0111-KDIB1-2.4010.498.2019.2.MS - Alokacja kosztów podatkowych spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.498.2019.2.MS Alokacja kosztów podatkowych spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 grudnia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-PUAP 13 grudnia 2019 r.), uzupełnionym 6 lutego 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

1.

w celu ustalenia dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o CIT, w pierwszej kolejności Spółka powinna alokować Koszty Wspólne do działalności zwolnionej i opodatkowanej zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT,

2.

w przypadku braku otrzymania dywidendy, w celu ustalenia dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o CIT, w drugiej kolejności Spółka nie powinna dokonywać alokacji zgodnie z art. 15 ust. 2b ustawy o CIT, lecz pomniejszyć całość przychodów opodatkowanych o koszty bezpośrednie działalności opodatkowanej stanowiące koszty uzyskania przychodu oraz Koszty Wspólne alokowane do działalności opodatkowanej,

3.

w przypadku otrzymania dywidendy, w celu ustalenia dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o CIT, w następnej kolejności Spółka powinna alokować tylko Koszty Wspólne uznane za koszty działalności opodatkowanej do dwóch źródeł przychodów: zyski kapitałowe i pozostałe źródła, zgodnie z art. 15 ust. 2b ustawy o CIT, w taki sposób, że 100% tych kosztów zostanie alokowane do pozostałych źródeł,

4.

w przypadku otrzymania dywidendy, w celu ustalenia dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o CIT, w następnej kolejności Spółka powinna uzyskane z pozostałych źródeł przychody opodatkowane pomniejszyć o odpowiadające im koszty bezpośrednie stanowiące koszty uzyskania przychodu oraz Koszty Wspólne alokowane do działalności opodatkowanej

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

1.

w celu ustalenia dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o CIT, w pierwszej kolejności Spółka powinna alokować Koszty Wspólne do działalności zwolnionej i opodatkowanej zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT,

2.

w przypadku braku otrzymania dywidendy, w celu ustalenia dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o CIT, w drugiej kolejności Spółka nie powinna dokonywać alokacji zgodnie z art. 15 ust. 2b ustawy o CIT, lecz pomniejszyć całość przychodów opodatkowanych o koszty bezpośrednie działalności opodatkowanej stanowiące koszty uzyskania przychodu oraz Koszty Wspólne alokowane do działalności opodatkowanej,

3.

w przypadku otrzymania dywidendy, w celu ustalenia dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o CIT, w następnej kolejności Spółka powinna alokować tylko Koszty Wspólne uznane za koszty działalności opodatkowanej do dwóch źródeł przychodów: zyski kapitałowe i pozostałe źródła, zgodnie z art. 15 ust. 2b ustawy o CIT, w taki sposób, że 100% tych kosztów zostanie alokowane do pozostałych źródeł,

4.

w przypadku otrzymania dywidendy, w celu ustalenia dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o CIT, w następnej kolejności Spółka powinna uzyskane z pozostałych źródeł przychody opodatkowane pomniejszyć o odpowiadające im koszty bezpośrednie stanowiące koszty uzyskania przychodu oraz Koszty Wspólne alokowane do działalności opodatkowanej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 29 stycznia 2020 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.498.2019.1.MS wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 6 lutego 2020 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej także: "Spółka") jest polskim rezydentem podatkowym i podlega na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Wnioskodawca posiada udziały w polskiej spółce zależnej, tj. posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym tej spółki (dalej: "Spółka zależna"). Zasadnicze źródło przychodów Spółki stanowią i będą stanowiły przychody z prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie działalności produkcyjnej. Spółka uzyskuje przychody z wyżej wskazanej działalności poprzez dwa zakłady:

* Zakład znajdujący się na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "SSE"), poprzez który Spółka prowadzi działalność na podstawie otrzymanego zezwolenia, w zakresie towarów o PKWiU określonym w zezwoleniu - jest to działalność, z której dochody podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm.; dalej: "ustawa o CIT"),

* Zakład znajdujący się poza SSE, z którego Spółka uzyskuje przychody opodatkowane.

W związku z posiadanymi udziałami w Spółce zależnej Spółka spodziewa się otrzymać w przyszłości dywidendę od Spółki zależnej. Przy czym, przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, dywidenda od Spółki zależnej może być zwolniona z opodatkowania CIT. Spółka ponosi i będzie ponosiła również w przyszłości koszty związane z osiąganymi przychodami - są to:

* koszty bezpośrednio związane z przychodem z działalności prowadzonej na terenie SSE, stanowiące koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ustawy o CIT,

* koszty bezpośrednio związane z przychodem z działalności prowadzonej poza SSE, stanowiące koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ustawy o CIT,

* koszty pośrednie - część kosztów pośrednich stanowią i będą stanowiły koszty wspólne, stanowiące koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ustawy o CIT, których Spółka nie jest w stanie samodzielnie przyporządkowywać do opowiadających im źródeł przychodów (dalej: "Koszty Wspólne").

Dodatkowo w przyszłości, w przypadku otrzymania dywidendy od Spółki zależnej, Spółka będzie uzyskiwała przychód z dywidendy zwolniony na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT. Poza ewentualnym przychodem z dywidendy, Spółka nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwać przychodów z zysków kapitałowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy w celu ustalenia dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o CIT (dalej: "Wynik Spółki"), w pierwszej kolejności Spółka powinna alokować Koszty Wspólne do działalności zwolnionej i opodatkowanej zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT?

2. Czy w przypadku braku otrzymania dywidendy, w celu ustalenia dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o CIT, w drugiej kolejności Spółka nie powinna dokonywać alokacji zgodnie z art. 15 ust. 2b ustawy o CIT, lecz pomniejszyć całość przychodów opodatkowanych o koszty bezpośrednie działalności opodatkowanej stanowiące koszty uzyskania przychodu oraz Koszty Wspólne alokowane do działalności opodatkowanej?

3. Czy w przypadku otrzymania dywidendy, w celu ustalenia dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o CIT, w drugiej kolejności Spółka powinna alokować tylko Koszty Wspólne uznane za koszty działalności opodatkowanej do dwóch źródeł przychodów: zyski kapitałowe i pozostałe źródła, zgodnie z art. 15 ust. 2b ustawy o CIT, w taki sposób, że 100% tych kosztów zostanie alokowane do pozostałych źródeł?

4. Czy w przypadku otrzymania dywidendy, w celu ustalenia dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o CIT, w trzeciej kolejności Spółka powinna uzyskane z pozostałych źródeł przychody opodatkowane pomniejszyć o odpowiadające im koszty bezpośrednie stanowiące koszty uzyskania przychodu oraz Koszty Wspólne alokowane do działalności opodatkowanej?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. W celu ustalenia dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o CIT, w pierwszej kolejności Spółka powinna alokować Koszty Wspólne do działalności zwolnionej i opodatkowanej zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT.

2. W przypadku braku otrzymania dywidendy, w celu ustalenia dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o CIT, w drugiej kolejności Spółka nie powinna dokonywać alokacji zgodnie z art. 15 ust. 2b ustawy o CIT, lecz pomniejszyć całość przychodów opodatkowanych o koszty bezpośrednie działalności opodatkowanej stanowiące koszty uzyskania przychodu oraz Koszty Wspólne alokowane do działalności opodatkowanej.

3. W przypadku otrzymania dywidendy, w celu ustalenia dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o CIT, w drugiej kolejności Spółka powinna alokować tylko Koszty Wspólne uznane za koszty działalności opodatkowanej do dwóch źródeł przychodów: zyski kapitałowe i pozostałe źródła, zgodnie z art. 15 ust. 2b ustawy o CIT, w taki sposób, że 100% tych kosztów zostanie alokowane do pozostałych źródeł.

4. W przypadku otrzymania dywidendy, w celu ustalenia dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o CIT, w trzeciej kolejności Spółka powinna uzyskane z pozostałych źródeł przychody opodatkowane pomniejszyć o odpowiadające im koszty bezpośrednie stanowiące koszty uzyskania przychodu oraz Koszty Wspólne alokowane do działalności opodatkowanej.

Ad. 1

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o CIT:

* jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym

* oraz koszty związane z przychodami ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są zwolnione z podatku dochodowego,

* a nie jest możliwe przypisanie danych kosztów do źródła przychodów,

* koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 2a "zasadę, o której mowa w ust. 2, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio".

Spółka uzyskuje przychody z działalności zwolnionej (prowadzonej na terenie SSE) i opodatkowanej (poza SSE). Zatem w celu przyporządkowania Kosztów Wspólnych do działalności opodatkowanej Spółka powinna dokonać alokacji zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT. Dla celów ilustracyjnych i w celu uniknięcia wątpliwości Wnioskodawca przedstawia poniżej przykład kalkulacji według metodologii zgodnej z jego stanowiskiem (przyjęte wartości są przykładowe):

* Przychody z działalności prowadzonej na terenie SSE: 56 jednostek,

* Przychody z działalności prowadzonej poza SSE: 107 jednostek,

* Koszty bezpośrednio związane z przychodem z działalności prowadzonej na terenie SSE stanowiące koszty uzyskania przychodu: 48 jednostek,

* Koszty bezpośrednio związane z przychodem z działalności prowadzonej poza SSE stanowiące koszty uzyskania przychodu: 94 jednostki,

* Koszty Wspólne: 9 jednostek.

Alokacja kosztów do działalności zwolnionej / opodatkowanej:

Wartość Kosztów Wspólnych, stanowiących koszty uzyskania przychodów z działalności zwolnionej: 9 jednostek x 56 jednostek / (56 jednostek + 107 jednostek) = 9 jednostek x 0,34 = 3,06 jednostek. Wartość Kosztów Wspólnych, stanowiących koszty uzyskania przychodów z działalności opodatkowanej: 9 jednostek x 107 jednostek / (56 jednostek + 107 jednostek) = 9 jednostek x 0,66 = 5,94 jednostek.

Ad 2.

Zgodnie z art. 15 ust. 2b "w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z zysków kapitałowych oraz przychody z innych źródeł przychodów, przepisy ust. 2 i 2a stosuje się także do przypisywania do każdego z tych źródeł kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami."

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 15 ust. 2b ustawy o CIT ma zastosowanie w sytuacji, gdy podatnik osiąga zarówno przychody z zysków kapitałowych, jak i z pozostałych źródeł. Skoro Spółka nie uzyskuje żadnych przychodów z zysków kapitałowych, to nie należy stosować tego przepisu do alokacji Kosztów Wspólnych Spółki. W celu obliczenia Wyniku Spółki należy zgodnie z art. 7 ustawy o CIT całość przychodów z działalności opodatkowanej (prowadzonej poza SSE) pomniejszyć o koszty bezpośrednie działalności opodatkowanej stanowiące koszty uzyskania przychodu oraz o kwotę Kosztów Wspólnych działalności opodatkowanej będącą efektem alokacji na podstawie art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT. Zatem dla celów ilustracyjnych, posługując się danymi wskazanymi w uzasadnieniu stanowiska do pytania nr 1, zdaniem Spółki prawidłowe będzie następujące wyliczenie Wyniku Spółki:

Wynik Spółki: 107 jednostek - 94 jednostki - 5,94 jednostki = 7,06 jednostek.

Ad 3.

W przypadku otrzymania w przyszłości dywidendy od Spółki zależnej, Spółka nie powinna uwzględniać przychodu z tytułu dywidendy w kalkulacji dla potrzeb proporcjonalnej alokacji kosztów pośrednich dokonanej na podstawie art. 15 ust. 2-2a ustawy o CIT. Przez jego nieuwzględnienie Wnioskodawca rozumie, że nie zostanie on ujęty ani wśród "przychodów ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym" lub "przychodów ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są zwolnione z podatku dochodowego" (w liczniku proporcji), ani w "ogólnej kwocie przychodów" (w mianowniku proporcji).

Na gruncie ustawy o CIT przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym może być dochód lub - w szczególnych sytuacjach wskazanych w ustawie - przychód (podlegający zryczałtowanemu opodatkowaniu). Kwestia dochodu jako przedmiotu opodatkowania oraz metodologia sposobu jego ustalania została uregulowana w art. 7 ust. 1 ustawy o CIT. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT: "przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód".

Powyższa definicja jasno wskazuje także, że od ogólnej zasady opodatkowania dochodów istnieją wyjątki, w których opodatkowaniu podlega przychód. Taka konstrukcja przesądza o tym, że w ocenie ustawodawcy pewne kategorie przychodów mają charakter pasywny, a podatnik, który je otrzymuje nie ponosi jakichkolwiek kosztów uzyskania tego rodzaju przychodów. Z tego względu przychody z tych źródeł, ustawodawca opodatkował w sposób zryczałtowany, tzn. bez możliwości potrącenia jakichkolwiek kosztów uzyskania przychodów.

W rezultacie również zasady proporcjonalnej alokacji kosztów określone w art. 15 ust. 2-2a ustawy o CIT powinny odnosić się tylko do tych przychodów, które w świetle ustawy o CIT mogą być pomniejszone o koszty ich uzyskania. Racjonalny ustawodawca nie tworzyłby bowiem regulacji sprzecznych wewnętrznie. Zatem art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT odnosi się jedynie do tych przychodów, z których dochód podlega opodatkowaniu (wyłączeniu lub zwolnieniu) na zasadach ogólnych, pomijając jednocześnie przychody opodatkowane w inny sposób (tj. ryczałtowo).

Należy zaznaczyć, że przychody z dywidend należą do drugiej z wymienionych kategorii opodatkowania, tj. nie podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, ale na podstawie art. 22 ustawy o CIT stosuje się do nich opodatkowanie na zasadach ryczałtowych (bez prawa do pomniejszenia tych przychodów o jakiekolwiek koszty ich uzyskania).

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, przychód z dywidendy nie powinien być uwzględniany w kalkulacji alokacji Kosztów Wspólnych:

* do działalności opodatkowanej/niepodlegającej opodatkowaniu/zwolnionej (dokonywanej na podstawie art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT) a także

* do źródeł przychodu (dokonywanej na podstawie art. 15 ust. 2b w zw. z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT).

Przez jego nieuwzględnienie Wnioskodawca rozumie, że nie zostanie on ujęty ani wśród "przychodów z zysków kapitałowych" lub "przychodów z innych źródeł przychodów" (w liczniku proporcji), ani w "ogólnej kwocie przychodów" (w mianowniku proporcji).

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że alokacja Kosztów Wspólnych do dwóch źródeł przychodu dotyczyć może jedynie kwoty Kosztów Wspólnych, która została alokowana na pierwszym etapie do kosztów podatkowych. Pozostała część Kosztów Wspólnych, tj. koszty alokowane do przychodów zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu, nie są uwzględniane w wyniku podatkowym podatnika - nie ma więc potrzeby ich alokacji do przychodów z zysków kapitałowych lub przychodów z innych źródeł.

Dlatego też, w ocenie Wnioskodawcy, alokując kwotę Kosztów Wspólnych do odpowiedniego źródła przychodów (zyski kapitałowe lub przychody z innych źródeł), należy uwzględnić jedynie przychody i alokowane do nich koszty, które na gruncie art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT zostały uznane za podatkowe, tj. uwzględniane są w kalkulacji podatku dochodowego. W efekcie przychody z tytułu dywidendy opodatkowane ryczałtowo (wyłączone z kalkulacji alokacji kosztów pośrednich na pierwszym etapie opisanym w pytaniu nr 1 powyżej) nie powinny być uwzględniane w kalkulacji Kosztów Wspólnych alokowanych do źródła: zyski kapitałowe (lub innych źródeł przychodów).

Zdaniem Wnioskodawcy w kalkulacji alokacji do dwóch źródeł przychodów nie powinny być uwzględniane także inne przychody ze źródeł, z których dochód nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub jest zwolniony z podatku dochodowego - w sytuacji Spółki będą to przychody z działalności prowadzonej na terenie SSE.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 maja 2018 r., sygn. 0114-KDIP2-3.4010.89.2018.1.MC.

W efekcie takiej kalkulacji alokacji, ze względu na pominięcie przychodu z dywidendy, 100% Kosztów Wspólnych działalności opodatkowanej zostanie alokowane do pozostałych źródeł przychodu.

Ad 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku otrzymania dywidendy, w celu obliczenia Wyniku Spółki, w trzeciej kolejności Spółka powinna zgodnie z art. 7 ustawy o CIT uzyskane z pozostałych źródeł przychody opodatkowane (z działalności prowadzonej poza SSE) pomniejszyć o odpowiadające im koszty bezpośrednie stanowiące koszty uzyskania przychodu oraz Koszty Wspólne alokowane do pozostałych źródeł przychodu w sposób wskazany w uzasadnieniu do pytania nr 3 (100% Kosztów Wspólnych działalności opodatkowanej), będące efektem dwóch alokacji:

* pierwszej alokacji dokonanej na podstawie art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT,

* drugiej alokacji (rozdzielenia Kosztów Wspólnych działalności opodatkowanej na źródła przychodów) dokonanej na podstawie art. 15 ust. 2b.

Dla celów ilustracyjnych i w celu uniknięcia wątpliwości Wnioskodawca przedstawia poniżej przykład kalkulacji Wyniku Spółki według metodologii zgodnej z jego stanowiskiem (przyjęte wartości są przykładowe):

* Przychody z działalności prowadzonej na terenie SSE: 56 jednostek,

* Przychody z działalności prowadzonej poza SSE: 107 jednostek,

* Przychód z dywidendy: 20 jednostek,

* Koszty bezpośrednio związane z przychodem z działalności prowadzonej na terenie SSE stanowiące koszty uzyskania przychodu: 49 jednostek,

* Koszty bezpośrednio związane z przychodem z działalności prowadzonej poza SSE stanowiące koszty uzyskania przychodu: 94 jednostki,

* Koszty Wspólne: 9 jednostek.

Alokacja Kosztów Wspólnych do działalności zwolnionej/opodatkowanej:

Wartość Kosztów Wspólnych, stanowiących koszty uzyskania przychodów z działalności zwolnionej: 9 jednostek x 56 jednostek / (56 jednostek + 107 jednostek) = 9 jednostek x 0,34 = 3,06 jednostek.

Wartość Kosztów Wspólnych, stanowiących koszty uzyskania przychodów z działalności opodatkowanej: 9 jednostek x 107 jednostek / (56 jednostek + 107 jednostek) = 9 jednostek x 0,66 = 5,94 jednostek.

Alokacja Kosztów Wspólnych działalności opodatkowanej do źródeł przychodów:

Wartość Kosztów Wspólnych, stanowiących koszty uzyskania przychodów ze źródła zyski kapitałowe: 5,94 jednostek x 0 jednostek / 107 jednostek = 0 jednostek

Wartość Kosztów Wspólnych, stanowiących koszty uzyskania przychodów z pozostałych źródeł przychodu: 5,94 jednostek x 107 jednostek / 107 jednostek = 5,94 jednostek

Wynik Spółki: 107 jednostek - 94 jednostki - 5,94 jednostki = 7,06 jednostek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaakcentować ponadto należy, że w niniejszej interpretacji tut. Organ nie oceniał przykładów liczbowych ilustrujących stanowisko Spółki, z uwagi na fakt, że przepis art. 14b Ordynacji podatkowej nakłada na organ podatkowy obowiązek udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Zatem tut. Organ nie może potwierdzić prawidłowości przykładowych wyliczeń, bowiem zasady ich arytmetycznego wyliczenia nie podlegają urzędowej interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl