0111-KDIB2-1.4010.429.2022.2.MKU - Odliczanie VAT po połączeniu spółek

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 30 września 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-1.4010.429.2022.2.MKU Odliczanie VAT po połączeniu spółek

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

- czy przysługujące spółce przejmowanej prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 7

ust. 1 ustawy nowelizującej, w przypadku dokonania operacji przejęcia na podstawie

art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., przejdzie na spółkę przejmującą, tj. na Wnioskodawcę,

- czy jeżeli prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej przejdzie na Wnioskodawcę, to czy przysługiwać mu będzie bezterminowo, aż do wyczerpania pełnej kwoty odliczenia,

- czy jeżeli prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej przejdzie na Wnioskodawcę, to czy będzie on uprawniony do dokonania tegoż odliczenia zarówno od podatku ze źródła przychodów "zyski kapitałowe", jak i "inne źródła", o których mowa w art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 2 września 2022 r. (wpływ 9 września 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca. tj. X spółka akcyjna (...) jest spółką prawa handlowego prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów (...). Zamierzeniem gospodarczym Wnioskodawcy jest dokonanie, na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1526 z późn. zm.) - zwanej dalej k.s.h., przejęcia innej spółki kapitałowej przez połączenie. Spółka, którą zamierza przejąć Wnioskodawca (zwana dalej "spółką przejmowaną"), na podstawie art. 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654) - zwanej dalej u.p.d.o.p. - w stanie prawnym przed 1 stycznia 2007 r., uprawniona była do pomniejszenia należnego podatku dochodowego o wcześniej zapłacony, zryczałtowany podatek od dywidend od osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na mocy przepisu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) - zwanej dalej ustawą nowelizującą - spółka przejmowana, na zasadzie ochrony praw słusznie nabytych, zachowała prawo do odliczenia, zapłaconego przed 1 stycznia 2007 r., zryczałtowanego podatku od dywidendy w kolejnych latach podatkowych. Na dzień składania niniejszego wniosku, spółka przejmowana nie wyczerpała jeszcze pełnej kwoty odliczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 2 września 2022 r.)

1. Czy przysługujące spółce przejmowanej prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, w przypadku dokonania operacji przejęcia na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., przejdzie na spółkę przejmującą, tj. na Wnioskodawcę?

2. Czy jeżeli prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej przejdzie na Wnioskodawcę, to czy przysługiwać mu będzie bezterminowo, aż do wyczerpania pełnej kwoty odliczenia?

3. Czy jeżeli prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej przejdzie na Wnioskodawcę, to czy będzie on uprawniony do dokonania tegoż odliczenia zarówno od podatku ze źródła przychodów "zyski kapitałowe", jak i "inne źródła", o których mowa w art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p.?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 2 września 2022 r.)

1. Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, w przypadku dokonania operacji przejęcia, przejdzie na spółkę przejmującą, tj. na Wnioskodawcę.

2. Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, w przypadku przejścia na Wnioskodawcę prawa do odliczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, prawo to będzie przysługiwało Wnioskodawcy bezterminowo, aż do wyczerpania pełnej kwoty odliczenia.

3. Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, w przypadku przejścia na Wnioskodawcę prawa do odliczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania tegoż odliczenia zarówno od podatku ze źródła przychodów "zyski kapitałowe", jak i "inne źródła", o których mowa w art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p.

UZASADNIENIE stanowiska do pytania 1

Zgodnie z art. 93 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

§ 1. Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1)

osób prawnych,

2)

osobowych spółek handlowych,

3)

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

§ 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1)

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2)

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Wskazana regulacja wyznacza ogólną zasadę, zgodnie z którą spółka przejmująca, na zasadzie sukcesji uniwersalnej, wstępuje we wszystkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przejmowanej.

W związku z brakiem, w aktualnie obowiązujących przepisach prawa, regulacji szczególnej, dotyczącej sukcesji prawa do odliczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, do odliczenia tego należy zastosować ww. zasadę ogólną.

Konkludując należy stwierdzić, iż spółka przejmująca inną spółkę, która nie wyczerpała pełnej kwoty odliczenia, przysługującego jej na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej w zw. z art. 23 u.p.d.o.p. (w brzmieniu przed 1 stycznia 2007 r.), wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przejmowanej, w tym również w prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej.

UZASADNIENIE stanowiska do pytania 2

Zgodnie z przepisem art. 23 u.p.d.o.p., w stanie prawnym przed 1 stycznia 2007 r.:

1. Kwotę podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odlicza się od kwoty podatku obliczonego zgodnie z art. 19.

2. W razie braku możliwości odliczenia, o którym mowa w ust. 1, kwotę podatku, zgodnie z zasadami określonymi w tym przepisie, odlicza się w następnych latach podatkowych.

Zgodnie z art. 1 pkt 23 ustawy nowelizującej, z dniem 1 stycznia 2007 r., przepis art. 23 u.p.d.o.p. został uchylony. Oznacza to, że od dnia 1 stycznia 2007 r. podatnicy utracili prawo do odliczania wcześniej zapłaconego, zryczałtowanego podatku od dywidend. Jednakże, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej:

1. Podatnicy, którzy przed dniem 1 stycznia 2007 r. nabyli prawo do odliczeń określone w art. 23 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., zachowują to prawo w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2006 r.

Jak wskazuje się w literaturze przedmiotu: "Jeżeli ze względu na kwotę podatku od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, przewyższającą podatek obliczony zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 19, odliczenie nie może być zrealizowane w całości lub części, podatnik dokonuje odliczenia w latach następnych aż do wyczerpania pełnej kwoty odliczenia. Przepis ust. 2 nie wprowadza żadnych ograniczeń co do czasu wykonywania uprawnienia do odliczania ani co do wielkości odliczeń dokonywanych w latach kolejnych." (A. Huchla (w:) Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Komentarz, wyd. II (w:) Biblioteka podatkowa, Warszawa 2003, art. 23.), jak również "W przypadku gdy kwota podatku dochodowego należnego za dany rok podatkowy jest niewystarczająca do odliczenia całej kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego uiszczonego od otrzymanych dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, odliczenie następuje w następnych latach podatkowych aż do jego wyczerpania. Nie występuje tu ograniczenie w czasie dokonywania tego odliczenia, ani ograniczenie kwoty, która może być odliczana w kolejnych latach podatkowych." (W. Dmoch (w:) Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, wyd. 7, LEGALIS/el, art. 23.).

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż prawo do odliczenia zryczałtowanego podatku od dywidend, wynikające z art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, przysługuje bezterminowo, aż do wyczerpania pełnej kwoty odliczenia.

UZASADNIENIE stanowiska do pytania 3

Zgodnie z uzasadnieniem projektu ustawy nowelizującej: "Zmiana art. 22 ustawy spowodowała konieczność wykreślenia art. 23 ustawy, który umożliwiał odliczenie zapłaconego podatku. Jednocześnie dla zachowania ochrony praw słusznie nabytych wprowadzono przepis przejściowy zapewniający podatnikom ochronę tych praw." Z przytoczonego fragmentu uzasadnienia wynika, iż podstawą wprowadzenia przepisu przejściowego, tj. art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, była konstytucyjna zasada ochrony praw nabytych, która "zakazuje arbitralnego znoszenia lub ograniczania praw podmiotowych przysługujących jednostce lub innym podmiotom prywatnym występującym w obrocie prawnym." (M. Florczak-Wątor (w:) Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, wyd. II, red. P. Tuleja, LEX/el. 2021, art. 2., uwaga 5.). Zasada ta ma swoje źródło w zasadzie demokratycznego państwa prawnego, uregulowanej w art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) - zwanej dalej Konstytucją. (M. Florczak-Wątor (w:) Konstytucja..., art. 2., uwaga 5.). Jak słusznie wskazał projektodawca, podatnicy, którzy przed 1 stycznia 2007 r. zapłacili zryczałtowany podatek od dywidend i, na podstawie art. 23 u.p.d.o.p. (w brzmieniu przed 1 stycznia 2007 r.), nabyli prawo do odliczenia tego podatku, nie mogą być pozbawieni tego prawa tylko dlatego, że nie zdążyli dokonać odliczenia przed wprowadzoną przez ustawodawcę zmianą przepisów. Zaniechanie wprowadzenia regulacji przejściowej, tj. regulacji art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, byłoby więc niewątpliwie naruszeniem zasady praw słusznie nabytych. W niniejszym przypadku, z zasadą praw słusznie nabytych nieodłącznie skorelowana jest również zasada równości, uregulowana w art. 32 Konstytucji. Pozbawienie praw do odliczenia podatku podatników, którzy, z uwagi na przejściowe obniżenie dochodowości, nie zdążyli wyczerpać pełnej kwoty odliczenia przed 1 stycznia 2007 r. byłoby nieuprawnionym różnicowaniem sytuacji prawnej tych podmiotów względem pozostałych.

W związku z powyższym, uiszczony przed 1 stycznia 2007 r. zryczałtowany podatek od dywidend, do dnia 1 stycznia 2018 r., podatnicy mogli odliczać od podatku od wszystkich swoich dochodów.

Na gruncie u.p.d.o.p. nie rozróżniano wówczas źródeł przychodu. Ustawą z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. poz. 2175 z późn. zm.) zmieniono przepis art. 7 u.p.d.o.p. w ten sposób, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych została suma dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. Tym samym wszelkie przychody i koszty osiągnięte po 1 stycznia 2018 r., jak również większość odliczeń, powinna być dychotomicznie przypisana albo do źródła przychodu "zyski kapitałowe" albo "inne źródła".

Jednakże, w zakresie odliczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, konieczność jego przypisania do jednego tylko źródła przychodów, tj. albo do źródła "zyski kapitałowe" albo "inne źródła", byłaby niedopuszczalna z tych samych względów, z których niedopuszczalne było pozbawienie podatników prawa do odliczenia wcześniej zapłaconego podatku po 1 stycznia 2007 r. Niezgodne z zasadą ochrony praw słusznie nabytych oraz zasadą równości byłoby ograniczenie, po 1 stycznia 2018 r., prawa do odliczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, do jednego tylko źródła przychodów.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że prawo do odliczenia podatku, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, w stanie prawnym po 1 stycznia 2018 r., przysługuje zarówno ze źródła przychodów "zyski kapitałowe", jak również "inne źródła".

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zasady łączenia spółek kapitałowych regulują art. 491 i n. ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 z późn. zm., dalej: "k.s.h.").

W myśl postanowień art. 491 k.s.h.:

Spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.

W myśl art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h.:

Połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca przyznaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie);

Zgodnie z art. 494 § 1 k.s.h.:

Spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.

Zgodnie z art. 93 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa

(Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.):

Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1)

osób prawnych,

2)

osobowych spółek handlowych,

3) osobowych i kapitałowych spółek handlowych - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1)

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2)

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

W stanie prawnym przed 1 stycznia 2007 r. dywidendy wypłacane przez polskie spółki innym polskim podatnikom podatku dochodowego od osób prawnych w każdym przypadku opodatkowane były podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jego wysokość wynosiła 19% kwoty przychodu, a podatek był pobierany przez spółkę wypłacającą dywidendę w dniu dokonania wypłaty. Regulował to art. 22 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p.").

Jednocześnie istniał przepis art. 23 u.p.d.o.p., który umożliwiał odliczenie pobranego przez płatnika podatku od dywidend od podatku dochodowego wynikającego z innych dochodów spółki.

Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 u.p.d.o.p. w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.,

kwotę podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odlicza się od kwoty podatku obliczonego zgodnie z art. 19.

W myśl art. 23 ust. 2 u.p.d.o.p. w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.,

w razie braku możliwości odliczenia, o którym mowa w ust. 1 kwotę podatku, zgodnie z zasadami określonymi w tym przepisie, odlicza się w następnych latach podatkowych.

Zgodnie z treścią powołanego przepisu art. 23 ust. 1 u.p.d.o.p. kwotę podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odlicza się od kwoty podatku obliczonego zgodnie z art. 19. W razie braku możliwości odliczenia, o którym mowa w ust. 1, kwotę podatku, zgodnie z zasadami określonymi w tym przepisie, odlicza się w następnych latach podatkowych (art. 23 ust. 2 u.p.d.o.p.).

Z powyższego wynika, że w stanie prawnym obowiązującym do końca 2006 r. podatnik opodatkowany według ogólnych zasad, który osiągał również dochody z dywidend od polskich spółek, mógł bez jakichkolwiek warunków, pomniejszyć kwotę podatku obliczonego według stawki o kwotę podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend.

Od dnia 1 stycznia 2007 r. na podstawie art. 1 ust. 23 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589, dalej także: "ustawy nowelizującej") uchylono art. 23 u.p.d.o.p. oraz wprowadzono zmiany w art. 22 u.p.d.o.p.

Zmiany weszły w życie 1 stycznia 2007 r.

Nowe przepisy wprowadziły rozwiązanie polegające na stosowaniu zwolnień od podatku z tytułu dywidend wypłaconych przez polskie spółki, przy obowiązku spełnienia określonych warunków przez spółki otrzymujące dywidendy (art. 22 ust. 4 u.p.d.o.p.).

Jednocześnie w przepisach przejściowych (art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r.) ustawodawca postanowił, że polscy podatnicy, którzy przed dniem 1 stycznia 2007 r. nabyli prawo do odliczeń określone w art. 23 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., zachowują to prawo w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

1. Podatnicy, którzy przed dniem 1 stycznia 2007 r. nabyli prawo do odliczeń określone w art. 23 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., zachowują to prawo w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2006 r.

2. Podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, którzy przed dniem 1 stycznia 2008 r. uzyskali dochody (przychody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lecz nie nabyli prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, dokonują odliczenia podatku pobranego od tych dochodów w zakresie i na zasadach określonych w art. 23 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.

Prawo do odliczenia podatku z tytułu dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zapłaconego w latach 1997-2007 może być realizowane bez ograniczeń czasowych. Uchylony art. 23 u.p.d.o.p. wg stanu prawnego obowiązującego do dnia 1 stycznia 2007 r. nie zawierał ograniczenia w tym zakresie, co oznacza, że spółce przejmowanej prawo to przysługuje bezterminowo.

Zauważyć należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera regulacji ograniczających prawo do odliczenia podatku z tytułu udziału w zyskach osób prawnych po dokonaniu przejęcia spółki, której prawo takie przysługuje. Spółka przejmująca (łączenie przez przejęcie - połączenie per incorporationem) nabywa w ramach sukcesji podatkowej prawo do odliczenia od podatku dochodowego podatku od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych odprowadzonego przez płatnika każdej z łączących się spółek. W razie niewystąpienia podatku należnego za rok podatkowy, w którym przychody te uzyskano, odliczenia tego można dokonać w latach następnych, aż do wyczerpania (brak jest bowiem ograniczenia czasowego dokonania tego odliczenia)

Tym samym stwierdzić należy, że prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej w sytuacji dokonania przez Wnioskodawcę przejęcia spółki przejmowanej, która jak wynika z opisu sprawy nie wyczerpała pełnej kwoty odliczenia, przejdzie na Wnioskodawcę bezterminowo, aż do wyczerpania pełnej kwoty odliczenia.

W świetle powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

W ramach nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych prawodawca, ustawą z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2175) wprowadził szereg zmian.

Jedną z nich było wyodrębnienie nowego źródła przychodów - przychodów z zysków kapitałowych.

I tak od 2018 r. w u.p.d.o.p. przychody podatników tego podatku zostały rozdzielone na źródła:

- z zysków kapitałowych oraz

- z innych źródeł.

W świetle znowelizowanego art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p.,

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Wydzielając odrębne źródło przychodów ustawodawca zamieścił w art. 7b u.p.d.o.p. katalog, w którym określił listę przychodów alokowanych do takiego źródła.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy objętych pytaniem Nr 3, stwierdzić należy, że Wnioskodawca po dokonaniu planowanego przejęcia spółki przejmowanej będzie mógł pomniejszyć podatek dochodowy od osób prawnych o kwoty podatków naliczonych od dywidend niezależnie od źródła dochodów stanowiącego podstawę naliczenia tego podatku, tj. dochodów z zysków kapitałowych lub od dochodów z innych źródeł w zależności od tego źródła, które wystąpi. Rację ma Wnioskodawca, że prawo do odliczenia podatku, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, w stanie prawnym po 1 stycznia 2018 r., przysługuje zarówno ze źródła przychodów "zyski kapitałowe", jak również "inne źródła".

W konsekwencji należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że gdy prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej przejdzie na Wnioskodawcę, będzie on uprawniony do dokonania tegoż odliczenia zarówno od podatku ze źródła przychodów "zyski kapitałowe", jak i "inne źródła", o których mowa w art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p.

Zatem Państwa stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Końcowo zaznaczyć należy, że Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 2 września 2022 r. wskazał, że przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl