0111-KDIB1-3.4010.318.2020.2 - Ulga B+R w firmie produkującej systemy aluminiowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.318.2020.2 Ulga B+R w firmie produkującej systemy aluminiowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 lipca 2020 r. (data wpływu 9 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym działalność odbywająca się w ramach procesu realizacji Projektów B+R (przedstawionego w punktach 1-14 stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego) stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, a tym samym Spółka na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT jest uprawniona do odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, ponoszonych z tytułu realizacji niniejszej działalności, w części dotyczącej:

* działalności opisanej w pkt 13 w części dotyczącej: bieżących czynności po opracowaniu produktu/rozwiązania i przekazaniu go do fazy produkcyjnej oraz w pkt 14 - jest nieprawidłowe,

* w pozostałej części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym działalność odbywająca się w ramach procesu realizacji Projektów B+R (przedstawionego w punktach 1-14 stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego) stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, a tym samym Spółka na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT jest uprawniona do odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, ponoszonych z tytułu realizacji niniejszej działalności.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

S.A. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest jednym z największych producentów systemów aluminiowych w Polsce. Systemy tworzone przez Spółkę stanowią rozwiązania energooszczędne oraz przyjazne dla środowiska. Konstrukcje projektowane i produkowane przez Spółkę stosowane są do budowy drzwi, okien, fasad, ścian działowych oraz osłonowych i wielu innych elementów architektonicznych.

Dynamiczne zmiany upodobań konsumentów oraz rozwój branży budowlanej powodują konieczność wprowadzania na rynek nowych produktów oraz rozwijanie istniejących poprzez nie tylko znaczącą poprawę ich parametrów, ale również projektowanie zupełnie nowych rozwiązań, zarówno w obrębie całych profili, jak i wybranych ich części, a także motywują Spółkę do rozwoju wewnętrznych procesów produkcyjnych. Wnioskodawca zarówno analizuje wymagania odbiorców zgłaszane Spółce, jak również analizuje ofertę produktową konkurencji, a także popyt na swoje produkty i usługi w Polsce i za granicą - mając na celu rozwój oraz ulepszanie oferowanych rozwiązań.

W związku z powyższym, Spółka prowadzi szereg działań w celu tworzenia nowych oraz znacząco ulepszonych produktów i procesów realizowanych zarówno na potrzeby zewnętrzne jak i wewnętrzne (dalej: "Działalność B+R"). Prace prowadzone są w oparciu o dostępną aktualnie wiedzę oraz umiejętności pracowników w odniesieniu do planowania technologii produkcji oraz dodatkowych usprawnień procesowych, opracowywania nowych oraz ulepszonych produktów, rozwiązań i usług w zakresie systemów okiennych, drzwiowych, ochrony przeciwpożarowej, fasad oraz oprogramowania wykorzystywanego w celach kalkulacyjnych wraz z bazami danych. Nowe lub ulepszone produkty i rozwiązania przed wdrożeniem na rynek poddawane są weryfikacji. Wskazane prace każdorazowo przebiegają w formie projektów w oparciu o wewnętrzną procedurę Spółki (dalej: "Projekty B+R").

Realizacja Projektów B+R następuje zgodnie z procedurą "Wdrażania nowego produktu" (dalej: "Procedura"). Określa ona m.in. podział odpowiedzialności czy schemat postępowania w ramach poszczególnych etapów prac. Procedura stanowi podstawowy dokument, wyznaczający metodykę realizacji prac projektowych, którego celem jest zapewnienie sprawnego projektowania wyrobów spełniających ustalone wymagania dla: nowych rozwiązań konstrukcyjnych, wyrobów stanowiących uzupełnienie oferty lub zmiany w ofercie katalogowej, oraz wdrożenie ich produkcji i sprzedaży.

Dokument jest stosowany w pracy wyodrębnionego w strukturze Spółki departamentu realizującego Działalność B+R (dalej: "Dział B+R").

Działania podejmowane przez pracowników Wnioskodawcy w ramach Projektów B+R (dalej: "Pracownicy B+R") ukierunkowane są na nowe odkrycia, mają określony cel i zaplanowane do osiągnięcia rezultaty. Prace realizowane w ramach Projektów B+R mają i będą miały również w przyszłości charakter twórczy. Zaangażowani pracownicy wykonują działalność w sposób systematyczny, a jej rezultaty mają indywidualny i innowacyjny charakter. Prowadzone prace zmierzają do wyeliminowania niepewności badawczej i technologicznej poprzez podejmowanie czynności projektowych oraz walidacyjnych, a także poprzez próby i testy w odpowiednim środowisku testowym. Każdy zakończony sukcesem Projekt B+R skutkuje pozyskaniem nowej wiedzy lub opracowaniem nowego lub znacząco ulepszonego, autorskiego rozwiązania.

Wnioskodawca realizuje Projekty B+R obejmujące:

* Opracowywanie nowych produktów / rozwiązań technologicznych na zlecenie klienta zewnętrznego;

* Rozwój / istotne ulepszenie opracowanych wcześniej produktów i/oraz rozwiązań technologicznych na zlecenie klienta zewnętrznego oraz wynikające z inicjatyw wewnętrznych (plan rozwoju);

* Czynności wspierające działania wskazane powyżej takie jak czynności: certyfikacyjne, administracyjne, ewidencyjne, reklamacyjne i pozostałe prace bieżące.

Projekty B+R przebiegają w ramach zaplanowanego procesu z podziałem na poniżej wskazane etapy. Spółka w oparciu o specyficzne wymagania klienta oraz założenia projektowe każdorazowo podejmuje decyzję w zakresie uwzględnienia konkretnego etapu w ramach prowadzonego Projektu B+R:

1. Analiza rozwiązań konkurencyjnych oraz słabych i mocnych stron produktu / usługi / rozwiązania, a także uczestnictwo pracowników Działu B+R w targach branżowych czy konferencjach naukowych w celu pozyskania dodatkowej wiedzy odnośnie stanu techniki, trendów oraz rozwiązań dostępnych na rynku, która może być wykorzystana na potrzeby opracowania nowych lub ulepszonych produktów w Spółce (tzw. wywiad technologiczny).

2. Poszukiwanie potencjalnie innowacyjnych lub nowych surowców oraz rozwiązań produkcyjnych, które potencjalnie usprawnią proces produkcji.

3. Opracowanie koncepcji rozwiązania i konsultacje w jego zakresie prowadzone z działem handlowym Spółki oraz działem wsparcia technicznego, a także z wybranymi klientami w celu dostosowania założeń do potrzeb rynku.

4. Rozwój nowych koncepcji i pomysłów związanych z projektowaniem systemów okiennych, drzwiowych, przeciwpożarowych, "zimnych", fasadowych, przesuwnych.

5. Prowadzenie prac poprawiających efektywności procesów technologicznych (innowacje procesowe).

6. Identyfikacja elementów składowych prototypu oraz produktu w celu opracowania nowego lub ulepszonego produktu.

7. Sporządzenie dokumentacji konstrukcyjnej, dokumentacji technicznej (katalogu produktu) oraz stworzenie niezbędnego oprogramowania wspierającego produkt.

8. Przygotowanie środowisk testowych.

9. Testy każdego z nowych elementów.

10. Opracowanie i realizacja próbnej partii pilotażowej produktu.

11. Wykonanie badań produktu z próbnej partii pilotażowej.

12. Certyfikacja produktu świadczona przez następujące jednostki:

i. Instytut Techniki Budowlanej;

ii. Instytut Mechaniki Precyzyjnej;

iii. IFT ROSENHEIM;

iv. BCCA.

Jednostki wskazane w punktach: i) oraz ii) posiadają status podmiotu, o którym mowa w art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT. Certyfikacja stanowi element walidacji założeń projektowych w toku procesu B+R oraz potwierdzenie możliwości wprowadzenia produktu na rynek.

13. Bieżące czynności związane z działalnością B+R i niezbędne do jej realizacji m.in. czynności administracyjne, ewidencyjne oraz pozostałe prace bieżące realizowane w Dziale B+R. Czynności wspierające są konieczne także w ramach prac rozwojowych oraz po opracowaniu produktu/rozwiązania i przekazaniu go do fazy produkcyjnej. Jednocześnie stanowią one element niezbędny do zrealizowania procesu badawczo-rozwojowego jako całości.

14. Czynności wspierające proces reklamacji wyrobów opracowanych przez Spółkę - gdy z jakiegoś powodu produkt jest reklamowany i przyczyna reklamacji wykracza poza standardowe czynności serwisowe, a wymaga zmian na poziomie założeń technologicznych produktu, wówczas przedstawiciele działu B+R wspierają Zespół ds. reklamacji analizując wadę i projektując nowe lub przeprojektowując obecne rozwiązania w celu zaadresowania problemu technologicznego. Udział Pracowników B+R ograniczony jest wyłącznie do wsparcia działu reklamacyjnego w skomplikowanych przypadkach, tj. poza rozwiązywaniem konkretnych zgłoszeń mają oni na celu w głównej mierze opracowanie usprawnień, które będą mogły zostać trwale wdrożone w kolejnych produktach Spółki.

Końcowym efektem całego procesu realizacji Projektów B+R obejmującego czynności wskazane powyżej jest opracowywanie oraz dostarczanie nowych rozwiązań wpływających bezpośrednio na poprawę charakterystyk i parametrów oferowanych przez Spółkę produktów oraz usług. Rezultaty prowadzonych Projektów B+R są szeroko rozpowszechniane, poprzez wdrożenie ich w produkcji seryjnej w Spółce lub wykorzystanie w bieżącej pracy zakładu produkcyjnego.

W tym kontekście Spółka zamierza skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o CIT (dalej: "Ulga B+R") poprzez odliczenie na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT kosztów wymienionych w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT poniesionych na czynności podejmowane na etapach 1- 14 Projektów B+R.

Spółka zamierza dokonać odliczenia zgodnie z art. 18d oraz 18e ustawy o CIT, a w szczególności zaznacza, że:

* prowadzona Działalność B+R nie stanowi i nie będzie stanowić badań podstawowych w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a ustawy o CIT,

* w ewidencji rachunkowej Spółka wyodrębniła koszty kwalifikowane związane z realizacją Działalności B+R i zostaną one wykazane w zeznaniach podatkowych za lata podatkowe, w których Działalność B+R jest i będzie realizowana,

* jeśli w 2019 r. i w latach następnych Spółka będzie uzyskiwać przychody z zysków kapitałowych, to odliczeń z tytułu Ulgi B+R Spółka zamierza dokonywać tak, iż kwota odliczenia w danym roku podatkowym nie przekroczy kwoty dochodu uzyskanego przez Spółkę z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych,

* Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia lub decyzji o wsparciu,

* Spółka zamierza odliczyć w ramach Ulgi B+R koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 5 i 5a ustawy o CIT,

* Spółka zamierza dokonać odliczenia z tytułu Ulgi B+R zgodnie z limitami wskazanymi w art. 18d ust. 7 ustawy o CIT,

* Spółka nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego.

Wniosek ma na celu potwierdzenie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2018 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym działalność odbywająca się w ramach procesu realizacji Projektów B+R (przedstawionego w punktach 1-14 stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego) stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, a tym samym Spółka na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT jest uprawniona do odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, ponoszonych z tytułu realizacji niniejszej działalności?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka może dokonać odliczenia na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT dotyczących działalności odbywającej się w ramach procesu realizacji Projektów B+R przedstawionego w punktach 1-14 stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, jako działalności stanowiącej działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT.

UZASADNIENIE stanowiska wnioskodawcy w zakresie pytania.

Przepisy dot. Ulgi B+R

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Badania naukowe w rozumieniu art. 4a pkt 27 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2018 r. oznaczały:

a.

badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,

b.

badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,

c.

badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.

Natomiast w myśl art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2018 r. przez prace rozwojowe należało rozumieć nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

a.

opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,

b.

opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Natomiast, zgodnie z nowelizacją art. 4a pkt 27 oraz 28 ustawy o CIT, która weszła w życie z dniem 1 października 2018 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669), badania naukowe definiowane w art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, jako badania podstawowe i badania aplikacyjne należy rozumieć odpowiednio zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668, dalej: "Prawo o SWiN"). W konsekwencji, na gruncie znowelizowanego art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, badania naukowe to:

a.

badania podstawowe - rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,

b.

badania aplikacyjne - rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzenie do nich znaczących ulepszeń.

Z kolei, w myśl art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, znowelizowanego razem z art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, prace rozwojowe oznaczają prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 Prawo o SWiN. Tym samym, prace rozwojowe na gruncie ustawy o CIT oznaczają działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Zgodnie z art. 18d. ust. 1 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W nawiązaniu do informacji zawartych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że prace prowadzone przez Wnioskodawcę w ramach etapów 1-14 procesu realizacji Projektów B+R obejmują następujące grupy działań:

* Opracowywanie nowych produktów / rozwiązań technologicznych na zlecenie klienta zewnętrznego;

* Rozwój / istotne ulepszenie opracowanych wcześniej produktów i/oraz rozwiązań technologicznych na zlecenie klienta zewnętrznego;

* Czynności wspierające działania wskazane powyżej takie jak czynności: certyfikacyjne, administracyjne, ewidencyjne, reklamacyjne i pozostałe prace bieżące.

W ocenie Wnioskodawcy, powyżej wskazane czynności noszą znamiona Działalności B+R w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT. Jednocześnie, w świetle Podręcznika Frascati Manual 2015 ("The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities; Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development" (dalej: "Podręcznik Frascati"), który jest stosowany w krajach OECD do celów statystycznych w zakresie prac badawczo-rozwojowych, wszystkie czynności realizowane przez Dział B+R noszą znamiona Działalności B+R. Przykładowo, zgodnie z Podręcznikiem:

"Prototypowanie, konstruowanie oraz testowanie prototypów powinno być klasyfikowane jako B+R".

W oparciu o zapisy Podręcznika, faza koncepcyjna, projektowanie, budowa i testowanie prototypów należy traktować jako Działalność B+R do momentu wprowadzenia w nich wszelkich niezbędnych zmian i poprawek oraz osiągnięcia zadowalających rezultatów testów. Szereg tego typu czynności ma miejsce w bieżącej, głównej Działalności B+R prowadzonej za pośrednictwem zespołu B+R.

Podręcznik wskazuje również, że m.in. następujące przypadki powinny być zaliczane do działalności B+R:

* prototypy - o ile celem jest dalsze udoskonalanie;

* instalacje próbne - pod warunkiem, że podstawowym celem jest działalność B+R;

* projektowanie przemysłowe - o ile są niezbędne w trakcie działalności B+R;

* produkcja próbna - w przypadku, gdy wymaga kompleksowego testowania, a następnie dalszych prac projektowych i inżynieryjnych.

Zgodnie z powyższym, Podręcznik Frascati odnosi się bezpośrednio do szeregu czynności wykonywanych w ramach prowadzenia Działalności B+R w sektorze produkcyjnym, które znajdują odniesienie do profilu działalności Spółki.

Podręcznik wskazuje ponadto, że w ramach inżynierii przemysłowej należy uwzględniać do działalności B+R prace podejmowane na zasadzie "sprzężenia zwrotnego". Nawet wtedy, gdy nowy wyrób lub proces został przekazany do produkcji, nadal często zachodzi konieczność rozwiązywania problemów technicznych, a niektóre z nich mogą wymagać dalszych prac B+R. Tego rodzaju prace B+R podejmowane na zasadzie "sprzężenia zwrotnego" (feedback R&D) powinny być zaliczane do działalności B+R, a tym samym czynności wspierające należy uznać za prace o charakterze B+R.

Analogiczne traktowanie czynności z obszaru technologii produkcji jako prac badawczo-rozwojowych przewidują również polskie przepisy o statystyce publicznej. Według Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: "GUS"), żeby mówić o realizacji prac badawczo-rozwojowych, działalność Spółki łącznie:

* jest ukierunkowana na nowe odkrycia (działalność nowatorska);

* u jej podstaw leżą oryginalne, nieoczywiste, koncepcje i hipotezy (działalność twórcza);

* brak jest pewności co do jej wyniku końcowego (działalność w warunkach niepewności);

* jest zaplanowana formalnie i uwzględniona w budżecie (działalność metodyczna);

* jej wyniki mogą być powtórzone (działalność powtarzalna i/lub możliwa do odtworzenia).

Tym samym, zarówno podstawowa, jak i wspierająca Działalność B+R realizowana przez Spółkę wypełnia znamiona definicji GUS, gdyż:

* jest ukierunkowana na nowe odkrycia (działalność nowatorska polegająca na pozyskiwaniu nowej wiedzy, w szczególności w kontekście rozwoju nowych koncepcji i pomysłów oraz produktów, usług i rozwiązań technologicznych związanych z projektowaniem systemów okiennych, drzwiowych, przeciwpożarowych, "zimnych", fasadowych, przesuwnych);

* u jej podstaw leżą oryginalne, nieoczywiste, koncepcje i hipotezy (działalność twórcza oparta o samodzielnie wypracowane koncepcje przez Pracowników B+R);

* brak jest pewności co do jej wyniku końcowego (działalność w warunkach niepewności technologicznej);

* jest zaplanowana formalnie i uwzględniona w budżecie (działalność metodyczna, zaplanowana w budżecie, prowadzona przy wykorzystaniu zidentyfikowanych zasobów ludzkich oraz finansowych);

* jej wyniki mogą być powtórzone (rezultaty działalności są udokumentowane i możliwe do odtworzenia).

Wnioskodawca dodał, że realizowane czynności wspierające obejmujące m.in. prace administracyjne czy ewidencyjne wykonywane przez Pracowników B+R wiążą się ściśle z podejmowaną w Dziale B+R działalnością badawczo-rozwojową, gdyż są jej nieodłącznym obszarem koniecznym do prawidłowej oraz pożądanej realizacji Projektów B+R. Jednocześnie stanowią integralny element niezbędny do skutecznego jej zrealizowania. Zgodnie z interpretacją z 10 grudnia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.500.2018.1.MBD) organ uznał za prawidłowe stanowisko spółki zgodnie, z którym możliwe jest zaliczanie wynagrodzenia osób zajmujących się czynnościami tylko pomocniczymi (pracownicy administracyjni czy pracownicy magazynu) do kosztów kwalifikowanych w odniesieniu do:

a.

pracowników magazynu - którzy przynajmniej kilkanaście procent swojego czasu pracy przeznaczają na prace pomocnicze do prac B+R (poszukiwanie materiałów do nowych projektów, zamawianie materiałów na partie próbne, a także obrót magazynowy tymi materiałami oraz materiałami na partie walidacyjne według zleceń),

b.

pracowników administracji ogólnej pośrednio, ale w sposób konieczny, wspierający prace B+R (są to pozostali pracownicy administracji ogólnej).

Również w interpretacji z 18 października 2019 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.419.2019.1.BM) Dyrektor KIS zgodził się z oceną wnioskodawcy: czas Pracowników poświęcony na czynności administracyjne bądź zarządcze w ramach projektów z Obszarów B+R jest niewątpliwie związanych z działalnością badawczo-rozwojową prowadzoną przez Spółkę. W konsekwencji, wynagrodzenia Pracowników za ten czas będą stanowiły koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 Ustawy CIT.

Co do zasady, czynności wspierające proces reklamacji realizowane przez zespół B+R mają na celu w głównej mierze opracowanie rozwiązań i usprawnień, które będą mogły zostać trwale wdrożone w kolejnych produktach Spółki, a tym samym spełniają definicję Działalności B+R w oparciu o kryteria B+R zawarte w Podręczniku Frascati.

Z kolei, wywiad technologiczny wykonywany w trakcie udziału Pracowników B+R w targach czy konferencjach naukowych jest niezwykle cennym źródłem wiedzy dla procesu kształtowania koncepcji i założeń nowych produktów czy ulepszania istniejących, a tym samym ma na celu pozyskanie dodatkowej wiedzy odnośnie stanu techniki, trendów oraz rozwiązań dostępnych na rynku, która wykorzystywana jest na potrzeby opracowania nowych lub ulepszonych rozwiązań w Spółce, co również stanowi część podejmowanej Działalności B+R. W interpretacji podatkowej z dnia 4 marca 2020 (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.572.2019.2.MBD) Dyrektor KIS potwierdził stanowisko Spółki, zgodnie z którym: koszty uczestnictwa w szkoleniach i konferencjach oraz koszty delegacji dotyczących certyfikacji produktów, które dotyczą pracowników zatrudnionych przy wykonywaniu działalności badawczo-rozwojowej, mogą zostać uznane za koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy CIT, jeżeli uczestnictwo pracowników w ww. szkoleniach, konferencjach i delegacjach wiąże się z wykonywaną przez nich działalnością badawczo-rozwojową i jednocześnie pokrycie kosztów uczestnictwa pracowników w ww. wydarzeniach stanowi dla pracowników należność ze stosunku pracy, o której mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazuje, że certyfikacja świadczona przez niezależne instytuty badawcze ma na celu walidację założeń projektowych oraz potwierdzenia osiągnięcia zakładanych parametrów jakościowych poszczególnych rozwiązań i produktów. W określonych przypadkach w oparciu o rezultaty otrzymane od podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne Spółka zobowiązana jest do zmodyfikowania rozwiązań celem otrzymania docelowych funkcjonalności i tym samym kontynuuje prace B+R w tym zakresie. Niemniej, certyfikacja stanowi równoczesne potwierdzenie dla Spółki, że produkt może zostać wdrożony na rynek (o ile spełnia wymagane założenia jakościowe) - bez uzyskania certyfikacji Spółka nie może wprowadzić produktu / rozwiązania na rynek. Z tego względu w opinii Wnioskodawcy Spółka jest uprawniona do odliczenia kosztów wskazanych w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT. Analogiczne stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacjach podatkowych Dyrektora KIS:

* z 16 maja 2019 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.21.2019.2.MBD), w której organ uznał, że działalność wnioskodawcy działającego w branży produkcyjnej obejmująca m.in. czynności takie jak: prototypowanie, walidację technologii oraz certyfikację i opinie wydane przez niezależne instytuty badawcze potwierdzające osiągnięcie celów jakościowych wyrobów, które pozwolą ostatecznie potwierdzić osiągnięcie celów projektu w postaci opracowania innowacyjnej, w pełni działającej instalacji prototypowej dedykowanej technologii stanowią działalność B+R.

* z 18 grudnia 2019 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.446.2019.4.MR), w której organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy odnośnie możliwości rozliczenia w uldze B+R poniesionych wydatków na badania i ekspertyzy mające na celu stworzenie i potwierdzenie zgodności z odpowiednimi normami innowacyjnych Produktów stworzonych przez Pracowników Spółki (Dział Badań i Rozwoju) w ramach działalność badawczo-rozwojowej.

Dodatkowe wytyczne w zakresie kwalifikowania prowadzonych prac badawczo-rozwojowych GUS przedstawia także w instrukcji do formularza PNT-01, wskazując, że za działalność badawczo-rozwojową w zakresie produkcji i technologii przemysłowej uznaje się przykładowo:

* badania ukierunkowane na przygotowanie technologii nowych generacji,

* działalność mającą na celu doprowadzenie do stworzenia planu lub projektu nowego lub znacząco ulepszonego produktu lub procesu. Aby mogła ona zostać zakwalifikowana jako działalność B+R powinna być poprzedzona sformułowaniem koncepcji (na podstawie wcześniejszych badań lub doświadczeń). Można do niej zaklasyfikować projektowanie, konstruowanie i testowanie prototypów, testowanie alternatywnych produktów oraz konstrukcję i eksploatację instalacji próbnych.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka realizuje i będzie realizować w sposób systematyczny prace badawczo-rozwojowe w ramach Projektów B+R. W tym kontekście Spółka zamierza skorzystać z Ulgi B+R w celu odliczenia kosztów kwalifikowanych zgodnie z art. 18d ustawy o CIT. Warunkiem odliczenia w ramach Ulgi B+R jest by realizowana przez Spółkę Działalność B+R w ramach Projektów B+R spełniała definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a ust. 26 ustawy o CIT.

Zgodnie ze wskazaniem w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, działania podejmowane przez pracowników Działu B+R w ramach Projektów B+R realizowane są systematycznie i ukierunkowane są na nowe odkrycia - mają określony cel i zaplanowane do osiągnięcia rezultaty. Prowadzone w ramach wybranych Projektów B+R prace, zmierzają do wyeliminowania niepewności badawczej i technologicznej poprzez podejmowanie czynności koncepcyjnych oraz walidacyjnych, a także poprzez próby i walidacje w odpowiednich środowiskach testowych. Każdy z Projektów B+R, który został zakończony sukcesem, skutkuje pozyskaniem nowej wiedzy lub opracowaniem nowego, autorskiego rozwiązania. Rezultaty prowadzonych Projektów B+R są szeroko rozpowszechniane, poprzez wdrożenie ich na produkcji lub wykorzystanie w bieżącej pracy zakładu produkcyjnego.

W ocenie Wnioskodawcy, Projekty B+R obejmują przede wszystkim tworzenie koncepcji rozwiązania, analizę produktów konkurencyjnych, opracowywanie i realizowanie prototypów, testowanie partii próbnych produktów oraz prowadzenie badań, a także rozwój i znaczące ulepszanie dotychczasowych produktów Wnioskodawcy. Tym samym, prace badawczo-rozwojowe wykonywane przez Spółkę w ramach realizacji etapów 1-14 procesu Projektów B+R, wyczerpują znamiona zapisów Podręcznika Frascati, a także przytoczone objaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do formularza PNT-01 opisujące działalność badawczo-rozwojową w zakresie produkcji i technologii przemysłowej.

Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, charakter wszystkich czynności podejmowanych w ramach Projektów B+R wyczerpuje opisane w ustawie o CIT, Podręczniku Frascati i objaśnieniach Głównego Urzędu Statystycznego do formularza PNT-01 spełnia kryteria kwalifikacji działalności do obszaru B+R.

Tym samym, Wnioskodawca realizował, realizuje i będzie realizować Działalność B+R zmierzającą do zdobycia i wykorzystania nowej wiedzy z zakresu technologii produkcji, skutkującej opracowaniem koncepcji oraz prototypów produktów o nowych funkcjonalnościach, a także rozwój i znaczące ulepszanie dotychczasowych rozwiązań Wnioskodawcy.

Jednocześnie w ramach Działalności B+R Wnioskodawca nie prowadzi działań, które zarówno ustawa o CIT jak i Podręcznik Frascati Manuał 2015 wyklucza z działalności badawczo-rozwojowej, w tym m.in. czynności rutynowych nie pociągających za sobą postępu technicznego.

Końcowo Wnioskodawca wskazuje, że uznanie prac w zakresie opracowywania nowych lub ulepszonych produktów i technologii produkcji za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu ustawy o CIT zostało potwierdzone przez organy podatkowe, przykładowo:

* w interpretacji Dyrektora KIS z 11 stycznia 2019 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.535.2018.2.JKT),

* w interpretacji Dyrektora KIS z 13 lutego 2020 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.555.2019.2.PC).

W związku z powyższym, w ocenie Spółki należy uznać, że realizowana Działalność B+R w ramach Projektów B+R spełnia definicję wskazane w art. 4a pkt 27 oraz pkt 28, a tym samym spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej wskazaną w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym działalność odbywająca się w ramach procesu realizacji Projektów B+R (przedstawionego w punktach 1-14 stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego) stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, a tym samym Spółka na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT jest uprawniona do odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, ponoszonych z tytułu realizacji niniejszej działalności. W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1406, dalej: "ustawa o CIT"), przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2018 r., badania naukowe oznaczały:

a.

badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,

b.

badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,

c.

badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych

Zgodnie z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2018 r., prace rozwojowe oznaczały nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

a.

opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,

b.

opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Natomiast, zgodnie z nowelizacją art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, która weszła w życie z dniem 1 października 2018 r. badania naukowe to:

a.

badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b.

badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;

Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce, badania naukowe są działalnością obejmującą:

a.

badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

b.

badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Stosownie do art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, w brzmieniu od 1 października 2018 r., ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce, prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Jak stanowi art. 18d ust. 7 Ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 30 kwietnia 2018 r., który został zmieniony na podstawie art. 27 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 650), kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

1.

w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 150% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;

2.

w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a-150% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;

3.

w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2-3.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, wskazać należy, że w celu skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową należy przeprowadzić analizę nakierowaną na:

1.

zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicję wskazane w art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT);

2.

określenie kosztów działalności badawczo-rozwojowej (poprzez zidentyfikowanie kosztów spełniających definicję "kosztów kwalifikowanych" o jakich mowa w art. 18d ustawy o CIT);

3.

zidentyfikowanie dokumentacji uzasadniającej prawo do skorzystania z ulgi oraz wypełnienie obowiązków formalnych (przede wszystkim w celu realizacji obowiązku wskazanego w art. 9 ust. 1b ustawy o CIT).

Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, iż działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Po drugie, z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Przesłankę tę należy rozumieć jako zakaz obejmowania ulgą incydentalnych działań podatnika. Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań.

Kluczowe, jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwie rodzaje aktywności, tj.: badania naukowe (zdefiniowane w art. 4a pkt 27 ustawy o CIT) oraz prace rozwojowe (o których mowa w art. 4 pkt 28 ustawy o CIT).

Należy zwrócić uwagę na podkreślone wyłączenie zawarte w art. 4a pkt 28 ustawy o CIT oraz art. 4 ust. 3 ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu ulgi na działalność badawczo-rozwojową tych przejawów aktywności podatnika, które pomimo ulepszenia istniejących usług oraz innych operacji w toku z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość) nie mogą stanowić prac rozwojowych.

Ponadto, w przypadku "prac rozwojowych" w ustawie o CIT, w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2018 r., wymieniono ich przykładowe przejawy, poprzez wskazanie, że stanowią je w szczególności:

a.

opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,

b.

opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

W objaśnieniach dotyczących ulgi na działalność badawczo-rozwojową, zawartych na stronach internetowych Ministerstwa Finansów wskazano, że każda ulga w podatku dochodowym ma charakter wyjątkowy i stanowi odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania. Ulgi podatkowe z jednej strony zmniejszają obciążenia fiskalne podatnika, z drugiej zaś dochody sektora finansów publicznych. W konsekwencji, wszelkie przepisy prawa podatkowego, które dotyczą szeroko rozumianych preferencji podatkowych, należy wykładać ściśle.

Zatem, tylko te działania podatnika można zaliczyć do działalności badawczo-rozwojowej, które wyczerpują znamiona definicji zawartej w treści art. 4a pkt 26 ustawy o CIT.

Odnosząc powyższe na grunt opisu analizowanej sprawy, należy stwierdzić, że działalność Wnioskodawcy opisana w pkt 13 w części dotyczącej: bieżących czynności po opracowaniu produktu/rozwiązania i przekazaniu go do fazy produkcyjnej oraz w pkt 14 nie spełnia definicji działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu ustawy o CIT. Wnioskodawca w przedmiotowej sprawie wskazał, że realizuje Projekty B+R obejmujące, m.in. przedstawione w pkt 13 czynności wspierające jako konieczne w ramach prac rozwojowych oraz po opracowaniu produktu/rozwiązania i przekazaniu go do fazy produkcyjnej, a także opisane w pkt 14 czynności wsparcia działu reklamacyjnego wyrobów opracowanych przez Spółkę.

Analizując powyższe działania Wnioskodawcy stwierdzić należy, że nie mieszczą się one w pojęciu działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT. Nie jest to bowiem działalność twórcza obejmująca badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowana w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz przywołane przepisy prawa podatkowego, podkreślić należy, że przepisy o działalności badawczo-rozwojowej należy interpretować ściśle, a zatem tylko te działania podatnika można zaliczyć do działalności badawczo-rozwojowej, które wyczerpują znamiona definicji zawartej w treści art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT.

Zatem, w rozpatrywanej sprawie, realizowane przez Wnioskodawcę czynności w ramach działalności opisanej w pkt 13 w części dotyczącej: bieżących czynności po opracowaniu produktu/rozwiązania i przekazaniu go do fazy produkcyjnej oraz w pkt 14 nie stanowią działalności badawczo-rozwojowej, w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, tym samym tym samym Wnioskodawca nie jest/nie będzie uprawniony na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT do odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, ponoszonych z tytułu realizacji niniejszej działalności.

Natomiast, pozostała działalność opisana we wniosku stanowi działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia Wnioskodawcę do skorzystania z odliczenia o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym działalność odbywająca się w ramach procesu realizacji Projektów B+R (przedstawionego w punktach 1-14 stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego) stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, a tym samym Spółka na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT jest uprawniona do odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, ponoszonych z tytułu realizacji niniejszej działalności

* opisanej w pkt 13 w części dotyczącej: bieżących czynności po opracowaniu produktu/rozwiązania i przekazaniu go do fazy produkcyjnej oraz pkt 14 - jest nieprawidłowe,

* w pozostałej części - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl