0111-KDIB2-1.4010.153.2022.1.PB - Obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-1.4010.153.2022.1.PB Obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy powstał obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej przez Spółkę. Uzupełnili go Państwo pismem z 9 marca 2022 r., które wpłynęło 14 marca 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej również: "Spółka", "Wnioskodawca") jest polskim rezydentem podatkowym oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest skup, produkcja i dystrybucja świeżych grzybów (głównie pieczarek) oraz owoców (truskawek, poziomek i borówek). Wnioskodawca jest jednym z czołowych dostawców świeżych pieczarek dla sieci handlowych i hurtowników z branży rolno-spożywczej głównie w Holandii, Niemczech, w krajach skandynawskich, a także w Wielkiej Brytanii. Działalność Wnioskodawcy prowadzona jest od 2002 r. Wnioskodawca nie tworzy i nie jest członkiem podatkowej grupy kapitałowej w rozumieniu art. 1a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: u.p.d.o.p. lub ustawa CIT). Spółka nie jest również stroną umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s ust. 1 Ordynacji podatkowej. Rok podatkowy Spółki nie pokrywał się z rokiem kalendarzowym i w przeszłości obejmował m.in. następujące okresy:

- rok podatkowy trwający od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2020 r.,

- rok podatkowy trwający od 1 lipca 2020 do 30 czerwca 2021 r.

Przychody osiągnięte przez Spółkę w roku podatkowym trwającym od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2020 r. przekroczyły kwotę 50 000 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości. W kolejnym wskazanym powyżej roku podatkowym, tj. w roku podatkowym trwającym od 1 lipca 2020 r. do 30 czerwca 2021 r. przychody osiągnięte przez Wnioskodawcę nie przekroczyły kwoty 50 000 000 euro, o której mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p. Przekroczenie wartości przychodów w roku podatkowym trwającym od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2020 r. wynikało bowiem z roku podatkowego Spółki trwającego aż 22 miesiące. Na marginesie należy tylko zauważyć, że w żadnych kolejno po sobie następujących 12 miesiącach Spółka nie osiągnęła kwoty przychodów przekraczających równowartości 50 000 000 euro przeliczonych zgodnie z postanowieniami art. 27b ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p.

Pytania

1. Czy w przypadku Spółki, której rok podatkowy był inny niż kalendarzowy, i trwał od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2020 r., powstał obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2020 r.?

2. Czy Spółka jest zobowiązana do sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 lipca 2020 r. do 30 czerwca 2021 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad Pytanie nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka nie miała obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, o której mowa w art. 27c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p", "ustawa CIT"), za rok podatkowy trwający od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2020 r.

Ad Pytanie nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka nie ma obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, o której mowa w art. 27c u.p.d.o.p. za rok podatkowy trwający od 1 lipca 2020 r. do 30 czerwca 2021 r., ponieważ jej przychody za ten rok podatkowy nie przekroczyły kwoty 50 000 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1

Zgodnie z art. 27c ust. 1 u.p.d.o.p. podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązani do sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy. Jak wskazano w art. 27b ust. 1 u.p.d.o.p. Minister właściwy do spraw finansów publicznych podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra corocznie, w terminie do dnia 30 września, indywidualne dane podatników zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości, według stanu na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym indywidualne dane podatników mają zostać podane do publicznej wiadomości.

W myśl art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 u.p.d.o.p. podanie do publicznej wiadomości indywidualnych danych podatników, o którym mowa w ust. 1, dotyczy:

1)

podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;

2)

podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1, przekroczyła równowartość 50 mln euro, przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości.

Odnosząc się do powyższego, wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podatkową grupą kapitałową, dlatego nie wypełnia on dyspozycji art. 27b ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.p. Jednakże, w związku z przekroczeniem w roku podatkowym trwającym od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2020 r. wartości 50 mln euro przychodów, o której mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p. należy rozważyć, czy za ten rok podatkowy Wnioskodawca był zobowiązany do sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, o której mowa w art. 27c u.p.d.o.p.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że przepisy art. 27c regulujące kwestię sporządzania i publikacji strategii podatkowej zostały wprowadzone do ustawy CIT artykułem 2 pkt 24 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123; dalej jako: ustawa nowelizująca).

Jak już wcześniej wskazano, zgodnie z art. 27c ust. 1 u.p.d.o.p. podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązani do sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o zrealizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy. Jednocześnie, na podstawie art. 17 ustawy nowelizującej podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2021 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2020 r., stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu dotychczasowym, z wyjątkiem art. 38g, art. 38 ha, art. 38i, art. 38k-38m, art. 38o, art. 38p, art. 38r. i art. 38s tej ustawy. Zgodnie natomiast z art. 24 pkt 1 ustawy nowelizującej ustawa ta weszła w życie z dniem 1 stycznia 2021 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 21-33, art. 2 pkt 25-35, art. 3 pkt 9-13, art. 9, art. 10, art. 12, art. 18, art. 19 oraz art. 23 ust. 3 i 4, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Wyjątki, o których mowa w cytowanym przepisie, nie mają jednak zastosowania w przypadku wprowadzonego do ustawy CIT art. 27c u.p.d.o.p. (art. 2 pkt 24 ustawy nowelizującej), a zatem zasadniczo wszedł on w życie 1 stycznia 2021 r.

W tym miejscu zauważyć również należy, że zgodnie z art. 8 ust. 1 u.p.d.o.p. rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych. Jednakże zgodnie z ust. 3 ww. ustawy w razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe. W wyniku decyzji podjętych przez Spółkę, jej rok podatkowy trwał od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2020 r., natomiast kolejny rok podatkowy następujący po tym roku podatkowym, trwał od 1 lipca 2020 r. do 30 czerwca 2021 r.

Zatem, w odniesieniu do powyższego, Wnioskodawca wskazuje, że rok podatkowy Spółki zakończył się przed wejściem w życie art. 27c u.p.d.o.p. Wskazać również należy, że zgodnie z art. 27c ust. 4 u.p.d.o.p. podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego. Ma marginesie Spółka wskazuje także, że dnia 9 grudnia 2020 r. Ministerstwo Finansów opublikowało na swojej stronie internetowej informacje, zgodnie z którą:

- Uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy CIT wprowadza obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o strategiach podatkowych.

- Dotyczy to strategii podatkowych realizowanych przez podatników o przychodach przekraczających 50 mln euro w roku podatkowym oraz podatkowe grupy kapitałowe.

- Zwiększy się transparentność rozliczeń podatkowych największych podatników CIT w Polsce.

Podatnicy będą zobowiązani do publikowania informacji na stronie internetowej i przekazywania jej urzędowi skarbowemu do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.

Z uwagi na to, że ustawa nowelizująca nie przewiduje szczególnych regulacji przejściowych, podatnicy będą zobowiązani do sporządzenia i opublikowania informacji już za 2020 r., w terminie do 31 grudnia 2021 r. Odnosząc się do powyżej cytowanych przepisów oraz stanowiska Ministerstwa Finansów, gdyby zatem przyjąć, że podanie do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej miałoby dotyczyć również podatników, których rok podatkowy kończył się przed 31 grudnia 2020 r., to taka wykładnia przepisów prowadziłaby do wniosku, że w przypadku gdy rok podatkowy podmiotu kończyłby się przykładowo 31 stycznia 2020 r., to obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o strategii podatkowej należałoby zrealizować w terminie do 31 stycznia 2021 r. czyli miesiąc od dnia wprowadzenia w życie przepisu nakładającego ten obowiązek, co w ocenie Wnioskodawcy przeczy celowości wprowadzenia art. 27c ust. 4 u.p.d.o.p. Na podstawie wskazanego przepisu podatnicy mają bowiem zasadniczo dwanaście miesięcy na publikację informacji o realizowanej strategii podatkowej za dany rok podatkowy. W przypadku Spółki termin ten wynosiłby zaledwie sześć miesięcy. Ponadto, Wnioskodawca podkreśla również, że w podobnym stanie faktycznym do przedstawionego w ramach niniejszego wniosku, będącym przedmiotem interpretacji indywidualnej z dnia 19 sierpnia 2021 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.224.2021.1.JKU) w odpowiedzi na pytanie podatnika dotyczące obowiązku opublikowania strategii za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że w odniesieniu do roku podatkowego trwającego od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 r. czyli zakończonego przed dniem wejścia w życie art. 27c u.p.d.o.p., nie wystąpi obowiązek przygotowania i złożenia informacji o realizacji strategii podatkowej. Kwestia obowiązku sporządzenia i opublikowania strategii za rok podatkowy trwający od 1 października 2019 r. do 30 września 2020 r. była z kolei przedmiotem interpretacji indywidualnej z dnia 26 maja 2021 r. (sygn. 0111- KDIB2-1.4010.64.2021.2.MK), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że prawidłowe jest stanowisko, iż wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzenia i podania informacji, o której mowa w art. 27c u.p.d.o.p. za okres 1 października 2019 r. - 30 września 2020 r.

W konstatacji powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie miała obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, o której mowa w art. 27c u.p.d.o.p. za rok podatkowy trwający od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2020 r.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2

Zgodnie z art. 27c ust. 1 u.p.d.o.p. podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.

Odnosząc się zatem do art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 u.p.d.o.p. wskazać należy, że w przepisie tym mowa jest o następujących podatnikach:

1)

podatkowych grupach kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;

2)

podatnikach innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania tych danych podatników do publicznej wiadomości, przekroczyła równowartość 50 000 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości.

Spółka nie jest podatkową grupą kapitałową, zatem w roku podatkowym trwającym od 1 lipca 2020 r. do 30 czerwca 2021 r. nie została w stosunku do niej wypełniona dyspozycja art. 27b ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.p. Art. 27b ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p. z kolei wskazuje na podatników innych niż grupy kapitałowe u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania tych danych podatników do publicznej wiadomości, przekroczyła równowartość 50 000 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości.

Zgodnie z art. 27c ust. 4 u.p.d.o.p. podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego. Zatem odnosząc się do obowiązku sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy Spółki trwający od 1 lipca 2020 r. do 30 czerwca 2021 r., wskazać należy, że w tym roku wartość przychodu Wnioskodawcy nie przekroczyła wartości 50 000 000 euro, o której mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p., a więc Spółka nie jest zobowiązana do sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 lipca 2020 r. do 30 czerwca 2021 r. (brak spełnienia kryterium przychodów w roku podatkowym trwającym od 1 lipca 2020 r. do 30 czerwca 2021 r.). Jeżeli więc przepis art. 27c ust. 1 u.p.d.o.p. wskazuje, że obowiązek sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy dotyczy podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 u.p.d.o.p., natomiast w ocenie Wnioskodawcy, Spółka w stosunku do roku podatkowego trwającego od 1 lipca 2020 r. do 30 czerwca 2021 r. nie wypełniała dyspozycji zarówno art. 27b ust. 2 pkt 1 jak i art. 27b ust. 2 pkt 2, nie jest więc ona zobowiązana do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za ten rok podatkowy.

Końcowo Spółka także zauważa, że to, iż taki limit przychodu przekroczono w roku podatkowym trwającym od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2020 r. nie ma znaczenia dla oceny obowiązku sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 lipca 2020 r. do 30 czerwca 2021 r. Jak bowiem wprost wskazuje art. 27c ust. 1 u.p.d.o.p. obowiązek dotyczy danego roku podatkowego i to przez pryzmat każdego roku podatkowego należy rozpatrywać obowiązek dotyczący sporządzenia i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl