0111-KDIB1-3.4010.667.2022.1.JG - Ulga B+R w firmie której przedmiotem działalności jest odprowadzanie i oczyszczanie ścieków

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 30 września 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.667.2022.1.JG Ulga B+R w firmie której przedmiotem działalności jest odprowadzanie i oczyszczanie ścieków

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe,

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 sierpnia 2022 r., o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ulgi badawczo-rozwojowej.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 września 2022 r., (data wpływu tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X S.A. jest Spółką prawa handlowego ze 100% udziałem Gminy. Jej głównym przedmiotem działalności jest odprowadzanie i oczyszczanie ścieków. Spółka prowadzi także działalność m.in. w zakresie wytwarzania i przesyłu gazu, wytwarzania energii elektrycznej oraz zarządzania (...) Parkiem (...), zasilanym energią elektryczną i cieplną wytwarzaną na oczyszczalni ścieków.

Działalność prowadzona jest na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

X S.A. jest Spółką, która nieustannie się rozwija i stale prowadzi prace mające na celu poprawę efektywności prowadzonej działalności gospodarczej zarówno w sferze technologicznej, informatycznej jak i zarządzania biznesowego. W zakresie sfery technologicznej prace te nakierowane są głównie na poszukiwanie nowoczesnych technologii oczyszczania ścieków oraz wykorzystania ścieków do produkcji energii odnawialnej, biowodoru i użytecznego dwutlenku węgla, a także zagospodarowania osadów ściekowych.

Spółka nieustannie także pracuje nad optymalizacją wewnętrznych procesów biznesowych m.in. poprzez ich informatyzację, automatyzację, ciągłe unowocześnianie i szukanie nowych rozwiązań.

Ponadto w Spółce zatrudnione są osoby posiadające specjalistyczną wiedzę, doświadczenie oraz kwalifikacje niezbędne do wykonywania swoich obowiązków i które biorą udział w tego typu pracach.

Spółka systematycznie uruchamia projekty badawczo-rozwojowe, które funkcjonują w oparciu o obowiązujące w Spółce procedury wewnętrzne. Realizacja projektów badawczo-rozwojowych toczy się w zespołach tworzonych dla celów konkretnego projektu. Ewidencja kosztów i nakładów ponoszonych na realizację projektów dokonywana jest przy użyciu systemu finansowo-księgowego użytkowanego przez Spółkę, gdzie są agregowane na dedykowanych kontach księgowych, tworzonych odrębnie dla każdego projektu. Do prowadzonych prac Spółka deleguje wykwalifikowanych pracowników. Dla każdego pracownika prowadzona jest miesięczna ewidencja czasu pracy w ramach danego projektu, zatwierdzana przez przełożonego oraz osobę upoważnioną do reprezentacji Spółki. Za prawidłową ewidencję czasu pracy pracownika w ramach projektu badawczo-rozwojowego odpowiedzialny jest przełożony potwierdzający realizację zadań.

Spółka prowadzi bardzo szeroką działalność zlokalizowaną w trzech odrębnych miejscach położonych w różnych częściach miasta. Spółka podlega także Ustawie z dnia 11 września 2019 r. Prawo Zamówień Publicznych, która wprowadziła od 2021 r. pełną elektronizację zamówień publicznych.

W związku z taką specyfiką działalności oraz strukturą własności, a także celem zachowania transparentności i celowości wydatków w przypadku zarządzania procesami biznesowymi, a w szczególności procesem zakupów, wymagane jest wykorzystanie szczególnych, efektywnych i optymalnych rozwiązań proceduralnych oraz informatycznych. W Spółce funkcjonuje procedura zakupu, która zapewnia racjonalizację i kontrolę wydatków. Każdy wydatek powyżej 500 zł podlega w Spółce realizacji w ramach szczegółowej procedury. Składa się ona z następujących etapów:

Etap 1. Kierownik danego działu składa zapotrzebowanie na towar lub usługę do realizacji.

Etap 2. Zapotrzebowanie zostaje zweryfikowane i zaakceptowane lub odrzucone przez Zarząd.

Etap 3. Dział Zamówień składa zapytania ofertowe, wyszukuje najtańsze oferty, negocjuje ceny, finalizuje transakcję poprzez złożenia zamówienia. W przypadku zamówień opiewających na kwoty powyżej 130 000 zł, ogłasza postępowanie przetargowe poprzez platformę zakupową.

Etap 4. W kolejnym etapie następuje przyporządkowanie dokumentu zakupowego (faktury) do zaakceptowanego i zweryfikowanego wcześniej przez Zarząd zapotrzebowania i zamówienia. Tylko powiązany z zamówieniem towar lub usługa jest kierowany do zapłaty i księgowania.

Dział Zamówień weryfikuje go pod kątem zgodności z zamówieniem i ceną. Każdy pracownik, który bierze udział w tym procesie pozostawia opis lub tzw. check akceptacji w formatce. W przypadku jakichkolwiek niezgodności faktura zostaje odrzucona lub pozostaje jako "w oczekiwaniu na korektę". Cały ten proces przebiega w systemie informatycznym klasy Business Process Management.

W ostatnim 5 etapie następuje rozliczenie dokumentu zakupu. Po jego wprowadzeniu do elektronicznego obiegu dokumentów, jest on weryfikowany pod kątem rachunkowym, merytorycznym przez poszczególne działy.

W związku z pracami nad optymalizacją procesów w Spółce, na początku 2022 r. został powołany zespół ds. opracowania projektu optymalizacji procesu zakupu. W skład zespołu wchodzą pracownicy działu zamówień, działu informatyki, działu księgowego. Nadzór nad pracami pełni Dyrektor ds. Finansowo-Księgowych. Zespół ten przeprowadził analizę, która polegała na badaniu i ocenie efektywności obecnego systemu obiegu dokumentów zakupu oraz rozliczania procesów zakupu w Spółce. Zespół badał także potrzeby poszczególnych działów i ich wpływ na inne procesy w organizacji. W tym celu zespół ten prowadził także konsultacje z innymi działami i pracownikami Spółki, a także z dostawcami aplikacji informatycznych.

Zespół ds. optymalizacji procesów w ramach swojej pracy stworzył innowacyjną koncepcję realizacji procedury za pomocą platformy zakupowej, która standardowo jest wykorzystywana do realizacji zamówień realizowanych zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych tj. powyżej 130 000 zł. Członkowie zespołu opracowali własny projekt powiązań i wymiany danych, co w efekcie umożliwiło większą efektywność, poprawę szybkości i znaczącą automatyzację procesów zakupu, ofertowania i rozliczania dokumentów zakupu, a co najważniejsze było odwzorowaniem procedury zakupowej funkcjonującej w Spółce. Tak opracowany projekt może z powodzeniem zostać wykorzystany w innym podmiocie gospodarczym.

Ponadto można stwierdzić, iż projekt ten ma cechy kwalifikowanego prawa własności intelektualnej o którym mowa w art. 24d ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.p., za które uważa się autorskie prawo do programu komputerowego podlegające ochronie prawnej na podstawie przepisów, których przedmiot ochrony został wytworzony, rozwinięty lub ulepszony przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności badawczo-rozwojowej.

W finalnym etapie prac zespołu, powstał szczegółowy projekt opisujący nowe funkcjonalności, które powinny zostać wprowadzone, a które docelowo pozwolą na osiągnięcie pożądanej wymiany danych. Opracowany projekt został przekazany do realizacji firmie informatycznej, będącej autorem oprogramowania. W rezultacie w ramach realizowanego projektu zostały zaimplementowane nowe funkcjonalności do dotychczasowego systemu, które usprawniły procesy obiegu zamówień i faktur.

Spółka podkreśla, że to pracownicy zespołu ds. optymalizacji są autorami innowacyjnego pomysłu i rozwiązania, to członkowie zespołu opracowali projekt nowych rozwiązań, byli jego inicjatorami.

Firma informatyczna tylko napisała nową wersję systemu zgodnie z otrzymaną od Spółki specyfikacją. Zespół ds. optymalizacji brał aktywny udział w całym procesie wprowadzania rozwiązań, także w fazie testowania, gdzie członkowie monitorowali poszczególne działania, zgłaszali uwagi i pomysły na ulepszenie. Wszystkie wprowadzone w systemie modyfikacje opierały się na projekcie opracowanym przez zespół, bez ich pracy wprowadzenie zmian w oprogramowaniu nie byłoby możliwe.

W związku z pracami zespołu ds. optymalizacji procesu, Spółka ponosiła głównie koszty wynagrodzenia pracowników będących jej członkami, wynikających z ewidencji czasu pracy dla tego projektu, wraz ze składkami od wynagrodzeń określonymi w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych finansowanych przez płatnika.

Spółka zaznacza, że realizowane projekty badawczo-rozwojowe:

- są realizowane w sposób systematyczny, przez pracowników posiadających niezbędną wiedzę oraz doświadczenie,

- są odpowiednio dokumentowane,

- mają na celu tworzenie innowacyjnych rozwiązań.

Ponadto Spółka oświadcza iż:

- nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia,

- nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego,

- zamierza prowadzić działalność badawczo-rozwojową również w przyszłości.

Pismem z dnia 28 września 2022 r., uzupełniono opis stanu faktycznego w następujący sposób:

Opisana we wniosku działalność w zakresie projektów badawczo-rozwojowych jest działalnością o charakterze twórczym, ponieważ jak Spółka uzasadniała we wniosku, w trakcie prac zespołu powstała nowa, innowacyjna koncepcja, której celem jest zwiększenie zasobów wiedzy lub wykorzystanie wiedzy do nowych zastosowań. W tym przypadku było to wykorzystanie wiedzy do stworzenia koncepcji realizacji procedury za pomocą platformy zakupowej, która standardowo jest wykorzystywana do realizacji przetargów. W trakcie prac członkowie zespołu opracowali własny projekt powiązań i wymiany danych pomiędzy dwoma niezależnymi od siebie aplikacjami.

Opisana we wniosku działalność w zakresie projektów badawczo-rozwojowych jest działalnością obejmującą nabywanie, łączenie i wykorzystanie aktualnej wiedzy i umiejętności do tworzenia zmienionych i ulepszonych procesów. W tym przypadku dotyczyło to głównie ulepszenia procesu zakupu obejmującego szereg etapów w których bierze udział szereg działów Spółki. Opracowanie przez zespół projektu umożliwiło poprawę efektywności, zwiększenie szybkości obiegu oraz znaczącą automatyzację procesów zakupu, ofertowania i rozliczania dokumentów zakupu.

Pytanie: (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 28 września 2022 r.)

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym opisana we wniosku o interpretację indywidualną działalność zespołu ds. optymalizacji procesu zakupów w zakresie opracowania przez niego projektu powiązania, rozliczania i weryfikacji zakupów realizowane poprzez działy Spółki stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy z dnia 15 luty 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i czy w związku z powyższym Spółka będzie uprawniona do skorzystania z ulgi na prace badawczo-rozwojowe określonej w art. 18d u.p.d.o.p.?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 28 września 2022 r.)

W opinii Spółki, opisana we wniosku o interpretację indywidulaną działalność w zakresie opracowania projektu usprawniającego realizację dotychczasowych funkcji biznesowych stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu 4a pkt 26-28 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym spółka jest uprawniona do skorzystania z ulgi na prace badawczo-rozwojowe określoną w art. 18d u.p.d.o.p.

Zgodnie z definicją działalności badawczo-rozwojowej zawartej w Ustawie o podatku dochodowym, oznacza ona działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Zasadnicze znaczenie ma tutaj słowo "twórczy", który w orzecznictwie związane jest przede wszystkim z efektem działalności człowieka o charakterze kreacyjnymi i gdy powstaje "nowy wytwór intelektu". Jak można wywnioskować z dostępnych interpretacji, za twórczość badawczo-rozwojową uznaje się działalność w postaci opracowania i projektowania nowych koncepcji, funkcjonalności, innowacyjnych rozwiązań.

Zdaniem Spółki, niewątpliwie prace zespołu ds. optymalizacji procesu zakupu mają charakter twórczy, ze względu na to że pracownicy opracowali projekt nowego, innowacyjnego rozwiązania w zakresie funkcjonującego w spółce procesu zakupu. To innowacyjne rozwiązanie, dostosowane do wewnętrznej organizacji i potrzeb Spółki, stało się podstawą do opracowania nowej wersji systemu komputerowego. Pozwoliło to na zapewnienie bardziej efektywnego zarządzaniem wydatkami w Spółce, zapewniającego celowość wydatków, a co za tym idzie znaczne oszczędności. Opracowany projekt zoptymalizował dotychczasowy proces zakupu, który w przypadku naszej Spółki wymagał innowacyjnych rozwiązań w zakresie zarządzania procesami.

Zdaniem Spółki, prace podejmowane w zespole ds. optymalizacji należy uznać za prace badawczo-rozwojowe w rozumieniu art. 4a pkt 26- 28 ustawy o podatku dochodowych od osób prawnych, ponieważ to zespół opracował nową, innowacyjną koncepcję integracji dwóch niezależnych od siebie systemów informatycznych w odpowiedzi na pojawiające się potrzeby w Spółce, co niewątpliwie wiąże się z definicją prac badawczo-rozwojowych wynikającą z przywołanego artykułu, przez które rozumie się nabywanie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

W tym przypadku w pracach zespołu brali udział wykwalifikowani pracownicy, specjaliści każdy w swojej dziedzinie, którzy wykorzystali swoją wiedzę z zakresu informatyki, przepisów z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej, prawa zamówień publicznych czy problematyki podatkowej, co zaowocowała stworzeniem wspólnego innowacyjnego projektu.

Prac tych też nie można uznać za rutynowe (przez które zgodnie z orzecznictwem rozumie się "wykonywane często i niemal automatycznie"), ponieważ pracownicy Spółki w trakcie prac projektowych poszukiwali nowych rozwiązań, dostosowanych do potrzeb Spółki. Spółka podkreśla także, że prace badawczo-rozwojowe w Spółce prowadzone są systematycznie, uregulowane jest to także w obowiązującej procedurze wewnętrznej. Jest to wynikiem ciągłego rozwoju Spółki, podejmowanie nowych projektów i poszukiwaniem nowych rozwiązań zarówno w sferze technologicznej jak i procesów zarządzania biznesowego. Jak wykazano w stanie opisie stanu faktycznego, praca zespołu ds. optymalizacji należy uznać za prace badawczo-rozwojowe w rozumieniu Art. 4a pkt 26-28 ponieważ miały one charakter twórczy, obejmujący projektowanie nowych rozwiązań w zakresie prowadzenia działalności Spółki oraz opracowanie optymalizacji funkcjonującego procesu zamówień, rozliczania zakupu i związanego z tym obiegu dokumentów i uwzględniając indywidualne potrzeby Spółki.

W świetle przedstawionego uzasadnienia czynności podejmowane przez Spółkę w ramach pracy zespołu ds. optymalizacji procesów wewnętrznych należy uznać za działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 -28 w związku czym Spółce przysługuje prawo do skorzystania z ulgi na prace badawczo-rozwojowe określone w art. 18 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dodatkowo, zdaniem Spółki opracowany projekt spełnia cechy wymagane dla prawa własności intelektualnej ponieważ:

a)

wynik prac stanowi program komputerowy,

b)

program jest chroniony prawem autorskim,

c)

program został wytworzony, rozwinięty lub ulepszony przez podatnika w ramach prowadzonych przez niego prac badawczo-rozwojowych.

A zgodnie z orzecznictwem za program komputerowy uważa się zestaw instrukcji przeznaczonych do użycia bezpośrednio lub pośrednio na komputerze w celu osiągnięcia określonego rezultatu i jest ono przejawem działalności twórczej o indywidulanym charakterze, która może być ustalona w jakikolwiek sposób niezależnie od przeznaczenia i sposobu wyrażania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."),

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Stosownie z art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p.,

przez działalność badawczo rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 4a pkt 27 u.p.d.o.p.,

ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

a)

badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: "ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce"),

b)

badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.- Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

badania naukowe są działalnością obejmującą:

a)

badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

b)

badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Stosownie do treści art. 4a pkt 28 u.p.d.o.p.,

ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.- Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Odnosząc się do kwestii będącej przedmiotem zadanego pytania wskazać należy, że w celu skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 26-28 u.p.d.o.p.).

Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p., zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Po drugie, z art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p. wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań.

W tym miejscu wskazać należy, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy, prowadzone systematyczne prace opierają się na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. Podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową realizują ją obok swojej działalności podstawowej (np. przedsiębiorstwa przemysłowe dysponujące własnym zapleczem badawczo-rozwojowym, laboratoria, zakłady i ośrodki badawczo-rozwojowe, działy badawczo-technologiczne, biura konstrukcyjne i technologiczne, zakłady rozwoju technik, biura studiów i projektów itp.).

Prace rozwojowe mogą obejmować nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług. Prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Zdaniem tut. Organu, opisana we wniosku działalność zespołu ds. optymalizacji procesu zakupów w zakresie opracowania przez niego projektu powiązania rozliczania i weryfikacji zakupów realizowane poprzez działy Spółki, spełnia przesłanki do uznania jej za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu przepisów art. 4a pkt 26-28 u.p.d.o.p.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym opisana we wniosku o interpretację indywidualną działalność zespołu ds. optymalizacji procesu zakupów w zakresie opracowania przez niego projektu powiązania, rozliczania i weryfikacji zakupów realizowane poprzez działy Spółki stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 Ustawy z dnia 15 luty 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i czy w związku z powyższym Spółka będzie uprawniona do skorzystania z ulgi na prace badawczo-rozwojowe określonej w art. 18d u.p.d.o.p., należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Wskazać należy, że zgodnie z zadanym pytaniem wyznającym zakres interpretacji przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia uznania działalności zespołu ds. optymalizacji procesu zakupów w zakresie opracowania przez niego projektu powiązania, rozliczania i weryfikacji zakupów realizowanej poprzez działy Spółki za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 u.p.d.o.p. i w związku z tym, uprawnienia Spółki do skorzystania z ulgi na prace badawczo-rozwojowe określonej w art. 18d u.p.d.o.p.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl