0111-KDIB2-1.4010.19.2018.1.AT - Zwolnienie z CIT dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-1.4010.19.2018.1.AT Zwolnienie z CIT dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 stycznia 2018 r. (data wpływu 11 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2018 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca Zakład Gospodarki Lokalowej - Sp. z o.o. z siedzibą w X (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) powstała z przekształcenia zakładu budżetowego w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Gminy Miejskiej X, w celu realizacji zadań Gminy Miejskiej X w zakresie tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej.

Zgodnie z aktem założycielskim, przedmiotem podstawowym działalności Spółki jest obsługa nieruchomości, wynajem i usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz wykonywanie zadań własnych Gminy Miejskiej X w zakresie:

a.

komunalnego budownictwa mieszkaniowego,

b.

zarządzania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Miejskiej,

c.

budowy, utrzymania i konserwacji dróg, ulic, placów oraz sygnalizacji świetlnej na terenie miasta,

d.

targowisk i hal targowych.

Spółka może również:

1.

nabywać budynki mieszkalne,

2.

przeprowadzać remonty i modernizację obiektów przeznaczonych na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu,

3.

wynajmować lokale użytkowe znajdujące się w budynkach Spółki,

4.

prowadzić inną działalność polegającą na:

a.

sprawowaniu funkcji inwestora zastępczego,

b.

budowaniu budynków wielorodzinnych oraz domów jednorodzinnych ze środków przyszłych właścicieli,

c.

wznoszeniu budowli i urządzeń infrastruktury technicznej związanych z funkcjonowaniem zasobów mieszkaniowych,

d.

prowadzeniu remontów i modernizacji domów mieszkalnych będących własnością Spółki.

W dniu 12 grudnia 2016 r., Spółka podpisała z Funduszem Sektora Mieszkań na Wynajem Funduszem Inwestycyjnym Zamkniętym Aktywów Niepublicznych (Fundusz), przy udziale Miasta X, umowę inwestycyjną w zakresie realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego polegającego na wybudowaniu budynków wielorodzinnych, w których mieszkania zostaną przeznaczone na długoterminowy wynajem, w tym z opcją ich wykupu (Umowa inwestycyjna).

W wykonaniu Umowy inwestycyjnej, Spółka przystąpiła jako udziałowiec do spółki pod firmą B spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (której nazwę zmieniono na C sp. z o.o.; dalej: C). Spółka objęła 16.274 nowoutworzonych udziałów w C o łącznej wartości nominalnej 1.627.400 zł w zamian za wkład niepieniężny o tej samej wartości w postaci autorskich praw majątkowych do dokumentacji projektowej, dotyczącej projektu budowy budynków mieszkalnych wielorodzinnych w mieście X, będącej podstawą wydania decyzji o pozwoleniu na budowę (Dokumentacja projektowa) oraz udziału w wysokości 1/2 w prawie własności nieruchomości gruntowej położonej w mieście X składającej się z działek ewidencyjnych o wskazanych we wniosku numerach (Nieruchomość). Ponadto Wnioskodawca sprzedał na rzecz C pozostały udział w wysokości 1/2 w prawie własności Nieruchomości za cenę 1.313.000 zł netto.

Umowa wniesienia Dokumentacji projektowej i udziału 1/2 w prawie własności Nieruchomości do C oraz sprzedaży pozostałego udziału 1/2 w prawie własności Nieruchomości na rzecz C została podpisana 22 marca 2017 r. W tym samym dniu nastąpiło wydanie Nieruchomości oraz Dokumentacji projektowej na rzecz C. Rejestracja podwyższenia kapitału zakładowego C w rejestrze przedsiębiorców KRS, w związku z powyższym wkładem, nastąpiła w 2017 r.

Wszelkie środki otrzymane przez Spółkę z tytułu zbycia Dokumentacji projektowej oraz Nieruchomości były i będą wydatkowane na utrzymanie istniejących zasobów mieszkaniowych. W szczególności, środki te nie zostaną użyte w celu budowy lub finansowania nowych lokali mieszkalnych, ani na potrzeby innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi Gminy Miejskiej X.

Drugim wspólnikiem C jest Fundusz, który zgodnie z Umową inwestycyjną zapewnia finansowanie inwestycji, między innymi poprzez wniesienie wkładu pieniężnego do C. Natomiast wykonawcą inwestycji jest spółka C.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód uzyskany przez Spółkę z tytułu objęcia udziałów w C w zamian za wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Dokumentacji projektowej oraz udziału 1/2 własności Nieruchomości, a także dochód z tytułu sprzedaży udziału 1/2 własności Nieruchomości na rzecz C podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany z tytułu objęcia udziałów w C w zamian za wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Dokumentacji projektowej oraz udziału 1/2 własności Nieruchomości, a także dochód z tytułu sprzedaży udziału 1/2 własności Nieruchomości na rzecz C podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.

W dniu 27 września 2016 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę nr 115/2016 (sygn. RM-111-119-16) w sprawie przyjęcia Narodowego Programu Mieszkaniowego (Program). Zgodnie z Programem, w ramach priorytetu pierwszego (Mieszkanie Plus), koncentrującego się na poprawie dostępności mieszkań, realizowane będą działania wspierające zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych gospodarstw domowych, których dochody lub sytuacja życiowa nie pozwalają na samodzielne nabycie lub wynajęcie mieszkania na zasadach rynkowych. Główne działania regulacyjne i instrumenty finansowe wpływające na istotną poprawę dostępności mieszkań zakładają zgodnie z tym priorytetem wdrożenie nowego systemu realizacji potrzeb mieszkaniowych w oparciu m.in. o działalność państwowego operatora mieszkaniowego, zwiększającego podaż dostępnych mieszkań w ramach przedsięwzięć wykorzystujących zasoby gruntów Skarbu Państwa (system podaży mieszkań na wynajem, z opcją docelowego uzyskania własności wynajmowanego mieszkania).

Realizacja programu Mieszkanie Plus została określona w działaniu D, którego Instrument 2 zakłada budowę dostępnych mieszkań na wynajem w ramach inwestycji prowadzonych na zasadach pilotażowych przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do czasu wdrożenia ustawy o Narodowym Funduszu Mieszkaniowym realizacja pilotażowych inwestycji jest prowadzona przy wykorzystaniu istniejących w ramach Banku Gospodarstwa Krajowego struktur instytucjonalno-finansowych.

Zgodnie z Programem, praktycznym modelem, którego wykorzystanie w ramach programu umożliwią docelowe rozwiązania ustawowe, jak również modelem, w oparciu o który program zostanie uruchomiony na etapie inwestycji pilotażowych (przed wdrożeniem ustawy o Narodowym Funduszu Mieszkaniowym), będzie wykorzystanie formuły Funduszy Inwestycyjnych Zamkniętych Aktywów Niepublicznych w ramach struktur A. W tym modelu założenia programu składającego się na pakiet Mieszkanie Plus przewidują, że spółka prawa handlowego w strukturach kapitałowych A będzie podmiotem odpowiadającym za zarządzanie aktywami nieruchomościowymi, inicjowanie, nadzór i koordynację inwestycji budowy mieszkań na wynajem z opcją docelowego nabywania własności (filar rynkowy programu Mieszkanie Plus) jak również obsługę najemców w oparciu o te mieszkania.

Miasto X jako jedyne miasto z województwa wzięło udział w programie pilotażowym Mieszkanie Plus. Inauguracja programu nastąpiła uroczyście w grudniu 2016 r. z udziałem przedstawicieli Rady Ministrów. Umowa inwestycyjna zawarta pomiędzy Spółką a Funduszem, opisana w stanie faktycznym niniejszego wniosku, stanowi realizację powyższego programu. Fundusz posiada odpowiednie doświadczenie w zakresie realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz dostęp do zasobów, w tym finansowych, umożliwiających przeprowadzenie inwestycji przez spółkę C.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2343 z późn. zm.; ustawa o CIT), wolne od podatku dochodowego są, między innymi, dochody samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Spółka jest samorządową jednostką organizacyjną prowadzącą działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej, gdyż na podstawie art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 827) gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Powyższe zwolnienie znajdzie więc zastosowanie w stosunku do dochodów Spółki, w sytuacji gdy:

1.

dochody są uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

2.

dochody te są przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ad 1. Dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi

Zasoby mieszkaniowe gminy stanowią lokale mieszkalne będące własnością gminy, gminnych osób prawnych, spółek prawa handlowego, utworzonych z udziałem gminy oraz lokale pozostające w samoistnym posiadaniu wyżej wymienionych podmiotów. Gospodarkę zasobami mieszkaniowymi samorządowych jednostek organizacyjnych reguluje m.in. ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1610 z późn. zm.). Zgodnie z powyższą ustawą, tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej należy do zadań własnych gminy.

Gmina na zasadach i w wypadkach przewidzianych w ustawie zapewnia lokale socjalne i lokale zamienne, a także zaspokaja potrzeby mieszkaniowe gospodarstw domowych o niskich dochodach. Wykonuje ona te zadania, wykorzystując mieszkaniowy zasób gminy lub w inny sposób. Lokale stanowiące mieszkaniowy zasób gminy, z wyjątkiem lokali socjalnych i lokali przeznaczonych do wynajmowania na czas trwania stosunku pracy, mogą być wynajmowane tylko na czas nieoznaczony.

Zgodnie z orzeczeniem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 października 2016 r., sygn. akt: II FSK 1348/16, "Zasoby mieszkaniowe", o jakich mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, to nie tylko lokale mieszkalne, ale też pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne do prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie i administrowanie. Z kolei "Gospodarka zasobami mieszkaniowymi" nie ogranicza się do zarządzania i dysponowania, a obejmuje całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. Przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy zatem rozumieć całość działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym.

W ocenie Spółki, dochód uzyskany z tytułu objęcia udziałów w C w zamian za wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Dokumentacji projektowej oraz udziału 1/2 własności Nieruchomości, a także dochód z tytułu sprzedaży udziału 1/2 własności Nieruchomości na rzecz C, stanowią dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Jak wskazano bowiem w stanie faktycznym, przedmiotem podstawowym działalności Spółki jest między innymi obsługa nieruchomości, wynajem oraz wykonywanie zadań własnych Gminy Miejskiej X w zakresie komunalnego budownictwa mieszkaniowego. Spółka może również prowadzić działalność polegającą na wznoszeniu budowli i urządzeń infrastruktury technicznej związanych z funkcjonowaniem zasobów mieszkaniowych. Natomiast zbycie Nieruchomości oraz Dokumentacji projektowej na rzecz C ma właśnie na celu wybudowanie budynków wielorodzinnych, w których mieszkania zostaną przeznaczone na długoterminowy wynajem, w tym z opcją ich wykupu, w wyniku realizacji programu pilotażowego Mieszkanie Plus.

Ad 2. Przeznaczenie dochodów na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych

Jak Spółka wskazała w stanie faktycznym, wszelkie środki otrzymane z tytułu zbycia Dokumentacji projektowej oraz Nieruchomości będą wydatkowane na utrzymanie istniejących zasobów mieszkaniowych. W szczególności, środki te nie zostaną użyte w celu budowy lub finansowania nowych lokali mieszkalnych, ani na potrzeby innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi Gminy Miejskiej X.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki dochód uzyskany z tytułu objęcia udziałów w C w zamian za wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Dokumentacji projektowej oraz udziału 1/2 własności Nieruchomości, a także dochód z tytułu sprzedaży udziału 1/2 własności Nieruchomości na rzecz C, spełniają przesłankę przeznaczenia na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Zwolnienie od opodatkowania dochodów uregulowane w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT znajduje zastosowanie wobec dochodów osiągniętych przez Spółkę, gdyż spełnione są wszystkie przesłanki tego przepisu, tj.:

1) Spółka jest samorządową jednostką organizacyjną prowadzącą działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej,

2)

przedmiotowe dochody są uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

4)

dochody te są przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2343, z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. w powyższym brzmieniu wynika, że dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. w ww. brzmieniu, przychodem jest m.in., wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zatem z powyższej regulacji można wywieść, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe oznacza, że nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Należy przy tym zauważyć, że powołana ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji: "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Posługując się zatem językiem potocznym, wskazać należy, że pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku - oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie "gospodarki" nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", określa rzeczy związane z mieszkaniem.

Tym samym z interpretacji językowej wynika, że przez pojęcie "zasób mieszkaniowy" należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, a także inne pomieszczenia, czy urządzenia związane z lokalami mieszkalnymi, natomiast "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" obejmuje całość mechanizmów związanych z tak zdefiniowanymi zasobami mieszkaniowymi.

I tak, przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" użyte w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć:

1.

budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże;

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe;

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci);

4.

grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów; nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika m.in, że Wnioskodawca jest jednoosobową spółką z o.o. Gminy Miejskiej powstałą w celu realizacji jej zadań w zakresie tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej. Wnioskodawca podpisał z Funduszem Sektora Mieszkań na Wynajem Funduszem Inwestycyjnym Zamkniętym Aktywów Niepublicznych umowę inwestycyjną w zakresie realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego polegającego na wybudowaniu budynków wielorodzinnych, w których mieszkania zostaną przeznaczone na długoterminowy wynajem, w tym z opcją ich wykupu. W wykonaniu Umowy inwestycyjnej, Wnioskodawca przystąpił jako udziałowiec do spółki z o.o., objął 16.274 nowoutworzonych udziałów o łącznej wartości nominalnej 1.627.400 zł w zamian za wkład niepieniężny o tej samej wartości w postaci autorskich praw majątkowych do dokumentacji projektowej, dotyczącej projektu budowy budynków mieszkalnych wielorodzinnych, będącej podstawą wydania decyzji o pozwoleniu na budowę oraz udziału w wysokości 1/2 w prawie własności nieruchomości gruntowej. Ponadto Wnioskodawca sprzedał na rzecz spółki pozostały udział w wysokości 1/2 w prawie własności nieruchomości za cenę 1.313.000 zł netto. Wszelkie środki otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu zbycia dokumentacji projektowej oraz nieruchomości były i będą wydatkowane na utrzymanie istniejących zasobów mieszkaniowych. W szczególności, środki te nie zostaną użyte w celu budowy lub finansowania nowych lokali mieszkalnych, ani na potrzeby innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi Gminy Miejskiej.

Odnosząc powyższe uregulowania prawne do opisu stanu faktycznego należy zauważyć, że dochody uzyskane przez Wnioskodawcę w związku z objęciem udziałów w spółce do której Wnioskodawca przystąpił jako udziałowiec w zamian za wniesienie autorskich praw majątkowych w postaci dokumentacji projektowej oraz udziału własności nieruchomości a także ze zbyciem pozostałego udziału własności nieruchomości nie stanowią dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Uzyskane przychody z objęcia udziałów w zamian za wniesienie autorskich praw majątkowych i udziału w nieruchomości a także z jej sprzedaży nie będą bowiem przychodami uzyskanymi z tytułu korzystania z zasobów mieszkaniowych/gospodarowania tymi zasobami (np. opłaty, czynsze, wpłaty na fundusz remontowy itd.).

Ponadto niezabudowane grunty nie należą do żadnej ze wskazanych wyżej grup obiektów budowlanych, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwia im dostęp do budynku mieszkalnego bądź zapewnia sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Nie jest przy tym istotna okoliczność, iż Wnioskodawca podpisał umowę w zakresie realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego polegającego na wybudowaniu budynków wielorodzinnych na przedmiotowej nieruchomości gruntowej, bowiem na pojęcie "zasoby mieszkaniowe" składa się już istniejąca substancja mieszkaniowa. W związku z powyższym dochód uzyskany w związku z wniesieniem wskazanego we wniosku wkładu niepieniężnego, jak i uzyskany ze sprzedaży części nieruchomości gruntowej nie może być uznany za dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Należy więc go zaliczyć do dochodu, który bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Bez znaczenia pozostaje również wskazanie Wnioskodawcy, iż zbycie nieruchomości oraz dokumentacji jego zdaniem miało na celu wybudowanie budynków wielorodzinnych w których mieszkania zostaną przeznaczone na długoterminowy wynajem z opcją ich wykupu. Wskazane we wniosku działania doprowadzą bowiem do powstania zasobów mieszkaniowych, a nie dotyczą zasobów już istniejących.

Należy także mieć na uwadze, że przychód Wnioskodawcy z tytułu wniesienia wskazanego we wniosku wkładu niepieniężnego do spółki z o.o. jest przychodem z zysków kapitałowych, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, że skoro ww. dochód nie pochodzi ze źródła jakim jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi to nie może on zostać objęty zwolnieniem, wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. W konsekwencji uzyskany przez Wnioskodawcę dochód z innego źródła niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi - nawet w sytuacji przeznaczenia go na utrzymanie tych zasobów - nie będzie korzystał z omawianego zwolnienia, bowiem nie został spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w ww. przepisie.

Wobec powyższego dochód Wnioskodawcy osiągnięty w związku z zaistnieniem okoliczności opisanych we wniosku nie może być zwolniony z opodatkowania na podstawie cyt. art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Podkreślić także należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym, powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a,

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl