0111-KDIB2-1.4010.42.2017.1.MJ - Zwolnienie z CIT dochodów przeznaczonych na fundusz założycielski fundacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-1.4010.42.2017.1.MJ Zwolnienie z CIT dochodów przeznaczonych na fundusz założycielski fundacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 marca 2017 r. (data wpływu 11 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów Wnioskodawcy, przeznaczonych na fundusz założycielski nowo utworzonej fundacji oraz jego ewentualne podwyższenie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2017 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów Wnioskodawcy, przeznaczonych na fundusz założycielski nowo utworzonej fundacji oraz jego ewentualne podwyższenie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest organizacją pozarządową w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 z późn. zm., dalej: "UoDPP") - tj. fundacją. Zakres działalności Wnioskodawcy regulują w szczególności ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 40), UoDPP oraz statut Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 UoDPP, organizacjami pozarządowymi są:

1.

niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi;

2.

niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

W chwili powoływania nowej fundacji oraz w chwili ewentualnego podwyższania jej funduszu założycielskiego, Wnioskodawca będzie posiadał status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu art. 20 ust. 1 UoDPP.

Wnioskodawca prowadzi działalność pożytku publicznego, tj. działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych w zakresie określonym w statucie (art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 UoDPP). Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm., dalej: "Ustawa o CIT").

Wnioskodawca zamierza ustanowić nową fundację (dalej: "Nowo utworzona fundacja"), jako fundator w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach. Wnioskodawca przekaże Nowo utworzonej fundacji na podstawie aktu fundacyjnego, złożonego w formie notarialnej, składniki majątkowe w postaci środków pieniężnych na jej fundusz założycielski, zgodnie z art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o fundacjach. Wnioskodawca samodzielnie ustanowi statut Nowo utworzonej fundacji, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach, w którym określi w szczególności jej cele, zasady, formy i zakres jej działalności, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki zarządu i jego członków.

Wnioskodawca będzie mógł zdecydować o przekazaniu Nowo utworzonej fundacji dodatkowych środków pieniężnych, w szczególności poprzez podwyższenie funduszu założycielskiego Nowo utworzonej fundacji.

Obecnie statut Wnioskodawcy w zakresie celów działalności brzmi następująco: celem Fundacji jest popieranie wszechstronnego rozwoju i edukacji społeczeństwa, a zwłaszcza działalności społecznej, informacyjnej, wychowawczo-pedagogicznej, oświatowej, oraz działalności mającej na celu wsparcie potrzebujących.

W statucie wskazano, iż dla osiągnięcia swoich celów statutowych, Fundacja może wspierać działalność innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji.

Wnioskodawca rozważa zmianę statutu poprzez poszerzenie zakresu celów statutowych o inne mieszczące się w art. 4 ust. 1 UoDPP i przyjęcie następującej treści statutu: celem Fundacji jest popieranie wszechstronnego rozwoju i edukacji społeczeństwa, a zwłaszcza działalności społecznej, informacyjnej, wychowawczo-pedagogicznej, oświatowej, oraz działalności mającej na celu wsparcie potrzebujących. Celami Fundacji są również:

a.

integracja i reintegracja społeczna i zawodowa,

b.

pomoc społeczna, w tym w szczególności pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,

c.

nauka, edukacja, oświata i wychowanie,

d.

wspieranie rodzin i systemu pieczy zastępczej,

e.

działalność charytatywna i dobroczynność,

f.

ochrona i promocja zdrowia,

g.

działalność na rzecz osób niepełnosprawnych,

h.

promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej, w szczególności osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,

i.

działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn,

j.

działalność na rzecz osób starszych i w wieku emerytalnym,

k.

działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym w szczególności wsparcie przedsiębiorczości i ekonomii społecznej,

I.

działalność wspomagająca rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej,

m.

działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,

n.

kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,

o.

kultura fizyczna i sport,

p.

ekologia, ochrona środowiska i zwierząt,

q.

turystyka i krajoznawstwo,

r.

upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działania wspomagające rozwój demokracji,

s.

działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,

t.

wspieranie wolontariatu,

u.

przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym,

v.

pomoc prawna i obywatelska,

w.

kult religijny, w tym m.in. wspieranie chrześcijaństwa.

Fundacja realizuje swoje cele w ramach działalności nieodpłatnej i odpłatnej poprzez:

a.

działalność oświatową i edukacyjną;

b.

działalność wydawniczą;

<I< I>

A. działalność leczniczą i rehabilitacyjną i wspierającą służbę zdrowia;

</I<>

aa. współpracę z innymi podmiotami, w tym w szczególności z administracją publiczną, podmiotami ekonomii społecznej, przedsiębiorcami i osobami fizycznymi.

Dla osiągnięcia swoich celów statutowych, Fundacja może wspierać działalność innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji. Fundacja realizuje cele statutowe także poprzez członkostwo w organizacjach zrzeszających fundacje polskie i zagraniczne, o celach statutowych zbieżnych lub tożsamych z celem Fundacji.

Statut Wnioskodawcy dopuszcza możliwość prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę - na zasadach określonych w ustawie o fundacjach oraz UoDPP - stanowiąc, że Fundacja może prowadzić w kraju i za granicą, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, następującą działalność gospodarczą:

1.

47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet;

2.

47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami;

3.

58.11.Z Wydawanie książek;

4.

58.12.Z Wydawanie wykazów oraz list (np. adresowych, telefonicznych);

5.

58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza;

6.

63.11.Z Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność;

7.

63.99.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;

8.

68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;

9.

73.11.Z Działalność agencji reklamowych;

10.

73.12.A Pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w radio i telewizji;

11.

73.12.B Pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych;

12.

73.12.C Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet);

13.

73.12.D Pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach;

14.

73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej;

15.

78.30.Z Pozostała działalność związana z udostępnianiem pracowników;

16.

82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów.

Statut Nowo utworzonej fundacji, który zostanie nadany jej przez Wnioskodawcę, będzie brzmiał następująco: Fundacja została ustanowiona dla realizacji celów społecznie użytecznych w zakresie ochrony i promocji zdrowia, działalności na rzecz osób niepełnosprawnych, edukacji, oświaty i wychowania, a także opieki nad dziećmi. Celami Fundacją są również:

a.

działalność na rzecz kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

b.

działalność naukowa;

c.

ekologia i ochrona środowiska;

d.

integracja i reintegracja społeczna i zawodowa;

e.

wspieranie innych podmiotów, w tym w szczególności organizacje pozarządowe oraz spółdzielnie socjalne;

f.

pomoc społeczna, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

g.

wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej;

h.

działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

i.

działalność charytatywna;

j.

podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

k.

działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym;

I.

działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

m.

wypoczynek dzieci i młodzieży;

n.

wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;

o.

działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

p.

promocja i organizacja wolontariatu;

q.

działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

r.

przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym;

s.

działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów traktowanych na równi z organizacjami pozarządowych, w tym sp. z o.o. non profit i spółdzielni socjalnych.

Fundacja realizuje swoje cele w ramach działalności nieodpłatnej i odpłatnej poprzez:

a. Prowadzenie centrum terapeutycznego dla osób niepełnosprawnych;

b. Prowadzenie Wzorcowej Sali Doświadczania Świata;

c. Organizowanie zajęć rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych (w tym w szczególności z wykorzystaniem metody Snoezelen);

d. Organizowanie imprez i wydarzeń, w tym w szczególności warsztatów, kursów, wydarzeń kulturalnych związanych z celami Fundacji;

e. Współpracę z fizjoterapeutami, terapeutami, nauczycielami oraz wolontariuszami;

f. Zaopatrywanie innych podmiotów, w tym m.in. placówek publicznych, organizacji społecznych oraz terapeutów w sprzęt potrzebny do rehabilitacji osób niepełnosprawnych;

g. Otwieranie w placówkach opiekuńczych i oświatowych Sal Doświadczania Świata;

Prowadzenie sklepu internetowego umożliwiającego m.in. nabycie sprzętu oraz akcesoriów do rehabilitacji, gadżetów z promujących ideę i cele Fundacji oraz literatury;

a. Promowanie i wspieranie działalności na rzecz osób niepełnosprawnych, działalności w zakresie edukacji, oświaty wychowania, a także opieki nad dziećmi, w tym organizowanie akcji szkoleniowych i informacyjnych;

b. Działalność wydawniczą, w tym w szczególności wydania biuletynu informacyjnego, poradnika, produkcja filmowa;

c. Działalność integracyjną, w tym m.in. udział i organizację w obchodach, rocznicach, festynach, konkursach, wystawach, paradach, piknikach, pikietach;

d. Prowadzenie i udział we wszelkiego rodzaju form oświatowych i edukacyjnych, w tym m.in. szkół, przedszkoli, uniwersytetów (np. III wieku), warsztatów, konferencji;

e. Organizacja i udział w imprezach, w tym m.in. w portalach, wernisażach, kongresach;

f. Prowadzenie rehabilitacji społeczno-zawodowej, w tym poprzez zajęcia terapeutyczne m.in. w ramach warsztatów terapii zajęciowej oraz zakładów aktywności zawodowej, placówka-świetlica środowiskowa;

g. Prowadzenie portalu internetowego mającego m.in. charakter informacyjny i edukacyjny;

h. Organizacja wszelkiego rodzaju form wypoczynku, w tym m.in. kolonii, obozów, wycieczek;

i. Działalność leczniczą;

j. Działalność kulturalną;

k. Współpracę z innymi podmiotami, w tym w szczególności z administracją publiczną, podmiotami ekonomii społecznej, przedsiębiorcami i osobami fizycznymi;

I. Udział i wsparcie w badaniu i rekrutacji grup w ramach realizowanych projektów przez fundację i inne podmioty w zakresie celów statutowych;

m. Współpracę z podmiotami realizującymi działalność zbieżną z celami Fundacji, w tym organami administracyjnymi, jednostkami samorządu terytorialnego, osobami prawnymi, fizycznymi oraz innymi organizacjami pozarządowym;

n. Podejmowanie innych czynności związanych z realizacją celów Fundacji;

Fundacja realizuje cele statutowe także poprzez członkostwo w organizacjach zrzeszających fundacje polskie i zagraniczne, o celach zbieżnych z celami Fundacji.

Wobec tego, że Wnioskodawca, jako podmiot będący w chwili powoływania Nowo utworzonej fundacji organizacją pożytku publicznego, będzie uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej, zaś Wnioskodawca przy ustalaniu treści statutu Nowo utworzonej fundacji będzie posiłkował się treścią własnego statutu, również Nowo utworzona fundacja będzie mogła prowadzić działalność gospodarczą w zakresie dozwolonym przez przepisy ustawy o fundacjach oraz UoDPP, tj. pod warunkiem, że będzie działalnością dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego, zaś generowany w ramach niej zysk będzie przeznaczany na działalność pożytku publicznego.

Statut Nowo utworzonej Fundacji będzie stanowił, że Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:

a. Sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,

b. Pozostałej sprzedaży detalicznej prowadzonej poza siecią sklepową, straganami i targowiskami,

c. Wydawania książek,

d. Wydawania czasopism i pozostałych periodyków,

e. Pozostałej działalności wydawniczej,

f. Wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,

g. Pośrednictwa w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet),

h. Pośrednictwa w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach,

i. Badania rynku i opinii publicznej,

j. Działalności związanej z organizacją targów, wystaw i kongresów,

k. Wychowania przedszkolnego,

I. Pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych,

m. Pozaszkolnych formy edukacji artystycznej,

n. Nauki języków obcych,

o. Pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,

p. Działalności fizjoterapeutycznej,

q. Pozostałej działalności w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana,

r. Pomocy społecznej bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych,

s. Opieki dziennej nad dziećmi,

t. Pozostałej pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Jak wynika z powyższego, udzielenie wsparcia innym organizacjom zostało wyartykułowane w statucie Wnioskodawcy. Stanowi on mianowicie, że dla osiągnięcia swoich celów statutowych, Fundacja może wspierać działalność innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji.

Wnioskodawca przekaże w akcie fundacyjnym Nowo utworzonej fundacji środki pieniężne na jej fundusz założycielski. Środki otrzymane przez Nowo utworzoną fundację przekazane w akcie fundacyjnym na jej fundusz założycielski będą w początkowych etapach jej funkcjonowania głównym źródłem finansowania działalności statutowej. Wnioskodawca będzie mógł ponadto zdecydować o przyznaniu Nowo utworzonej fundacji dodatkowych środków pieniężnych, w szczególności poprzez podwyższenie jej funduszu założycielskiego lub w formie darowizny. Jako że Wnioskodawca w chwili powoływania Nowo utworzonej fundacji będzie posiadał status organizacji pożytku publicznego i będzie uprawniony do otrzymywania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych, część ze środków pieniężnych przeznaczonych przez Wnioskodawcę na fundusz założycielski lub jego podwyższenie będzie pochodziła właśnie z tego źródła.

Nowo utworzona fundacja będzie wykorzystywała przekazane środki pieniężne na prowadzenie działalności statutowej, a więc na prowadzenie działalności pożytku publicznego. Wartość środków pieniężnych przeznaczonych na prowadzenie działalności innej niż działalność pożytku publicznego, tj. działalności gospodarczej przez Nowo utworzoną Fundację będzie wartością minimalną przewidzianą przez art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach i będzie wynosiła 1.000,00 zł (słownie: jeden tysiąc złotych).

Artykuł 5 ust. 1 zd. 2 (winno być: art. 5 ust. 5 zd. 2) ustawy o fundacjach stanowi mianowicie, że jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych. Wnioskodawca oraz Nowo utworzona fundacja zawrą - po powołaniu Nowo utworzonej fundacji - wzajemne porozumienie, na mocy którego Nowo utworzona fundacja zobowiąże się do niewydatkowania środków pieniężnych przekazanych na jej fundusz założycielski lub na jego podwyższenie na prowadzenie działalności gospodarczej (z zastrzeżeniem kwoty 1.000,00 zł, która będzie mogła być wydatkowana na działalność gospodarczą).

Na mocy przedmiotowego porozumienia Nowo utworzona fundacja będzie mogła wykorzystać przekazane jej środki pieniężne jedynie na organizację szczegółowo opisanych poniżej projektów, tj.:

1. Prowadzenie Centrum Terapeutycznego, w ramach którego działać będzie Świetlica Terapeutyczna oraz niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna;

2. Projektu dotyczącego chorób nowotworowych, w szczególności w zakresie profilaktyki onkologicznej oraz wykrywania znamion chorobowych;

3. Projektu dotyczącego wad postaw wśród uczniów szkół podstawowych;

4. Projektu dotyczącego edukacji plastycznej i historycznej wśród podopiecznych szpitali oraz szkół przyszpitalnych;

5. Projektu edukacyjnego na temat II Wojny Światowej.

W przypadku wydatkowania przez Nowo utworzoną fundację środków pieniężnych, przekazanych jej przez Wnioskodawcę, na działalność inną niż działalność pożytku publicznego wskazaną powyżej, Nowo utworzona fundacja będzie zobowiązana do zwrotu Wnioskodawcy części środków pieniężnych wydatkowanych niezgodnie z zawartym porozumieniem.

W celu sprawowania kontroli przez Wnioskodawcę nad wydatkowaniem przez Nowo utworzoną fundację przekazanych jej środków pieniężnych, Nowo utworzona fundacja zobowiąże się w zawartym porozumieniu do przedkładania oraz udostępniania do wglądu Wnioskodawcy wszelkich dokumentów księgowych, rachunkowych oraz finansowych, w szczególności faktur VAT, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych. Dzięki temu Wnioskodawca będzie miał faktyczną możliwość ustalenia ewentualnych nieprawidłowości w wydatkowaniu przez Nowo utworzoną fundację środków pieniężnych, tj. wydatkowania ich na cele inne niż określone w zawartym porozumieniu.

Nowo utworzona fundacja w pierwszych latach swojej działalności nie będzie posiadała statusu organizacji pożytku publicznego w rozumieniu art. 20 UoDPP. Z chwilą spełnienia ustawowych przesłanek przewidzianych w UoDPP, w szczególności konieczności prowadzenia działalności pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa nieprzerywanie przez co najmniej 2 lata, Nowo utworzona fundacja wystąpi o nadanie jej statusu organizacji pożytku publicznego.

Zgodnie z planowanym brzmieniem statutu Nowo utworzonej fundacji, jej zarząd będzie powoływany oraz odwoływany przez jej fundatora - tj. Wnioskodawcę. W pierwszych latach działalności w skład zarządu Nowo utworzonej fundacji będzie wchodził członek zarządu fundatora - Wnioskodawcy. Powyższe umożliwi Wnioskodawcy zapewnienie jeszcze bardziej efektywnej kontroli nad prawidłowością wydatkowania środków finansowych przez Nowo utworzoną Fundację oraz realizację przyjętej przez Wnioskodawcę koncepcji wyodrębnienia części działalności pożytku publicznego do nowo utworzonego podmiotu, a także zapewnienie nadzoru nad efektywną współpracą pomiędzy obiema fundacjami. Ponadto Wnioskodawca będzie uprawniony do zmiany statutu Nowo utworzonej fundacji lub udzielania zgody na jego zmianę dokonaną przez zarząd Nowo utworzonej fundacji. Utworzenie nowej fundacji umożliwi Wnioskodawcy realizację określonego rodzaju działalności w ramach wyodrębnionego podmiotu - tj. działalności terapeutycznej oraz działalności oświatowej w związku z planowanym powołaniem przez Nowo utworzoną Fundację Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. "Przeniesienie" części działalności z Wnioskodawcy do Nowo utworzonej Fundacji umożliwi ponadto wspólną realizację celów statutowych przez obie organizacje przy zdecydowanie mniejszym nakładzie kosztów i większych efektach końcowych.

Głównym obszarem działalności Nowo utworzonej Fundacji będzie prowadzenie Centrum Terapeutycznego, w ramach którego działać będzie Świetlica Terapeutyczna oraz niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna. W Świetlicy Terapeutycznej Nowo utworzona fundacja będzie prowadziła zajęcia terapeutyczne dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o niepełnosprawności lub opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej (o potrzebie kształcenia specjalnego, indywidualnego nauczania, wczesnego wspomagania rozwoju lub zajęć rewalidacyjno-wychowawczych).

W ramach prowadzenia Świetlicy Terapeutycznej, Nowo utworzona fundacja będzie świadczyła następujące usługi:

a. Zajęcia prowadzone w ramach Sali Doświadczania Świata (metoda Snoezelen);

b. Zajęcia z logopedą;

c. Zajęcia z pedagogiem;

d. Zajęcia z psychologiem;

e. Zajęcia z fizjoterapeutą;

f. Zajęcia z zakresu Integracji Sensorycznej;

g. Zajęcia arteterapii;

h. Zajęcia biblioterapii;

i. Zajęcia muzykoterapii.

Nowo utworzona fundacja będzie ponadto otwierała Sale Doświadczania Świata w placówkach opiekuńczych i oświatowych oraz zaopatrywała je w sprzęt terapeutyczny niezbędny do rehabilitacji osób niepełnosprawnych. W Salach Doświadczania Świata prowadzi się terapię osób niepełnosprawnych, w szczególności z wykorzystaniem metody Snoezelen.

Nowo utworzona fundacja będzie również założycielem oraz podmiotem prowadzącym niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.), która jest placówką oświatową w rozumieniu powyższej ustawy. Celem działania poradni będzie udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgłaszającym się do niej osobom, w szczególności poprzez:

a.

prowadzenie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci;

b.

diagnozowanie dzieci i młodzieży - określanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży;

c.

ustalanie przyczyn trudności dydaktycznych, wychowawczych i emocjonalnych, wyjaśnianie mechanizmów funkcjonowania dzieci i młodzieży w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazywanie sposobów jego rozwiązania;

d.

udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wsparcia;

e.

udzielanie rodzicom, opiekunom prawnym pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży oraz pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych. Niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna będzie ponadto wydawała opinie przewidziane w przepisach powszechnie obowiązujących, w szczególności w ustawie o systemie oświaty, tj. opinie o:

* wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej;

* potrzebie odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym;

* potrzebie spełnienia przez dziecko odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą, zgodnie z art. 16 ust. 10 pkt 1 ustawy o systemie oświaty;

* potrzebie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, zgodnie z art. 71b ust. 3b ustawy o systemie oświaty;

* potrzebie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia, oraz możliwości psychofizycznych ucznia;

* zwolnieniu ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją z nauki drugiego języka obcego;

* objęciu ucznia nauką w klasie terapeutycznej;

* udzieleniu zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;

* objęciu dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce;

* braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;

* inne określone w przepisach prawa.

Oprócz powyższych działań Nowo utworzona Fundacja będzie organizowała również inne projekty o tematyce zdrowotnej oraz oświatowej, w szczególności opisane poniżej.

I. Projekt dotyczący chorób nowotworowych, w szczególności w zakresie profilaktyki onkologicznej oraz wykrywania znamion chorobowych.

Celem projektu będzie przekazanie młodzieży (uczniom gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych) wiedzy na temat nowotworów, promowanie wśród młodzieży postawy prozdrowotnej, a zwłaszcza uzmysłowienie jak ważna jest profilaktyka onkologiczna, pokazanie, że ich obecne wybory i decyzje będą bezpośrednio odpowiedzialne za ich zdrowie w przyszłości, nagłośnienie problemu niewiedzy młodzieży o profilaktyce onkologicznej oraz chorobach nowotworowych.

Projekt będzie polegał w szczególności na dystrybucji wśród szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych pakietów edukacyjnych dla uczniów i nauczycieli. Na podstawie przekazanych pakietów nauczyciele przeprowadzą wśród uczniów lekcje edukacyjne na temat nowotworów. Nowo utworzona fundacja będzie również mogła przeprowadzić pokazowe lekcje edukacyjne. Ponadto w ramach projektu planowane jest zorganizowanie letnich akcji edukacyjnych w kliku miastach w Polsce, podczas których zostaną rozdane materiały na temat nowotworów, a także przeprowadzane zostaną badania znamion chorobowych skóry przez lekarza dermatologa lub onkologa. Dzięki badaniom beneficjenci projektu uzyskają informację na temat charakteru znamion skóry, wskazujących na ewentualne objawy wystąpienia choroby nowotworowej skóry oraz konieczności poddania się specjalistycznemu leczeniu.

II. Projekt dotyczący wad postaw wśród uczniów szkół podstawowych.

Nowo utworzona fundacja planuje ponadto zorganizowanie projektu, mającego na celu informowanie o wadach postaw wśród uczniów szkół podstawowych oraz ich przyczynach, a także podjęcie działań mających na celu przeciwdziałanie powstawaniu wad postaw i eliminowanie jednego z podstawowych czynników które je powodują, tj. przeciążonych plecaków. Nowo utworzona fundacja będzie wyposażać szkoły podstawowe w zestawy nowoczesnych szafek, w których uczniowie będą mogli pozostawiać nadmiernie obciążające plecy podręczniki oraz przybory szkolne. Ponadto Nowo utworzona fundacja będzie organizowała w szkołach lekcje edukacyjne na których będzie informowała o wadach postawy i ich przyczynach, a także wskazywała na problem przeciążonych plecaków wśród uczniów, w szczególności poprzez ich pokazowe ważenie.

III. Projekt edukacji plastycznej i historycznej wśród podopiecznych szpitali oraz szkół przyszpitalnych.

Nowo utworzona fundacja planuje ponadto zorganizować w szkołach przyszpitalnych oraz oddziałach dziecięcych w szpitalach warsztaty plastyczne, w ramach których pacjenci będą wykonywać kartki pocztowe. Warsztaty te będą miały w szczególności na celu poprawę stanu zdrowia pacjentów, poprzez łagodzenie stresu związanego z pobytem w szpitalu, rozwijanie kreatywności, zdolności estetycznej, a także podtrzymywanie zwyczaju tradycyjnego korespondowania. Kartki pocztowe będą wykonywane zarówno w związku ze świętami (Boże Narodzenie, Wielkanoc) i wysyłane będą do osób najbliższych dla pacjentów, jak również w związku z innymi ważnymi rocznicami, w tym mającymi charakter historyczny (rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego) i wysyłane do uczestników wydarzeń historycznych. Projekt będzie miał więc również charakter edukacyjny, z uwagi na to, że pacjenci uzyskają wiedzę na temat historii Polski, a także będą mogli nawiązać dialog międzypokoleniowy.

IV. Projekt edukacyjny na temat II Wojny Światowej.

Nowo utworzona fundacja planuje również zorganizować projekt edukacyjny dotyczący II Wojny Światowej. Projekt ten będzie miał także na celu promowanie patriotycznych postaw oraz tożsamości narodowej, jak również upamiętnienie i uhonorowanie jej uczestników.

Projekt będzie polegał na umożliwieniu każdemu Polakowi przekazanie - za pośrednictwem Nowo utworzonej fundacji oraz jej partnerów - podziękowań za walkę za Ojczyznę. Uczestnik II Wojny Światowej będzie miał możliwość odpowiedzieć nadawcy podziękowań, dzięki czemu możliwe będzie nawiązanie dialogu międzypokoleniowego, a także poznanie ich historii przez bezpośredni kontakt uczestników II Wojny Światowej z osobami biorącymi udział w projekcie.

Ponadto w ramach projektu zostanie uruchomiony portal internetowy na którym zostaną przedstawione sylwetki uczestników II Wojny Światowej oraz opisane ich historie. Nowo utworzona fundacja będzie przeprowadzała również warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych dotyczące tematyki II Wojny Światowej.

W przyszłości Nowo utworzona fundacja będzie mogła rozszerzyć przedmiot prowadzonej działalności i prowadzić inne projekty w zakresie sfery zadań publicznych o której mowa w art. 4 ust. 1 UoDPP.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy dochód Wnioskodawcy przeznaczony na fundusz założycielski Nowo utworzonej fundacji, bądź na jego ewentualne podwyższenie w przyszłości, będzie zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w części ponad kwotę 1.000,00 zł, która zostanie przeznaczona na prowadzenie działalności gospodarczej przez Nowo utworzoną Fundację, zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach), w związku z wydatkowaniem dochodu Wnioskodawcy na rzecz Nowo utworzonej Fundacji (tj. na cele związane z działalnością oświatową oraz ochroną zdrowia)?

2. Czy dochód Wnioskodawcy, będącego organizacją pożytku publicznego, przekazany na fundusz założycielski Nowo utworzonej fundacji bądź na jego ewentualne podwyższenie w przyszłości, będzie zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w części ponad kwotę 1.000,00 zł, która zostanie przeznaczona na prowadzenie działalności gospodarczej przez Nowo utworzoną Fundację zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach), w związku z wydatkowaniem dochodu Wnioskodawcy na rzecz Nowo utworzonej Fundacji (tj. na działalność statutową Nowo utworzonej Fundacji zbieżną z działalnością statutową Wnioskodawcy)?

Na wstępie stanowiska Wnioskodawcy, należy wskazać, że Wnioskodawca zdecydował się na postawienie dwóch pytań dotyczących przedstawionego zdarzenia przyszłego, z uwagi na to, że zdaniem Wnioskodawcy, w niektórych sytuacjach analizowane zwolnienia przedmiotowe od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT"), mogą znaleźć zastosowanie łącznie, zaś w innych jedynie jedno z nich. Powyższe jest konsekwencją tego, że pomiędzy art. 17 ust. 1 pkt 4a art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT nie zachodzi stosunek przeciwieństwa, lecz stosunek krzyżowania się norm z nich wynikających. Mianowicie dyspozycja art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest szersza w zakresie podmiotów mogących skorzystać ze zwolnienia opodatkowania dochodu, gdyż dotyczy ogółu podmiotów, które realizują cele wskazane w przepisie, z wyłączeniem niektórych rodzajów podmiotów, m.in. wskazanych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, a węższa w zakresie przedmiotowym, tj. dotyczy jedynie dochodów przeznaczonych na realizację celów enumeratywnie wymienionych w analizowanym przepisie. Z kolei dyspozycja art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT jest węższa w zakresie podmiotowym, tj. dotyczy jedynie dochodu organizacji mających status pożytku publicznego, zaś szersza w zakresie przedmiotowym, gdyż zwolnione od podatku są dochody w części przeznaczonej na dowolny statutowy cel takiej organizacji, z wyłączeniem dotyczącym działalności gospodarczej.

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód Wnioskodawcy przeznaczony na fundusz założycielski Nowo utworzonej fundacji, bądź na jego ewentualne podwyższenie w przyszłości, będzie zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w części ponad kwotę 1.000,00 zł, która zostanie przeznaczona na prowadzenie działalności gospodarczej przez Nowo utworzoną Fundację zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach), w związku z wydatkowaniem dochodu Wnioskodawcy na rzecz Nowo utworzonej Fundacji (tj. na cele związane z działalnością oświatową oraz ochroną zdrowia).

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o fundacjach, fundacje uzyskują osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. Fundacje, jako osoby prawne, są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. W art. 6 ust. 1 ustawy o CIT, zawierającym katalog zwolnień podmiotowych od podatku dochodowego od osób prawnych, fundacje nie zostały wskazane jako podmioty zwolnione od opodatkowania.

Z uwagi na powyższe, fundacje podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o CIT.

Artykuł 17 ustawy o CIT zawiera katalog zwolnień przedmiotowych od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. W art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wskazano, że wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Artykuł 17 ust. 1b ustawy o CIT stanowi, że zwolnienie o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

W art. 17 ust. 1c ustawy o CIT wskazano ponadto katalog podmiotów wyłączonych z możliwości skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, który stanowi, że zwolnienie nie ma zastosowania w odniesieniu do:

1.

przedsiębiorstw państwowych, spółdzielni i spółek;

2.

przedsiębiorstw komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Artykuł 17 ust. 1c ustawy o CIT nie wyłącza fundacji z katalogu podmiotów, które mogą skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych, wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1.

celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie;

2.

uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Istotną kwestią wymagającą rozważenia, od której zależy spełnienie przesłanek skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest więc to:

1.

czy cele statutowe Wnioskodawcy wymienione zostały w preferowanych przez ustawodawcę celach korzystających ze zwolnienia wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT;

2.

czy przekazanie przez Wnioskodawcę dochodu na rzecz Nowo utworzonej fundacji na jej fundusz założycielski lub jego podwyższenie będzie stanowiło wydatkowanie dochodu na cele preferowane przez ustawodawcę wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Odnosząc się do pierwszej z przedstawionych kwestii, należy wskazać, że cele działania Wnioskodawcy, w chwili ustanowienia Nowo utworzonej fundacji, wynikające z treści statutu Wnioskodawcy będą przedstawiać się następująco: celem Fundacji jest popieranie wszechstronnego rozwoju i edukacji społeczeństwa, a zwłaszcza działalności społecznej, informacyjnej, wychowawczo-pedagogicznej, oświatowej, oraz działalności mającej na celu wsparcie potrzebujących. W statucie wskazano, iż dla osiągnięcia swoich celów statutowych. Fundacja może wspierać działalność innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji.

W przypadku poszerzenia zakresu celów statutowych przez Wnioskodawcę, treść statutu Wnioskodawcy będzie przedstawiać się następująco: celem Fundacji jest popieranie wszechstronnego rozwoju i edukacji społeczeństwa, a zwłaszcza działalności społecznej, informacyjnej, wychowawczo-pedagogicznej, oświatowej, oraz działalności mającej na celu wsparcie potrzebujących. Celami Fundacji są również:

a.

integracja i reintegracja społeczna i zawodowa,

b.

pomoc społeczna, w tym w szczególności pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,

c.

nauka, edukacja, oświata i wychowanie,

d.

wspieranie rodzin i systemu pieczy zastępczej,

e.

działalność charytatywna i dobroczynność,

f.

ochrona i promocja zdrowia,

g.

działalność na rzecz osób niepełnosprawnych,

h.

promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej, w szczególności osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,

i.

działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn,

j.

działalność na rzecz osób starszych i w wieku emerytalnym,

k.

działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym w szczególności wsparcie przedsiębiorczości i ekonomii społecznej,

I.

działalność wspomagająca rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej,

m.

działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,

n.

kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,

o.

kultura fizyczna i sport,

p.

ekologia, ochrona środowiska i zwierząt,

q.

turystyka i krajoznawstwo,

r.

upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działania wspomagające rozwój demokracji,

s.

działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,

t.

wspieranie wolontariatu,

u.

przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym,

v.

pomoc prawna i obywatelska.

w.

kult religijny, w tym m.in. wspieranie chrześcijaństwa.

Fundacja realizuje swoje cele w ramach działalności nieodpłatnej i odpłatnej poprzez:

a.

działalność oświatową i edukacyjną;

b.

działalność wydawniczą;

<I< I>

A. działalność leczniczą i rehabilitacyjną i wspierającą służbę zdrowia;

</I<>

aa. współpracę z innymi podmiotami, w tym w szczególności z administracją publiczną, podmiotami ekonomii społecznej, przedsiębiorcami i osobami fizycznymi.

Dla osiągnięcia swoich celów statutowych, Fundacja może wspierać działalność innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji. Fundacja realizuje cele statutowe także poprzez członkostwo w organizacjach zrzeszających fundacje polskie i zagraniczne, o celach statutowych zbieżnych lub tożsamych z celem Fundacji.

Odnosząc cele statutowe Wnioskodawcy, przedstawione powyżej, do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT należy wskazać, że zakresy celów wymienione w statucie Wnioskodawcy oraz analizowanej normie krzyżują się. Wnioskodawca mianowicie realizuje część z celów korzystających ze zwolnienia przedmiotowego - tj. działalność oświatową, w zakresie kultury fizycznej i sportu, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, jak również inne cele niewymienione w ww. przepisie. Ponadto, niektóre z celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie są realizowane przez Wnioskodawcę.

Realizacja powyższych celów przez Wnioskodawcę następuje między innymi w formie wsparcia działalności "innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji".

Odnosząc się do drugiej z analizowanych kwestii, tj. czy przekazanie przez Wnioskodawcę dochodu na rzecz Nowo utworzonej fundacji na jej fundusz założycielski lub jego podwyższenie będzie stanowiło wydatkowanie dochodu na cele preferowane przez ustawodawcę wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT należy stwierdzić, iż zwolnienie z dochodu będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej realizowanej przez inny podmiot. Może to być np. dofinansowanie innej jednostki, np. spółki, o ile realizuje ona cele wskazane w statucie organizacji, która przeznacza swój dochód na te cele (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 2 kwietnia 2012 r., Znak: IBPBI/2/423-8/12/CzP).

Jak wynika z powyższego, dopuszczalności skorzystania ze zwolnienia opodatkowania dochodu Wnioskodawcy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie wyłącza okoliczność, że Wnioskodawca nie będzie realizował celów wskazanych w analizowanym przepisie samodzielnie, lecz będzie wspierał ich realizację przez Nowo utworzoną fundację. Istotne jest jednak, aby Nowo utworzona fundacja realizowała cele wskazane w statucie organizacji, która przeznacza swój dochód na te cele (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 2 kwietnia 2012 r., Znak: IBPBI/2/423-8/12/CzP).

Odnosząc się wobec tego do zakresu projektowanego przedmiotu działalności Nowo utworzonej fundacji, należy stwierdzić, że brzmienia statutów Wnioskodawcy oraz Nowo utworzonej fundacji w istotnym zakresie się pokrywają, z uwagi na to, że Wnioskodawca przy tworzeniu statutu Nowo utworzonej fundacji posiłkował się w głównej mierze treścią swojego statutu. Analizując przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego projekty, które zamierza realizować Nowo utworzona fundacja, należy stwierdzić, że mieszczą się one w zakresie działalności statutowej Wnioskodawcy.

Ponadto mieszczą się one w zakresie części zwolnień przewidzianych w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT - tj. w zakresie działalności z zakresu ochrony zdrowia oraz działalności oświatowej. Pojęcie "ochrona zdrowia' nie zostało zdefiniowane w przepisach Ustawy o CIT. W związku z tym konieczne jest sięgnięcie przy jego interpretacji do reguł wykładni gramatycznej. Powołując się zatem na językowe znaczenia (Słownik Języka Polskiego PWN) "zdrowie" to stan żywego organizmu, w którym wszystkie funkcje przebiegają prawidłowo; Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) określiła zdrowie jako stan pełnego, dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko jako braku choroby lub zniedołężenia. Definicja ta została uzupełniona o sprawność do prowadzenia produktywnego życia społecznego i ekonomicznego. Natomiast "ochrona" to zabezpieczenie przed czymś niekorzystnym, złym lub niebezpiecznym (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 grudnia 2016 r., Znak: 2461-IBPB-1-1.4510.328.2016.1.EN). W interpretacji indywidualnej z 2 września 2016 r., Znak: IBPB-1-2/4510-746/16-1/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził z kolei, że ochrona zdrowia to działalność, której celem jest między innymi zapobieganie chorobom i ich leczenie, rehabilitacja oraz opieka medyczna nad chorymi. Pewne wskazówki co do zakresu pojęcia "ochrony zdrowia" można znaleźć również w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1638 z późn. zm.). Art. 3 ust. 1 wspomnianej ustawy zawiera definicję legalną działalności leczniczej stanowiąc, że polega ona na "udzielaniu świadczeń zdrowotnych". Za świadczenia zdrowotne zostały z kolei uznane "działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania". Art. 3 ust. 2 ww. ustawy poszerza zakres definicji pojęcia działalności leczniczej stanowiąc, że działalność lecznicza może również polegać na: promocji zdrowia lub realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia. Zgodnie z definicją legalną promocja zdrowia to z kolei "działania umożliwiające poszczególnym osobom i społeczności zwiększenie kontroli nad czynnikami warunkującymi stan zdrowia i przez to jego poprawę, promowanie zdrowego stylu życia oraz środowiskowych i indywidualnych czynników sprzyjających zdrowiu".

Analizując pojęcie "działalności oświatowej" należy wskazać, że ustawa o CIT również nie zawiera jego definicji legalnej. Bezsprzecznie obejmuje ono swoim zakresem działalność placówek wskazanych w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.). Pojęcie to jest jednak szersze i obejmuje swoim zakresem również działania innych podmiotów które realizują zadania z zakresu oświaty, którą definiuje się jako proces upowszechniania wykształcenia i kultury, który ma na celu podnoszenie poziomu umysłowego i wiedzy społeczeństw (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 9 grudnia 2016 r., Znak: 1462-IPPB5.4510.986.2016.2.RS oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 grudnia 2016 r., Znak: 2461-IBPB-1-1.4510.328.2016.1.EN).

W związku z powyższym, wszystkie działania Nowo utworzonej fundacji wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, polegające na prowadzeniu świetlicy terapeutycznej oraz niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, jak również organizacji projektu dotyczącego chorób nowotworowych, w szczególności w zakresie profilaktyki onkologicznej oraz wykrywania znamion chorobowych, projektu dotyczącego wad postaw wśród uczniów szkół podstawowych, projekty edukacji plastycznej i historycznej wśród podopiecznych szpitali oraz szkół przyszpitalnych, jak również projektu edukacyjnego na temat II Wojny Światowej, będą mieścić się w definicji działalności w zakresie ochrony zdrowia oraz działalności oświatowej.

W związku z powyższym przekazanie przez Wnioskodawcę dochodu na rzecz Nowo utworzonej fundacji - na jej fundusz założycielski lub jego podwyższenie, będzie wydatkowaniem dochodu na cele preferowane przez ustawodawcę wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, co wypełniać będzie drugą z przesłanek warunkujących możliwość skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Powyższe zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych nie będzie dotyczyło jedynie przekazanej na rzecz Nowo utworzonej fundacji kwoty 1.000,00 zł (słownie: jeden tysiąc złotych), która jest zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach minimalną kwotą jaka może zostać przeznaczona na fundusz założycielski fundacji, która może prowadzić działalność gospodarczą.

Realizacja celów przez Wnioskodawcę w sposób pośredni, tj. przy pomocy podmiotu zależnego, nie wyklucza możliwości skorzystania ze zwolnienia podatkowego wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Należy dodać, że powyższe stwierdzenie potwierdza również fakt, iż Wnioskodawca oraz Nowo utworzona fundacja zawrą - po powołaniu Nowo utworzonej fundacji - wzajemne porozumienie na mocy którego Nowo utworzona fundacja zobowiąże się do niewydatkowania środków pieniężnych przekazanych na jej fundusz założycielski lub na jego podwyższenie na prowadzenie działalności gospodarczej (z zastrzeżeniem kwoty 1.000,00 zł, która będzie mogła być wydatkowana na działalność gospodarczą). Nowo utworzona fundacja będzie mogła wykorzystać przekazane jej środki pieniężne jedynie na organizację szczegółowo scharakteryzowanych w opisie zdarzenia przyszłego projektów z zakresu ochrony zdrowia oraz oświaty. W przypadku ich wydatkowania niezgodnie z porozumieniem, Nowo utworzona fundacja będzie zobowiązana zwrócić przekazane jej przez Wnioskodawcę środki pieniężne. Ponadto Wnioskodawca będzie mógł kontrolować prawidłowość wydatkowania środków poprzez zobowiązanie Nowo utworzonej fundacji do umożliwienia Wnioskodawcy wglądu do dokumentacji finansowo-rachunkowej. Uprawnienia kontrolne Wnioskodawca będzie mógł również realizować dzięki przyznaniu mu kompetencji do powoływania oraz odwoływania zarządu Nowo utworzonej fundacji, a także z uwagi na to, że w pierwszych latach działalności w skład zarządu Nowo utworzonej fundacji będzie wchodził członek zarządu Wnioskodawcy.

Powyższe stanowisko poparte jest uchwałą składu Siedmiu Sędziów Naczelnego Sadu Administracyjnego w Warszawie z 20 listopada 2000 r., sygn. akt FPS 9/00. Z uchwały NSA wynika, iż wolne od podatku są również dochody podatników, których celem statutowym jest wspieranie działalności innych podmiotów w granicach celów określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a nie tylko dochody przeznaczone przez podatnika na samodzielną realizację takich działań. Naczelny Sąd Administracyjny, opierając się na wykładni językowej oraz celowościowej analizowanego przepisu stwierdził, że nie ma bowiem podstaw do uznania, że ustawodawca nie zamierzał preferować czy też stymulować instrumentami podatkowymi takich działań, które mają na celu dofinansowywanie (a więc wspieranie) np. nauki, kultury, ochrony zdrowia, ograniczając zwolnienie podatkowe do podmiotów realizujących takie działania wyłącznie samodzielnie, wprost i bezpośrednio. Nie można przy tym tracić z pola widzenia, że działalność w wielu dziedzinach wymaga współdziałania różnych podmiotów oraz finansowania z różnych źródeł. Istotna rola przypada w tym właśnie zakresie podmiotom, które jako cel swej statutowej działalności przyjęły wspieranie działalności w różnych dziedzinach, nie podejmując się realizacji wprost takich działań.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 23 czerwca 2015 r., Znak: ITPB3/4510-184/15/PS wskazano, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Ponadto wskazano, że przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wnikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi zadeklarować, iż osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wprost stwierdził o braku konieczności bezpośredniego prowadzenia przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych działalności statutowej, na którą zostały przeznaczone środki korzystające ze zwolnienia stwierdzając, że przez pojęcie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez fundację np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez fundatora statutu. Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 stycznia 2008 r., Znak: IBPB3/423-219/07/PP.

Należy zauważyć, że statut Wnioskodawcy będzie zawierać postanowienia umożliwiające wspieranie innych organizacji zarówno przed założeniem Nowo utworzonej fundacji, jak i przed ewentualnym podwyższeniem jej funduszu założycielskiego.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, dochód Wnioskodawcy przeznaczony na fundusz założycielski Nowo utworzonej fundacji bądź na jego ewentualne podwyższenie w przyszłości będzie zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w części ponad kwotę 1.000,00 zł, która zostanie przeznaczona na prowadzenie działalności gospodarczej przez Nowo utworzoną Fundację zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach), w związku z wydatkowaniem dochodu Wnioskodawcy na rzecz Nowo utworzonej Fundacji (tj. na cele związane z działalnością oświatową oraz ochroną zdrowia).

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód Wnioskodawcy, będącego organizacją pożytku publicznego, przekazany na fundusz założycielski Nowo utworzonej fundacji bądź na jego ewentualne podwyższenie w przyszłości, będzie zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w części ponad kwotę 1.000,00 zł, która zostanie przeznaczona na prowadzenie działalności gospodarczej przez Nowo utworzoną Fundację zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach), w związku z wydatkowaniem dochodu Wnioskodawcy na rzecz Nowo utworzonej Fundacji (tj. na działalność statutową Nowo utworzonej Fundacji zbieżną z działalnością statutową Wnioskodawcy).

Artykuł 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT zawiera kolejny rodzaj zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych stanowiąc, że wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca w chwili powoływania Nowo utworzonej fundacji będzie posiadał status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu art. 20 UoDPP.

Należy wskazać, że cele działania Wnioskodawcy będą przedstawiać się następująco: celem Fundacji jest popieranie wszechstronnego rozwoju i edukacji społeczeństwa, a zwłaszcza działalności społecznej, informacyjnej, wychowawczo-pedagogicznej, oświatowej, oraz działalności mającej na celu wsparcie potrzebujących. W statucie wskazano, iż dla osiągnięcia swoich celów statutowych, Fundacja może wspierać działalność innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji.

W przypadku poszerzenia zakresu celów statutowych przez Wnioskodawcę, treść statutu Wnioskodawcy będzie przedstawiać się następująco: celem Fundacji jest popieranie wszechstronnego rozwoju i edukacji społeczeństwa, a zwłaszcza działalności społecznej, informacyjnej, wychowawczo - pedagogicznej, oświatowej, oraz działalności mającej na celu wsparcie potrzebujących. Celami Fundacji są również:

a.

integracja i reintegracja społeczna i zawodowa,

b.

pomoc społeczna, w tym w szczególności pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,

c.

nauka, edukacja, oświata i wychowanie,

d.

wspieranie rodzin i systemu pieczy zastępczej,

e.

działalność charytatywna i dobroczynność,

f.

ochrona i promocja zdrowia,

g.

działalność na rzecz osób niepełnosprawnych,

h.

promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej, w szczególności osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,

i.

działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn,

j.

działalność na rzecz osób starszych i w wieku emerytalnym,

k.

działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym w szczególności wsparcie przedsiębiorczości i ekonomii społecznej,

I.

działalność wspomagająca rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej,

m.

działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,

n.

kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,

o.

kultura fizyczna i sport,

p.

ekologia, ochrona środowiska i zwierząt,

q.

turystyka i krajoznawstwo,

r.

upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działania wspomagające rozwój demokracji,

s.

działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,

t.

wspieranie wolontariatu,

u.

przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym,

v.

pomoc prawna i obywatelska,

w.

kult religijny, w tym m.in. wspieranie chrześcijaństwa.

Fundacja realizuje swoje cele w ramach działalności nieodpłatnej i odpłatnej poprzez:

a.

działalność oświatową i edukacyjną;

b.

działalność wydawniczą;

<I< I>

A. działalność leczniczą i rehabilitacyjną i wspierającą służbę zdrowia;

</I<>

aa. współpracę z innymi podmiotami, w tym w szczególności z administracją publiczną, podmiotami ekonomii społecznej, przedsiębiorcami i osobami fizycznymi.

Dla osiągnięcia swoich celów statutowych, Fundacja może wspierać działalność innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji. Fundacja realizuje cele statutowe także poprzez członkostwo w organizacjach zrzeszających fundacje polskie i zagraniczne, o celach statutowych zbieżnych lub tożsamych z celem Fundacji.

Jak wynika z powyższego, jedną z form realizacji celów statutowych Wnioskodawcy jest wspieranie działalności innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z celami Wnioskodawcy. Realizowane przez Nowo utworzoną fundację projekty, scharakteryzowane szczegółowo w opisie zdarzenia przyszłego, będą mieściły się w celach i formach realizacji celów określonych w statucie Wnioskodawcy. Przekazanie przez Wnioskodawcę Nowo utworzonej fundacji środków pieniężnych na jej fundusz założycielski będzie więc stanowiło przeznaczenie dochodu na działalność statutową Wnioskodawcy.

Do ustalenia możliwości skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania dochodu wydatkowanego na cele statutowe miarodajny jest tutaj moment wydatkowania środków finansowych pochodzących z dochodów takiej organizacji pożytku publicznego, a nie moment wydatkowania przekazanych przez organizację środków przez otrzymującego te środki (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 grudnia 2014 r., sygn. akt II FSK 2710/12).

Nowo utworzona fundacja nie będzie mogła wykorzystywać przekazanych przez Wnioskodawcę środków pieniężnych na działalność gospodarczą, z zastrzeżeniem kwoty 1.000,00 zł (słownie: jeden tysiąc złotych), która zostanie przeznaczona przez Wnioskodawcę na wykonywanie przez Nowo utworzoną fundację działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, minimalną kwotą jaka może zostać przeznaczona na fundusz założycielski fundacji, która może prowadzić działalność gospodarczą jest właśnie tysiąc złotych.

Gwarancję prawidłowego wydatkowania przez Nowo utworzoną fundację przekazanych jej przez Wnioskodawcę środków pieniężnych będzie stanowiło między innymi zawarte pomiędzy Wnioskodawcą a Nowo utworzoną fundacją porozumienie, na mocy którego Nowo utworzona fundacja zobowiąże się do niewydatkowania środków pieniężnych przekazanych na jej fundusz założycielski lub na jego podwyższenie na prowadzenie działalności gospodarczej (z zastrzeżeniem kwoty 1.000,00 zł, która będzie mogła być wydatkowana na działalność gospodarczą). Nowo utworzona fundacja będzie mogła wykorzystać przekazane jej środki pieniężne jedynie na organizację szczegółowo scharakteryzowanych w opisie zdarzenia przyszłego projektów z zakresu ochrony zdrowia oraz oświaty. W przypadku ich wydatkowania niezgodnie z porozumieniem Nowo utworzona fundacja będzie zobowiązana zwrócić przekazane jej przez Wnioskodawcę środki pieniężne. Ponadto Wnioskodawca będzie mógł kontrolować prawidłowość wydatkowania środków poprzez zobowiązanie Nowo utworzonej fundacji do umożliwienia Wnioskodawcy wglądu do dokumentacji finansowo-rachunkowej. Uprawnienia kontrolne Wnioskodawca będzie mógł również realizować dzięki przyznaniu mu kompetencji do powoływania oraz odwoływania zarządu Nowo utworzonej fundacji, a także z uwagi na to, że w pierwszych latach działalności w skład zarządu Nowo utworzonej fundacji będzie wchodził członek zarządu Wnioskodawcy.

Za prawidłowością zaprezentowanego powyżej poglądu przemawia stanowisko wyrażone w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku z 27 czerwca 2007 r., Znak: 1419/UDD-415-59/07/AS, w którym dokonano analizy zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodu przekazanego przez Fundację mającą status organizacji pożytku publicznego na rzecz czeskiej Fundacji Onkologii Dziecięcej. Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 6c cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie od podatku obejmuje dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Działalnością pożytku publicznego, o której mowa w powołanym wyżej przepisie, jest działalność społecznie użyteczna prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), m.in. pomoc społeczna, działalność charytatywna, ochrona i promocja zdrowia, działania na rzecz osób niepełnosprawnych. Ze statutu Fundacji wynika, iż prowadzi ona działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Z zapisów w § 11 Statutu wynika, iż Fundacja realizuje swoje cele między innymi poprzez wspieranie finansowe i pozafinansowe podmiotów i organizacji powołanych do realizacji celów zgodnych z celami Fundacji w kraju i za granicą. Wobec powyższego Fundacja (...) przekazując środki pieniężne na rzecz czeskiej Fundacji Onkologii Dziecięcej (...), z przeznaczeniem na działalność zakresie ochrony i promocji zdrowia, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie powołanego art. 17 ust. 1 pkt 6c cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe rozważania można odnieść w całej rozciągłości do sytuacji utworzenia przez Wnioskodawcę nowej fundacji i przekazania jej dochodu na fundusz założycielski Nowo utworzonej Fundacji, tj. na realizację jej celów statutowych.

Podobnie stanowisko w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania dochodu organizacji pożytku publicznego, która realizuje swoje cele statutowe w sposób pośredni wyrażono w doktrynie prawa podatkowego stwierdzając, że pojęcie "działalność statutowa" oznacza ogół czynności i działań znajdujących podstawę w statucie danego podmiotu, tzn. zgodnych z tym statutem (nienaruszających jego postanowień). Zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT jest zdecydowanie szersze niż zwolnienie ograniczone przeznaczeniem dochodu na konkretne cele. Pozwala na uwzględnienie jako przeznaczenia dochodów m.in. wielu wydatków pośrednich związanych z ogólnie pojmowaną działalnością podatnika. Jest to uzasadnione, ponieważ zwolnienie dotyczy podatników mających zweryfikowany i potwierdzony sądowo szczególny status podmiotu zajmującego się wyłącznie zadaniami sfery pożytku publicznego. W takim wypadku generalne założenie, że dochody przeznaczone na działalność takiego podmiotu stanowią dochody przeznaczone na działalność pożytku publicznego, wydaje się co do zasady uprawnione. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wyłącza z zakresu zwolnienia jedynie tę część dochodów przeznaczonych na działalność organizacji pożytku publicznego, która dotyczy ich działalności gospodarczej (por. Dźwigała Gerard i in., Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Komentarz, wyd. II).

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, dochód Wnioskodawcy, będącego organizacją pożytku publicznego, przekazany na fundusz założycielski Nowo utworzonej fundacji, bądź na jego ewentualne podwyższenie w przyszłości, będzie zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w części ponad kwotę 1.000,00 zł, która zostanie przeznaczona na prowadzenie działalności gospodarczej przez Nowo utworzoną Fundację zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach), w związku z wydatkowaniem dochodu Wnioskodawcy na rzecz Nowo utworzonej Fundacji (tj. na działalność statutową Nowo utworzonej Fundacji zbieżną z działalnością statutową Wnioskodawcy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT"), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT).

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Z treści art. 17 ust. 1a ustawy o CIT wynika, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zauważyć należy, że z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT wynika, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Zatem przepis ten wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w ww. przepisach tylko do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje na te cele.

Kolejny warunek omawianego zwolnienia ustawodawca wprowadził w art. 17 ust. 1b ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ustawodawca wprowadził w tym przepisie ułatwienie dla podatników w korzystaniu ze zwolnienia, bowiem postanowił, że wydatkowanie dochodu może nastąpić - po uprzednim jego (lub równoczesnym) przeznaczeniu - w czasie znacznie późniejszym od momentu jego osiągnięcia i przeznaczenia. Jednakże wprowadził przy tym warunek rozwiązujący - pozbawiający podatnika zwolnienia w przypadku jego wydatkowania na inny niż preferowany cel ustawowy.

Zgodnie z art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1.

wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;

2.

papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

3.

jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.

W myśl natomiast art. 17 ust. 1f ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Podkreślić w tym miejscu należy, że zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanych przepisach, jest wyjątkiem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania. Z tego względu musi być interpretowane ściśle, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu, z którego ono wynika.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Wnioskodawca jest organizacją pozarządową w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 z późn. zm., dalej: "UoDPP") - tj. fundacją. W chwili powoływania nowej fundacji oraz w chwili ewentualnego podwyższania jej funduszu założycielskiego, Wnioskodawca będzie posiadał status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu art. 20 ust. 1 UoDPP.

Wnioskodawca prowadzi działalność pożytku publicznego, tj. działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych w zakresie określonym w statucie (art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 UoDPP). Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z ustawą o CIT. Wnioskodawca zamierza ustanowić nową fundację (dalej: "Nowo utworzona fundacja"), jako fundator w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 40). Wnioskodawca przekaże Nowo utworzonej fundacji na podstawie aktu fundacyjnego, złożonego w formie notarialnej, składniki majątkowe w postaci środków pieniężnych na jej fundusz założycielski, zgodnie z art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o fundacjach.

Wnioskodawca będzie mógł ponadto zdecydować o przyznaniu Nowo utworzonej fundacji dodatkowych środków pieniężnych, w szczególności poprzez podwyższenie jej funduszu założycielskiego.

Nowo utworzona fundacja będzie wykorzystywała przekazane środki pieniężne na prowadzenie działalności statutowej, a więc na prowadzenie działalności pożytku publicznego.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że z powołanych przepisów (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2) ustawy o CIT jednoznacznie wynika powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu, poza wskazanymi w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 ustawy o CIT.

Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia na gruncie przedmiotowej sprawy. Wnioskodawca nie zamierza wspierać istniejącego podmiotu realizującego preferowane przez ustawodawcę cele statutowe, zbieżne z celami Wnioskodawcy, lecz chce przekazać środki finansowe na założenie takiego podmiotu (którego zresztą będzie fundatorem), który dopiero będzie realizował te cele.

Stwierdzić zatem należy, że Wnioskodawca, przeznaczając dochód na fundusz założycielski nowo utworzonej fundacji oraz jego ewentualne podwyższenie, będzie wydatkować go na cel, niestanowiący w istocie celu statutowego. W konsekwencji, w przedstawionej sytuacji, zastosowanie znajdzie omawiany wyżej przepis art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT, stanowiący że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tym przepisie. Wskazać także należy, że operacja, której dokonanie planuje Wnioskodawca, nie mieści się również w dyspozycji art. 17 ust. 1e ustawy o CIT.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie nadmienić należy, że w kontekście zadanych pytań, wyznaczających zakres rozpatrzenia wniosku, przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia była wyłącznie kwestia dot. zwolnienia z opodatkowania dochodów Wnioskodawcy, przeznaczonych na fundusz założycielski nowo utworzonej fundacji oraz jego ewentualne podwyższenie. Nie była natomiast przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia kwestia dotycząca możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów Wnioskodawcy, przekazanych nowo utworzonej fundacji w formie darowizny.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78-79, 50-126 Wrocław, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl