0111-KDIB1-3.4010.479.2019.1.PC - Prace związane z przygotowaniem i wdrożeniem do użytkowania szafy wrzutowej jako prace rozwojowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.479.2019.1.PC Prace związane z przygotowaniem i wdrożeniem do użytkowania szafy wrzutowej jako prace rozwojowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 października 2019 r. (data wpływu 5 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy opisane we wniosku prace związane z przygotowaniem i wdrożeniem do użytkowania szafy wrzutowej spełniają wymogi art. 4a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym osób prawnych, jako prace rozwojowe które uprawniają do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2019 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy opisane we wniosku prace związane z przygotowaniem i wdrożeniem do użytkowania szafy wrzutowej spełniają wymogi art. 4a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym osób prawnych, jako prace rozwojowe które uprawniają do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

We wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność w zakresie:

1. Projektowanie wykonywanie i wdrażanie systemów informatycznych dla logistyki;

2. Działalność związana z oprogramowaniem;

3. Sprzedaż hurtowa komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania;

4. Sprzedaż hurtowa sprzętu elektronicznego i telekomunikacyjnego oraz części do niego;

5. Sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń biurowych.

W roku bieżącym Spółka podejmuje się wykonania "Szafy wrzutowej" dostosowanej do indywidualnych warunków i wymagań klienta umożliwiającej automatyczny przepływ informacji pomiędzy jednostkami używającymi odzieży ochronnej i innych produktów tekstylnych wymagających częstego prania, a pralnią wykonującą usługi dla takiej jednostki.

Szafa wrzutowa zostanie zainstalowana u klientów firmy pralniczej (np. w hotelach, szpitalach).

Odzież i inne produkty tekstylne które mają trafić do pralni posiadają wszyte specjalne tzw. Tagi RFID (inaczej znaczniki UHF wyposażone w mikroprocesor) identyfikacyjne, odporne na wysokie temperatury i środki chemiczne. Pracownicy wrzucają do szafy wrzutowej brudną odzież i inne produkty tekstylne. Szafa identyfikuje te produkty i przekazuje dane do serwera zakładowego. Po zapełnieniu kontenera szafy odzieżą przekazywana jest informacja do pralni o gotowości do odbioru kontenera. Po wykonaniu usługi prania lub czyszczenia odzieży, kontener z odzieżą i innymi produktami tekstylnymi wraca do zleceniodawcy i po przejściu przez bramkę sczytującą zawartość kontenera trafia do magazynu, informacje przekazane są do serwera, tam są przetwarzane i podlegają sprawdzeniu.

Prace przy tym projekcie będą obejmowały:

1. Uzgodnienie z klientem wymagań funkcjonalnych rozwiązania w zakresie oprogramowania zarządzającego szafami oraz oprogramowania do sterowania szafą i wysyłania danych na serwer;

2. Uzgodnienia z klientem i producentem konstrukcji stalowej wymagań funkcjonalnych i fizycznych (wymiary) rozwiązania w zakresie wykonania wersji prototypowej szafy oraz skrzynki dla modułu zarządzającego;

3. Wykonanie oprogramowania zarządzającego i oprogramowania sterowania szafą oraz wysyłania danych na serwer;

4. Wykonanie projektów i konstrukcji szafy i skrzynki;

5. Wykonanie prototypu konstrukcji szafy i skrzynki;

6. Wyposażenie prototypu szafy w urządzenia i podzespoły oraz osprzęt wraz z testowym uruchomieniem;

7. Testy z udziałem klienta;

8. Dostarczenie kompletnej szafy do klienta;

9. Wsparcie zdalne w testach w zakładzie produkcyjnym.

Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownik uzyskuje:

* szybką identyfikację i rejestrację zasobów, wykonanych usług;

* automatyczną kontrolę przemieszczania zasobów odzieży, śledzenie ruchu tych zasobów, wymiana informacji pomiędzy zakładem i pralnią dotyczącą wykonywanych usług;

* ochronę majątku przed kradzieżą;

* odczyt wielu produktów w tym samym czasie.

W powyższym projekcie wykorzystane zostaną istniejące systemy szybkiego i masowego sczytywania informacji zawartych we wszytych Tagach RFID. Zostaną także wykorzystane systemy i programy komputerowe danego klienta, jednocześnie opracowany zostanie program pozwalający na współpracę tych systemów i umożliwiający wykorzystanie ich do obsługi usług prania odzieży ich obiegu i ich ewidencji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy opisane powyżej prace związane z przygotowaniem i wdrożeniem do użytkowania szafy wrzutowej spełniają wymogi art. 4a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym osób prawnych, jako prace rozwojowe które uprawniają do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową?

Zdaniem Wnioskodawcy, opracowanie i wykonanie prototypu opisanej szafy wrzutowej spełnia wymogi definicji prac rozwojowych ponieważ obejmują: nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług. Tym samym spełnia wymogi zawarte w art. 4a pkt 28 u.p.d.o.p. i pozwala na skorzystanie z ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

Budowa szafy wrzutowej dostosowanej do indywidualnych potrzeb danego klienta w różnych branżach to jest np. szpitale, duże hotele, gastronomia, i wiele innych jednostek używających odzieży ochronnej wymagającej częstego prania wprowadza do działalności gospodarczej nową jakość usług oraz pozwala na oszczędność pracy ludzkiej w warunkach niedoboru pracowników na rynku pracy.

Przebiegi towarów i materiałów poza fizycznym przemieszczaniem wymagają równoległego przebiegu i wielu informacji o towarze lub materiale. Opracowywany system ściśle łączy w czasie fizyczne przemieszczanie towarów i przebieg informacji o przemieszczanym towarze. W przygotowywanym opracowaniu eliminuje się prace związane z liczeniem towaru wystawianiem dokumentów dostarczaniem tych dokumentów oraz ich ewidencją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "uCIT"), działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 4a pkt 27 uCIT, ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

a.

badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b.

badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, badania naukowe są działalnością obejmującą:

1.

badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

2.

badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Stosownie do treści art. 4a pkt 28 uCIT, ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy podkreślić wyraźnie należy, że w celu skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 26-28 uCIT).

Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 uCIT, zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Po drugie, z art. 4a pkt 26 uCIT wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań.

W tym miejscu wskazać należy, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy, prowadzone systematyczne prace opierają się na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. Podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową realizują ją obok swojej działalności podstawowej (np. przedsiębiorstwa przemysłowe dysponujące własnym zapleczem badawczo-rozwojowym, laboratoria, zakłady i ośrodki badawczo-rozwojowe, działy badawczo-technologiczne, biura konstrukcyjne i technologiczne, zakłady rozwoju technik, biura studiów i projektów itp.). Prace rozwojowe mogą obejmować nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług. Prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że prace dotyczące wykonania "Szafy wrzutowej" dostosowanej do indywidualnych warunków i wymagań klienta umożliwiającej automatyczny przepływ informacji pomiędzy jednostkami używającymi odzieży ochronnej i innych produktów tekstylnych wymagających częstego prania, a pralnią - spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej o której mowa powyżej.

Analizując prace prowadzone w ramach tych działań, zdaniem tut. Organu uznać należy, że są one działalnością twórczą obejmującą prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Zatem, są działaniami spełniającymi przesłanki do uznania ich za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu przepisów art. 4a pkt 26-28 uCIT.

Tym samym, stanowisko Spółki w zakresie ustalenia, czy opisane powyżej prace związane z przygotowaniem i wdrożeniem do użytkowania szafy wrzutowej spełniają wymogi art. 4a pkt 28 uCIT, jako prace rozwojowe które uprawniają do skorzystania z ulgi na działalność badawczo rozwojową, należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl