0111-KDIB2-1.4010.135.2020.2.PB - Ustalenie możliwości zastosowania 9% stawki podatkowej do opodatkowania przychodów uzyskanych w 2020 r. nie przekraczających kwoty 6 284 000 zł brutto.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-1.4010.135.2020.2.PB Ustalenie możliwości zastosowania 9% stawki podatkowej do opodatkowania przychodów uzyskanych w 2020 r. nie przekraczających kwoty 6 284 000 zł brutto.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 marca 2020 r., (który wpłynął w tym samym dniu za pośrednictwem platformy ePUAP), uzupełnionym 8 i 24 czerwca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zastosowania 9% stawki podatkowej do opodatkowania przychodów uzyskanych w 2020 r. nie przekraczających kwoty 6 284 000 zł brutto - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zastosowania 9% stawki podatkowej do opodatkowania przychodów uzyskanych w 2020 r. nie przekraczających kwoty 6 284 000 zł brutto.

W dniu 8 czerwca 2020 r. wniosek powyższy został uzupełniony.

Wniosek powyższy nadal nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z 16 czerwca 2020 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.135.2020.1.PB wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 24 czerwca 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako Spółka), uzyskała w roku podatkowym 2019 wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekraczającą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro. Stosownie zatem do brzmienia art. 4a pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm. - dalej u.p.d.o.p.), Spółce w roku podatkowym 2020 przysługuje status małego podatnika. Spółka spełnia zatem, określony w art. 19 ust. 1d u.p.d.o.p., jeden z wymogów warunkujących możliwość skorzystania z obniżonej - 9% stawki podatku dochodowego w roku podatkowym 2020. Stosownie do brzmienia art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., obniżona - 9% stawka podatku dochodowego w roku podatkowym 2020 może być stosowana w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. W przeciwieństwie do definicji małego podatnika, wskazany przepis nie precyzuje, czy limit przychodów bieżących (w roku podatkowym 2020), jest limitem wskazanym w kwocie netto czy brutto. Spółka, w ramach prowadzonej w roku podatkowym 2020 działalności gospodarczej, zamierza osiągnąć przychód ze sprzedaży nie przekraczający kwoty 6 284 000,00 zł brutto (1 200 000,00 EUR * 4.2571 PLN/EUR * 1,23 = 6 283 479,60 zł co zaokrąglone w dół do 1 000 zł daje 6 284 000,00 zł brutto; gdzie 1 200 000,00 EUR to limit wynikający z art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., 4,2571 PLN/EUR to średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego 2020 w Tabeli nr 001/A/NBP/2020 z dnia 2 stycznia 2020 r., współczynnik 1,23 to współczynnik pozwalający obliczyć wartość brutto przy stawce podatku VAT równej 23%, zaokrąglenie w dół do pełnego tysiąca zł wynika z brzmienia art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 24 czerwca 2020 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, że:

* rokiem podatkowym Wnioskodawcy jest okres od 1 stycznia do 31 grudnia roku kalendarzowego,

* do Wnioskodawcy nie mają zastosowania wyłączenia wynikające z przepisów art. 19 ust. 1a-lc u.p.d.o.p.,

* Wnioskodawca nie osiąga przychodów z zysków kapitałowych, o których mowa w art. 7b u.p.d.o.p.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku osiągnięcia przez Spółkę w roku podatkowym 2020, przychodu nie przekraczającego kwoty 6 284 000,00 zł brutto, Spółka będzie mogła skorzystać w tym roku podatkowym, z 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku osiągnięcia przez Spółkę w roku podatkowym 2020, przychodu nie przekraczającego kwoty 6 284 000,00 zł brutto, Spółka będzie mogła skorzystać w tym roku podatkowym, z 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka posiada bowiem status małego podatnika, gdyż w roku podatkowym 2019 uzyskała wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekraczającą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro. W szczególności Spółka w roku podatkowym 2019 uzyskała ze sprzedaży przychód brutto (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w kwocie 5 147 917,56 zł, co przy średnim kursie EUR z dnia 1 października 2019 r., ogłoszonym w Tabeli nr 190/A/NBP/2019, wynoszącym 4,3734 PLN/EUR, daje kwotę 1 177 097,35 EUR. Posiadając status małego podatnika Wnioskodawca ma prawo skorzystać z obniżonej - 9% stawki podatku dochodowego wówczas, gdy jego przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 EUR przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł. Mając na uwadze fakt, iż ustawodawca, w redakcji przepisu art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., wskazując na limit 1 200 000 EUR, nie wskazał, odmiennie niż w przypadku limitu przychodów decydującego o przyznaniu statusu małego podatnika (art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p.), że limit ten jest określony w kwocie zawierającej podatek od towarów i usług, uznać należy, że limit ten jest podany w wartości netto. Oznacza to, iż Spółka może, zachowując prawo do obniżonej - 9% stawki podatku dochodowego - osiągnąć w roku podatkowym 2020 przychód w kwocie do 6 284 000,00 zł brutto. Powyższe stanowisko znajduje oparcie, w wyrażonej w art. 2a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm), zasadzie in dubio pro tributario. Zasada ta oznacza, że niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika. W niniejszym przypadku dla podatnika korzystniejsze jest przyjęcie, że limit określony w art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. wskazany jest w kwocie netto. Daje to bowiem podatnikowi możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku, pomimo osiągnięcia wyższych przychodów i zachęca go do osiągania tych wyższych przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Należy zauważyć, że od 2018 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody podatników zostały rozdzielone na dwa źródła:

* z zysków kapitałowych oraz

* z innych źródeł.

Istotą wprowadzonych zmian jest wyodrębnienie źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych i oddzielenie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu od pozostałych dochodów uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Wydzielając odrębne źródło przychodów - z zysków kapitałowych na gruncie u.p.d.o.p. ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów zaliczanych do tego źródła. Oznacza to, że konieczność rozdzielania źródeł przychodów na "przychody operacyjne" i "zyski kapitałowe" nie ma zastosowania jedynie do określonych podmiotów zajmujących się działalnością finansową. W przypadku takich podmiotów kategorie przychodów ze źródła "zyski kapitałowe" stanowią podstawowy rodzaj działalności (są de facto działalnością operacyjną).

W tym miejscu należy wskazać, że w art. 7b ust. 1 u.p.d.o.p. ustawodawca zawarł zamknięty katalog przychodów, które należy zakwalifikować do przychodów z zysków kapitałowych. Wskazane zostały w nim konkretne transakcje gospodarcze kreujące przychód podatkowy z zysków kapitałowych co oznacza, że wszelkie inne przychody niewymienione w tym przepisie nie będą zaliczane do tej kategorii przychodów.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 u.p.d.o.p., podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1.

19% podstawy opodatkowania;

2.

9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d u.p.d.o.p., podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Natomiast ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro (w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2020 r.); przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł (art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p.).

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych jest obliczany według stawki 19% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. Niektórzy podatnicy mogą jednak korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym według stawki 9%. Jest tak w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro (art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.), o ile podatnicy ci posiadają status małego podatnika (art. 19 ust. 1d u.p.d.o.p.) lub rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej (art. 19 ust. 1e u.p.d.o.p.).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, uzyskała w roku podatkowym 2019 wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekraczającą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro. Stosownie zatem do brzmienia art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p., Spółce w roku podatkowym 2020 przysługuje status małego podatnika. Spółka spełnia zatem, określony w art. 19 ust. 1d u.p.d.o.p., jeden z wymogów warunkujących możliwość skorzystania z obniżonej - 9% stawki podatku dochodowego w roku podatkowym 2020. Wnioskodawca nie osiąga przychodów z zysków kapitałowych, o których mowa w art. 7b u.p.d.o.p. Do Wnioskodawcy nie mają także zastosowania wyłączenia wynikające z przepisów art. 19 ust. 1a-lc ww. ustawy. Rokiem podatkowym Wnioskodawcy jest okres od 1 stycznia do 31 grudnia roku kalendarzowego. Spółka, w ramach prowadzonej w roku podatkowym 2020 działalności gospodarczej, zamierza osiągnąć przychód ze sprzedaży nie przekraczający kwoty 6 284 000,00 zł brutto (1 200 000,00 EUR * 4.2571 PLN/EUR * 1,23 = 6 283 479,60 zł co zaokrąglone w dół do 1 000 zł daje 6 284 000,00 zł brutto; gdzie 1 200 000,00 EUR to limit wynikający z art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., 4,2571 PLN/EUR to średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego 2020 w Tabeli nr 001/A/NBP/2020 z dnia 2 stycznia 2020 r., współczynnik 1,23 to współczynnik pozwalający obliczyć wartość brutto przy stawce podatku VAT równej 23%, zaokrąglenie w dół do pełnego tysiąca zł wynika z brzmienia art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia czy w przypadku osiągnięcia przez Spółkę w roku podatkowym 2020, przychodu nie przekraczającego kwoty 6 284 000,00 zł brutto, Spółka będzie mogła skorzystać w tym roku podatkowym z 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych.

Zauważyć należy, że jak słusznie wskazał Wnioskodawca w przeciwieństwie do definicji małego podatnika, przepis art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. nie precyzuje, czy limit przychodów bieżących, jest limitem wskazanym w kwocie netto czy brutto. Wyjaśnić zatem należy, że do wskazanego limitu 1.200.000 euro przychodów zalicza się przychody podatkowe, w tym zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 u.p.d.o.p., a także przychody z zysków kapitałowych określone w art. 7b ww. ustawy. W limicie tym nie uwzględnia się natomiast kwoty należnego podatku od towarów i usług.

Ustalając zatem limit przychodów na potrzeby wyliczenia limitu pozwalającego na zastosowanie zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 stawki 9%, Wnioskodawca winien brać pod uwagę przychody netto uzyskane w roku 2020 r.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy stwierdzić należy, że w przedstawionej we wniosku sytuacji, zważywszy, że Wnioskodawca jest w 2020 r. małym podatnikiem, o ile jego przychody w tym roku podatkowym nie przekroczą równowartości 1.200.000 euro, to w roku 2020 uzyskane dochody, inne niż z zysków kapitałowych, będzie mógł opodatkować preferencyjną 9% stawką podatku dochodowego od osób prawnych.

W tym miejscu podkreślić jednak należy, że przepis art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. wskazuje, że dotyczy on podatników, u których przychody/dochody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro netto (jak wskazano powyżej).

Brak jest tym samym podstaw prawnych do określania kwoty brutto przychodów, jakie mogą być opodatkowane 9% preferencyjną stawką podatkową, bowiem możliwości takiej nie przewidział ustawodawca, a co równie istotne opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegają co do zasady przychody/dochody w kwotach netto, a więc pomniejszonych o podatek VAT. Zauważyć także trzeba, że podatnicy podatku VAT uzyskują obrót, który może być opodatkowany podstawową lub obniżoną stawką podatku VAT. W określonych sytuacjach obrót może również podlegać zwolnieniu od opodatkowania.

Biorąc powyższe pod uwagę, brak jest podstaw prawnych do określania kwoty przychodu brutto do uzyskania którego przychody uzyskane przez podatnika w roku podatkowym mogą podlegać opodatkowaniu 9% stawką.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl