0111-KDIB1-2.4010.55.2022.2.MZA - Odliczenie darowizny od podstawy opodatkowania (CIT)

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.55.2022.2.MZA Odliczenie darowizny od podstawy opodatkowania (CIT)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia darowizny od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie z 11 kwietnia 2022 r. - pismem z 15 kwietnia 2022 r. (wpływ 25 kwietnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A S.A. (dalej jako: "Podatnik", "Wnioskodawca" lub "Darczyńca") jest spółką akcyjną, posiadającą siedzibę i miejsce zarządu w Polsce, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Rokiem podatkowym u Podatnika jest rok kalendarzowy.

W dniu 15 czerwca 2021 r. Podatnik zawarł z B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...) umowę darowizny na mocy której przekazał jako Darczyńca kwotę 1.000.000.00 zł z przeznaczeniem na finansowanie budowy C. Zobowiązanie to zostało wprost wpisane w § 2 ust. 3 ww. umowy który stanowi: "Obdarowany zobowiązuje się przeznaczyć Przedmiot darowizny na finansowanie budowy C".

Obdarowany B Sp. z o.o. to spółka miejska (komunalna), w której 100% udziałów posiada Gmina Miejska (...), powołana do życia Uchwałą nr (...) Rady Miasta (...) z dnia (...). Zgodnie z § 3 Uchwały Spółka wykonuje zadania własne Gminy Miejskiej przy wykorzystaniu środków pochodzących z Gminy Miejskiej (...) lub zewnętrznych źródeł, przewidziane w "Strategii Rozwoju (...)", przyjętej Uchwałą Nr (...) Rady Miasta (...) z dnia (...). Opisane cele działania Spółki potwierdzają zapisy Aktu Założycielskiego B Sp. z o.o. (dalej jako: "Akt Założycielski"), którego § 5 stanowi "Spółka jest zawiązana w celu realizacji zadań własnych Gminy Miejskiej (...) poprzez wykonywanie działań ważnych dla rozwoju Gminy Miejskiej (...) w zakresie przygotowania, zarządzania i realizacji procesów rozwoju i rewitalizacji oraz procesów inwestycyjnych polegających na kompleksowym, skoordynowanym i wieloletnim procesie przemian przestrzennych, technicznych, społecznych i ekonomicznych obszarów istotnych dla rozwoju Gminy Miejskiej (...) przewidzianych w "Strategii Rozwoju (...)". Zgodnie z Krajowym Rejestrem Sądowym, przedmiotem działalności Spółki jest m.in. wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD: 68.20.Z), realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (PKD: 41.10.Z), pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach (PKD: 47.19.Z), działalność usługowa wspomagająca transport lądowy (PKD: 52.21.Z), pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (PKD: 66.19.Z), pośrednictwo w obrocie nieruchomościami (68.31.Z), pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD: 70.22.Z), działalność w zakresie infrastruktury (PKD: 71.11.Z), działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (PKD: 71.12.Z) oraz badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD: 72.19.Z). Powyższe wyliczenie jest zbieżne z treścią § 6 Aktu Założycielskiego, który zakreśla zasadnicze obszary prowadzenia działalności gospodarczej przez B Sp. z o.o. § 28 tegoż aktu reguluje natomiast zasady podziału zysku. Ewentualnie wypracowany przez Spółkę czysty zysk może zostać przeznaczony m.in. na: pokrycie strat z lat ubiegłych, dywidendę dla wspólników, bądź inne cele określone uchwałą Zgromadzenia Wspólników.

Budowa C została powierzona B Sp. z o.o. do realizacji przez Gminę Miejską (...) na mocy uchwały nr (...) Rady Miasta (...) z dnia (...) zmieniającej uchwałę nr (...) w sprawie przystąpienia przez Gminę Miejską (...) do D spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (obecnie: E Sp. z o.o.). Zadanie to, będące zadaniem zleconym polega na przygotowaniu i realizacji przez Spółkę przedsięwzięcia inwestycyjnego obejmującego budowę C oraz zarządzaniu wybudowaną infrastrukturą.

C ma posiadać nowoczesną salę koncertową z widownią na 1000 miejsc, wyposażoną w scenę dla 120 muzyków i balkon dla 80-osobowego chóru, a także aulę na 300 osób, wielofunkcyjne sale prób, garderoby, biura miejskich orkiestr, oraz przestrzeń kreatywną z miejscem na edukację muzyczną. Zgodnie z opisem inwestycji, zamieszczonym na stronie internetowej B Sp. z o.o.: "Idea budowy C przy ul. (...) w (...) zakłada (...)."

Pismem z 15 kwietnia 2022 r., które wpłynęło 25 kwietnia 2022 r. wniosek został uzupełniony m.in. poprzez doprecyzowanie opisu stanu faktycznego, w którym Wnioskodawca wyjaśnił, że celem działalności B Sp. z o.o. jest realizacja zadań własnych Gminy Miejskiej (...), a celem powołania Spółki nie było generowanie zysku, czy też cel zarobkowy, lecz prowadzenie na szeroką skalę działalności społecznie użytecznej, mającej przysłużyć się lokalnej społeczności oraz rozwojowi regionu, realizując w ten sposób pośrednio zadania samorządowe. Działalność ta nie ma charakteru komercyjnego, a zatem nie jest nastawiona na osiąganie zysku. Niemniej jednak zaznaczyć należy iż Agencja, poza zadaniami zleconymi przez Gminę realizuje działalność usługową za którą pobiera wynagrodzenie, generując przychody (np.: świadczy usługi parkingowe na zasadach komercyjnych, które ze swej istoty są nastawione na zyskowność).

Obdarowany środki finansowe (dochód) przeznacza w całości na realizację celów statutowych wymienionych w § 5 Aktu Założycielskiego (realizacja zadań zleconych od Gminy Miejskiej (...) oraz innych mających znaczenie dla rozwoju Gminy Miejskiej (...)).

Zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Obdarowanego za okres 26 lutego 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. oraz za okres 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r., w latach

2019-2020, Obdarowany nie wypracował zysku. W roku obrotowym 2019 Obdarowany osiągnął stratę netto w wysokości 1.406.657,66 zł, a w roku obrotowym 2020 strata netto wynosiła 3.069.125,01 zł. Obdarowany nie wypracował zysku do wypłaty w formie dywidendy bądź podlegającego przeznaczeniu na inne cele, a w konsekwencji Obdarowany nie miał środków na przeznaczenie zysku do podziału między swoich udziałowców, co bezpośrednio wynika ze sprawozdań finansowych Obdarowanego.

Mając na uwadze powyższe, Obdarowany od daty powstania nie przeznaczył zysku do podziału pomiędzy swoich udziałowców. Niemniej, § 28 Aktu Założycielskiego reguluje zasady podziału zysku i w przypadku jego zaistnienia umożliwia przeznaczenie na dywidendę dla wspólników, bądź inne cele określone uchwałą Zgromadzenia Wspólników.

Zgodnie z § 5 Aktu Założycielskiego E Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością: "Spółka jest zawiązana w celu realizacji zadań własnych Gminy Miejskiej (...) poprzez wykonywanie działań ważnych dla rozwoju Gminy Miejskiej (...) w zakresie przygotowania, zarządzania i realizacji procesów rozwoju i rewitalizacji oraz procesów inwestycyjnych polegających na kompleksowym, skoordynowanym i wieloletnim procesie przemian przestrzennych, technicznych, społecznych i ekonomicznych obszarów istotnych dla rozwoju Gminy Miejskiej (...) przewidzianych w " Strategii Rozwoju (...)", przyjętej uchwalą Nr (...) Rady Miasta (...) z dnia (...) w szczególności do obszarów " (...)" oraz " (...)" a także innych obszarów niewymienionych w powyższej uchwale, mających istotne znaczenie dla rozwoju Gminy Miejskiej (...), w tym obszaru " (...)"." Cele działalności Obdarowanego należą do sfery zadań publicznych i obejmują zadania w zakresie m.in.:

- działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości (art. 4 ust. 1 pkt 11 u.d.p.p.w.);

- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych (art. 4 ust. 1 pkt 13 u.d.p.p.w);

- nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania (art. 4 ust. 1 pkt 14 u.d.p.p.w);

- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego (art. 4 ust. 1 pkt 16 u.d.p.p.w).

Mając na uwadze powyższe, cele realizowane przez Obdarowanego zgodne są z art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 z późn. zm.).

Darowizna została przekazana przez Wnioskodawcę na rzecz Obdarowanego w celu finansowania budowy C, mając na celu wsparcie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego (art. 4 ust. 1 pkt 16 u.d.p.p.w.), a także nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania (art. 4 ust. 1 pkt 14 u.d.p.p.w.).

Mając na uwadze powyższe, przekazanie przedmiotowej darowizny nastąpiło na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 z późn. zm.).

Wnioskodawca nie zaliczył wartości przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm.).

Pytanie

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia opisanej w stanie faktycznym darowizny od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonanie darowizny na rzecz B Sp. z o.o. z przeznaczeniem na budowę C uprawnia Wnioskodawcę do odliczenia przekazanej kwoty od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT podstawę opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a ustawy o CIT po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Na gruncie powołanego powyżej przepisu, odliczenie darowizny od dochodu opodatkowanego podatkiem CIT, jest możliwe przy łącznym zaistnieniu następujących trzech przesłanek:

1) Przekazanie darowizny następuje na cele określone w art. 4 u.d.p.p.w. (sfera zadań publicznych);

2) Obdarowany podmiot jest organizacją o której mowa w art. 3 ust. 2 i ust. 3 u.d.p.p.w.;

3) Obdarowany prowadzi działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i realizuje cele określone w art. 4 u.d.p.p.w.

Ad. 1) Przeznaczenie darowizny na cel wymieniony w art. 4 u.d.p.p.w.

Na podstawie art. 3 ust. 1 u.d.p.p.w., działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Przepis ten uzupełnia art. 4 u.d.p.p.w., w którym zamieszczony został zamknięty katalog zadań publicznych uznanych przez ustawodawcę za należące do sfery zadań publicznych. Lista ta obejmuje m.in. zadania w zakresie: kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego (art. 4 ust. 1 pkt 16 u.d.p.p.w.), a także nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania (art. 4 ust. 1 pkt 14) u.d.p.p.w.

Mając na uwadze przedmiot inwestycji dotowanej przez Wnioskodawcę, jakim jest budowa nowoczesnego kompleksu muzycznego, dedykowanego jako przestrzeń dla występów, festiwali i koncertów, a także innej działalności artystycznej, jak również miejsca do edukacji w sferze muzyki, stwierdzić należy, że darowizna Spółki (winno być: Wnioskodawcy) wpisuje się w sferę zadań publicznych z dziedziny kultury i edukacji. Kwota przekazana przez Wnioskodawcę bez wątpienia wpłynie na rozwój i popularyzację muzyki w mieście oraz regionie. C będzie bowiem miejscem służącym działalności artystów, zespołów jak również centrum kształcenia muzycznego. Cel darowizny określony przez Wnioskodawcę w umowie darowizny mieści się zatem w wykazie zadań publicznych objętych zakresem art. 4 u.d.p.p.w., a ofiarowane środki będą realnym wsparciem działalności społecznie użytecznej. Aktywność na tym polu powinna zatem korzystać z preferencji (ulgi) podatkowej przyznanej przez ustawodawcę w ustawie o CIT.

Ad. 2) Status obdarowanego

Artykuł 3 ust. 2 i 3 u.d.p.p.w. zawiera listę organizacji, które mogą prowadzić działalność pożytku publicznego. Wśród nich, poza organizacjami pozarządowymi takimi jak fundacje czy stowarzyszenia, ustawodawca wskazał m.in. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1468, 1495 i 2251), które nic działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników (art. 3 ust. 3 pkt 4 u.d.p.p.w.). Przepisy ww. ustawy nie stawiają bezwzględnego warunku, aby beneficjenci przekazywanych darowizn posiadali status organizacji pożytku publicznego. Działalność w tym zakresie mogą prowadzić także spółki prawa handlowego, o ile spełniają poniższe warunki:

a)

nie działają w celu osiągnięcia zysku;

b)

przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych;

c)

nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Zgodnie z aktami założycielskimi oraz informacjami zawartymi w Krajowym Rejestrze Sądowym, Obdarowany jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Forma prawna Obdarowanego bez wątpienia zalicza się do katalogu podmiotów wymienionych w u.d.p.p.w.

Zgodnie z § 3 Uchwały nr (...) Rady Miasta (...) z dnia (...) w sprawie przystąpienia przez Gminę Miejską (...) do D spółki z ograniczoną odpowiedzialnością: "Spółka będzie wykonywać zadania własne Gminy Miejskiej (...), o których mowa w § 2 przy wykorzystaniu środków pochodzących z Gminy Miejskiej (...) lub z zewnętrznych źródeł." Na mocy § 8 ust. 3 Aktu Założycielskiego: "Wszystkie udziały w kapitale zakładowym posiada Gmina Miejska (...)." B Sp. z o.o. jest spółką celową, powołaną do realizacji zadań własnych Gminy Miejskiej (...) (podmiotu tworzącego), skonkretyzowanych w zapisach Aktu Założycielskiego i późniejszych uchwałach Rady Miasta (...). Zadania własne Gminy Miejskiej (...) obejmują natomiast sferą zadań publicznych, co wynika bezpośrednio z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1990 r. Nr 16, poz. 95. z późn. zm.): "Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność" (art. 2 ust. 1) oraz "Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 ust. 2). Zadania własne gminy obejmują również współpracę i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy u.d.p.p.w (art. 7 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy).

Część swoich kompetencji Gmina powierzyła do realizacji B Sp. z o.o. Dotyczą one obszarów takich jak przygotowanie, zarządzanie i realizacji procesów rozwoju i rewitalizacji oraz procesów inwestycyjnych, prowadzących do przemian przestrzennych, technicznych, społecznych i ekonomicznych obszarów istotnych dla rozwoju (...) (przewidzianych m.in. w "Strategii Rozwoju (...)", przyjętej Uchwałą Nr (...) Rady Miasta (...) z dnia (...). Zadania te nie mają celu stricte komercyjnego, a służą potrzebom lokalnej społeczności i rozwojowi obszarów istotnych dla Gminy Miejskiej (...), realizując w ten sposób zadania samorządowe. Celem zawiązania Spółki (B) nie było i nie jest prowadzenie nastawionej na zysk, działalności gospodarczej, czy też cel zarobkowy, lecz inicjowanie, prowadzenie i koordynowanie zadań służących mieszkańcom oraz rozwojowi regionu.

Dotychczas realizowane przez Spółkę na przestrzeni lat projekty wyłącznie potwierdzają pierwotne założenia Aktu Założycielskiego. Przykładem może być tutaj zawarta w dniu (...) przez B Sp. z o.o. z Gminą Miejską (...) umowa o świadczenie usług publicznych w ogólnym interesie gospodarczym, co potwierdza przyjęcie przez Spółkę zadań, które z istoty są nierynkowe. Cechą charakterystyczną takich czynności jest dbanie o dobrostan innych podmiotów (tutaj społeczności lokalnej) z pominięciem ukierunkowania na generowanie zysku przez wykonawcę. Głównym odbiorcą zadań realizowanych przez Spółkę jest Gmina Miejska (...), która też nie jest jednostką nastawioną na wzrost zyskowności.

Niekomercyjny z istoty charakter działalności B Sp. z o.o. potwierdzają jej sprawozdania finansowe oraz sprawozdania z działalności. Zgodnie z pkt IV Sprawozdania z działalności za rok 2020 Spółka nie prowadziła działalności gospodarczej dającej się ująć w jednostkach kalkulacyjnych oraz nie prowadziła działalności inwestycyjnej w rozumieniu ustawy o rachunkowości. Jedynymi przychodami B Sp. z o.o. w 2020 r. były:

1)

przychód z działalności operacyjnej z tytułu działalności parkingowej w wysokości 43.182,76 zł;

2)

przychód z działalności finansowej w wysokości 5.943,33 zł (odsetki z tytułu lokat terminowych i overnight);

3)

pozostałe przychody operacyjne w wysokości 68.910,36 zł, w tym z tytułu umorzonych składek ZUS za okres III-V 2020 r. w ramach środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COV1D-19.

W okresie 1 stycznia 2020 r.-31 grudnia 2020 r., B Sp. z o.o. nie wypracowała zysku, lecz osiągnęła stratę netto w wysokości 3.069.125,01 zł. Strata w kwocie 1.406.657.66 zł została zanotowana również w roku 2019, który był pierwszym rokiem działalności Spółki. W latach 2019-2020 w Spółce nie wystąpił zatem zysk do wypłaty w formie dywidendy, bądź podlegający przeznaczeniu na inne cele.

Co istotne w niniejszej sprawie u.d.p.p.w. nie zawiera zakazu pobierania wynagrodzenia za czynności wykonywane w ramach działalność pożytku publicznego, ani też prowadzenia działalności gospodarczej przez podmioty realizujące zadania objęte jej zakresem. Art. 6 u.d.p.p.w. wprost stanowi, iż działalność pożytku publicznego może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna. Tą drugą formę mogą realizować podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 u.d.p.p.w., a więc m.in. spółki prawa handlowego w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają wynagrodzenie (art. 8 ust. 1 pkt 1 u.d.p.p.w.). Działalność odpłatna pożytku publicznego organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 może stanowić - w myśl art. 9 ust. 1 u.d.p.p.w. - działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców. Stąd też prowadzenie przez B Sp. z o.o. dodatkowej działalności, z której osiąga przychody (np. parkingowej), nie dyskwalifikuje jej statusu jako podmiotu wykonującego zadania pożytku publicznego, a w efekcie uprawnienia Wnioskodawcy do odliczenia podatkowego z tytułu analizowanej darowizny.

Konstatując, pomimo iż Akt Założycielski B Sp. z o.o. formalnie dopuszcza możliwość prowadzenie nastawionej na zysk działalności gospodarczej i reguluje metody podziału zysku, to Spółka w praktyce - z uwagi na cel utworzenia, strukturę właścicielską oraz charakter powierzonych zadań - nie dąży do uzyskania dochodu, podlegającego wypłacie w postaci dywidendy, a całość pozyskanych środków finansowych (bez względu na formę ich pozyskania) przeznacza w całości na realizację celów statutowych wymienionych w § 5 Aktu Założycielskiego, nie mających charakteru komercyjnego. W ocenie Wnioskodawcy B Sp. z o.o. będąca obdarowaną, spełnia wymogi określone w art. 3 ust. 3 pkt 4 u.d.p.p.w.

Ad. 3) Działalność obdarowanego w sferze zadań publicznych i realizacja celów określonych w art. 4 u.d.p.p.w.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.d.p.p.w. działalnością pożytku publicznego to działalność społecznie użyteczna, prowadzona w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Sfera zadań publicznych, o której mowa w powyższym przepisie jest bardzo szeroka i obejmuje zadania m.in. w zakresie tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej (art. 4 ust. 1 pkt 1aa) u.d.p.p.w.), działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; (art. 4 ust. 1 pkt 13) u.d.p.p.w.) oraz działania z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego (art. 4 ust. 1 pkt 16) u.d.p.p.w.).

Jak wskazano powyżej B Sp. z o.o. powołana została do realizacji zadań własnych Gminy Miejskiej (...) poprzez wykonywanie działań ważnych dla rozwoju Gminy Miejskiej (...) w zakresie przygotowania, zarządzania i realizacji procesów rozwoju i rewitalizacji oraz procesów inwestycyjnych. Spółce powierzone zostały zadania, polegające na zarządzaniu istniejącą lub wybudowaną infrastrukturą, w tym:

- Centrum (...),

- Studiem nagrań i montażownią (...),

- Centrum (...),

- Pawilonem (...),

- Siecią informacji miejskiej (...),

- C.

Bez wątpienia zatem B Sp. z o.o. jest podmiotem który prowadzi działalność pożytku publicznego, realizując ściśle zdefiniowane w tym zakresie zadania. Jednym z nich będzie budowa C, która to inwestycja jak wyżej wykazano stanowi działanie ze sfery zadań publicznych i nie jest projektem komercyjnym. Ostatnią z ww. okoliczności potwierdzają również źródła finansowania projektu które mają pochodzić z:

a)

budżetu Miasta (...) (środki publiczne transferowane na zasadzie pokrycia wy datków przez głównego inwestora);

b)

budżetu państwa w ramach dotacji rządowej;

c)

wpłat darczyńców.

Podsumowując, w ocenie Podatnika opisana w stanie faktycznym darowizna spełnia wszystkie przesłanki określone w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT i podlega odliczeniu od dochodu. Darowizna została przeznaczona na cel zgodny z listą zadań publicznych zamieszczoną w u.d.p.p.w., na rzecz podmiotu prowadzącego działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, który faktycznie realizuje te cele. Konstrukcja Aktu Założycielskiego Obdarowanego, dopuszczająca formalnie możliwości prowadzenia działalności gospodarczej oraz wypłaty dywidendy od ewentualnego zysku nie niweczy prawa Wnioskodawcy do ulgi podatkowej, albowiem szczegółowa analiza działalności B Sp. z o.o. przedstawiona w niniejszym wniosku dowodzi, że Spółka ma w istocie charakter niekomercyjny, nieukierunkowany na generowanie dochodów, lecz wykonuje dedykowane zadania o znaczeniu lokalnym, które końcowo mają służyć zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty gminnej. Jednym z tych zadań jest budowa C - obiektu który będzie służył kulturze i edukacji muzycznej. Z uwagi na to, iż aktywność w tym zakresie należy do sfery zadań publicznych wskazanej w u.d.p.p.w, darowizna Wnioskodawcy przekazana Spółce na tenże cel może pomniejszyć podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych za rok 2021.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej.

W myśl art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm., dalej: "k.c."):

przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna jest umową, na mocy której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Istotą darowizny jest zatem bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby. Świadczeniem w darowiźnie nie muszą być tylko pieniądze, mogą to być także inne rzeczy ruchome bądź nieruchomości, jak również zbywalne prawa majątkowe.

Cechą darowizny jest jej nieodpłatność, która oznacza, że darczyńca nie spodziewa się, nie oczekuje żadnego świadczenia wzajemnego ze strony osoby obdarowanej. Jeśli takie nastawienie czy też porozumienie między stronami co do ewentualnych świadczeń wzajemnych istnieje, to nie można mówić wówczas o darowiźnie.

Należy jednocześnie pamiętać, że darowizna może zawierać polecenie, które polega na tym, że darczyńca może nałożyć na obdarowanego obowiązek oznaczonego działania lub zaniechania, nie czyniąc nikogo wierzycielem. Wówczas, umowa nie traci charakteru darowizny.

Darowizna jest umową jednostronnie zobowiązującą, która może być zawarta na zasadach ogólnych prawa cywilnego pomiędzy wszystkimi podmiotami (osoby fizyczne, prawne i ułomne osoby prawne). Nie istnieją w zasadzie żadne ograniczenia co do możności przyjmowania darowizn, okolicznością przesądzającą w tym zakresie jest posiadanie zdolności prawnej. Umowa darowizny jest umową konsensualną, co oznacza, że wywołuje ona skutki z chwilą złożenia zgodnych oświadczeń woli przez darczyńcę i obdarowanego. Cechą istotnie wyróżniającą umowę darowizny od wielu umów nazwanych, uregulowanych w kodeksie cywilnym, jest jej nieodpłatność. Świadczenie darowizny jest bezpłatne tylko wtedy, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Nieodpłatność ta oznacza, że darczyńca, dokonując na rzecz drugiej strony przysporzenia, nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili dokonania umowy darowizny, ani też w przyszłości.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT"):

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Z przytoczonego art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wynika, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

1.

darowizny powinny zostać przekazane na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

2.

przekazanie powinno nastąpić na rzecz organizacji, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub organizacjom tzw. równoważnym,

3.

uprawnione organizacje powinny prowadzić działalności pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i realizować cele dające prawo do odliczenia,

4.

wysokość darowizn, w części podlegającej odliczeniu, nie powinna przekraczać 10% dochodu o którym mowa w art. 7 ust. 3.

Z cytowanego powyżej przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wynika zatem, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

- obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 z późn. zm., dalej: "udppiw") lub organizacja równoważna, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych,

- być przekazana na cele określone w art. 4 tej ustawy.

Wobec powyższego, aby darowizna na mocy omawianego przepisu podlegała odliczeniu od dochodu, oprócz celu darowizny, musi być spełniony warunek dotyczący podmiotu otrzymującego tę darowiznę.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 3 ust. 1 udppiw:

działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

W myśl art. 3 ust. 2 uuppiw:

Organizacjami pozarządowymi są:

1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku - osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Stosownie do art. 3 ust. 3 pkt 4 uuppiw:

Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1468, 1495 i 2251), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1 udppiw została określona w art. 4 ust. 1 tejże ustawy. Odliczeniu będą podlegały darowizny przekazane na cele wymienione w tym przepisie. Istotne jest, że przywołany katalog celów jest katalogiem zamkniętym.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca m.in. wyjaśnił, że celem działalności B Sp. z o.o. jest realizacja zadań własnych Gminy Miejskiej (...), a celem powołania Spółki nie było generowanie zysku, czy też cel zarobkowy, lecz prowadzenie na szeroką skalę działalności społecznie użytecznej, mającej przysłużyć się lokalnej społeczności oraz rozwojowi regionu, realizując w ten sposób pośrednio zadania samorządowe. Działalność ta nie ma charakteru komercyjnego, a zatem nie jest nastawiona na osiąganie zysku. Niemniej jednak zaznaczyć należy iż Agencja, poza zadaniami zleconymi przez Gminę realizuje działalność usługową za którą pobiera wynagrodzenie, generując przychody (np.: świadczy usługi parkingowe na zasadach komercyjnych, które ze swej istoty są nastawione na zyskowność).

Obdarowany środki finansowe (dochód) przeznacza w całości na realizację celów statutowych wymienionych w § 5 Aktu Założycielskiego (realizacja zadań zleconych od Gminy Miejskiej (...) oraz innych mających znaczenie dla rozwoju Gminy Miejskiej (...)).

Obdarowany od daty powstania nie przeznaczył zysku do podziału pomiędzy swoich udziałowców. Niemniej, § 28 Aktu Założycielskiego reguluje zasady podziału zysku i w przypadku jego zaistnienia umożliwia przeznaczenie na dywidendę dla wspólników, bądź inne cele określone uchwałą Zgromadzenia Wspólników.

Cele działalności Obdarowanego należą do sfery zadań publicznych i obejmują zadania w zakresie m.in.:

- działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości (art. 4 ust. 1 pkt 11 u.d.p.p.w.);

- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych (art. 4 ust. 1 pkt 13 u.d.p.p.w);

- nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania (art. 4 ust. 1 pkt 14 u.d.p.p.w);

- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego (art. 4 ust. 1 pkt 16 u.d.p.p.w).

Tym samym, cele realizowane przez Obdarowanego zgodne są z art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 z późn. zm.).

Darowizna została przekazana przez Wnioskodawcę na rzecz Obdarowanego w celu finansowania budowy C, mając na celu wsparcie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego (art. 4 ust. 1 pkt 16 u.d.p.p.w.), a także nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania (art. 4 ust. 1 pkt 14 u.d.p.p.w.). Zatem przekazanie przedmiotowej darowizny nastąpiło na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Wnioskodawca nie zaliczył wartości przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe oraz przywołane wcześniej przepisy prawa podatkowego, Organ stwierdza, że darowizna jaką darczyńca, tj. Wnioskodawca przekazał na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - B Sp. z o.o. - nie może zostać przez niego odliczona od dochodu, gdyż warunek dotyczący podmiotu otrzymującego tę darowiznę nie jest spełniony. Bowiem pomimo, że Wnioskodawca wyjaśnił, że Obdarowany od daty powstania nie przeznaczył zysku do podziału pomiędzy swoich udziałowców, to jednak § 28 Aktu Założycielskiego reguluje zasady podziału zysku i w przypadku jego zaistnienia umożliwia przeznaczenie na dywidendę dla wspólników, bądź inne cele określone uchwałą Zgromadzenia Wspólników. Również we własnym stanowisku Wnioskodawca wskazał, że pomimo iż Obdarowany, tj. B Sp. z o.o. w praktyce - z uwagi na cel utworzenia, strukturę właścicielską oraz charakter powierzonych zadań - nie dąży do uzyskania dochodu, podlegającego wypłacie w postaci dywidendy, a całość pozyskanych środków finansowych (bez względu na formę ich pozyskania) przeznacza w całości na realizację celów statutowych wymienionych w § 5 Aktu Założycielskiego, nie mających charakteru komercyjnego, to jednak akt założycielski Obdarowanego, dopuszcza możliwość prowadzenia nastawionej na zysk działalności gospodarczej i reguluje metody podziału zysku.

Wobec powyższego, skoro Wnioskodawca nie spełnia jednego z podstawowych warunków do dokonania odliczenia darowizny, to nie było potrzeby analizowania spełniania pozostałych przesłanek.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma prawa do doliczenia darowizny na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o CIT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w.. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy

z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl