Nowość 0111-KDIB1-2.4010.60.2024.2.MK - Zwolnienie z CIT fundacji rodzinnej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.60.2024.2.MK Zwolnienie z CIT fundacji rodzinnej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy wniesienie mienia przez Fundatorów oraz przez Przyszłych beneficjentów do Fundacji w postaci wskazanej w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego, po dokonaniu "przekształcenia" w fundację rodzinną w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej, będzie dla Fundacji stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 14 marca 2024 r. (wpływ 18 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest fundacją rodzinną w organizacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej "ustawa o fundacji rodzinnej"). Wnioskodawca zamierza przeprowadzić czynności, które poskutkują wpisem fundacji do rejestru fundacji rodzinnych oraz "przekształceniem" fundacji rodzinnej w organizacji w fundację rodzinną na podstawie art. 24 ustawy o fundacji rodzinnej. Wniosek o wpis do rejestru zostanie złożony nie później niż w terminie sześciu miesięcy od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji. Efektem wskazanych powyżej działań będzie powstanie fundacji rodzinnej posiadającej osobowość prawną (dalej "Fundacja").

Zgodnie ze sporządzonym aktem notarialnym z dnia (...) repetytorium A nr (...) określającym statut fundacji rodzinnej (dalej "akt notarialny") z chwilą sporządzenia aktu notarialnego powstała fundacja rodzinna w organizacji pod nazwą (...). W myśl postanowień wskazanego aktu notarialnego:

1. Fundatorami Fundacji Wnioskodawcy (dalej "Fundatorzy") są:

a) (...),

2. Beneficjentami Fundacji są Fundatorzy, a także zstępni Fundatorów po ukończeniu przez nich 25 roku życia (dalej: "Beneficjenci").

3. Celem Fundacji rodzinnej jest między innymi:

a)

spełnienie określonych świadczeń na rzecz Beneficjentów,

b)

zarządzanie mieniem Fundacji,

c)

zapewnienie beneficjentom Fundacji:

)

środków na pokrycie kosztów utrzymania i zaspokajania potrzeb osobistych,

)

środków oraz majątku w celu prowadzenia własnej działalności inwestycyjnej,

)

środków na rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej lub osobistej działalności zarobkowej,

)

środków na leczenie i rehabilitację - w przypadku wystąpienia u nich problemów zdrowotnych wymagających hospitalizacji lub leczenia specjalistycznego.

4. Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w wysokości 100.000 zł wniesiony przez Fundatorów w postaci wkładu pieniężnego (...), a także środki finansowe i inne aktywa nabyte i otrzymane przez Fundację w toku jej działalności.

5. Fundusz założycielski został w całości pokryty przez Fundatorów.

6. Fundacja nie może zwracać Fundatorom mienia wniesionego na pokrycie Funduszu założycielskiego.

7. Fundatorzy zobowiązaniu są sporządzić w formie pisemnej spis majątku wniesionego do Fundacji na pokrycie funduszy założycielskiego.

8. Beneficjentom mogą być przyznawane świadczenia zarówno jednorazowe, jak i okresowe.

Fundatorzy pozostają w relacjach rodzinnych pozwalających na zaliczenie ich do tzw. "zerowej" grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (art. 4a ust. 1 ustawy). Pani (...) oraz Pan (...) są małżeństwem posiadającym rozdzielność majątkową. Pani (...) oraz Pan (...) są dziećmi Pani (...) i Pana (...).

Po dokonaniu przekształcenia fundacji rodzinnej w organizacji w fundacje rodzinną w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej Fundatorzy zamierzają przekazać na rzecz Fundacji w formie darowizn mienie w postaci wyszczególnionej poniżej:

1. Pani (...):

a)

udziały w kilku spółkach z o.o. posiadających siedzibę na terenie Polski,

b)

udział w jednej spółce (...),

c)

nieruchomości położone w Polsce, w tym nieruchomości zabudowane, działki budowlane, działki rolne lub prawa związane z tymi nieruchomościami (m.in. prawo do wieczystego użytkowania gruntów), lub współudział w wymienionych wyżej nieruchomościach.

2. Pan (...):

a) akcje w spółce akcyjnej notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych (...)

3. Pani (...):

a) udziały w dwóch spółkach z o.o. posiadających siedzibę na terenie Polski,

4. Pan (...): a) udziały w dwóch spółkach z o.o. posiadających siedzibę na terenie Polski.

Mienie przekazane na rzecz Fundacji przez Panią (...) zostanie wniesione w dwóch etapach:

1.

część stanowiąca udziały w spółkach zostanie wniesiona łącznie ze wszystkimi pozostałymi Fundatorami,

2.

część wskazana w punkcie "c" powyżej (nieruchomości i prawa do nieruchomości) z pewnym odstępem czasowym od dnia przekształcenia fundacji rodzinnej w organizacji w Fundację.

Fundatorzy wnosząc do Fundacji wskazane powyżej mienie, nie otrzymają w zamian żadnych udziałów, certyfikatów lub innych instrumentów prawnych, które dawałyby im tytuł prawny do wniesionego do Fundacji majątku w postaci składników majątkowych lub do otrzymania od Fundacji innego rodzaju świadczeń z tego tytułu.

Prawdopodobnie w przyszłości do Fundacji dołączą zstępni Pana (...), którzy zostaną jej beneficjentami w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej (dalej "Przyszli beneficjenci"). Po tym zdarzeniu Przyszli beneficjenci dokonają wniesienia mienia w formie darowizny:

- środków pieniężnych w tym w postaci lokat w walucie polskiej i walutach zagranicznych,

- środków pieniężnych w postaci obligacji skarbowych lub obligacji komercyjnych w walucie polskiej lub walucie obcej,

- nieruchomości położone w Polsce, w tym nieruchomości zabudowane, działki budowlane, działki rolne lub prawa związane z tymi nieruchomościami (m.in. prawo do wieczystego użytkowania gruntów) lub współudział w wymienionych wyżej nieruchomościach.

Wartość przekazanego mienia przez Fundatorów oraz Przyszłych beneficjentów na rzecz Fundacji będzie określone na podstawie cen rynkowych.

Fundatorzy przewidują, że możliwe jest wniesienie dodatkowego mienia (poza wymienionym powyżej) w przyszłości. Mienie to będzie mogło zostać wniesione jedynie przez Fundatorów Fundacji.

Pani (...) jest podatnikiem VAT. Osiąga przychody z najmu opodatkowanego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości powyżej 200.000 zł w skali roku rocznie. Od dochodów tych opłaca zryczałtowany podatek dochodowy. Przedmiotem najmu są niektóre nieruchomości należące obecnie do Pani (...), które zostaną wniesione do Fundacji. Składniki te nie są związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Panią (...).

Fundacja będzie prowadziła działalność jedynie w zakresie dopuszczalnym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. Niezależnie od powyższego Beneficjentom mogą zostać wypłacone środki na leczenie i rehabilitację - w przypadku wystąpienia u nich problemów zdrowotnych wymagających hospitalizacji lub leczenia specjalistycznego - po podjęciu uchwały przez Zgromadzenie Beneficjentów.

Ponadto każdy z Beneficjentów posiadających dzieci w wieku do 25 roku życia będzie uprawniony do uzyskania od Fundacji dodatkowych świadczeń kwartalnych po spełnieniu odpowiednich warunków oraz podjęciu uchwały przez Zgromadzenie Beneficjentów.

W przypadku śmierci Fundatorów: Pani (...) i Pana (...) uprawnienia do otrzymania świadczenia z tytułu uczestnictwa w Fundacji przechodzi na pozostałych Fundatorów w częściach równych.

W przypadku uzyskania przez dzieci Fundatorów: Pani (...) oraz Pana (...) 25 roku życia, a co za tym idzie uzyskania przez nich statusu Beneficjenta Fundacji, uprawnienia do otrzymania świadczenia z tytułu uczestnictwa w Fundacji przypadający wszystkim dzieciom Pani (...) i wszystkim dzieciom Pana (...) będzie równy, bez względu na liczbę tych dzieci.

Podsumowując Fundacja będzie dokonywała świadczeń na rzecz Beneficjentów Fundacji (dalej: "świadczenia na rzecz Beneficjentów").

Pytanie

Czy wniesienie mienia przez Fundatorów oraz przez Przyszłych beneficjentów do Fundacji w postaci wskazanej w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego, po dokonaniu "przekształcenia" w fundację rodzinną w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej, będzie dla Fundacji stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, z późn. zm.)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy czynność wniesienia mienia przez Fundatorów oraz przez Przyszłych beneficjentów do Fundacji w postaci wskazanej w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego, dokonana po "przekształceniu" w fundację rodzinną w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej, będzie korzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacji rodzinnej ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

W myśl art. 24 ww. ustawy fundacja rodzinna w organizacji z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych staje się fundacją rodzinną i uzyskuje osobowość prawną. Z tą chwilą staje się ona podmiotem praw i obowiązków fundacji rodzinnej w organizacji.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 17 ustawy fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.

W myśl art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej:

1. Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.

2. Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

1)

fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora:

2)

inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

3. W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.

Z kolei zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:

1. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

2. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych.

Z kolei zgodnie z art. 6. ust. 1 pkt 25 ww. ustawy zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje jednak wyjątki od wskazanego powyżej zwolnienia. W myśl art. 6 ust. 6, 7, 8 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

- zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q;

- zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej;

- zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%;

- fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

Przepis art. 24b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych reguluje opodatkowanie przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem stanowiącego własność albo współwłasność podatnika, który został oddany w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze oraz jest położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z kolei zgodnie z art. 24q ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1.

świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2.

mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3.

świadczenia w postaci ukrytych zysków

- wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:

1.

odsetki, prowizje, wynagrodzenia i inne opłaty od jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej fundacji rodzinnej przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;

2.

darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;

3.

świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną z tytułu:

a.

usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,

b.

wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7;

4.

różnicę między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c a ustaloną ceną tej transakcji - w przypadku innych niż określone w pkt 3 transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentem, fundatorem, podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;

5.

pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi w tej części, która podlegała zwrotowi w danym roku podatkowym i nie została zwrócona do dnia upływu terminu złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24s ust. 1, za ten rok podatkowy;

6.

pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.

Natomiast zgodnie z art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej fundacja może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1.

zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2.

najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3.

przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4.

nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5.

udzielania pożyczek:

a.

spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b.

spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c.

beneficjentom;

6.

obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7.

produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8.

gospodarki leśnej.

Przy czym działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.

Analizując szereg wskazanych powyżej przepisów, żadna z wskazanych powyżej czynności stanowiących wyjątki od zwolnienia z opodatkowania fundacji rodzinnej nie obejmuje wprowadzania mienia przez fundatorów czy też beneficjentów (w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej) do fundacji rodzinnej. W związku z powyższym do czynności tych znajdzie zastosowanie zwolnienie podmiotowe, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na koniec warto dodać, że stanowisko takie zaprezentowane jest również na stronie rządowej https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/004436#7 gdzie możemy odnaleźć sformułowanie zgodnie z którym: "Założenie fundacji rodzinnej oraz przekazanie do niej majątku nie jest opodatkowane (brak p.c.c. i CIT w tym zakresie)."

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 i 825).

Zgodnie z art. 1 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: "ufr"):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Artykuł 4 ust. 1 ufr stanowi, że:

Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Zgodnie z art. 24 ufr:

Fundacja rodzinna w organizacji z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych staje się fundacją rodzinną i uzyskuje osobowość prawną. Z tą chwilą staje się ona podmiotem praw i obowiązków fundacji rodzinnej w organizacji.

Stosownie do art. 1 ust. 1 u.p.d.o.p.:

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 u.p.d.o.p.:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.

Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 u.p.d.o.p.

W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p., który stanowi, że:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-7 u.p.d.o.p.:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wniesienie mienia przez Fundatorów oraz przez Przyszłych beneficjentów do Fundacji w postaci wskazanej w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego, po dokonaniu "przekształcenia" w fundację rodzinną w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej, będzie dla Fundacji stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 28 ust. 2 ufr:

Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

1)

fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora;

2)

inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

Jak już wskazano, Fundacje rodzinne podlegają co do zasady zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w przepisach art. 6 ust. 6-9 u.p.d.o.p., jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na otrzymaniu mienia przez fundację rodzinną, w tym w formie darowizny.

Tym samym, w wyniku otrzymania przez fundację rodzinną opisanego mienia, po stronie fundacji nie powstanie przychód podatkowy.

W związku z powyższym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, iż wniesienie mienia przez Fundatorów oraz przez Przyszłych beneficjentów do Fundacji po dokonaniu "przekształcenia" w fundację rodzinną w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej nie będzie dla Fundacji stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl