0111-KDIB1-2.4010.81.2020.2.MS - Obowiązek sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji z podmiotami powiązanymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.81.2020.2.MS Obowiązek sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji z podmiotami powiązanymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) oraz art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 lutego 2020 r. (data wpływu 24 lutego 2020 r.), uzupełnionym 4 maja 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy z tytułu transakcji wniesienia wkładu pieniężnego przez Spółkę X do Spółki, Wnioskodawca będzie obowiązany sporządzić lokalną dokumentację cen transferowych, o której mowa w art. 11k ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy z tytułu transakcji wniesienia wkładu pieniężnego przez Spółkę X do Spółki, Wnioskodawca będzie obowiązany sporządzić lokalną dokumentację cen transferowych, o której mowa w art. 11k ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 28 kwietnia 2020 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.81.2020.1.MS wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 4 maja 2020 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka z o.o.) - jest osobą prawną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka ma siedzibę na terytorium RP.

Przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest głównie działalność w zakresie produkcji części i akcesoriów do pojazdów silnikowych.

Jedynym wspólnikiem Wnioskodawcy (posiadającym całość udziałów Wnioskodawcy) jest spółka X. Spółka X ma siedzibę na Słowacji.

Wnioskodawca oraz Spółka X są podmiotami powiązanymi w myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. a w zw. z art. 11a ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, tj. Spółka X wywiera znaczący wpływ na Wnioskodawcę, gdyż posiada bezpośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale (w niniejszej sprawie posiada 100% udziałów w kapitale).

Spółka X planuje podwyższyć kapitał Wnioskodawcy. Transakcja ma mieć miejsce w lutym 2020 r. Wkład dokonany przez Spółkę X będzie miał postać wkładu pieniężnego. Jego wysokość będzie wynosiła 5.000.000,00 euro, która to kwota zostanie przeliczona na polskie złote zgodnie z kursem średnim NBP z dnia dokonania transakcji. Przedmiotowy wkład zostanie przeznaczony w części na kapitał zakładowy Wnioskodawcy, a w części na jego kapitał zapasowy (agio). Strony nie podjęły jeszcze decyzji w przedmiocie procentowego podziału wkładu na poszczególne kapitały Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wniosku z 4 maja 2020 r. Wnioskodawca wskazał dane identyfikacyjne Spółki X.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy z tytułu transakcji opisanej w stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym) wniosku, Wnioskodawca jest obowiązany sporządzić lokalną dokumentację cen transferowych, o której mowa w art. 11k ust. 1 ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.l.

Z tytułu transakcji opisanej w stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym) jest on obowiązany sporządzić lokalną dokumentację cen transferowych, o której mowa w art. 11k ust. 1 ustawy o CIT.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. a w zw. z art. 11a ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "Ustawa o CIT"), za podmioty powiązane uważa się podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot. Przez wywieranie znaczącego wpływu rozumie się m.in. posiadanie bezpośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale.

W myśl art. 11a ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, przez transakcję kontrolowaną rozumie się identyfikowane na podstawie rzeczywistych zachowań stron działania o charakterze gospodarczym, w tym przypisywanie dochodów do zagranicznego zakładu, których warunki zostały ustalone lub narzucone w wyniku powiązań.

Ponadto zgodnie z art. 11k ust. 1 ustawy o CIT, podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Przepis art. 11k ust. 2 ustawy o CIT dodaje, że lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:

1.

10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;

2.

10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

3.

2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;

4.

2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

Co więcej, przepis art. 11n pkt 3 ustawy o CIT stanowi, że obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych, których wartość w całości trwale nie stanowi przychodu albo kosztu uzyskania przychodu, z wyłączeniem transakcji finansowych, transakcji kapitałowych oraz transakcji dotyczących inwestycji, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Jak zaznaczono w stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym) wniosku, jedyny wspólnik Wnioskodawcy (Spółka X) planuje dokapitalizować Wnioskodawcę poprzez wniesienie wkładu pieniężnego. Wnioskodawca i Spółka X są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. a w zw. z art. 11a ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o CIT.

Wkład pieniężny określony będzie na kwotę 5.000.000,00 euro. Oznacza to, że po przeliczeniu na złote transakcja przekroczy próg, o którym mowa w art. 11k ust. 2 pkt 4 ustawy o CIT (tj. próg 2.000.000,00 zł w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.). W związku z tym Wnioskodawca będzie zmuszony sporządzić lokalną dokumentację cen transferowych tej transakcji.

Ponadto w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 11n pkt 3 ustawy o CIT, gdyż przedmiotową transakcję należy zaliczyć do "transakcji kapitałowych", o których mowa w ww. przepisie.

W związku z powyższym, z tytułu transakcji opisanej w stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym) Wnioskodawca jest obowiązany sporządzić lokalną dokumentację cen transferowych, o której mowa w art. 11k ust. 1 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wydano odrębne rozstrzygniecie.

Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl