzielnie oraz nierozłącznego charakter Funduszu i Podmiotu Zarządzającego za rzeczywistego właściciela wszelkich świadczeń otrzymywanych na rzecz Funduszu uznać należy wyłącznie Podmiot Zarządzający.

W związku z powyższym Podmiot Zarządzający stanowi odbiorcę należności oraz rzeczywistego właściciela należności z tytułu odsetek, które będą wypłacane przez Polskie SPV.

Podsumowując, jak wykazano powyżej - wszystkie wymagane przepisami Ustawy o CIT warunki zwolnienia z podatku u źródła odsetek wypłacanych przez Polskie SPV na rzecz Funduszu zostaną spełnione na moment dokonywanych płatności i w konsekwencji Polskie SPV nie będą zobowiązane do pobrania podatku u źródła od wypłaty odsetek Podmiotowi zarządzającemu.

Ponadto jak już wskazywano we Wstępie do uzasadnienia stanowiska własnego, na moment dokonywania wypłat Polskie SPV wypełnią także formalne wymogi zastosowania zwolnienia z podatku u źródła, a mianowicie, posiadać będą certyfikaty rezydencji Podmiotu Zarządzającego za okres, w którym dokonywane będą wypłaty odsetek, jak również posiadać będą stosowne oświadczenia potwierdzające status Podmiotu Zarządzającego.

Ad pytanie 4.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów m.in. z odsetek ustala się w wysokości 20% przychodów.

Ponadto, na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy o CIT przepisy ust. 1 tego artykułu stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska natomiast zgodnie z art. 22a ustawy o CIT przepisy

art. 20-22 ustawy o CIT stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 UPO odsetki, które pochodzą z jednego umawiającego się państwa i wypłacane są osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim państwie.

Na podstawie art. 11 ust. 2 UPO, wyraz "odsetki" oznacza dochody z wierzytelności wszelkiego rodzaju, tak zabezpieczonych, jak i nie zabezpieczonych hipoteką lub klauzulą udziału w zyskach dłużnika, a w szczególności dochody z pożyczek publicznych i skryptów dłużnych, w tym również premie i udziały związane z powyższymi tytułami. Kary za zwłokę w wypłacie odsetek nie są traktowane jako odsetki w rozumieniu tego artykułu.

Ponadto, w związku z art. 11 ust. 5 UPO, jeżeli między dłużnikiem i wierzycielem lub między każdym z nich a osobą trzecią istnieją szczególne stosunki i dlatego zapłacone odsetki, biorąc pod uwagę wierzytelność, przekraczają kwotę, którą dłużnik i wierzyciel umówiliby bez tych stosunków, wówczas postanowienia art. 11 UPO stosuje się tylko do tej ostatnio wymienionej kwoty (tj. wartości odpowiadającej kwocie rynkowej). W tym przypadku nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu według prawa każdego umawiającego się państwa i przy uwzględnieniu innych postanowień UPO.

W opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Podmiot Zarządzający będzie w przyszłości m.in. udzielać pożyczek Polskim SPV w celu zakupu przez Polskie SPV nieruchomości zlokalizowanych w Polsce. W związku z udzielanymi pożyczkami, Polskie SPV będą dokonywały w przyszłości płatności odsetkowych.

Dodatkowo, jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, wszystkie transakcje dokonywane pomiędzy Wnioskodawcą i / lub Funduszem a Polskimi SPV będą dokonywane na warunkach rynkowych a tym samym zastosowania nie znajdzie ograniczenie z art. 11 ust. 5 UPO.

Jak wskazywano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, rezydencja podatkowa Podmiotu Zarządzającego we Francji zostanie potwierdzona poprzez uzyskanie od odpowiedniego francuskiego organu skarbowego certyfikatu rezydencji, wystawianego na imię Podmiotu Zarządzającego.

Dodatkowo, jak już wielokrotnie wskazano, Podmiot Zarządzający będzie uprawniony do pełnego i samodzielnego dysponowania/zarządzania płatnościami odsetkowymi wypłacanymi przez Polskie SPV. W tym Podmiot Zarządzający będzie podejmował decyzję o ich przeznaczeniu (tj. w jaki sposób zostaną reinwestowane) lub wypłacie odsetek (w postaci zysku Funduszu, tj. po potrąceniu wszystkich kosztów bieżących) do Inwestorów. Inwestorzy nie będą mogli w żaden sposób wpłynąć na Fundusz, aby ten podjął decyzje o wypłacie zysku. Decyzje te będą podejmowane samodzielnie i autonomicznie przez Podmiot Zarządzający, dlatego ewentualna dystrybucja nie może być postrzegana jaka automatyczna. Dlatego, podmiot ten może zostać uznany za rzeczywistego właściciela odsetek (niezależnie czyjego status będzie rozpoznawany łącznie z Funduszem, czy nie).

Ponadto, na moment dokonania przez Polskie SPV płatności odsetkowej, spełnione zostaną opisane we Wstępie wszystkie formalne wymogi dokumentacyjne zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o C1T tj. siedziba Wnioskodawcy zostanie udokumentowana stosownym certyfikatem rezydencji oraz oświadczeniem o statusie rzeczywistego odbiorcy odsetek (zgodnie z definicją uregulowaną w art. 4a pkt 29 ustawy o CIT) za okres w którym dojdzie do płatności odsetkowych, a Polskie SPV dochowają należytej staranności przy weryfikacji warunków zastosowania UPO i tym samym do nie pobrania podatku na podstawie art. 11 ust. 1 UPO.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy w stosunku do odsetek wypłacanych przez Polskie SPV zastosowanie znajdzie art. 11 ust. 1 UPO a tym samym przy dokonywaniu płatności odsetkowych przez Polskie SPV w związku z pożyczkami zaciągniętymi u Wnioskodawcy, na Polskich SPV nie będzie ciążył obowiązek poboru podatku.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w ugruntowanej linii orzeczniczej oraz interpretacyjnej, przykładem jest interpretacja indywidualna z dnia 6 maja 2019 sygn. 0111-KDIB1-2.4010.36.2019.1.BG gdzie organ potwierdził, że przy wypłacie odsetek na rzecz powiernika funduszu, gdzie fundusz dokonuje wszelkich czynności prawnych poprzez działania swojego powiernika - osobę prawną, będącą rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii, do wypłaconych należności zajdzie zastosowanie Konwencji zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań oznaczonych Nr 1 i 3 jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Z tego też powodu bezprzedmiotowym jest dokonywanie oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 2 i 4. Skoro przychody (dochody) z tytułu dywidend i odsetek będą zwolnione od opodatkowania odpowiednio na podstawie art. 22 ust. 4 oraz art. 21 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to bezprzedmiotowym jest badanie, czy dywidendy te podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką przewidzianą umową o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej z Francją, jak również, czy odsetki, na podstawie art. 11 ust. 1 tej umowy, będą podlegały opodatkowaniu we Francji w związku z czym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem

czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki

interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul. (...), (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl