0111-KDIB1-3.4010.92.2017.1.JKT - Moment od którego dochód osiągnięty w SSE jest zwolniony z CIT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.92.2017.1.JKT Moment od którego dochód osiągnięty w SSE jest zwolniony z CIT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 15 lutego 2017 r. (data wpływu 1 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie określenia momentu od którego dochód osiągnięty w strefie będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2017 r., wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in w zakresie określenia momentu od którego dochód osiągnięty w strefie będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. jest producentem instalacji technologicznych, zbiorników oraz silosów do magazynowania produktów sypkich i ciekłych spożywczych (mleko, woda, soki) jak również produktów przemysłowych (cement, kruszywo). Zgodnie z wpisem do rejestru REGON, działalność ta obejmuje w szczególności:

* 25.29.Z produkcja pozostałych zbiorników, cystern i pojemników metalowych działalność przeważająca,

* 25.11.Z produkcja konstrukcji metalowych i ich części,

* 25.50.Z kucie, prasowanie, wytłaczanie i walcowanie metali; metalurgia proszków,

* 25.62.Z obróbka mechaniczna elementów metalowych,

* 28.25.Z produkcja przemysłowych urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych,

* 28.30.Z produkcja maszyn dla rolnictwa i leśnictwa,

* 28.93.Z produkcja maszyn stosowanych w przetwórstwie żywności, tytoniu i produkcji napojów,

* 33.20.Z instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia,

* 68.10.Z kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,

* 68.20.Z wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

W 2016 r. Spółka podpisała umowę kontraktową z Ministerstwem Rolnictwa, Hodowli i Rybołówstwa - Krajowym Departamentem Hodowli w ramach której zobowiązała się do wyprodukowania, przewozu, instalacji, testowania, odbioru technicznego oraz przekazania do certyfikacji przez inżyniera, jak również obsługę przez okres dwunastu miesięcy 350 systemów schładzania do mleka na rzecz Rządu w (...). Kontrakt realizowany jest w związku z zawartą umową pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Rządem (...). Spółka będzie realizowała umowę przez okres 21 miesięcy, licząc od dnia rozpoczęcia jej realizacji, tj. od dnia złożenia podpisów przez Strony Projektu oraz przekazania zaświadczeń przez przedstawicieli Instytucji Zamawiającej oraz Dostawcy. Spółka przewiduje około 20 transportów z ww. schładzalnikami mleka. Z kontraktu zawartego między Spółką a Ministerstwem Rolnictwa, Hodowli i Rybołówstwa - Krajowym Departamentem Hodowli wynika, że płatność za realizację będzie wyglądała następująco:

* 40% zaliczki (5% - ze źródeł Instytucji zamawiającej + 35% ze środków międzyrządowej linii pożyczkowej) płatne po przedstawieniu dokumentów tj. faktur sprzedażowych, gwarancji bankowej zapłaty zaliczki, kopii zabezpieczenia należytego wykonania umowy oraz pisemnej deklaracji sporządzonej i podpisanej przez Spółkę potwierdzenie złożenie niezbędnych zamówień do realizacji kontraktu,

* 30% całkowitej kwoty, wyłącznie w formie proporcjonalnych płatności za częściowe dostawy na podstawie przedstawionych przez Spółkę kompletu dokumentów dotyczącej każdorazowej dostawy,

* 20% całkowitej kwoty uzgodnionej w umowie, wyłącznie po dokonaniu dostawy w wyznaczonym miejscu oraz po dostarczeniu dokumentów potwierdzających dostawę towarów zgodnie z umową zaakceptowanych przez Instytucje Zamawiającą,

* 5% wartości systemów, dopiero po zainstalowaniu, przetestowaniu oraz po przeprowadzeniu odbioru technicznego zaakceptowanego i podpisanego przez Instytucje zamawiającego protokołu końcowego, oraz Spółkę a także faktury sprzedażowej wystawioną przez Spółkę,

* 5% całkowitej kwoty wyłącznie po zakończeniu instalacji, przeprowadzeniu testów i oddaniu do eksploatacji oraz dostarczeniu protokołu końcowego odbioru robót zaakceptowanego i podpisanego przez Instytucje zamawiającego oraz Spółkę a także faktury sprzedażowej wystawioną przez Spółkę i świadectwa ostatecznego.

W dniu 3 stycznia 2017 r. Spółka złożyła list intencyjny dotyczący planowanej nowej inwestycji oraz uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Strefy Ekonomicznej. Spółka w złożonym liście intencyjnym wskazała, że na terenie strefy byłaby prowadzona między innymi produkcja przedmiotowych systemów schładzania mleka. Dnia 31 stycznia 2017 r. Dyrektor Departamentu Specjalnej strefy Ekonomicznej odpowiadając na list złożony przez Spółkę nie wyłączył możliwości tego typu produkcji z możliwości wsparcia w ramach SSE. Spółka planuje realizować zawarty kontrakt w części na terenie strefy (zakładając, że otrzyma pozwolenie na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej) a w części na terenie zakładu, w którym obecnie prowadzi produkcje (do momentu przeniesienia się do SSE).

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy w związku z tym, że Spółka będzie realizowała kontrakt w Specjalnej Strefie Ekonomicznej dochód osiągnięty w Strefie będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, w części w jakiej został on uzyskany na terenie strefy od miesiąca poniesienia wydatków inwestycyjnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany w części na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej z kontraktu zawartego z Ministerstwem Rolnictwa, Hodowli i Rybołówstwa - Krajowym Departamentem Hodowli, jak również pozostały dochód osiągnięty w Strefie a uwzględniony w pozwoleniu strefowym powinien być zwolniony w okresie jaki został on uzyskany na terenie strefy od miesiąca poniesienia wydatków inwestycyjnych do momentu wyczerpania dopuszczalnie pomocy regionalnej. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p, dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 282 z późn. zm.), są wolne od podatku, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Ponadto, zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie Specjalnych Stref Ekonomicznych, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej. Takie stanowisko przyjął w swojej interpretacji Minister Finansów wydanej 2 marca 2010 r., uznając że zwolnienie od podatku dochodowego powstaje z mocy prawa i podatnik nie ma możliwości kształtowania jego warunków. Zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i przepisy ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.) nie wskazują konkretnego momentu powstania zwolnienia. Natomiast w świetle § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 listopada 2006 r. w sprawie tarnobrzeskiej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 215, poz. 1581, z późn. zm.) - powoływanej dalej jako "rozporządzenie o TSSE", zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje począwszy od miesiąca, w którym poniesiono wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia. Organ interpretacyjny zwrócił uwagę na zasadę ścisłej interpretacji przepisów dotyczących ulg i zwolnień podatkowych oraz zakaz stosowania wykładni rozszerzającej na gruncie podatkowego. Takie samo stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny (sygn. III SA/Wa 1546/10) oddalając skargę na ww. interpretacje. W takim samym tonie został wydany wyrok NSA oddalając skargę kasacyjną na ww. interpretacje. Naczelny Sąd Administracyjny nie dopatrzył się błędnej wykładni wymienionych przepisów. W uzasadnieniu podzielił stanowisko prezentowane przez WSA. Sąd powołując się na § 5 ust. 1 rozporządzenia TSSE uznał, że zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej i w ten sposób doprecyzowuje art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. Datą początkową zwolnienia jest więc data wydatków inwestycyjnych poniesionych po uzyskaniu zezwolenia w danym roku podatkowym. Datę końcową wyznacza z kolei "wyczerpanie dopuszczalnej pomocy regionalnej". W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego dopatrywanie się w użytych w art. 17 ust. 4 i ust. 5 u.p.d.o.p, słowach: zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi oraz w razie cofnięcia zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, podatnik traci prawo do zwolnienia, podstawy dla konstruowania tezy o prawie podatnika do wyboru momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia jest niczym innym, jak zwykłym nieporozumieniem. Ponadto, NSA stwierdził: Podatnik niewątpliwie może korzystać z przysługującego mu uprawnienia po upływie pewnego czasu od daty początkowej zwolnienia. Nie ma on przecież obowiązku realizacji tego, co jest jego prawem. Nie sposób jednak założyć, iż w świetle całkowicie jasnej w swoim brzmieniu regulacji prawnej, dysponuje on prawem "przesunięcia" owego korzystania poza prawnie określone ramy.

W związku z przepisami prawa podatkowego w tym zakresie, jak również idącą w tym kierunku linią orzeczniczą Spółka uważa swoje stanowisko za słuszne i ma zamiar dochód osiągnięty w części na terenie specjalnej strefy ekonomicznej osiągnięty od momentu poniesienia wydatków inwestycyjnych uznać jako zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl