0111-KDIB1-2.4010.47.2017.2.BD - Zwolnienie z CIT dochodów fundacji przeznaczonych na działalność statutową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.47.2017.2.BD Zwolnienie z CIT dochodów fundacji przeznaczonych na działalność statutową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 10 kwietnia 2017 r. (data wpływu do organu 18 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym 14 czerwca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy, w sytuacji przeznaczenia dochodów Wnioskodawcy osiągniętych z działalności gospodarczej na działalność statutową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2017 r. do organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy, w sytuacji przeznaczenia dochodów Wnioskodawcy osiągniętych z działalności gospodarczej na działalność statutową. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 26 maja 2017 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.47.2017.1.BD wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 14 czerwca 2017 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja wpisana w rejestrze stowarzyszeń zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako wspólnik spółki komandytowej. Całość zysków z tytułu prowadzenia tej działalności Fundacja będzie przeznaczać na działalność statutową, korzystając przy tym z przewidzianego zwolnienia od podatku dochodowego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał również, że dochód, o jakim mowa we wniosku, będzie w całości przeznaczony przez Wnioskodawcę i bez względu na termin wydatkowany na cele statutowe, tj.:

* wspieranie i promowanie wszechstronnego rozwoju intelektualnego, kulturowego oraz sportowego w społeczeństwie z uwzględnieniem osób niepełnosprawnych oraz grup społecznie zagrożonych lub wykluczonych,

* organizacja przedsięwzięć mających za przedmiot naukę, edukację, oświatę i wychowanie,

* prowadzenie działalności w zakresie ochrony i promocji zdrowia,

* propagowanie oraz wspieranie idei innowacji w społeczeństwie oraz gospodarce,

które są tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja powinna w takiej sytuacji odprowadzać zaliczki miesięczne na podatek dochodowy z tytułu zysków uzyskanych z prowadzenia działalności gospodarczej jako wspólnik spółki komandytowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja nie powinna odprowadzać zaliczek na podatek ze względu na to, że zamierza wydatkować całość osiągniętych zysków na cele statutowe.

W przypadku jednak, gdy środki te zostaną wydatkowane na inne cele, Fundacja powinna wtedy odprowadzić należny podatek wraz z odsetkami za zwłokę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 40), fundacje mogą być ustanowione dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 tej ustawy - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p.") jako podmioty, które są zwolnione z opodatkowania.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z których dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p.).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p., przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

* podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),

* podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p.,

* podatnik ten przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie i odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z działalności gospodarczej prowadzonej za pośrednictwem spółki komandytowej mogą korzystać ze zwolnienia przy spełnieniu warunków wynikających z ww. przepisów prawa.

Podkreślić należy, że zwolnieniu podlegają dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej, o ile zostaną przeznaczone na cele statutowe tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Z kolei cele Wnioskodawcy powinny być określone w statucie.

Natomiast w myśl art. 25 ust. 1 u.p.d.o.p., podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22 i art. 24a, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego, a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Zgodnie z art. 25 ust. 3 u.p.d.o.p., przepis ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3a, nie ma zastosowania do podatników, których dochody w całości są wolne od podatku, z wyjątkiem podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania także do podatników wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a (art. 25 ust. 3a u.p.d.o.p.).

Zgodnie z art. 25 ust. 4 u.p.d.o.p., jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do przepisów art. 25 ust. 5 u.p.d.o.p. podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że:

1.

zaprzestał działalności albo

2.

jest podatnikiem, o którym mowa w ust. 4 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f

- jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1 od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1-4.

Wobec powyższego, podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p., korzystający co do zasady ze zwolnienia przedmiotowego, są w konsekwencji zwolnieni z uiszczania zaliczek miesięcznych pod warunkiem złożenia odpowiedniego oświadczenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Dopiero faktyczne wydatkowanie dochodu na cele inne niż wskazane w tym przepisie, wbrew wcześniejszej deklaracji, rodzi obowiązek zapłaty podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku. Obowiązek zapłaty podatku dotyczy także nie tylko osiągniętych w roku podatkowym dochodów wydatkowanych na inne cele niż preferowane przez ustawodawcę, ale również dochodów uzyskanych w latach poprzedzających rok podatkowy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest fundacją będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, która przyszłości zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako wspólnik spółki komandytowej. Z danych zawartych w statucie wynika, że celem Fundacji jest wspieranie i promowanie wszechstronnego rozwoju intelektualnego, kulturowego oraz sportowego w społeczeństwie z uwzględnieniem osób niepełnosprawnych oraz grup społecznie zagrożonych lub wykluczonych, organizowanie przedsięwzięć naukowych, edukacyjnych, oświatowych i wychowawczych, prowadzenie działalności w zakresie ochrony i promocji zdrowia, a także propagowanie oraz wspieranie idei innowacji w społeczeństwie i gospodarce. Wnioskodawca wskazał również, że całość dochodów z przedmiotowej działalności zostanie przeznaczona na cele statutowe Fundacji i tym samym korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi natomiast konieczność odprowadzania zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy z tytułu zysków pochodzących z prowadzenia działalności gospodarczej jako wspólnik spółki komandytowej.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca obowiązany jest, w myśl art. 25 ust. 1 u.p.d.o.p. do wpłacania zaliczek na podatek dochodowy, chyba, że realizuje cele statutowe preferowane w ustawie (art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.), nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f u.p.d.o.p., a także złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne oświadczenie.

Wobec powyższego, Wnioskodawca na podstawie złożonego oświadczenia może być zwolniony z obowiązku wynikającego z art. 25 ust. 1 u.p.d.o.p., gdyż cele statutowe Fundacji są zbieżne z celami przewidzianymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. i spełniają warunki uzasadniające to zwolnienie.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku wpłacania comiesięcznej zaliczki na rachunek właściwego Urzędu Skarbowego jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Na marginesie należy podkreślić, że zgodnie z zakresem wniosku wynikającym ze sformułowanego pytania, przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy co do możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w związku z korzystaniem ze zwolnienia przedmiotowego. Jeżeli Wnioskodawca oczekuje również interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych wydatkowania środków na inne niż zadeklarowano cele (zdanie drugie stanowiska), winien złożyć w tym zakresie odrębny wniosek.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl