0111-KDIB1-3.4010.452.2018.1.MBD - Zwolnienie z CIT dochodu z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.452.2018.1.MBD Zwolnienie z CIT dochodu z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 sierpnia 2018 r. (data wpływu 17 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym 26 października 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy uzyskane przez Wnioskodawcę dochody ze sprzedaży produkcji testowej będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy uzyskane przez Wnioskodawcę dochody ze sprzedaży produkcji testowej będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 4 października 2018 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.406.2018.1.MBD wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 26 października 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej jako: "Spółka", "Wnioskodawca") jest producentem podzespołów do układów chłodzenia i ogrzewania mających zastosowanie przy produkcji samochodów osobowych. Wnioskodawca jest podmiotem, który posiada zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (...) Specjalnej Strefy Ekonomicznej wydane w roku 2017 i zaliczany jest do kategorii dużych podmiotów w rozumieniu art. 2 pkt 24 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. (Dz.Urz.UE.L2014 Nr 187). Zgodnie z posiadanym zezwoleniem, Wnioskodawca zobowiązany jest do poniesienia na terenie Strefy nakładów inwestycyjnych w rozumieniu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 465), o łącznej wartości co najmniej 56,6 mln złotych. Obecnie Wnioskodawca znajduje się w fazie finalizacji kontraktu na dostarczanie modułów chłodzenia dla jednego z największych w Europie producentów samochodów osobowych klasy premium. W związku z faktem, że moduły te będą rozwiązaniami prototypowymi, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zakupu linii technologicznych do produkcji tychże modułów. Linie technologiczne będą zakupione bezpośrednio od ich producentów lub podmiotów pośredniczących w sprzedaży i będą liniami nowymi, dedykowanymi dla potrzeb produkcji Wnioskodawcy. Linie te nie będą produktami seryjnymi, będą wyprodukowane na specjalne zamówienie Wnioskodawcy i będą dostosowane do wymagań produkcyjnych Wnioskodawcy.

W związku z prototypowym charakterem zarówno wytwarzanych produktów, jak i samych linii technologicznych, Wnioskodawca, przed zawarciem ostatecznej umowy na zakup linii technologicznych przewiduje przeprowadzenie testów linii (obejmujących m.in. produkcję testową).

W sytuacji, kiedy wyniki testów potwierdzą, że linia produkcyjna jako całość jest zdatna do użytku i spełnia oczekiwania Wnioskodawcy, a wytwarzane produkty spełniają wymagania kontrahenta Wnioskodawcy (producenta samochodów), nastąpi definitywna sprzedaż linii technologicznych. Wnioskodawca przewiduje, że w związku z prototypowym charakterem produktów, jak i linii technologicznych cały proces dostosowywania (testowania) linii technologicznych może potrwać od kilku do kilkunastu miesięcy. W tym czasie linie te, po ich zamontowaniu w zakładzie Wnioskodawcy, będą wytwarzały produkcję testową, która będzie weryfikowana przez producenta samochodów pod kątem spełnienia wymagań do zastosowania jej w produkowanych samochodach. Wspomniana produkcja testowa będzie przez Wnioskodawcę sprzedawana na rzecz producenta samochodów, a jej sprzedaż będzie udokumentowana fakturą.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy uzyskane przez Wnioskodawcę dochody ze sprzedaży produkcji testowej będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1010 z późn. zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ww. ustawy, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1036, z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Biorąc pod uwagę brzmienie powyższych przepisów, w ocenie Wnioskodawcy, dochód otrzymywany od producenta samochodów z tytułu sprzedaży produkcji testowej korzysta ze zwolnienia z opodatkowania CIT. Produkcja testowa przeprowadzana jest bowiem wyłącznie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, na podstawie wskazówek i wytycznych kontrahenta Wnioskodawcy, a prace testowe są ściśle związane z działalnością prowadzoną przez Spółkę na podstawie uzyskanego zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej obejmującą działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określonych we właściwych pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego.

Powyższe należy, zdaniem Wnioskodawcy, rozumieć w ten sposób, że Spółce przysługuje na podstawie posiadanego zezwolenia prawo do wykonywania szeregu działań w zakresie produkcji wyrobów wskazanych w zezwoleniu, a także do podejmowania działalności handlowej i usługowej w tożsamym zakresie. Należy podkreślić, że działalność produkcyjna nie ogranicza się wyłącznie do przeprowadzania samego procesu produkcyjnego, którego bezpośrednim efektem są wyroby gotowe. W rzeczywistości gospodarczej utrzymanie wypracowanej pozycji na rynku wymusza dopasowywanie swego produktu do wymagań ostatecznego odbiorcy tym bardziej, że tak jak podkreśliła Spółka, cała produkcja ma charakter prototypowy. Przy tym oczywistym jest, że omawiana produkcja testowa pozostaje w bezpośrednim związku z działalnością prowadzoną przez Spółkę na terenie strefy na podstawie otrzymanego zezwolenia. W przypadku pozytywnych rezultatów przeprowadzanych testów Spółka uzyska wyrób gotowy, który będzie przedmiotem produkcji masowej sprzedawanej do producenta samochodów.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, dochody ze sprzedaży produkcji testowej będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1010, z późn. zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1036, z późn. zm., dalej: "uCIT"), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1010 oraz z 2018 r. poz. 650), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 4 uCIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Jak wskazał Wnioskodawca, produkcja testowa przeprowadzana jest wyłącznie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, na podstawie wskazówek i wytycznych kontrahenta Wnioskodawcy, a prace testowe są ściśle związane z działalnością prowadzoną przez Spółkę na podstawie uzyskanego zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej obejmującą działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określonych we właściwych pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego.

Działalność produkcyjna nie ogranicza się wyłącznie do przeprowadzania samego procesu produkcyjnego, którego bezpośrednim efektem są wyroby gotowe. W rzeczywistości gospodarczej utrzymanie wypracowanej pozycji na rynku wymusza ciągłe dopasowywanie swego produktu do wymagań ostatecznych. W tym celu Spółka, przeprowadza przedmiotową produkcję testową - jest ona niezbędnym i stałym elementem zasadniczej działalności produkcyjnej prowadzonej przez Wnioskodawcę; pozostaje w bezpośrednim związku z działalnością prowadzoną przez Spółkę na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie otrzymanego zezwolenia.

Biorąc pod uwagę brzmienie powyższych przepisów, dochody ze sprzedaży produkcji testowej będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania CIT.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy uzyskane przez Spółkę dochody ze sprzedaży produkcji testowej będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 uCIT, należy uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 zostało/zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl