0111-KDIB1-2.4010.550.2021.1.BD - Zeznanie podatkowe i sprawozdanie finansowe kościelnej osoby prawnej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 grudnia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.550.2021.1.BD Zeznanie podatkowe i sprawozdanie finansowe kościelnej osoby prawnej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 października 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku sporządzania i składania zeznania podatkowego CIT-8 wraz załącznikami oraz sprawozdania finansowego z prowadzonej działalności statutowej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca został powołany dekretem Biskupa Diecezji (...) w dniu (...) zgodnie z art. 13 ustawy o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego z dnia 7 maja 1989 r.

Wnioskodawca posiada kościelną osobowość prawną. Działalność prowadzi na podstawie przepisów prawa regulujących zasady działania kościelnych osób prawnych, a także zasady działania organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego w oparciu o przepisy prawa państwowego, regulujące zasady działania kościelnych osób prawnych:

1)

ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 17 maja 1989 r.,

2)

ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Do zadań Wnioskodawcy należy:

- prowadzenie działalności charytatywnej i opiekuńczej systematyzowanie jej form i podejmowanie działań na rzecz szerokiego zakresu wspierania potrzebujących, a w szczególności: rodzin, dzieci, młodzieży, samotnych matek, niepełnosprawnych, przewlekle chorych, seniorów, uzależnionych, bezdomnych, bezrobotnych, ofiar przemocy, więźniów oraz ofiar klęsk żywiołowych, epidemii itp.,

- udzielanie pomocy doraźnej i rozwojowej na terenie diecezji,

- krzewienie ducha czynnej miłości bliźniego,

- propagowanie profilaktyki zdrowotnej oraz ochrony zdrowia,

- opracowywanie programów działalności charytatywnej.

Wnioskodawca dysponuje środkami publicznymi, ofiarami oraz darowiznami dla realizacji zadań statutowych, odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.

Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu częściowej odpłatności za usługi prowadzone w domach pomocy społecznej w hospicjach stacjonarnych, ZOL-ach itp.

Osiąga dochody wyłącznie z niegospodarczej działalności statutowej. Wszystkie dochody przeznaczane są na działalność statutową.

Wnioskodawca swoje działania realizuje poprzez prowadzenie różnego rodzaju placówek opieki, tj. domów opieki, stołówek, hospicjów, zakładu aktywności zawodowej, warsztatów terapii zajęciowej oraz świadczenie opieki pielęgniarskiej oraz usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania.

Wnioskodawca do tej pory składał deklarację CIT-8 wraz załącznikami oraz sprawozdanie finansowe do Szefa KAS.

Pytanie

Czy Wnioskodawca jako kościelna osoba prawna posiadająca wyodrębnione placówki w terenie posiadające odrębność dla celów podatkowych (PIT i ZUS) ma obowiązek sporządzania i składania do KAS zeznania podatkowego CIT-8 wraz załącznikami oraz sprawozdania finansowego z zakresu prowadzonej działalności statutowej?

Państwa stanowisko w sprawie

Zadaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP osobami prawnymi są XXX Diecezji.

W związku z tym kościelne osoby prawne podlegają opodatkowaniu oraz korzystają ze zwolnień od podatku dochodowego według zasad określonych w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl postanowień artykułu 55 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP, kościelne osoby prawne są zwolnione od opodatkowania z tytułu przychodów ze swej działalności nie gospodarczej. W tym zakresie osoby te nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy o zobowiązaniach podatkowych.

Przepis ten znalazł odzwierciedlenie w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. art. 17 ust. 1 punkt 4a.

W związku z powyższym, dochody Wnioskodawcy będącego kościelną osobą prawną uzyskane z niegospodarczej działalności statutowej są wolne od podatku, a zatem XXX nie jest zobowiązana do składania zeznań rocznych zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Kościelne osoby prawne podlegają opodatkowaniu oraz korzystają ze zwolnień od podatku dochodowego według zasad określonych w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p.").

Ponadto, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1347 z późn. zm.), osobami prawnymi są następujące terytorialne jednostki organizacyjne Kościoła:

1)

metropolie,

2)

archidiecezje,

3)

diecezje,

4)

administratury apostolskie,

5)

parafie.

W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, osobami prawnymi są również:

1) kościoły rektoralne (rektoraty);

2) XXX Polska;

3) XXX diecezji;

4) XXX.

Z kolei, na podstawie przepisu art. 55 ust. 1 powołanej powyżej ustawy, majątek i przychody kościelnych osób prawnych podlegają ogólnym przepisom podatkowym z wyjątkami określonymi w ust. 2-6.

Zgodnie z przepisem art. 55 ust. 2 ww. ustawy, kościelne osoby prawne są zwolnione od opodatkowania z tytułu przychodów ze swojej działalności niegospodarczej. W tym zakresie osoby te nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy o zobowiązaniach podatkowych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4a u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

a)

z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,

b)

z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z danych zawartych w opisie sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada kościelną osobowość prawną i prowadzi działalność na podstawie przepisów regulujących zasady działania tych podmiotów, tj. przepisów ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 z późn. zm.).

Wnioskodawca jest instytucją, która prowadzi działalność charytatywną i opiekuńczą, polegającą m.in. na udzielaniu pomocy doraźnej i rozwojowej na terenie diecezji, a także propagowaniu profilaktyki zdrowotnej i ochrony zdrowia.

W celu realizacji tych działań Wnioskodawca dysponuje środkami publicznymi, ofiarami oraz darowiznami dla realizacji zadań statutowych, a także odpłatnej oraz nieodpłatnej działalności pożytku publicznego. Ponadto, Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i tym samym osiąga dochody wyłącznie z niegospodarczej działalności statutowej. Wszystkie dochody przeznaczane są na działalność statutową.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi ustalenie, czy jest On zobowiązany do sporządzania i składania zeznania podatkowego CIT-8 wraz załącznikami oraz sprawozdania finansowego z prowadzonej działalności statutowej.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że zgodnie z art. 27 ust. 1 u.p.d.o.p., podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Z kolei, art. 27 ust. 2 u.p.d.o.p. stanowi, że podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego, z wyłączeniem podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, przekazują, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej sprawozdanie wraz ze sprawozdaniem z badania, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Sprawozdanie finansowe jest sporządzane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej udostępnianej na podstawie art. 45 ust. 1g lub 1 h ustawy o rachunkowości. Obowiązek złożenia sprawozdania z badania nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe, na podstawie odrębnych przepisów, są zwolnione z obowiązku badania.

Sprawozdania finansowe, o których mowa w ust. 2, Szef Krajowej Administracji Skarbowej udostępnia naczelnikom urzędów skarbowych, naczelnikom urzędów celno-skarbowych, dyrektorom izb administracji skarbowej oraz ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (art. 27 ust. 2b u.p.d.o.p.).

Z danych zawartych w opisie sprawy wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, a wszystkie uzyskane dochody z niegospodarczej działalności statutowej przeznacza na działalność statutową.

W związku z powyższym, dochody Wnioskodawcy, będącego kościelną osobą prawną, uzyskane z niegospodarczej działalności statutowej są wolne od podatku w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a, a zatem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do składania zeznań rocznych zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca jako kościelna osoba prawna nie ma obowiązku sporządzania i składania zeznania CIT-8 wraz z załącznikami oraz sprawozdania finansowego z zakresu prowadzonej działalności statutowej jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji/stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wniesienia wniosku.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl