0111-KDIB1-3.4010.189.2020.2.IZ - Działalność badawczo-rozwojowa w zakresie wdrożenia chmury operacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.189.2020.2.IZ Działalność badawczo-rozwojowa w zakresie wdrożenia chmury operacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 kwietnia 2020 r. (data wpływu 24 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym 23 czerwca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy opisane prace związane z opracowaniem i wdrożeniem "Chmury korporacyjnej" spełniają wymogi art. 4a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako prace rozwojowe, które uprawniają do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy opisane prace związane z opracowaniem i wdrożeniem "Chmury korporacyjnej" spełniają wymogi art. 4a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako prace rozwojowe, które uprawniają do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 8 czerwca 2020 r. Znak: 0111-KDIB1-3.4010.189.2020.1.IZ, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia w związku z powyższym wezwaniem dokonano 16 czerwca 2020 r. (data wpływu 23 czerwca 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność w zakresie:

1. Projektowanie, wykonywanie i wdrażanie systemów informatycznych dla logistyki.

2. Działalność związana z oprogramowaniem.

3. Sprzedaż hurtowa komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania.

4. Sprzedaż hurtowa sprzętu elektronicznego i telekomunikacyjnego oraz części do niego.

5. Sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń biurowych.

W roku 2020 firma X (dalej: "Spółka", "Wnioskodawca") postanowiła zaprojektować rozwiązanie pozwalające na integrację różnych usług (aplikacji) działających jako rozwiązania typu S. Posłużyć do tego ma projektowana chmura korporacyjna. Podstawą tej chmury będzie tzw. "LEVEL 0", który będzie odpowiadał za zarządzanie użytkownikami tej chmury, jak również dostępem do poszczególnych serwisów. Będzie zarządzał subskrypcjami do poszczególnych usług, jak również będzie zapewniał pełną integrację pomiędzy tymi usługami tj. mając wykupiony dostęp do różnych aplikacji, w każdej z nich będziemy mieli dostęp do danych zarejestrowanych w innych i będziemy mogli z nich skorzystać.

Wraz z tą częścią bazową opracowany zostanie nowy kanał sprzedaży, który będzie integrował dostawców rozwiązań (Spółkę ale również partnerów, którzy zdecydują się na dołączenie i udostępnianie na platformie swoich rozwiązań) ze sprzedawcami. Będą mogły to być całe zespoły, jak również pojedyncze osoby, które po zarejestrowaniu się na platformie i podpisaniu wymaganych dokumentów, będą mogły oferować swoim klientom usługi dostępne na tej platformie chmurowej. Sprzedaż którejkolwiek z usług będzie naliczało odpowiednią prowizję danej osobie handlowej.

System wspierał będzie również rozliczenia pomiędzy dostawcą platformy chmurowej a osobami handlowymi, jak również z klientami i partnerami.

Do chmury będą dołączane tworzone przez Spółkę aplikacje/usługi, ale będą dołączane również usługi partnerów (firm trzecich), a także dostawców takich jak M. lub NL.

Do stworzenia tej chmury zostanie wykorzystane środowisko MA, które udostępnia wszystkie wymagane komponenty, jak również pozwala na skalowanie tego środowiska.

Do tworzonych aplikacji i usług będzie możliwość połączenia się z każdego miejsca, przy wykorzystaniu przeglądarki lub urządzeń mobilnych. Planowane aplikacje/serwisy Spółki to między innymi (szczegółowy opis poszczególnych usług będzie uzupełniony):

* aplikacja do lokalizacji towaru transportowanego przez firmę spedycyjną,

* aplikacja do obsługi konferencji,

* aplikacja do śledzenia obrotu opakowaniami zwrotnymi,

* aplikacja dla wypożyczalni sprzętu.

Elementem projektowanej chmury będzie również technologia B, a dokładniej jeden z jej wariantów dostarczanych przez fundację I. Będzie ona służyła do przechowywania i zabezpieczania danych (zwłaszcza tych wrażliwych) w sposób niepozwalający na ich zmianę lub fałszerstwo.

Prace przy tym projekcie będą obejmowały:

1. Rozpoznanie narzędzi, które będą wykorzystywane do budowy tej chmury (tj. głównie MA).

2. Prace koncepcyjne, które mają określić zakres funkcjonowania tej platformy.

3. Realizację poszczególnych funkcjonalności przy wykorzystaniu metodologii SA.

4. W trakcie ustalonej długości sprintu (okresu czasu 1-2 tygodni) będą wykonywane prace analityczne i implementacje analityczne.

5. Pisanie testów jednostkowych i automatycznych, testy manualne, zarządzanie projektem, retrospekcje i podsumowania, tworzenie dokumentacji.

Projektowane rozwiązanie będzie miało za zadanie udostępnienie i integrację rozwiązań chmurowych (w trybie SAAS) zarówno tworzonych przez Spółkę jak również przez partnerów, którzy zdecydują się ze Spółką współpracować. Każdy partner udostępniając swoje rozwiązanie na platformie, będzie miał możliwość skorzystania ze stworzonych przez Spółkę narzędzi do zarządzania swoimi subskrypcjami, zarządzania płatnościami, oraz organizacjami i użytkownikami korzystającymi z ich usług. Partnerzy będą mogli również korzystać z danych udostępnianych przez inne serwisy, z których korzystają użytkownicy jego serwisu.

Na projektowanej platformie powstanie również moduł dla sprzedawców, dzięki czemu osoby zarejestrowane jako sprzedawca będą miały możliwość oferowania tych usług swoim klientom. Powstanie dzięki temu unikalny kanał sprzedaży, który będzie łączył użytkowników końcowych z producentami tych serwisów przy pośrednictwie zarejestrowanych sprzedawców i Spółki.

W skład planowanych prac przewidziane jest również zbudowanie kilku serwisów (śledzenia opakowań zwrotnych, śledzenie przemieszczania towarów, obsługa wypożyczalni, obsługa konferencji) w niektórych przypadkach korzystając z technologii T udostępnionej przez fundację I. Finalnie powstanie unikalna w skali Polski (a może również Europy) platforma skupiająca rozwiązania wspierające pracę w obszarze logistyki, oraz umożliwiająca ich integrację.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (pytanie przeformułowane w piśmie z 16 czerwca 2020 r., które wpłynęło 23 czerwca 2020 r.):

Czy opisane powyżej prace związane z opracowaniem i wdrożeniem "Chmury korporacyjnej" spełniają wymogi art. 4a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako prace rozwojowe, które uprawniają do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową?

Zdaniem Wnioskodawcy, opracowanie opisanej "Chmury korporacyjnej" spełnia wymogi definicji prac rozwojowych ponieważ obejmują: nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług. Tym samym, spełnia wymogi zawarte w art. 4a pkt 28 u.p.d.o.p. i pozwala na skorzystanie z ulgi na działalność badawczo-rozwojową na podstawie art. 18d-18e u.p.d.o.p.

Projekt ten jest projektem nowatorskim o charakterze twórczym. Rozwiązanie, które jest przedmiotem zapytania ma charakter innowacyjny, nakierowany na opracowanie nowych rozwiązań dla procesów biznesowych. Opracowanie i wdrożenie powyższego projektu da nową jakość w działalności firm produkcyjnych handlowych czyli wszędzie tam gdzie potrzebna jest szybka informacja o towarach, usługach i produktach własnych i partnerów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm.; dalej: "u.p.d.o.p."), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej - oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 4a pkt 27 u.p.d.o.p., ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych - oznacza to:

a.

badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668, z późn. zm.),

b.

badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Z kolei w definicji prac rozwojowych zawartej w art. 4a pkt 28 u.p.d.o.p., wskazano, że oznaczają one prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, z późn. zm.), badania naukowe są działalnością obejmującą:

1.

badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

2.

badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Stosownie do art. 4 ust. 3 ww. ustawy, prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Zatem, z pracami badawczo-rozwojowymi mamy do czynienia wówczas, gdy wykorzystuje się dostępną wiedzę z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do tworzenia nowych lub ulepszania istniejących produktów/usług oraz procesów i technologii produkcji.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, należy wyraźnie podkreślić, że w celu stwierdzenia, czy Wnioskodawca prowadzi działalność badawczo-rozwojową, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicję wskazane w art. 4a pkt 26-28 ww. ustawy).

Z ustawowej definicji zawartej w regulacjach u.p.d.o.p. wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi mieć charakter twórczy. Jak podaje słownik języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność - zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy - mający na celu tworzenie, tworzyć - powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że "ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia". Zatem twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.

Kolejnym kryterium działalności badawczo-rozwojowej jest prowadzenie tej działalności w sposób systematyczny. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny. W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo "systematyczny" występuje w sformułowaniu "podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny", a więc odnosi się do "działalności", czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium "systematyczności" danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.

Powyżej omówione dwa kryteria działalności badawczo-rozwojowej dotyczą charakteru i organizacji prowadzenia tej działalności, podczas gdy ostatnie, trzecie kryterium, dotyczy rezultatu prowadzenia tej działalności, tj. zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. W konsekwencji, głównym zadaniem dla zarządzającego projektem badawczo-rozwojowym jest zlokalizowanie i zidentyfikowanie zasobów wiedzy przed rozpoczęciem działań projektowych; zasobów w ujęciu funkcjonalnym i celowościowym, czyli podlegającym zwiększeniu oraz możliwym i właściwym do wykorzystania zwiększonej wiedzy do nowych zastosowań. Lokalizacja i identyfikacja wiedzy obejmuje szereg działań, w tym określenie stanu wiedzy, miejsca, sposobu jej wykorzystania oraz selekcji pod względem przydatności do realizacji celu projektu. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową, przedsiębiorca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów.

Kluczowe jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności, tj.: (i) badania podstawowe i badania aplikacyjne zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz (ii) prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 tej ustawy.

Należy zwrócić uwagę na wyłączenie zawarte w art. 4 ust. 3 tej ustawy, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu działalności badawczo-rozwojowej tych przejawów aktywności podatnika, które mimo ulepszenia istniejących procesów lub usług, z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość), nie mogą stanowić prac rozwojowych.

Odnosząc powyższe na grunt opisu analizowanej sprawy, należy stwierdzić, że przedstawione we wniosku działania Wnioskodawcy spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p., gdyż są podejmowane w sposób systematyczny, mają charakter twórczy oraz podejmowane są w celu zwiększania zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Koszty kwalifikowane zostały wymienione w art. 18d ust. 2-3 u.p.d.o.p.

Reasumując, podejmowana przez Wnioskodawcę działalność polegająca na opracowaniu i wdrożeniu "Chmury korporacyjnej" stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 u.p.d.o.p., uprawniającą do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową na gruncie u.p.d.o.p.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl