0111-KDIB1-3.4010.615.2019.2.JKT - Zwolnienie z CIT dochodu z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu nowej inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.615.2019.2.JKT Zwolnienie z CIT dochodu z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu nowej inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 grudnia 2019 r. (data wpływu 31 grudnia 2019 r.), uzupełnionym 17 lutego 2020 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

* czy w zakresie stanu faktycznego Wnioskodawczyni jest już obecnie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostały koszty kwalifikowane w ramach Inwestycji - w ramach stopniowo budowanego limitu przysługującej pomocy publicznej - niezależnie od momentu, w którym Wnioskodawca zakończy Inwestycję oraz od momentu w którym Wnioskodawczyni zacznie uzyskiwać dochód z realizowanej Inwestycji,

* czy w zakresie zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostaną dalsze koszty kwalifikowane w ramach Inwestycji - w ramach stopniowo budowanego limitu przysługującej pomocy publicznej - niezależnie od momentu, w którym Wnioskodawca zakończy Inwestycję oraz od momentu w którym Wnioskodawczyni zacznie uzyskiwać dochód z realizowanej Inwestycji

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2019 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, momentu korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 4 lutego 2020 r. Znak: 0111-KDIB1-3.4010.615.2019.1.JKT wezwano do ich uzupełnienia, co też nastąpiło 17 lutego 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: "Wnioskodawczyni"), jest spółką kapitałową podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji urządzeń..., w tym stosowanych do.... Wnioskodawczyni samodzielnie produkuje takie urządzenia na terenie swojego zakładu (...).

W celu sprostania wymaganiom klientów oraz zwiększenia zdolności produkcyjnych zakładu produkcyjnego, Wnioskodawczyni zamierza zrealizować przedsięwzięcie inwestycyjne obejmujące rozbudowę i doposażenie istniejącego zakładu (dalej: "Inwestycja"). W ramach Inwestycji Spółka zobowiązała się dokupić dodatkowy teren (co na moment złożenia niniejszego wniosku już nastąpiło), rozbudować halę na działkach zakupionych przed wydaniem decyzji o wsparciu oraz nowych działkach zakupionych w ramach Inwestycji. Ponadto, Wnioskodawczyni zobowiązała się w ramach Inwestycji doposażyć zakład w nowe urządzenia i maszyny służące do produkcji. Wnioskodawczyni zamierza również zakupić w ramach Inwestycji składniki majątkowe stanowiące wartości niematerialne i prawne. Wnioskodawczyni dnia 27 sierpnia 2018 r. uzyskała decyzję o wsparciu (dalej "Decyzja"), o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1162, z późn. zm., dalej "NowelnwUst"). Decyzja została wydana na okres dziesięciu lat.

W Decyzji określono, że przedmiotem działalności nią objętej jest działalność określona w następujących pozycjach klasyfikacji, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) 2015:

* pozostały sprzęt elektryczny (27.90),

* silniki elektryczne, prądnice, transformatory oraz aparatura rozdzielcza i sterownicza energii elektrycznej (27.1),

* elementy i obwody drukowane, elektroniczne (26.1),

* przewody i kable izolowane oraz sprzęt instalacyjny (27.3),

* pozostałe maszyny specjalnego przeznaczenia (28.9),

* usługi naprawy i konserwacji metalowych wyrobów gotowych, maszyn i urządzeń (33.1),

* usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia (33.2),

* usługi związane z oprogramowaniem (62.01),

* usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki (62.02),

* usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (62.03),

* usługi w zakresie inżynierii i związane z nimi doradztwo techniczne (71.12),

* usługi w zakresie specjalistycznego projektowania (74.10).

Przedmiot działalności zwolnionej określonej w decyzji pokrywa się z aktualną działalnością Wnioskodawczym. Zgodnie z decyzją, Inwestycja jest i będzie realizowana na nieruchomości składającej się z określonych działek gruntu określonych na podstawie właściwych numerów w ewidencji gruntów, przy czym Inwestycja jest i będzie realizowana zarówno na części gruntu zajętej pod dotychczas prowadzony zakład produkcyjny, jak i na części gruntu składającej się z działek zakupionych po wydaniu Decyzji w związku z realizacją Inwestycji. Zgodnie z zapisami Decyzji nowa Inwestycja realizowana przez Wnioskodawczynię polega na zwiększaniu zdolności produkcyjnych istniejącego przedsiębiorstwa.

Wnioskodawczyni w ramach realizacji nowej Inwestycji planuje ponieść wydatki na nabycie gruntów, wzniesienie budynków i budowli, nabycie środków trwałych oraz na nabycie wartości niematerialnych i prawnych (dalej "koszty kwalifikowane").

Pierwszymi kosztami kwalifikowanymi, które Spółka już poniosła na moment składania niniejszego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej są koszty zakupu nowych działek gruntu.

Kolejne koszty związane z Inwestycją dotyczyć będą realizowanych sukcesywnie zakupów maszyn i urządzeń oraz wydatków związanych z wzniesieniem budynków i budowli.

Wnioskodawczyni podkreśla, że jest istniejącym przedsiębiorcą i od wielu lat prowadzi działalność gospodarczą w zakładzie produkcyjnym zlokalizowanym w (...). Jednocześnie, w okresie realizacji Inwestycji nie dojdzie do zaprzestanie prowadzenia tej działalności gospodarczej, natomiast etapowo i stopniowo do użytku oddawane będą nowe maszyny, a także rozbudowana część budynku zakładu produkcyjnego, co umożliwi prowadzenie działalności w sposób nieprzerwany. Po realizacji Inwestycji Wnioskodawczyni zamierza kontynuować dotychczas prowadzoną działalność gospodarczą z wykorzystaniem istniejących dotychczasowych składników majątkowych (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych), a także tych nabytych w ramach Inwestycji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Wnioskodawczyni nie posiada innych decyzji o wsparciu. Nie posiada również zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W uzupełnieniu wniosku z 12 lutego 2020 r. (data wpływu 17 lutego 2020 r.) Spółka wskazała:

W zakresie stanu faktycznego Spółka wskazuje, że 27 sierpnia 2018 r. uzyskała decyzję o wsparciu (dalej "Decyzja"), o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1162, z późn. zm.). Decyzja przewiduje, że Spółka poniesie co najmniej 2.220.000,00 PLN wydatków inwestycyjnych, na które złożą się:

* koszt zakupu 3 działek gruntu w (...) sąsiadujących z działkami na których Spółka już obecnie prowadzi działalność gospodarczą na terenie istniejącego zakładu produkcyjnego

* koszt nabycia budynków i budowli (Spółka w ramach inwestycji rozbuduje istniejący zakład)

* koszt nabycia maszyn i urządzeń

* koszt nabycia oprogramowania.

Rozbudowa zakładu będzie zrealizowana zarówno na "starych" działkach, na których położony jest istniejący zakład jak i na opisanych 3 nowych działkach. Jeżeli chodzi o koszt nabycia "starych" działek, Spółka nie zamierza rozliczyć tego kosztu jako kosztów kwalifikowanych inwestycji. Natomiast kosztami kwalifikowanymi inwestycji będą koszty nabycia 3 "nowych" działek. Spółka wskazuje, że już dokonała nabycia tych działek przed dniem złożenia wniosku o wydanie interpretacji. Nabycie nastąpiło po dniu uprawomocnienia się Decyzji, zatem koszt nabycia nadaje się do rozliczenia jako koszt kwalifikowany. W tym świetle pierwsze koszty związane z realizacją inwestycji zostały już poniesione. Spółka oświadcza że ani do dnia złożenia wniosku ani do dnia dzisiejszego nie rozpoczęła jeszcze korzystania z pomocy publicznej, o której mowa w art. 3 ustawy z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1162).

W zakresie zdarzenia przyszłego Spółka precyzuje, że w ramach kosztów zakupu gruntu (które to koszty Spółka już poniosła), Spółka poniesie w przyszłości koszty związane z nabyciem budynków i budowli (Spółka w ramach inwestycji rozbuduje istniejący zakład), maszyn i urządzeń oraz koszt nabycia oprogramowania. Koszty te będą ponoszone w przyszłości zgodnie z harmonogramem wskazanym w Decyzji. Na dzień obecny Spółka nie poniosła jeszcze tych kosztów (poza kosztami wskazanymi w opisie stanu faktycznego).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 12 lutego 2020 r. (data wpływu 17 lutego 2020 r.)).

1. Czy w zakresie stanu faktycznego Wnioskodawczyni jest już obecnie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostały koszty kwalifikowane w ramach Inwestycji - w ramach stopniowo budowanego limitu przysługującej pomocy publicznej - niezależnie od momentu, w którym Wnioskodawca zakończy Inwestycję oraz od momentu w którym Wnioskodawczyni zacznie uzyskiwać dochód z realizowanej Inwestycji?

2. Czy w zakresie zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostaną dalsze koszty kwalifikowane w ramach Inwestycji - w ramach stopniowo budowanego limitu przysługującej pomocy publicznej - niezależnie od momentu, w którym Wnioskodawca zakończy Inwestycję oraz od momentu w którym Wnioskodawczyni zacznie uzyskiwać dochód z realizowanej Inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Spółka jako Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w ramach stopniowo budowanego limitu pomocy publicznej - począwszy od miesiąca, w którym w ramach Inwestycji zostały poniesione wydatki będące kosztami kwalifikowanymi Inwestycji w myśl przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713) niezależnie od momentu, w którym Wnioskodawczyni zakończy Inwestycję oraz od momentu w którym Wnioskodawczyni zacznie uzyskiwać dochód z realizowanej Inwestycji.

Ad. 2

Spółka jako Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w ramach stopniowo budowanego limitu przysługującej pomocy publicznej - począwszy od miesiąca, w którym w ramach Inwestycji zostaną poniesione w przyszłości dalsze wydatki będące kosztami kwalifikowanymi Inwestycji w myśl przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713), niezależnie od momentu, w którym Wnioskodawczym zakończy Inwestycję oraz od momentu w którym Wnioskodawczym zacznie uzyskiwać dochód z realizowanej Inwestycji.

Zgodnie z § 9 pkt 1 RozpNowelnw, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po wydaniu decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Biorąc pod uwagę literalną wykładnię powyższego przepisu, zdaniem Wnioskodawczyni, zasadnym jest twierdzenie, że podatnik może zastosować zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 UstCIT, począwszy od miesiąca, w którym - po wydaniu decyzji o wsparciu - poniósł koszty na realizację nowej inwestycji, od momentu wystąpienia jednego z następujących zdarzeń:

* wygaśnięcie decyzji o wsparciu lub

* wyczerpanie limitu przysługującej pomocy publicznej.

Równocześnie należy wskazać, że brak jest przepisów, które uzależniałyby moment, od którego należy rozpocząć korzystanie ze zwolnienia podatkowego, od jakichkolwiek innych zdarzeń.

W szczególności, odmiennie niż w przypadku przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia podatkowego w specjalnych strefach ekonomicznych, na gruncie przepisów dotyczących zwolnień podatkowych przysługujących na podstawie decyzji o wsparciu brak jest odpowiednika § 4 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych. Zgodnie z treścią tego przepisu odnoszącego się do zwolnień strefowych, w przypadku przedsiębiorców, którzy działali na podstawie zezwolenia w granicach specjalnych stref ekonomicznych w odniesieniu do przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części objętej granicami strefy ekonomicznej w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia podatkowe dla inwestycji, o których mowa jest w § 5 ust. 1 i 3 tego rozporządzenia, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia zgodnie z wymogami wskazanymi w zezwoleniu. Zatem zwolnienie podatkowe w ramach tzw. "zezwoleń strefowych" przysługuje dopiero od momentu spełnienia tych dwóch parametrów - to jest poniesienia wydatków inwestycyjnych i osiągnięcia poziomu zatrudnienia określonego w zezwoleniu strefowym (oba muszą zostać spełnione w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej).

Takie wymogi nie obowiązują w odniesieniu do zwolnień podatkowych przysługujących na podstawie wydanych decyzji o wsparciu. Zaś zgodnie z wymienionym wyżej § 9 pkt 1 RozpNowelnw zwolnienie podatkowe przysługuje począwszy od miesiąca, w którym podatnik poniósł pierwsze koszty kwalifikowane inwestycji po dniu wydania decyzji o wsparciu.

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, limit dostępnej pomocy publicznej jest sukcesywnie budowany i powiększany o wydatki inwestycyjne ponoszone przez przedsiębiorcę od daty otrzymania (uprawomocnienia decyzji o wsparciu) aż do daty zakończenia inwestycji, również wskazanej w treści decyzji. Limit ten jest sukcesywnie zwiększany aż do osiągnięcia maksymalnej wysokości wydatków wskazanych w treści decyzji. Równocześnie prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a UstCIT, przysługuje już od pierwszego miesiąca, w którym zostaną poniesione pierwsze wydatki kwalifikowane inwestycji. Sama wysokość zwolnienia jest ograniczona limitem pomocy publicznej kalkulowanym w oparciu o wysokość poniesionych wydatków inwestycyjnych stanowiących koszty kwalifikowane inwestycji w rozumieniu przepisów RozpNowelnw z uwzględnieniem maksymalnej intensywności pomocy publicznej dla danego regionu.

Przenosząc to na grunt przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawczyni dla ustalenia momentu, od którego Wnioskodawczyni będzie uprawniona do stosowania zwolnienia podatkowego w związku z uzyskiwaniem dochodu z tytułu prowadzenia działalności wskazanej w Decyzji, bez znaczenia pozostaje moment zakończenia Inwestycji. Konkludując, w ocenie Wnioskodawczyni będzie ona uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 UstCIT - w ramach przysługującego limitu pomocy publicznej - począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostaną pierwsze wydatki stanowiące koszty kwalifikowane w myśl przepisów RozpNowelnw w ramach Inwestycji - niezależnie od momentu zakończenia realizacji Inwestycji. Stanowisko to zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora KIS - między innymi w interpretacji Indywidualnej z 19 kwietnia 2019 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.69.2019.1.MO), interpretacji indywidualnej z 6 września 2018 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.311.2019.1.BM) czy interpretacji indywidualnej z dnia 23 września 2019 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.392.2019.1.JKT).

Równocześnie należy wskazać na pogląd wskazany w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora KIS z 19 kwietnia 2019 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.69.2019.1.MO). Organ stwierdził w tej decyzji, że "tym samym zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o p.d.o.p. począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostaną wydatki w ramach Inwestycji, niezależnie od momentu, w którym Wnioskodawca zacznie uzyskiwać dochód z realizowanej Inwestycji". W tym świetle należy wskazać, że składniki majątkowe zakupione w ramach nowej Inwestycji będą w sposób ścisły i nierozerwalny powiązane z dotychczasowymi składnikami majątkowymi wykorzystanymi przez Wnioskodawczynię do prowadzenia działalności gospodarczej. Po zrealizowaniu Inwestycji zarówno "stare" jak i "nowe składniki majątkowe będą w sposób nierozerwalny wspólnie wykorzystywane do kontynuowania działalności prowadzonej przez Wnioskodawczynię w miejscu prowadzenia Inwestycji. Dlatego Wnioskodawczyni powinna być uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a UstCIT począwszy od miesiąca, w którym poniosła pierwsze wydatki w ramach Inwestycji. W takiej sytuacji moment, w którym Wnioskodawczyni zacznie uzyskiwać dochód z realizowanej Inwestycji, powinien pozostać bez znaczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT"), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162, dalej: "ustawa o WNI"), wsparcie na realizację nowej inwestycji jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego. Przedmiotem decyzji o wsparciu - w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI - jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu. Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Stosownie do § 9 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713), wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Odnosząc się do zadanych we wniosku pytań wskazać należy, że stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe. Ze stanowiska Wnioskodawcy zarówno do pytania oznaczonego nr 1 jak i nr 2 wynika, że zdaniem Wnioskodawcy będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT niezależnie od momentu, w którym zacznie uzyskiwać dochód z realizowanej Inwestycji.

Jednak jak wynika z cytowanych powyżej przepisów mających zastosowanie w sprawie, dla ustalenia momentu od którego Wnioskodawca będzie uprawniony do stosowania zwolnienia istotne znaczenie ma moment uzyskania przez Spółkę dochodu z realizowanej Inwestycji. Należy bowiem zauważyć, że jedynie dochody uzyskane w związku z realizacją nowej inwestycji podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Z wniosku wynika również, że rozbudowa zakładu będzie zrealizowana zarówno na "starych" działkach, na których położony jest istniejący zakład jak i na opisanych 3 nowych działkach. Jeżeli chodzi o koszt nabycia "starych" działek, Spółka nie zamierza rozliczyć tego kosztu jako kosztów kwalifikowanych inwestycji. Natomiast, kosztami kwalifikowanymi inwestycji będą koszty nabycia 3 "nowych" działek. Spółka wskazuje, że już dokonała nabycia tych działek przed dniem złożenia wniosku o wydanie interpretacji. Nabycie nastąpiło po dniu uprawomocnienia się Decyzji, zatem koszt nabycia nadaje się do rozliczenia jako koszt kwalifikowany. W tym świetle pierwsze koszty związane z realizacją inwestycji zostały już poniesione.

W zakresie zdarzenia przyszłego Spółka precyzuje, że w ramach kosztów zakupu gruntu (które to koszty Spółka już poniosła), Spółka poniesie w przyszłości koszty związane z nabyciem budynków i budowli (Spółka w ramach inwestycji rozbuduje istniejący zakład), maszyn i urządzeń oraz koszt nabycia oprogramowania. Koszty te będą ponoszone w przyszłości zgodnie z harmonogramem wskazanym w Decyzji. Na dzień obecny Spółka nie poniosła jeszcze tych kosztów (poza kosztami wskazanymi w opisie stanu faktycznego).

W tym miejscu wskazać należy na treść objaśnień podatkowych z dnia 6 marca 2020 r. dotyczących sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.

W pkt 3.3 zostało wskazane "Brak możliwości korzystania z dostępnego limitu pomocy określonego w decyzji o wsparciu w sytuacji, gdy inwestycja nie jest realizowana, ma zastosowanie również do takich działań przedsiębiorcy, które nie spowodowały rozpoczęcia realizacji inwestycji określonej w decyzji (art. 13 ust. 8 ustawy o WNI).). Przez rozpoczęcie realizacji inwestycji należy rozumieć takie działania jak rozpoczęcie prac budowlanych związanych z inwestycją, pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie do zamówienia urządzeń lub inne zobowiązanie, które sprawiają, że inwestycja staje się nieodwracalna. Zakupu gruntu ani prac przygotowawczych takich jak uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności nie uznaje się za rozpoczęcie prac. W takiej sytuacji przedsiębiorca - mimo że poniósł już koszty, które są uznane za koszty kwalifikowane, to jeszcze nie jest uprawniony do skorzystania z możliwości zwolnienia dochodów w ramach tej decyzji.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia:

* czy w zakresie stanu faktycznego Wnioskodawczyni jest już obecnie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostały koszty kwalifikowane w ramach Inwestycji - w ramach stopniowo budowanego limitu przysługującej pomocy publicznej - niezależnie od momentu, w którym Wnioskodawca zakończy Inwestycję oraz od momentu w którym Wnioskodawczyni zacznie uzyskiwać dochód z realizowanej Inwestycji,

* czy w zakresie zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostaną dalsze koszty kwalifikowane w ramach Inwestycji - w ramach stopniowo budowanego limitu przysługującej pomocy publicznej - niezależnie od momentu, w którym Wnioskodawca zakończy Inwestycję oraz od momentu w którym Wnioskodawczyni zacznie uzyskiwać dochód z realizowanej Inwestycji

należy uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, bowiem powołane interpretacje nie stanowią materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej. Każdą sprawę tut. organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Jednocześnie wskazać należy, że odmienne rozstrzygnięcia organów podatkowych dokonane nawet w analogicznych zagadnieniach nie mogą stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia sprawy podatnika, jeśli stoi temu na przeszkodzie treść przepisów prawa.

Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Ponadto, wskazać należy na generalną zasadę, że nawet gdyby w odniesieniu do innych podatków lub innych okresów rozliczeniowych, organy podatkowe wydały odmienne rozstrzygnięcia, to nigdy nie może to stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia sprawy podatnika, jeśli stoi temu na przeszkodzie treść przepisów prawa. W przypadku takiej rozbieżności, na organie podatkowym ciąży obowiązek podjęcia z urzędu prawem przewidzianych środków do skorygowania wadliwych decyzji, adresowanych do innych podatników. Organ nie może bowiem powielać ewentualnego błędu popełnionego w innej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl