0111-KDIB2-1.4010.109.2017.1.BKD - 15% stawka CIT dla małych podatników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-1.4010.109.2017.1.BKD 15% stawka CIT dla małych podatników.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2017 r. Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania 15% stawki podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2017 r. Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania 15% stawki podatku dochodowego od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej także: "Spółka") jest spółką podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W stosunku do Wnioskodawcy nie znajdują ograniczenia przewidziane w art. 19 ust. 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm., dalej: "ustawa o p.d.o.p.") oraz art. 7 Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1550), gdyż Spółka została zawiązana w 2011 r. i od momentu zawiązania funkcjonuje w tej samej formie prawnej, tj. jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, a ponadto Spółka nie została utworzona:

1.

w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, albo

2.

w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

3.

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału Spółki uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, albo

4.

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału Spółki, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników.

Rok podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. W poprzednim roku podatkowym, tj. zakończonym z dniem 31 grudnia 2016 r., wartość przychodów Spółki wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła kwoty 5.157.000 zł. Wnioskodawca nie tworzy podatkowej grupy kapitałowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2017 r. Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania 15% stawki podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2017 r. Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania 15% stawki podatku dochodowego od osób prawnych. Przepisy dotyczące 15% stawki podatku dochodowego od osób prawnych zostały wprowadzone Ustawą z dnia 5 września 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1550, dalej "Ustawa zmieniająca"), która nadała nowe brzmienie ust. 1 w art. 19 ustawy o p.d.o.p., wprowadzając stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 15% m.in. dla małych podatników. Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.

o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm., dalej: ustawa o p.d.o.p.), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r. podatek, z zastrzeżeniem, art. 21, art. 22 i 24a, w przypadku małych podatników wynosi 15% podstawy opodatkowania. Z kolei ilekroć w ustawie o p.d.o.p. mowa jest o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł (art. 4a pkt 10 ustawy o p.d.o.p.). Należy zaznaczyć, że Ustawa zmieniająca w żaden sposób nie modyfikuje wskazanej powyżej definicji małego podatnika. Tym samym ustalenie posiadania tego statusu będzie dokonywane w oparciu o dotychczasowe zasady. Co istotne, bez znaczenia dla możliwości zastosowania 15% stawki podatku począwszy od dnia 1 stycznia 2017 r., pozostaje okoliczność, że przy ustalaniu statusu małego podatnika bierze się pod uwagę przychody z poprzedniego roku podatkowego, tj. w odniesieniu do roku podatkowego rozpoczętego w 2017 r. - przychody uzyskane przed dniem wejścia w życie projektowanych przepisów art. 19 ust. 1 pkt 2

lit. a ustawy o p.d.o.p., a więc przychody osiągnięte w roku podatkowym kończącym się

31 grudnia 2016 r. Wprowadzenie tego rozwiązania (15% CIT) zwiększa jedynie wachlarz dostępnych dla "małych podatników" preferencji w podatku dochodowym obok tzw. jednorazowej amortyzacji i zaliczek kwartalnych (zob. uzasadnienie do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Druk Sejmowy nr 669, VIII Kadencja Sejmu, http://www.sejm.qov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=669). W konsekwencji dla ustalenia, czy Spółka w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2017 r. jest uprawniona do stosowania 15% stawki podatku dochodowego od osób prawnych konieczne jest, aby przychody Spółki (wraz

z należnym podatkiem od towarów i usług) osiągnięte w roku podatkowym trwającym od

1 stycznia do 31 grudnia 2016 r. nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski (dalej: "NBP") na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł. Z uwagi na to, że w pierwszym dniu roboczym października (tj. 3 października 2016 r.) średni kurs euro NBP wyniósł 4,2976 zł (http://www. nbp.pl/home.aspx?navid=archa&c=/ascx/tabarch.ascx&n=a191 z161003), to limit przychodów kwalifikujących Spółkę jako małego podatnika wyniósł (w zaokrągleniu do 1.000 zł) 5.157.000 zł, to zasadniczo Wnioskodawcy w roku podatkowym trwającym od 2017 r. będzie przysługiwał status małego podatnika w rozumieniu ustawy o p.d.o.p. Niemniej jednak należy zwrócić uwagę, że w art. 19 ust. 1a ustawy o p.d.o.p. przewiduje się ograniczenie możliwości stosowania stawki 15% dla podatników rozpoczynających działalność, którzy powstali w wyniku szeregu wskazanych w nim operacji restrukturyzacyjnych. W myśl tego przepisu podatnik, który został utworzony:

1.

w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo

2.

w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

3.

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo

4.

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Podatnicy wskazani w powyższym przepisie nie będą mieli możliwości stosowania 15% stawki podatku dochodowego od osób prawnych w roku rozpoczęcia działalności, przez który to rok należy rozumieć rok, w którym wystąpiły wskazane w pkt 1-4 operacje reorganizacyjne, jak również w następnym roku podatkowym, nawet gdy w tych latach będą posiadali status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o p.d.o.p. Będą oni zatem mogli stosować 15% preferencyjną stawkę podatku dochodowego od osób prawnych dopiero począwszy od trzeciego roku podatkowego, pod warunkiem że nadal będzie im przysługiwał status małego podatnika (zob. uzasadnienie do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Druk Sejmowy nr 669, VIII Kadencja Sejmu, http://www.seim.qov.pl/Seim8.nsf/druk.xsp?nr=669). Jednakże wskazane w art. 19 ust. 1a ustawy o p.d.o.p. ograniczenia nie znajdą zastosowania do sytuacji Spółki, gdyż:

* po pierwsze, nie została ona utworzona w sposób określony w tym przepisie,

* po drugie, została ona zawiązana w 2011 r. - tym samym nawet gdyby spełniona była którakolwiek z przesłanek wskazanych w ww. przepisie, to z uwagi na upływ lat podatkowych możliwość stosowania stawki 15% przez Wnioskodawcę nie podlegałaby ograniczeniom.

Podobne do wynikających z art. 19 ust. 1a ustawy o p.d.o.p. ograniczenia przewiduje art. 7 Ustawy zmieniającej. Niemniej jednak także i ten przepis nie znajdzie zastosowania do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, ponieważ dotyczy on wyłącznie podatników utworzonych w ramach wskazanych w tym przepisie operacji reorganizacyjnych (analogicznych do wymienionych w art. 19 ust. 1a ustawy o p.d.o.p.) w okresie od 28 września 2016 r. do 1 stycznia 2017 r. (winno być: 31 grudnia 2016 r.), a Spółka została zawiązana w 2011 r. Jednocześnie zgodnie z art. 19 ust. 1b stawki 15% nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych. Jak natomiast wynika z opisu stanu faktycznego, Spółka nie tworzy podatkowej grupy kapitałowej. Oznacza to, że również ograniczenie stosowania stawki 15% wynikające

z tego przepisu nie znajdzie zastosowania do sytuacji Spółki.

Reasumując, skoro wartość przychodów spółki wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług w roku podatkowym zakończonym 31 grudnia 2016 r. nie przekroczyła kwoty 5.157.000 zł, a do Spółki nie znajdą zastosowania ograniczenia określone w art. 19 ust. 1a i ust. 1b ustawy o p.d.o.p., a także art. 7 Ustawy zmieniającej, to w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2017 r. Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania 15% stawki podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym,

w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy

z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl